۴ نفر
۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۶
صفر تا 100 تبدیل شدن به یک حسابدار موفق

افراد و کسب و کارها در هر حوزه‌ای که فعالیت می‌کنند برای انجام امور مالی خود به مهارت‌ های حسابداری و یک فرد به عنوان حسابدار حرفه‌ای نیاز دارند.

حسابدار فردی است که در یک سازمان یا کسب و کار، مسئولیت انجام و نظارت بر روی کلیه امور مالی را بر عهده دارد؛ به همین دلیل این جایگاه شغلی از اهمیت فراوانی در کسب و کارهای مختلف برخوردار بوده و فردی که این مسئولیت را بر عهده می گیرد باید توانایی کنترل و مدیریت تنش‌ها و استرس‌های این شغل را داشته باشد. در واقع یک حسابدار موفق کسی است که بتواند با وجود همه تنش‌ها و استرس‌های موجود در این جایگاه شغلی، بهترین عملکرد را داشته باشد.

گام‌های تبدیل شدن به یک حسابدار موفق

حسابداری به دلیل شرایط و آینده شغلی روشنی که دارد یکی از رشته‌های پرطرفدار و محبوب به حساب می‌آید که افراد زیادی تمایل به تحصیل در آن دارند. برای اینکه یک فرد بتواند به یک فرد موفق در رشته حسابداری تبدیل شود، نقشه‌ راه‌های مختلفی می‌توان ترسیم کرد. در ادامه به بررسی اینکه یک حسابدار چه چیزهایی باید بلد باشد و چه مسیری را برای دستیابی به موفقیت باید طی کند، می‌پردازیم.

تحصیل از دوران دبیرستان

یکی از راه‌های تبدیل شدن به یک حسابدار حرفه‌ای و موفق در آینده، تحصیل در رشته حسابداری در مقطع دبیرستان و هنرستان حسابداری است. البته این گام برای افرادی مناسب است که هنوز وارد یکی از گرایش‌های مقطع دبیرستان نشده باشند (پایه نهم به دهم متوسطه) و فرصت تصمیم گیری در این باره و انتخاب رشته را دارند. این افراد می‌توانند وارد رشته حسابداری در هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای شده و اولین گام برای تبدیل شدن به یک حسابدار حرفه‌ای را بردارند.

با ثبت نام در هنرستان فناوری مالی پکت می‌توانید در یکی از رشته‌های حسابداری فناوری اطلاعات و رشته کامپیوتر با رویکرد مالی، تحصیل کنید.

کارآموزی در شرکت‌های حسابداری معتبر

کارآموزی در شرکت‌های حسابداری معتبر

یکی از مهم‌ترین قدم‌ها در راستای تقویت و ارتقاء مهارت‌ های حسابداری، شروع کارآموزی در شرکت‌های حسابداری معتبر است. افراد می‌توانند پس از پایان دوره دبیرستان و اخذ مدرک دیپلم حسابداری، بدون توجه به درآمد به شرکت‌های معتبر در زمینه حسابداری مراجعه کرده و کارآموزی در این شرکت‌ها را آغاز کنند. با این کار افراد می‌توانند تجربیات خوبی در زمینه حسابداری کسب کرده و مهارت‌های خود در این زمینه را ارتقا دهند. افراد در این دوره باید تلاش کنند که کار کردن با نرم‌افزارهای حسابداری را بیاموزند.

تحصیل در رشته حسابداری در دانشگاه

یکی از لازمه‌های تبدیل شدن به یک حسابدار حرفه‌ای و موفق و پیشرفت در جایگاه شغلی، داشتن حداقل مدرک کارشناسی در رشته حسابداری است. افرادی که قصد دارند برای تحصیل در رشته حسابداری وارد دانشگاه شوند، بهتر است تحصیل در دانشگاه‌های معتبر و درجه یک حسابداری را انتخاب کنند.

ادامه دادن به کارآموزی در شرکت‌های معتبر

تحصیل در رشته حسابداری در دانشگاه‌های معتبر برای تبدیل شدن به یک حسابدار موفق لازم بوده اما کافی نیست. افراد برای ارتقاء مهارت‌های خود در زمینه حسابداری نباید به آموزش‌های تئوری در دانشگاه اکتفا کرده و در کنار آن باید به کارآموزی در شرکت‌های معتبر در زمینه حسابداری ادامه دهند. حتی افراد در صورتی که مهارت لازم و کافی در زمینه حسابداری را به دست آورده باشند می‌توانند به صورت نیمه‌وقت در یک شرکت یا کسب و کار مشغول به کار شوند.

افراد برای بهبود و ارتقاء مهارت‌های خود در زمینه حسابداری باید شغلی را انتخاب کنند که با فعالیت در آن بتوانند تجربه‌های خوبی کسب کنند و کسب درآمد را به عنوان اولویت آخر در نظر بگیرند. ایجاد و برقراری روابط شغلی مناسب در زمان کارآموزی یکی از موارد مهمی است که می‌تواند موفقیت یک فرد در شغل حسابداری در آینده را تضمین کند.

مشخص کردن گرایش

رشته حسابداری یکی از علومی است که گرایش‌های متنوعی دارد، به همین دلیل افراد در زمان تحصیل در دانشگاه باید گرایش اصلی خود در این زمینه را انتخاب کنند. بهترین زمان برای انتخاب مناسب‌ترین گرایش حسابداری، زمان تحصیل در مقطع کارشناسی است. حسابداری مالی، حسابرسی، مشاوره مالیاتی و حسابداری مدیریت از مهم‌ترین گرایش‌های حسابداری محسوب می‌شوند که آینده شغلی خوبی را در پیش روی افراد قرار می‌دهند. انتخاب گرایش مناسب حسابداری در این زمان می‌تواند تحصیل و کسب مهارت در این زمینه را هدفمندتر کند.

شرکت در دوره‌های تخصصی حسابداری

مشخص کردن گرایش شغلی در حسابداری مشخص می‌کند که یک حسابداری چه چیزهایی باید بلد باشد؛ پس از این مرحله افراد باید شرکت در دوره‌های تخصصی مرتبط با گرایش انتخاب شده را آغاز کرده و به مطالعه تخصصی در این زمینه بپردازند. افراد می‌توانند با ثبت‌نام در دوره‌های آموزش تخصصی حسابداری که توسط آموزشگاه‌های معتبر برگزار می‌شود و ادامه فعالیت کارآموزی یا کار نیمه‌وقت به صورت همزمان، مهارت‌های خود را در زمینه گرایش انتخابی ارتقاء دهند.

انتخاب شغل حسابداری

انتخاب شغل مناسب پس از فارغ‌التحصیل شدن

افراد برای تبدیل شدن به یک حسابدار موفق، باید پس از فارغ‌التحصیل شدن از مقطع کارشناسی حسابداری، یک شغل مناسب و متناسب با اهداف شغلی خود انتخاب کرده و در آن مشغول به کار شوند. اگر نگاه و اهداف افراد در شغل حسابداری از نوع بلند مدت باشد، در شغل انتخابی نباید کسب درآمد را اولویت اصلی قرار دهند و با هدف کسب تجربیات ارزشمند در این زمینه، سبک شغلی مناسب را انتخاب کنند.

ورود به تحصیلات تکمیلی

ادامه تحصیل در رشته حسابداری مقطع کارشناسی ارشد یکی دیگر از گام‌هایی است که افراد باید به منظور ارتقاء و تقویت مهارت‌ های حسابداری بردارند. گرایش تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد باید متناسب با اهداف شغلی فرد انتخاب شود.

عضویت در انجمن‌های رسمی

بدون شک یکی از راه‌های رسیدن به موفقیت در یک حوزه کاری، گسترش و توسعه روابط با سایر افراد با تجربه در این حوزه است. به همین دلیل افراد پس از فارغ‌التحصیلی از مقطع کارشناسی ارشد باید متناسب با گرایش تحصیلی خود برای عضویت در انجمن‌های رسمی حسابداری تلاش کرده و در آزمون‌های آن شرکت نمایند. انجمن مشاوران رسمی مالیاتی (گرایش مالیات)، انجمن حسابرسان رسمی (گرایش حسابرسی)، جامعه حسابداران رسمی و انجمن حسابداران خبره ایران (گرایش حسابداری) مهم‌ترین انجمن‌های این حوزه هستند که باید برای عضویت در آن‌ها تلاش کرد.

ادامه دادن به یادگیری

افراد پس از فارغ‌التحصیلی از مقطع کارشناسی ارشد حسابداری، به طور حتم اینکه یک حسابدار چه چیزهایی باید بلد باشد را به صورت کامل فرا گرفته اند؛ حال وقت آن رسیده که بدون عجله و آگاهی نسبت به ارزش و تجربه خود، بهترین موقعیت شغلی را در زمینه حسابداری انتخاب کنند. در کنار فعالیت در موقعیت شغلی، مسئله مهمی که یک حسابدار موفق همیشه باید مورد توجه قرار دهد، ادامه دادن به یادگیری است. حسابداری علمی است که در حال رشد و توسعه قرار دارد به همین دلیل، یک حسابدار حرفه‌ای و موفق کسی است که به یادگیری ادامه داده و علم خود در این حوزه را به‌روز نگه می‌دارد.

سخن آخر

حسابداری به این دلیل که از آینده شغلی خوبی برخوردار بوده و تقریبا در تمامی کسب و کارها به خدمات آن نیاز است، یکی از محبوب‌ترین رشته‌ها در بین افراد مختلف محسوب می‌شود. افراد برای اینکه بتوانند در این رشته به موفقیت دست پیدا کرده و در آینده یک جایگاه شغلی خوب و مناسب داشته باشند، باید اقدامات مختلفی انجام دهند؛ تحصیل در دانشگاه و مقاطع تحصیلات تکمیلی، شرکت در دروه‌های کارآموزی سازمان‌های معتبر، شرکت در دوره‌های آموزشی تخصصی حسابداری و غیره از مهم‌ترین اقداماتی هستند که افراد برای تبدیل شدن به یک حسابدار موفق باید انجام دهند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1773405

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 3 =