۱ نفر
۱۸ مهر ۱۳۹۰ - ۱۲:۲۶

آمار کشته شدگان تصادف موتورسیکلت نسبت به سال گذشته 14 درصد کاهش داشته است

امید سلیمی بنی: موتورسیکلت، برای برخی تنها وسیله حمل و نقل است و برای بعضیها، وسیله تفریح، آن هم با تک چرخ زدن در خیابانها و لایی کشیدن. اکنون سازمان پزشکی قانونی می گوید این وسیله جان 2348 نفر را در 5 ماه نخست امسال گرفته. موتورسوارهایی که سوار بر مرکب مرگ شدند و دیگر هیچگاه به خانه بازنگشتند. یک غفلت از عابر، راننده یا موتور سوار، چشمان خانواده ای را تا همیشه منتظر بر در نگه می دارد. همان طور که دو هزار و 348 موتورسوار در پنج ماه نخست امسال هرگز به خانه بازنگشتند. این آمار، تنها 26 درصد از 9 هزار و 38 نفری است که در پنج ماه اول امسال در حوادث رانندگی جان خود را از دست داده اند.


بالاترین کشته های موتورسوارها در گلستان
به گزارش خبرآنلاین و به نقل از روابط عمومی سازمان پزشگی قانونی، در استان گلستان نزدیک به نیمی از کسانی که در حوادث رانندگی کشته می شوند، موتور سوارها هستند. از 241 نفری که در پنج ماه نخست امسال بر اثر تصادف در استان گلستان کشته شده اند، 119 نفر یعنی 49.4 درصد موتور سوار بودند. هر چند در بوشهر تعداد کل تصادفات آمار زیادی در پنج ماه اول امسال نداشت، اما از همین آمار 152 نفره، 40.8 درصد یعنی 62 نفر از تلفات رانندگی، موتورسوارها بودند.
 

خراسان رضوی؛ بالاترین آمار تلفات موتورسواران
آمار خالص کشتگان موتور سیکلت، بدون توجه به نسبت تعداد موتورسواران به کل تلفات رانندگی، مربوط به خراسان رضوی است. این استان با 272 کشته، بالاترین آمار ثبت شده مرگ و میر موتورسوارها را در پنج ماه نخست امسال ثبت کرده است. فارس با 202 و تهران با 194 کشته، بعد از خراسان رضوی بیشترین آمار موتورسوارانی را دارند که در پنج ماه اول امسال در حوادث رانندگی جان خود را از دست داده اند.
 

خطر در جاده های برون شهری بیشتر است
سرعت وسایل نقلیه در جاده های برون شهری بیشتر از داخل شهر است و اتفاقات و حوادث رانندگی خطرات بیشتری را برای موتورسواران به همراه دارد. در پنج ماه نخست امسال، 44.9 درصد موتورسوارها در جاده های برون شهری جان خود را از دست داده اند. 39.7 درصد از تلفات هم در جاده های درون شهری رقم خورده است. درصد باقی مانده تلفات موتورسوارها در جاده های خاکی و روستایی بوده است.
 

بیشترین مرگ برای جوانان موتور سوار
بیشترین گروه سنی که مرگ موتورسوارها در آن اتفاق افتاده، گروه 18 تا 24 سال بود که تعداد آن ها 776 نفر بوده است. همین گروه سنی (18 تا 24 سال)، یک سوم همه تلفات موتور سوارها در پنج ماه نخست امسال هستند. اگر آمار 365 نفره گروه سنی 25 تا 29 سال را هم به آن اضافه کنیم، یکهزار و 85 نفر موتور سوار 18 تا 29 ساله در پنج ماه اول امسال در تصادفات جان خود را از دست داده اند.
 

کاهش درصد تلفات موتورسوارها
هر چند در پنج ماه نخست امسال دو هزار و 348 نفر موتور سوار کشته شدند، اما در مقایسه با دو هزار و 749 نفری که سال قبل در همین زمان با موتور سیکلت تصادف و جان باختند، 14.6 ذرصد کاهش دیده می شود.
 

ضربه به سر، عامل مهم مرگ موتورسوارها
آموزش های همگانی، توصیه های مکرر و سخت گیری های پلیس برای استفاده از کلاه ایمنی برای این بود که 54.1 درصد موتورسورانی که به علت ضربه به سر در پنج ماه نخست امسال جانشان را از دست دادند، امروز در کنار ما باشند. در بین عوامل مختلف (خونریزی، شکستگی های متعدد، علل اشتراکی، سوختگی و ... ) هیچ کدام به اندازه ضربه به سر در مرگ موتورسیکلت سواران تأثیر نداشت. شاید اگر آن کارگر و کارمندی که صبح به قصد محل کار از خانه خارج شد، کلاه ایمنی به سر می گذاشت، امروز خانواده اش برای همیشه از دیدن او محروم نبودند.
47/233

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 177526

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 8 =