ایسنا نوشت:

صنعت بانکداری با ورود بانک‌های جدید دولتی و خصوصی به بورس و فرابورس جایگاه ویژه‌ای در بازار سرمایه کشور پیدا کرده است به طوری که در حال حاضر این صنعت با در اختیار داشتن 222 هزار سهامدار و 24 درصد از ارزش کل بازار در مقام نخست صنایع بورسی ایستاده است.

افزایش تعداد بانک‌های حاضر در بورس از پایان سال 87 و با واگذاری بانک ملت به عنوان اولین بانک دولتی آغاز شد و با ورود بانک‌های خصوصی به بورس و فرابورس در سال 89 و90 قوت گرفت به طوری که در حال حاضر 16بانک در بازار سرمایه حضور دارند که در این میان بانک‌های اقتصاد نوین، سینا، کارآفرین، پست بانک، پارسیان، تجارت، ملت، صادرات و بانک‌های تازه وارد پاسارگاد، انصار در بورس و بانک تات، سرمایه، دی، گردشگری و بانک الکترونیکی آرین و بانک ایران زمین در فرابورس فعال هستند. در این میان بانک‌های سامان و حکمت ایرانیان نیز در فرابورس پذیرفته شده‌اند و بانک شهر نیز نزد سازمان بورس به ثبت رسیده است.

طی سال های 82 تا90 تعداد 16 بانک دولتی و خصوصی به بورس و فرابورس راه یافتند و در حال حاضر این صنعت بیش از 222 هزار نفر سهامدار دارد. به این ترتیب صنعت بانکداری با اختیار داشتن 24.2 درصد از ارزش بازار سرمایه، بزرگترین صنعت این بازار است. این در حالی است که تعداد 10 بانک در بورس با ارزش تقریبی 27 هزار و 300 میلیارد تومان و شش بانک در فرابورس با ارزش تقریبی 3850 میلیارد تومان در حال معامله هستند.

بانک پارسیان با حدود 72 هزار سهامدار بیشترین تعداد سهامدار را به خود اختصاص داده است و پاسارگاد با 50 هزار نفر در جایگاه بعدی قرار دارد.سرمایه بانک‌های حاضر در بازار سرمایه از 56 میلیارد تومان (پست بانک) تا 2725 میلیارد تومان (بانک پاسارگاد) است.

جزئیات تعداد سهامداران بانکی نشان می‌دهد که 10 بانک فعال در بورس مجموعا 221 هزار و 633 سهامدار دارند که در مرداد ماه و با عرضه بانک پاسارگاد 49 هزار و 661 سهامدار جدید به این اضافه شده است. این در حالی است که بانک پارسیان از میان شرکت‌های بانکی بیشترین سهامدار را به خود اختصاص داده و با 71 هزار و 960 نفر در صدر جدول ایستاده است. پاسارگاد با 49 هزار و 954 نفر در جایگاه بعدی قرار گرفته و اولین بانک دولتی واگذار شده یعنی بانک ملت 39 هزار و 342 سهامدار دارد.

این در حالی است که بانک تجارت با 29 هزار و 600 سهامدار، اقتصاد نوین با هشت هزار و 832 سهامدار، کارآفرین با هشت هزار و204 سهامدار، صادرات با هفت هزار و 281 سهامدار، سینا با سه هزار و 543 و پست بانک با دو هزار و 917 نفر سهامدار در رتبه‌های بعدی ایستاده‌اند که با این میزان در انتهای جدول قرار گرفته است و در ماه گذشته 100 نفر نیز از آن خارج شدند. تعداد اندک سهامداران در آخرین بانک دولتی واگذار شده به دلیل مشکلات واگذاری عرضه، بالارفتن غیر واقعی سهم و آینده پر ابهام آن است.

سرمایه بانک‌های حاضر در بورس نشان می‌دهد که بیشترین سرمایه به مبلغ 2725 میلیارد تومان است که به بانک پاسارگاد تعلق دارد. پس از پاسارگاد، بانک‌های صادرات و ملت با سرمایه‌هایی معادل 2016 میلیارد تومان و 1600میلیارد تومان در جایگاه بعدی قرار گرفتند. کمترین سرمایه این صنعت 56 میلیارد تومان است که به پست بانک تعلق دارد و همچنان موضوع افزایش سرمایه و برگزاری مجمع در هاله‌ای از ابهام است.

روند قیمتی سهام بانک‌های فعال بورس نشان می دهد که بیشترین قیمت و P/E به پست بانک تعلق دارد و این بانک با 675 تومان و P/E نوزده گران‌ترین سهم این گروه باشد. پس از پست بانک سهام بانک‌های اقتصادنوین و سینا به ترتیب با قیمت‌های 447 و337 گران ترین سهام این گروه هستند.

متوسط P/E بانک‌ها معادل 6،78 مرتبه است و مقایسه P/E بانکها حاکی از آن است که پارسیان و صادرات با P/E هایی برابر6 مرتبه کمترین میزان P/E را به خود اختصاص دادند و بالاترین P/E در این گروه معادل 21،5 مربوط به بانک آرین است.

 

** کاهش قیمت سهام بانک‌ها

 

حال این صنعت بزرگ بورس که بیشترین وزن بورس را به خود اختصاص داده و مجموع ارزش بازار آن بالغ بر 28 هزار میلیارد تومان است و بیش از 24 درصد مجموع کل ارزش بورس و فرابورس را تشکیل می‌دهد، بعد از انتشار خبر اختلاس در شبکه بانکی با فراز و نشیب‌هایی مواجه شده است که نگرانی سهامداران را از آینده این صنعت مهم به همراه داشته است.

به این ترتیب پس از انتشار خبر اختلاس سه هزار میلیارد تومانی در بانک صادرات که معادل کل ارزش سهام این شرکت در بورس است، بزرگترین صنعت بورس با کاهش ارزش سهام‌ مواجه شد و بسیاری از سرمایه‌گذاران را نگران آینده سهم‌های خود در راستای افزایش ابعاد این اختلاس به دیگر بانک‌ها قرار داد.

این در حالی بود که پیش از منتشر شدن خبراختلاس، سهام بانک‌ها در کانون توجه بازار سرمایه قرار داشت اما انتشار این خبر مهم تاثیر زیادی در سهام بانک‌ها داشت و باعث کاهش زیاد ارزش سهام این گروه در بورس شد.

نمودار قیمتی بانک‌های حاضر در بورس نشان می دهد که در حال حاضر و به دلیل نگرانی های موجود و ابهامات فراوان سهام این گروه به جز بانک اقتصاد نوین در محدوده منفی حرکت می کند و روزانه از ارزش سهام آنها کاسته می شود.

به این ترتیب سهام بانک‌های حاضر در بورس به خصوص بانک‌ها صادرات، ملت و تجارت که در روز 16 شهریور ماه در اوج قیمتی قرار داشتند به یکباره روند نزولی خود را آغاز کردند به طوری که بانک صادرات از بالاترین قیمت خود یعنی 177 تومان به قیمت 145 تومان رسید و در همین سطح حرکت کرد. این بانک که بدون توقف نماد به فعالیت خود ادامه داد با انتشار اطلاعیه هیات مدیره مبنی بر عدم تغییر پیش بینی سود 90، روند با احتیاط رشد خود را آغاز کرد و اکنون در محدوده 149 تومان در حال معامله است.

بانک ملت نیز که در روز 16 شهریور قیمت 250 تومانی را برای اولین بار تجربه کرده بود، پس از این روز حرکت منفی خود را آغاز کرد و پس از افت و خیز فراوان در حال حاضر با قیمت 237 تومان و p/e هفت مرتبه در حال معامله است.

سهام بانک تجارت نیز که در شهریور ماه در حال بهبود و رشد بود، از 16 شهریور ماه روند نزولی خود را آغاز کرد به طوری که قیمت سهام این شرکت که تا 222 تومان و بالاترین سطح خود پیش رفته بود اکنون با قیمت 178 تومان و P/E پنج مرتبه معامله می شود.

بانک پارسیان نیز که در روز 16 شهریور ماه در اوج قیمتی قرار داشت و تا قیمت 357 تومان پیش رفته بود،پس از این روز افت خود را آغاز کرد و در حال حاضر با قیمت 335 تومان در حال داد و ستد قرار دارد و P/E آن شش مرتبه است.

بانک پاسارگاد که در نیمه شهریور ماه به بالاترین قیمت یعنی 237 تومان رسیده بود در حال حاضر در کمترین سطح قرار داشته و در قیمت 206 تومان و P/E هفت مرتبه معامله می شود.بانک انصار نیز که در ابتدای مهر ماه به بالاترین سطح خود رسیده بود و به قیمت 302 تومان معامله می شد، با نوسانات زیادی مواجه شد و اکنون با قیمت 299 تومان و P/E ده مرتبه خرید و فروش می شود.

در این میان بانک های خصوصی همچون اقتصاد نوین نیز که در ابتدای مهر ماه درقیمت 491 تومان قرار داشت روند کاهشی را تجربه کرد و در حال حاضر به قیمت 404 تومان در حال معامله است. نکته جالب توجه این است که در حال حاضر سهام بانک‌هایی که به صورت خصوصی تاسیس شده‌اند در کانون توجه بازار قرار گرفت به طوری که بانک کارآفرین و سینا با افزایش قیمت سهم مواجه شدند.

به این ترتیب از زمان افشای فساد مالی اخیر در شبکه بانکی، سهام بانک‌ها در بورس با فراز و نشیب‌های جدی مواجه شده‌اند و غیر از سهامداران بزرگ که سهام خود را به پول تبدیل کرده‌اند؛ 222 هزار سهامدار خرد و کوچک بانک‌ها با نگرانی به آینده سهامشان می‌نگرند و در انتظار بهبود اوضاع و رشد مجدد این گروه هستند بعد از روشن شدن ابهامات و گزارش های شفاف‌سازی شرکت‌ها هستند.

/39/39

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 178205

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 15 =