محمد رضا باهنر که می گوید «طرح سوال از رئیس جمهور را صلاح نمی داند»، تصریح کرد: اگر تا هفته آینده حد نصاب سوال حفظ شود،حتما اعلام وصول خواهیم کرد.

 به گزارش خبرآنلاین، درحالی که استعفای علی مطهری دراعتراض به عدم طرح سوال از رئیس جمهور  هنوز در مجلس بررسی نشده و نائب رئیس مجلس آن را منوط به طرح سوال از رئیس جمهور می داند، باهنرمی گوید« وقتی قصد داشته طرح سوال را اعلام وصول کند، تعدادی از سوال کننده‌ها آمدند و این موضوع را مطرح کردند که ما این سوال را در شرایط زمانی امضا کردیم و الان که جمع شده ما خیلی علاقه‌ای به ادامه سوال نداریم.»
ناب رئیس مجلس در همایش «کدام خانه؟ اصولگرایان وآینده فرارو» دردانشگاه فردوسی مشهد دلیل طرح نشدن  طرح سوال از رئیس جمهور« مصلحت ندانستن بزرگان نظام» و« توصیه های که سعی کنید این موضوع را دنبال نکنید» دانست و گفت: از حدود دو سال قبل که آقای مطهری این سوال را مطرح کرد دوستان دنبال بودند که سوال از رییس‌جمهور را مطرح کنند. مدت‌ها حد نصاب 73 امضای این سوال به حد مطلوب نمی‌رسید تا زمانی که داستان جریان وزارت اطلاعات پیش آمد.
به دنبال عزل حیدرمصلحی وزیر اطلاعات ، مقام معظم رهبری با این اقدام مخالفت کردند که این موضوع سبب خانه نشینی ده روزه رئیس جمهور شد. خانه نشینی که بسیاری از حامیان رئیس جمهور  از جمله نمایندگان مجلس  را نارحت کرد و به روایت باهنر موجب شد  امضاهای طرح سوال از رئیس جمهور به بیش از صد امضا برسد.
باهنر با بیان اینکه تا روزی که دوستان این طرح را تحویل هیات رییسه دادند، داستان تمام شد ، افزود:توصیه‌ای هم که به ما شد این بود که سعی کنید این مساله رادنبال نکنید و کارتان را با هم انجام دهید. البته این اتفاق یک سری آثار وضعی داشت،اما این‌که موضوع را کش بدهیم و این تبدیل به یک دعوای جدی بین قوه مجریه و مقننه وگروکشی و ... شود را بزرگان نظام مصلحت نمی‌دانستند .
در حالی که مطهری معتقد است طرح سوال از رئیس جمهور یک امر عادی است که باید روال خود را طی کند، نائب رئیس مجلس می گوید:«ما هم فکر می‌کردیم و همچنان فکر می‌کنیم که باید تلاش کرد تا کار این دولت به صورت طبیعی و عادی تمام بشود و یک کار پرهزینه غیرمعمول انجام نشود. »
وی خاطرنشان کرد: ما تا زمانی که اعلام وصول نکرده‌ایم، اسامی مخفی است و قابل انتشار نیست، اما وقتی سوال را رسما اعلام وصول کنیم، اسامی به رسانه‌ها می‌رود و همه مطلع می‌شوند. آن وقت است که یک سری فعالیت‌ها از طرف دولت و بزرگان کشور و ... شروع می‌شود تا از نماینده خواهش کنندکه بیا و امضایت را پس بگیر و خط بزن و فشارها هم زیاد می‌شود که این‌هاداستان‌هایی است که ما همیشه درگیرش هستیم؛ بنابراین ما گفتیم که به صلاح نیست این سوال مطرح شود، اگر هم می‌خواهید مطرح شود، طوری نباشد که اگر اعلام وصول شد، بیست روز بعد بگویند کم شد و زیاد شد. محکم بایستند و بگویند ما می‌خواهیم سوال مطرح شود و ما هم طبق قانون اساسی موظفیم که اعلام کنیم.
وی گفت: اگر تا هفته آینده حد نصاب سوال حفظ شود،حتما اعلام وصول خواهیم کرد که 15، 16 نفر از نمایندگان امضای خود را پس گرفته‌اند. البته باز هم تاکید می‌کنم که خود من سوال از رییس‌جمهور را مصلحت نمی‌دانم، امااگر حد نصاب بماند ما موظفیم که اعلام وصول کنیم. این را هم بگویم که ما هیچ تلاشی نکرده و با احدی صحبت نکردیم که بیا و سوالت را پس بگیر. اگر به طور طبیعی عددماند، ما هفته آینده اعلام وصول خواهیم کرد.
بخش دیگر این نشست مربوط به سوال دانشجویی راجع به جبهه پایداری بود که این عضو کمیته 8+7، درباره آن تاکید کرد:من گفته‌ام که جبهه پایداری و همه گروه‌های اصولگرایی که می‌خواهند در کمیته وحدت شرکت کنند، باید موضع‌شان روشن باشد. آیت الله مصباح یزدی که موضع‌شان را نسبت به جریان انحرافی روشن و اعلام برائت کردنداما بعضی از عزیزان می‌گویند که ما چون هنوز می‌خواهیم با بخش‌هایی از دولت کارکنیم و ممکن است دولتی‌ها ناراحت بشوند، موضع روشنی را در این زمینه اتخاذنکرده‌اند. ما خواهش‌مان این است که موضع‌شان را روشن و شفاف کنند.
 در حالی که حسن غفوری فرد و حمید رضا کاتوزیان پیش بینی کرده اند جبهه پایداری به صورت مستقل وارد انتخابات شوند، محمد رضا باهنر هم وقتی در این نشست از او پرسیده شد در صورت عدم وحدت اصولگرایان و شکست ائتلاف آن‌ها، چه میزان شانس برای به دست آوردن کرسی‌های مجلس و ریاست جمهوری برای دیگر جریان‌های موجود قائل می‌شوید؟ گفت: اگر اصولگرایان با هم وحدت نکنند، خطر حضور اصلاح طلب‌ها و جریان انحرافی بالا می‌رود؛ بنابراین مامی‌گوییم بدون سهم‌خواهی، عزیزان محبت کرده و بیایند وحدت کنند.
وی با اشاره به حرکت جامعتین برای وحدت اصولگرایان، ادامه داد: بالاخره چتری راجامعتین بلند کردند، کسی هم در اصولگرا بودن آیت‌الله مهدوی‌کنی و آیت‌الله یزدی شک ندارد. آیت‌الله مصباح یزدی هم فرمودند که احترام آیات عظام را باید داشت؛ بنابراین عدم پیوستن به این وحدت قاعدتا آب به آسیاب ریختن اصلاح‌طلبان هست که این مصلحت نیست.
 باهنر البته گریزی هم به اختلافات خود با اعضای اصلی این جبهه زد و گفت:تعدادی از عزیزان هستند که فقط خودشان را اصولگرا می‌دانند. این‌ها تعدادشان کم است و در مجلس هم بارها آمده‌اندایستاده‌اند و کاندید شده‌اند و 20-30 رای بیشتر نیاورده‌اند و این‌ها می‌گویند که ما باید باشیم و بقیه نباید باشند. ما می‌گوییم که این انحصارطلبی و زیاده طلبی است. باز هم تاکید می‌کنم اگر اصولگراها با هم تفاهم نکنند، حتما خطر اصلاح طلب‌هاو انحرافی‌ها زیادتر خواهد شد.
 او در این زمینه به خاطره ای از دوران بعد از انتخابات سال 88 هم اشاره و تصریح کرد: یکی از دوستانی که من اسمش را نمی‌برم پانزده روز بعد از فتنه بود، در مجلس به من می‌گفت آقای باهنر، این سه نفر را بده دست من،من می‌برم در میدان اعدام‌شان می‌کنم، مشکل فتنه حل می‌شود. به او گفتم خامی شماهمین است. شما فکر می‌کنید هنوز یک ماه از جریان فتنه نگذشته می‌شود سه نفر را گرفت و اعدام کرد و مشکل هم حل می‌شود، در حالی که حضرت امام(ره) بنی‌صدر را مدت‌ها تحمل کردند. همه بزرگان در شورای مرکزی حزب جمهوری اسلامی، جلسات مفصل با آقایان می‌گذاشتند که بنی‌صدر این کار را کرده و آن کار را کرده، اما امام می‌گفتند برویدو با او کار کنید، یک روز صبح هم امام گفتند که بنی‌صدر دیگر فرمانده کل قوا نیست وتمام شد.
باهنر گفت: آقایان نشستند و فکر کردند و گفتند این سه نفر را بدهید دست ما، در حالیکه من خودم به آقایان گفتم این‌که هیچی! شما هنوز نمی‌دانید که تا همین اواخربالاترین مقام نظام اجازه بازداشت این سران فتنه را هم نمی‌دادند، این‌ها می‌گفتندبگذارید ما اعدام‌شان کنیم! ما می‌گفتیم این عقل نیست. این ناپختگی است. این افراطیگری است.
او که می گفت در جریان فتنه مجلس هشتم خوب مدیریت شد، اظهار داشت: بعضی از دوستان معتقد بودند خوب است که مجلس هشتم بگردد، 15-20 نفر اصلاح طلب مجلس را پیدا کرده و تحت فشار قرار بدهد و از مجلس بیرون کند. ما می‌گفتیم که این ظلم است. درست است که در مجلس هشتم ما اصلاح طلب هم داریم، ولیبه اصطلاح این‌ها گوشت تلخ نیستند و به همین دلیل هم در مجلس هشتم، ما سنگین‌ترین مواضعی را که مقام معظم رهبری در طول این دو سال می‌گرفتند با نامه 100درصد امضای نمایندگان حمایت کردیم. یعنی نامه‌ها را که امضا می‌کردیم، خود کسانی که متهم بهاصلاح‌طلبی هستند می‌گفتند که ما از این فتنه‌گرها بیزاریم.
وی در پاسخ به دانشجویی که معتقد به سکوت باهنر دربرابر جریان‌های پس از انتخابات بود هم  گفت: رییس همه این‌ها، یعنی آقای مهندس موسوی درسال 70 از مقام معظم رهبری حکم گرفتند که عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام باشند. صلاحیت همین آقای مهندس موسوی که بعد این اتفاقات را پیش آورد، توسط شورای نگهبان قانون اساسی برای انتخابات ریاست جمهوری تایید شد. ما مقتضیات زمان و مکان را هیچ موقع نباید فراموش کنیم.
وی در ادامه به بیان خاطره‌ای پرداخت و گفت: اول انقلاب بود و امام(ره) فردی به نام قطب‌زاده را گذاشتند رییس صدا و سیما جمهوری اسلامی ایران. ما در کرمان با منافقین کلی همدیگر را می‌زدیم که آن‌ها به قطب‌زاده فحش می‌دادند و ما دفاع می‌کردیم. بعد از سه، چهار سال قطب‌زاده در جریان کودتای نوژه و کودتایی که می‌خواستند علیه امام کنند دستگیر و محکوم به اعدام شد. منافقین آمدند و به ما گفتند دیدید، ما می گفتیم که قطب‌زاده مشکل دارد و شما دفاع می‌کردید. من آن موقع گفتم و الان هم می‌گویم، مواضع ما بر اساس زمان ممکن است تغییر کند. من هنوز از دفاعی که اول انقلاب در مقابل منافقین از قطب‌زاده می‌کردم،افتخار می‌کنم و هیچ موقع نمی‌گویم اشتباه کردم. امام(ره) به قطب زاده حکم داده بودند و منافقین هو می‌کردند و ما دفاع می‌کردیم. مرحوم مهندس بازرگان هم که خدا ازسر تقصیراتش بگذرد و رحمتش کند، نخست وزیر منصوب امام(ره) بود و همه از او دفاعمی‌کردیم، رهبر انقلاب دفاع می‌کردند، آقای هاشمی هم دفاع می‌کردند، بنده همهمینطور. ببینید مقتضای زمان و مکان‌مان چیست.
وی در پاسخ به سوالی در بیان موضع خود در موردهاشمی رفسنجانی نیز گفت: من موضعم را در مورد ایشان گفته‌ام و هشدارهایم راداده‌ام. صریح هم به خودشان گفته‌ام، در رسانه‌ها هم اعلام کرده‌ام و فکر می‌کنممواضع روشن، شفاف، صریح و تندی را در مورد ایشان داشته‌ام که صلاح نمی‌دانم هر روزدر روزنامه‌ها نوشته شود. بروید و از روزنامه‌ها پیدا کنید و بخوانید.
 
 دیگر اظهارات وی در این نشست دانشجویی را به نقل از ایسنا بخوانید.
تلاش جریان فتنه برای انتخابات مجلس
* یکی از ویژگی‌های انتخابات مجلس نهماین است که اولین انتخابات بعد از جریان فتنه سال 88 است. بعد از فتنه سال 88 ما تابه حال انتخاباتی در کشور نداشتیم و طبیعی است که جریان فتنه تلاش سنگینی را آغازکرده تا بتواند در بعضی مناطق نماینده‌ها و کاندیداهایی را داشته باشد و به مجلسبفرستد و یا این‌که شرکت حداکثری مردم را تحت الشعاع قرار بدهد. یک عده‌شان در خارج می‌گویند اصلا ما تحریممی‌کنیم. یک عده در داخل می‌گویند نه! ما می‌آییم در میدان، ببینیم چه می‌شود کرد. یک عده هم می‌گویند باید با احتیاط بیشتر عمل کرد و به اصطلاح از مهره‌های سفیداستفاده کرد و یک تعداد از مهره‌ها را به مجلس فرستاد و بعد که به مجلس رفتند شکل وشمایل خودشان را به دست می‌آورند. این قاعدتا یکی از جبهه‌های سنگینی است که دارندروی آن کار می‌کنند و تدارک می‌بینند.
تفکراصلاح‌طلبی مردنی نیست
* بعضی از عزیزان اصولگرا با اینتحلیل که اصلاح‌طلبان دیگر قدرت و ظهور و بروزی ندارند، حتی پیشنهاد می‌کنند کهاصول‌گرایان دو گروه بشوند و با هم رقابت کنند که این حرف خیلی ساده‌انگارانه وساده‌لوحانه است. اولا من بارها اعلام کرده‌ام و الان هم می‌گویم که تفکراصلاح‌طلبی مردنی نیست و زنده است و کار می‌کند. نکته دوم این‌که ما اصولا مدعینیستیم که همه اصلاح‌طلبان باید فعالیت سیاسی‌شان را کنار بگذارند.
* بارها و بارها هم اعلام کرده‌ایم کسانی کهمی‌خواهند تحت عنوان اصلاح‌طلبی فعالیت کنند، باید دو کار را انجام دهند. یکی اینکه موضع‌شان را در رابطه با سران فتنه مشخص کنند و صریح موضع‌گیری کنند و موضوع دومهم این‌که اصلاح‌طلبی را تعریف کنند. چون زمان اصلاحات، یک واژه‌هایی در جامعه بیانمی‌شد، مثل جامعه مدنی. این جامعه مدنی را بعضی‌ها می‌گفتند منظور مدینه فاضله نبیاکرم(ص) است، بعضی‌ها می‌گفتند نه یک جامعه مدنی ارسطویی است، بعضی‌ها هم می‌گفتندیک جامعه مدنی کاملا غیرایدئولوژیک است. از یک جامعه مدنی تحلیل‌ها و برداشت‌هایمتفاوتی وجود داشت. خود اصلاح‌طلبی هم همین‌طور بود.
9 دی حماسه‌ای است که بایدبه یاد بماند
* مقاممعظم رهبری تحلیلی داشتند به این مضمون که از دیدگاه معارف اسلامی ما اصلا اصولگرایغیر اصلاح‌طلب و اصلاح‌طلب غیراصولگرا نداریم. هر اصولگرایی باید اصلاح‌طلب و مصلحباشد و هر مصلحی باید اصولگرا باشد؛ بنابراین از ساختارشکنان گرفته تا کسانی کهواقعا به دنبال برخی از اصلاحات درست و اساسی بودند که لازمه کار مملکت بود،اصلاح‌طلب گفته می‌شد؛ بنابراین اگر اصلاح‌طلبی را در چارچوب قانون اساسی و قوانینموضوعه کشور تعریف کنند، انتخابات شاداب‌تر و باطراوت‌تر و سنگین‌تر می‌شود وبیایند و رقابت کنند، مشکلی هم نیست. یک عده به عنوان اصولگرا، یک عده هم به عنواناصلاح‌طلب بیایند و در انتخابات شرکت کنند و مجلس را هم رای مردم تعیین می‌کند.
آن فردی که اشتهار داشت به سر انحراف،تحت حمایت کامل هست
* در نتیجه فتنه‌انگیزی‌های آنفتنه‌گران، 9 دی متولد شد و یک انسجام صددرصد ملی بین امت و امام به نمایش گذاشتهشد که این به یادگار خواهد ماند و من فکر می‌کنم این 9 دی یک حماسه‌ای است که بایدبه یاد بماند و زنده نگه داشته شود.
*جریان جدیدی بعد از جریان فتنه توسطعده‌ای مطرح شد به نام جریان انحرافی که این جریان از تب و تاب نیفتاده، هم پول خرجمی‌کند و هم قدرت دارد. هنوز هم که هنوز است، آن فردی که اشتهار داشت به سر انحراف،تحت حمایت کامل هست و بحث جدی نمی‌توان کرد. جریان انحراف وجود دارد و کارش راانجام می‌دهد و حمایت‌هایی که همچنان از این جریان می‌شود در ذهن بعضی از دوستانحزب اللهی جای سوال ایجاد کرده است.
فسادمالی اخیر در کشور و استعفای مدیران
در این مورد به موقع عمل شد. قوه قضاییه به موقع دنبال جرم‌هایی کهاتفاق افتاده و مجرمینی که در این قضیه دست‌اندرکار بوده‌اند رفت ومجلس شورای اسلامی هم همزمان وارد بحث صلاحیت‌ها وکفایت‌های مدیران شد که این دو از هم متفاوت هستند.
* البته ما از همان اول معتقدبودیم مدیرانی که این اتفاق در زیرمجموعه شان اتفاق افتاده است، حتی اگر مقصر همنباشند، حداقل باید به افکار عمومی احترام بگذارند و همین که کفایت مدیریت کار رانداشتند باید استعفا بدهند که یک مقدار هم این مساله طول کشید و بعضی‌ها استعفادادند و عده‌ای هم عزل شدند. من همین جا به شما خبر بدهم که ان‌شاءالله تا آخر هفتهآینده گزارش نهایی‌مان را در خصوص علت‌ها، معلول‌ها و مقصرها و قاصرین به صحن علنیمجلس ارائه خواهیم داد.
*این طرح را باید روز یکشنبه آینده اعلام وصول کنیم. عزل وبرکناری برخی از مدیران بانکی و بعضی از مسوولان سطح بالای بانک مرکزی هم درپیشنهادات مجلس هست که باید پیگیری شود، از آن طرف هم قوه قضاییه به صورت جدی پیگیرمجرمان هست.
/212 212
 
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 179437

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۵:۵۶ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۹
    9 1
    . میثاق امام و مردم این نبود که نماینده ملت تحت تاثیر سخنان بزرگان نظام قرار گیرد. کجای سیره امام راحل دیدید که ایشان در این امور مداخله کنند مگر اینکه جریان انقلاب را به خطر بیندازد؟ ما به بزرگان نظام احترام می گذاریم ولی حاضر نیستیم که آرمانهای انقلابمان را فدای هیچ شخص و گروهی بکنیم. مجلس هم نباید به دنبال گرو کشی باشد ولی رییس جمهور تخلف قانونی دارد و باید پاسخگو باشد.
  • بدون نام MY ۰۷:۰۳ - ۱۳۹۰/۰۷/۳۰
    0 0
    چشمم به سوال کردن مجلس از احمدی نزاد آب نمیخوره. اگز هم اتفاق بیافته امیدوارم که با شعور مردم بازی نکند
  • کارگر IR ۰۸:۴۸ - ۱۳۹۰/۰۷/۳۰
    3 0
    یعنی چی که بزرگان میگویند به صلاح نیست مگر نمایندگان صلاح را نمی دانند 300 نماینده که اختیاری ندارند کاری بکنند ؟؟؟ اونوقت یه اقایی به خاطر مسائل خودش می گوید به صلاح نیست و مجلس و 300 نفر و 30 میلیون رای دهنده هم هیچ ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • بدون نام IR ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۱
    2 0
    نماینده ها وکلای ملت هستند و اگر باور کنیم که این نمایندگان توسط رای مستقیم مردم انتخاب میشوند و شدند این بی حرمتی و بی احترامی به ملت است ....