۰ نفر
۳۰ مهر ۱۳۹۰ - ۰۹:۳۰

مهدی غضنفری

صادرات، تنها یک واژه نیست بلکه پیامدهای بزرگ و گسترده ای ازنظر توسعه کشور، ارتقای رفاه اجتماعی، اشتغال و به ویژه اشتغال نیروی انسانی تحصیلکرده، ارتقای قدرت ملی و پیوندهای اقتصاد ملی با اقتصاد جهانی دارد و از این رهگذر، کمک موثری به حفظ و پایداری امنیت ملی می کند. حتی در دوره بالارفتن بی سابقه قیمت های اسمی نفت و افزایش چشمگیر درآمدهای ارزی کشور، ملاحظه می شود، با وجودی که منابع عظیمی برای توسعه در اختیار کشور است اما اشتغال متناسب با آن تحقق نمی یابد که به ماهیت فن آوری صنعت نفت که سرمایه بر بوده ومستقیما از پیوندهای مستقیم و ضعیفی با زیربخش های اقتصادی برخوردار است، باز می گردد.
تجارت خارجی کشور در طول تاریخ جدید مبتنی بر نفت و ناشی از درآمدهای نفتی و سهم صادرات غیرنفتی در تجارت و تولید ناخالص ملی ناچیز بوده، اما تنها توسعه «تولیدات صادراتی » است که پیوندها را برقرار می کند و در آن صورت، اقتصادی با استحکام درونی به وجود می آید. ازطرفی تجربه دیگر کشورها از جمله کشورهای جنوب و شرق آسیا و اروپای شرقی سابق و برخی از کشورهای آمریکای لاتین و کشورهای حوزه پیرامونی ایران نظیر ترکیه و امارات، اثبات کننده این مدعاست.
اگر کلمه تجاری را در کنار تولید قرار دهیم، دنیای جدیدی پیش روی ما باز می شود. از این رو باید به تولیدات و ابتکارات و اختراعات خود دید تجاری دهیم و برای تحقق این مهم لازم است تا بیش از پیش این دیدگاه را توسعه دهیم. در چنین شرایطی تشخیص بخش های پیشتاز، صنایع نوین و فناوریهای جدید ازجمله این الزامات برای تحقق اهداف تعیین شده است.
کنار هم قرار گرفتن تجارت، صنعت و معدن مشکلاتی همچون عدم هماهنگی و زمان بر بودن کارهای اداری را از میان برمی دارد و با همسویی ایجاد شده در سیاست های این بخش ها هرگونه تصمیم گیری در این حوزه آسانتر خواهد شد.بدیهی است که وحدت رویه در بین بنگاههای کوچک و متوسط و در نهایت قرار گرفتن آنها در نقشه کلان تولید، به صادراتی شدن آنها کمک می کند که به طور قطع پس از همسویی سیاستهای بخش تجارت و صنعت، بنگاههای کوچک و متوسط در راستای افزایش بهره وری و توان تولید صادراتی اقدامات گسترده تری خواهند داشت.
تولیدکنندگان و صنعتگران کشور باید با گسترش ابعاد تولید، نگاه خود را علاوه بر بازارهای داخلی به بازارهای جهانی معطوف کرده و تولید صادرات محور را در دستور فعالیت های خود قرار دهند. مسلما در این صورت اقتصاد ایران با قدرت هر چه بیشتر در مسیر اهداف کلان خود حرکت خواهد کرد و می رود که در افق سال 1404 پرچمدار اقتصاد منطقه شود.
 

/39/39

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 179572

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 17 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۶:۳۸ - ۱۳۹۰/۰۷/۳۰
    9 2
    صادرات تنها یک واژه نیست، بلکه بانکی است عریض و طویل که توش 3000000000000 تومان هاپولی شد و آب هم از آب تکون نخورد
  • تارخ IR ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۲
    1 0
    چرا گمرک برای صادرات گوجه گلخانه ای 800 دلار ارزش تعیین کرده ولی در گلخانه باید کیلوئی 1400 تومان خریداری شود ولی برای واردات با تعرفه بالای 100 درصدی و 1200 دلار اظهار میشود؟یادم رفت حمایت از داخل نه مصرف کننده و نه صادر کننده!!!!!!!