نگاهی به فهرست خودروهای صادراتی ایران نشان از سیر نزولی قیمت خودروهای صادراتی ایران دارد.

علی پاکزاد: صنایع خودروسازی ایران هیچگاه زیر بار مسئولیتی که در قبال مشتریان ایرانی دارند نرفته و نمی روند، مسئولیتی که به غیر از مسئله قیمت به بحث کیفیت ، امنیت و ... تولیداتش باز می گردد و تنها در قبال انتقادات صورت گرفته با تاکید بر سیر تورم داخلی و تثبیت قیمت تولیداتشان در سالهای اخیر عنوان می کنند که توان عرضه خودروهای با کیفیت تر را نداشته و قیمت خودروهایی که در بازار عرضه می کنند کمترین میزان ممکن است.
اما همین حال می بینیم که خودروهای صادراتی کشور هر ساله با قیمتی به مراتب پایین تر از قیمت معادل داخلی به خارج از کشور صادر می شوند، البته مدیران صنایع خودرو سازی معتقدند انچه باعث این مابه التفاوت است برگرفته از میزان مالیات ها و سربار هزینه ای است که بابت عرضه خودر و در بازار داخلی باید پرداخته شود و همچنان انتظار حمایت های همه جانبه از سوی دولت را دارند.
اما واقعیت آن است که قیمت تمام شده تولید خودرو در صنایع خودروسازی ایران به مراتب پایین تر از ارقامی است که به بازار عرضه می شود و به قیمت خودروهای صادراتی بسیار نزدیک است ولی آنچه امکان کاهش قیمت را از خودروسازان سلب کرده است هزینه ناکارآمدی است که از سوی سیستم مدیریت دولتی حاکم بر صنایع خودرو تحمیل میشود.
واقعیت آن است که این سیستم مدیریتی در بازار توان عرضه اندام ندارد و شاهد این ماجرا پس زدن خودروهای تولیدی کشور از بازارهای خارج از مرزهای ایران است.
آمارها نشان می دهد در شش ماهه سال جاری روند صدور خودروهای ایرانی به خارج از نظر 61 درصد کاهش داشته است، براساس امارهای گمرک طی شش ماهه نخست سال 89 بالغ بر 17 هزار دستگاه خودرو از کشور صادر شده است و این رقم در نیمه اول سال جاری به 7 هزار دستگاه کاهش پیدا کرده است.
از نظر ارزش نیز 68 درصد افت صادرات را شاهد بوده ایم؛ و ارزش صادرات خودروهای ایرانی در نیمه اول سال حاری به حدود 36 میلیون دلار رسیده است در حالی که در سال 89 این رقم معادل 111 میلیون دلار بوده است.

البته این یک روند یک ساله نیست، بلکه از سال 87 تا سال 90 هر ساله ارزش متوسط خودروهای صادراتی ایران سیر نزولی داشته و این نشان از افت ارزش خودروهایی است که در بازار ایزوله داخلی به هر قیمتی فروخته می شود.
آمارها نشان می دهد متوسط ارزش خودروهای صادراتی ایران از 7900 دلار در سال 87 به 5124 دلار در نیمه اول سال جاری تنزل پیدا کرده است و این در حالی است که در همین دوره بنابر ادعای خودروسازان کشور قیمت هر دستگاه خودرو طی سالهای اخیر در این ثابت باقی مانده است.
باید امیدوار بود وعده مهدی غضنفری اولین وزیر صنعت، معدن و تجارت کشور در رابطه با هم وزن شدن میزان حمایت از صنایع خودرو با دیگر صنایع کشور محقق شود شاید از این طریق صنایع خودروسازی کشور مجبور به رعایت بیشتر حقوق مصرف کنندگان ایرانی شوند.
/222

کد خبر 177238

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۸:۴۳ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۶
    13 2
    یه سئوال:آیا می تونیم بریم این خودروهارو از خارج ارزونتر بگیریم بیاریم ایران استفاده کنیم؟
    • بدون نام IR ۱۸:۰۴ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۹
      0 0
      نه مسئولين دردشون مي گيره
  • بدون نام IR ۱۸:۴۸ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۶
    9 1
    . . . . نگران نباشید ......... . . . با افزایش کاذب قیمتهای کاذب قدمی این مشکل به راحتی حل شده است همچون گذشته...!!!! . . . تا وقتی که سارمان استاندارد و سازمان های تولیدی و شورای قیمت گذاری کالاهای تولیدی، زیر نظر یک وزارتخانه ( صنایع ) باشند وضع همچنان به همین منوال باقی خواهد ماند . . .
  • بدون نام IR ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۷
    20 2
    اخه تو عصر تكنولوژي كدوم كشور مياد يه مشت خودروي قديمي از رده خارج رو بخره حالا كه مسولين صنايع خودرو سازي ايران براي مردم ارزشي قايل نيستن و دارن به ريش ملت ميخندن اين دليلي نيست كه كشور هاي ديگه هم همينطور باشن مسولين خودشون بهتر ميدونن كه تو بازار خودروي ايران چه خبره ولي ازجايي كه مردم براشون هيچ اهميتي ندارن دست رو دست ميزارن و فقط از صنعت گاري سازي ايران دفاع ميكنن
  • محمد IR ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۷
    2 0
    فقط بي او و 320 ، 59 نقره‌اي، بقيه رو وللش.
  • بدون نام IR ۱۱:۱۴ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۷
    6 0
    تا چند وقت دیگه این خودروها را مفت هم بدهند، کسی استفاده نمی کنه! میگه نه؟ حالا ببین
  • مهدی IR ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۷
    10 0
    تولید خودروی با کیفیت در داخل میسر نیست مگر با کاهش تعرفه واردات خودرو های خارجی که خود موجب رقابتی شدن بازار است
  • علی IR ۱۷:۲۴ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۲
    1 1
    بندگان خدا گناه دارن بابا.. چرا اینقد اذیتشون میکنید.. عیدهایی چند میلیونی مدیران و سفرهای تحقیقاتی سیاحتی و داشتن بانک و سایر خدمات ارزنده رو از کجا باید تامین کنند... ؟ حیف که تحریم هستیم وگرنه بازارهای جهانی رو تسخیر میکردیم با این خودروها.... کدوم خودروساز جهانی میتونه از یه مدل ماشین، 6 مدل جدید دربیاره. باز بگید صنعت خودروسازی ایران پیشرفته نیست!!

آخرین اخبار

پربیننده‌ترین