آیت‌الله صادق آملی‌لاریجانی ‌در جلسه شورای اداری استان زنجان گفت: برخوردهای قوه قضائیه در بحث مفاسد به ویژه مفاسد اقتصادی قاطع بوده و تردیدی در آن راه ندارد.

رئیس قوه قضائیه با تاکید بر اینکه کسانی که در اختلاس اخیر مشارکت داشته‌اند به طور جدی محاکمه می‌شوند، گفت: خط قرمزی در برخورد با مفاسد نداریم.

آیت‌الله آملی لاریجانی درباره پرونده فساد مالی بزرگ گفت: این پرونده در قوه قضائیه از تاریخ 15 مرداد مطرح شده است که از آن زمان در استان خوزستان پرونده با کمک عوامل ذی‌ربط دنبال می‌شود. در این پرونده شخصی با استفاده از رانت‌های دولتی و غیر دولتی 39 شرکت تشکیل داده و به این وسیله فساد اقتصادی کلانی را دنبال کرده است. 

به گفته آیت‌الله آملی لاریجانی در این فساد فردی توانسته ال سی یا وام کلانی را از بانک‌های مختلف با عناوین مختلف دریافت کند که طبیعی نیست: در رسیدگی به این پرونده با همه کسانی که به این فرد کمک کردند برخورد خواهد شد. در قانون اساسی در برخورد با مفاسد خط قرمزی وجود ندارد. در این نظام که بر‌اساس قانون اساسی و قرآن بنا شده است، هر کس تخلف کند باید پاسخگو باشد.
رئیس قوه قضائیه با اشاره به اینکه همه مردم از مسئولان برخورد با مفسدان را انتظار دارند، گفت: ممکن است مردم با کاستی‌ها و برخی کمبودها کنار آیند، ولی زیر بار ظلم و فساد نمی‌روند.
او به اقدامات قوه قضائیه در برخورد با مفاسد اقتصادی اشاره کرد و گفت: در حال حاضر لیست بلند بالایی از محکومیت‌‌های مالی و مجازات‌های مالی و غیر مالی در دادگاه‌های مختلف وجود دارد، که زیاد مطرح و اعلام نمی‌شود.

او به لیست مقاسد اقتصادی ارائه شده توسط دولت اشاره کرد و گفت: در لیستی که اخیرا توسط ریاست جمهوری به قوه قضایئه ارائه شده است پرونده رسیدگی به 300 پرونده بود که بسیاری از این پرونده‌ها مختومه و محکوم شده و تعدادی از پرونده‌ها نیز در حال رسیدگی است. ما از قوه مجریه انتظار داریم ما را در شناسایی مجرمان و مفسدان اقتصادی کمک کنند.

به گزارش فارس رئیس قوه قضائیه در ادامه داشتن اختلاف نظر در بین مسئولان را طبیعی دانست و گفت: وجود یک سری اختلاف نظرها در سیستم‌های مختلف طبیعی است، ولی مسئولان نباید اجازه تعمیق این اختلاف نظرها را بدهند. مردم ولی نعمتان ما هستند که انتظارات به حقی از سه قوه دارند که اگر ما به وظایف خود که انتظارات مردم است، درست عمل نکنیم دچار خطای استراتژیکی شده‌ایم.

او گفت: ما مسئولیم و عدم انجام وظایف و یا نادرست اجرا شدن آنها این نظام را که با صرف هزینه‌های بسیار گران به دست آمده تخریب می‌کند. بنای نظام رضایت‌مندی مردم است که اگر حساس نباشیم کم کم مشروعیت و مقبولیت آن زیر سوال می‌روند.
آیت‌الله آملی لاریجانی با اشاره به اینکه نظام ما در دنیا حرفی برای گفتن دارد، گفت: با پیروزی انقلاب کشور حرف‌های زیادی برای گفتن داشت که بها دادن به ارزش‌های دینی و اخلاقی و دینی از مهم‌ترین آنها است.
او استوار ساختن انقلاب بر ارزش‌های اسلامی را یکی از برجستگی‌های نظام خواند و افزود: اهمیت نظام بر آن است که نگاه خاصی به انسان و دنیا داشته و بر اساس آموزه‌های دینی و قرآنی شکل گرفته است. عقبه این نظام در حال حاضر نسبت به 30 سال گذشته قابل قیاس نیست، نظام مقدس جمهوری اسلامی توانسته با پیروزی بر توطئه‌ها و برنامه‌های مختلف عقبه‌ای محکم و استوار تشکیل دهد. اگر بخواهیم نظام ما همچنان استوار باشد باید شعارهایی که بر اساس آن نظام تحقق یافته و اصول مهم مردم که به خاطر آن در مقابل همه مشکلات ایستاند زنده نگه داشته شود.
بی‌خبری حوزه از وضعیت دانشگاه‌ها دانشجویان
یت‌الله صادق آملی لاریجانی در دیدار با روحانیون استان زنجان با اشاره به اینکه در حال حاضر جوان‌های ما دچار شبهات اعتقادی شده‌اند، گفت: وظیفه علمای ما در حوزه است که به سؤالات به وجود آمده برای جوانان پاسخ منطقی دهند. دین خدا رقیب ندارد اما در دنیای کنونی ادعاهای فریبنده اعتقادات جوانان ما را تهدید می‌کند. مبلغان و مبشران دینی باید تبلیغات را طوری ارائه دهند که در قلوب جوانان اثر کند.  کار حوزه و مبشران و مبلغان دینی باید فراتر از فقه و اصول بوده و مبشران باید مباحث فلسفی و کلامی را به مباحث فلسفی و کلامی مسلط باشند تا بتوانند در مقابل رقبای دیگر موفق عمل کنند.
لاریجانی با اشاره به اینکه امروزه بی‌خبری حوزه از وضعیت دانشگاه‌ها دانشجویان ما را نابود می‌کند، گفت: معارف در جامعه باید اسباب هدایت باشند چرا که ما راه پیامبر را انتخاب کرده‌ایم و راه پیامبر ارشاد جامعه به سمت سعادت بود.
رئیس قوه قضائیه با اشاره به اخلاقیات در جامعه گفت: روحانیت برای اینکه مردم را به عمل صالح و روش زندگی درست هدایت کند باید خودشان به اخلاقیات به نحو احسن عمل کنند.

مصوبات استانی
آیت‌الله صادق آملی لاریجانی ‌در پایان سفر دو روزه خود به استان زنجان در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: طرح بررسی مشکلات از نزدیک توسط مسئولان قضایی می‌تواند به عنوان الگویی در کشور در راستای خدمات‌رسانی بهتر قضایی به مردم قرار گیرد.  برای ادامه این طرح باید تدابیر لازم در سطح گسترده انجام شود.
رئیس قوه قضائیه در ادامه با اشاره به اهداف سفر دو روزه خود به استان زنجان افزود: رسیدگی به وضعیت قضایی دستگاه قضایی از جمله اهداف این سفر بود.
وی به برگزاری جلسات مختلف و دیدارهای متناوب با خانواده‌های شهدا، اقشار مختلف مردم، نخبگان و اعضای هیئت‌های علمی دانشگاه‌ها، روحانیون، علما و کارکنان قضایی استان اشاره کرد و افزود: در این جلسات و همایش‌ها نقطه نظرات خوبی ارائه شد.
وی در ادامه با بیان اینکه رسیدگی به وضعیت دستگاه قضایی و رفع مشکلات آنها از اهداف اصلی سفر بود، عنوان داشت: با بررسی‌ها و بازدیدهای انجام شده مشخص شد وضعیت زندان‌ها و سیستم قضایی استان در حال حاضر مطلوب است.

آیت الله آملی لاریجانی حضور مسئولان قضایی در مساجد را از جمله حواشی سفر خواند و افزود: خوب است که مردم احساس کنند خادمانشان قابل دسترس بوده و می‌توانند مشکلات خود را به راحتی بیان کنند.
رئیس قوه قضائیه به افتتاح چند پروژه عمرانی طی این 2 روز سفر اشاره کرد و گفت: افتتاح دبیرخانه سراسری الکترونیک دستگاه قضا از جمله این طرح‌ها بود که امیدواریم در تسریع ارسال مکاتبات مثمرثمر باشد.
4747

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 175840

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 8 =