۰ نفر
۱ مهر ۱۳۸۸ - ۰۹:۴۳

بیمه برای زنان خانه‌دار از اقداماتی است که مدت‌هاست برای اجرایی شدن آن بسیاری از زنان خانه‌دار در انتظار هستند.

سپیده سعیدی: بیمه برای زنان خانه‌دار از اقداماتی است که مدت‌هاست برای اجرایی شدن آن بسیاری از زنان خانه‌دار در انتظار هستند این در حالی ‌است که مسئولان هر بار خبر از اجرای آن می‌دهند و یا آنکه ادعا می‌کنند که هر زن خانه‌داری می‌تواند با اراده خود بیمه شود و از خدمات ارزنده بیمه تأمین اجتماعی و حتی بازنشستگی برخوردار شود. اما در اجرای این قانون هم بحث‌ها وحرف و حدیث‌های بسیاری مطرح است. اینکه زنان خانه‌داری که منبع درآمدی ندارند چگونه می‌توانند حق بیمه خود را پرداخت کنند صمدالله فیروزی معاون سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی وزارت رفاه و تأمین اجتماعی در حالی که این اقدام را از مدتها پیش اجرایی می‌داند معتقد است که زنان خانه‌دار تنها ملاک برای این بیمه نبوده‌اند و زنان صاحب حرف و مشاغل آزاد هم از جمله کسانی بوده‌اند که در این بیمه مد نظر گرفته شده‌اند.

 آیا به طور جدی برنامه بیمه برای زنان خانه‌دار اجرا می‌شود؟
بله.

اما بسیاری از مراجعین ادعا می‌کنند که نتوانسته‌اند بیمه شوند و کارشان به تأخیر افتاده است؟
این اقدام به عنوان یکی از سیاست‌های کلی وزارت رفاه دنبال می‌شود و در دستور کار قرار دارد اینکه زنان خانه‌دار و صاحب حرف و مشاغل آزاد بتوانند به سرعت بیمه شوند و بیمه‌پردازی کنند تا از خدمات کافی بیمه برخوردار شوند

همانطور که می‌دانید بسیاری از زنان خانه‌دار نمی‌توانند در‌آمدی داشته باشند این افراد طبعاً نمی‌توانند حق بیمه‌ای برای خود پرداخت کنند
ببینید هر زن خانه‌داری می‌تواند در قالب بیمه اختیاری خود را بیمه کند و با هر توان و هر بودجه‌ای که در اختیار دارد حق بیمه‌ای خود را بپردازد که با همان انتخاب حق بیمه مورد نظر می‌تواند از خدمات در همان حد‌و‌اندازه بهره ببرند.

بسیاری از زنان خانه‌دار با هدف برخورداری از حق بازنشستگی دست به این اقدام می‌زنند و خود را بیمه می‌کنند.
بله، می‌توانند از این حق برخوردار شوند و با هر حق بیمه‌ای که می‌پردازند از بیمه بازنشستگی هم برخوردار شوند.

هر کدام از بیمه‌ها نرخ معینی دارد؟
بله، مثلاً می‌توانند بیمه از کار‌افتادگی بگیرند و یا بیمه فوت.

معیار برای برخورداری از این خدمات چیست؟
معمولاً باید بیمه‌پردازی را ادامه دهند و با در نظر گرفتن حداقل زمان بیمه‌پردازی و حداقل سن بیمه اختیاری آنها در نظر گرفته می‌شود.

 بیمه درمانی در قالب همین بیمه‌ها ارائه می‌شود؟
در‌حال حاضر در ایران شرایط بیمه درمانی برای همه مهیا است. هرکسی می‌تواند با اولین پرداخت بیمه‌درمانی از این بیمه برخوردار شوند و هیچ منعی هم وجود ندارد به هر حال بیمه درمانی زنان می‌تواند یا تحت حمایت همسر باشد و یا از بیمه ایرانیان استفاده کنند که آن هم شرایط خود را دارد.

زنان خود سرپرست خانوار در اجرای این طرح ازچه خدمات ویژه‌ای برخوردار هستند؟
سازمان خدمات درمانی در غالب بیمه ایرانیان به این افراد خدمات خود را ارائه می‌کند. سیاست‌گذاری این سازمان هم بیشتر در راستای حمایت از این افراد است معمولاً برای این افراد حداقل کف حق بیمه در نظر گرفته می‌شود. زنان سرپرست خانوار معمولاً به لحاظ تأمین منابع حق بیمه دچار معضل هستند و در این راستا رعایت حال این افراد شده است.

چه ویژگی‌‌ای در ارائه خدمات برای این افراد در نظر گرفته می‌شود؟
آنها می‌توانند با معرفی خود به کمیته امداد امام‌خمینی (ره) و یا سازمان بهزیستی معرفی نامه‌ای دریافت کنند و به سرعت بیمه درمانی شوند زنان خود‌سرپرست خانوار معمولاً در شرایط نا‌مساعدی برای کسب در‌آمد به سرمی‌برند.

به نظر می‌رسد که این طرح در نام به زنان خانه‌دار اطلاق می‌شود اما عملاً نه!
در این میان نکته‌ای دیگر هم به نظرم می‌رسد که خوب دیدم یادآوری کنم. اینکه در سیاست‌گذاری این طرح بسیاری از زنان جوان را مد نظر قرار دادیم که کارورز هستند و اینکه نمی‌توانند در‌آمدی داشته باشند اما در آینده ایجاد اشتغال خواهند کرد این زنان در گروه‌ها و در قالب‌های متعددی کار می‌کنند و خوب است که از همین دوره جوانی از این بیمه برخوردار شوند تا بتوانند به موقع از بیمه بازنشستگی برخوردار شوند.

 

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 17825

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۶:۲۱ - ۱۳۸۹/۰۴/۰۳
    2 0
    نحوه ي ثبت تام چگونه است؟
  • بدون نام IR ۱۶:۲۳ - ۱۳۸۹/۰۴/۰۳
    0 0
    نحوه ي ثبت تام چگونه است؟ ايا بيمه ايرانيان همين بيمه زنان خانه دار است؟
  • زهره IR ۲۰:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۲
    0 0
    سلام پسر من نیاز به عمل داره نمی دونم چکار کنم با این هزینه ها کجا باید برم چی کار باید بکنم تورو خدا یکی به من اطلاعات بده . ممنون
  • R IR ۱۵:۱۲ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۴
    0 0
    این بیمه واقعا به زنان خانه دار بدون هیچ شروطی تعلق میگیره،یا باید حتما سرپرست خانوار یا ... باشند؟بعلاوه برای ثبت نام کجا باید رفت؟
  • اسلام فرزانه IR ۲۱:۵۷ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۷
    0 0
    سلام خسته نباشيد آيا زنان خانه دار نيروهاي مسلح نيز مي توانند خود را بيمه نمايند واز بيمه بازنشتگي ويا از كار افتادگي مي توانند استفاده نمايند ومبلغ پرداخت ماهانه حق بيمه چقدر مي باشد متشكرم.