با رشد سریع اطلاعات،‌ نیاز به روش‌هایی برای ارائه این اطلاعات نیز افزایش می‌یابد. نمونه‌هایی از آخرین روش‌های ارائه تصویری اطلاعات را در ادامه تجربه کنید.

بهنوش خرم‌روز: با رشد راه‌های جدید برای تحلیل جهان پیرامونمان، نیاز بیشتری به راه‌هایی تازه برای محسوس ساختن این اطلاعات احساس می‌شود. نشست اخیر یوروویس (Eurovis) که در برلین برگزار شد،‌ پژوهشگران سراسر دنیا را گرد هم آورد تا ایده‌های خود را در مورد این که چه‌طور می‌توان اطلاعات را برای تفسیر و اجرا ساده‌تر کرد، با هم در میان بگذارند. نیوساینتیست، گزارشی از این روش‌ها ارایه داده که برترین آنها را در ادامه می‌بینید.

ترافیک کشتی‌رانی


این نقشه، ترافیک کشتی‌رانی را در نزدیکی روتردام (سواحل هلند) در طول یک روز نشان می‌دهد. نرم‌افزار، اطلاعات پیاپی ارسال شده به گارد ساحلی را پردازش می‌کند و از این طریق رد هر کشتی را جداگانه نشان می‌دهد.
مسیرهای تیره‌تر متناظر با سرعت‌های پایین‌تر هستند و رنگ‌ها، تراکم ترافیک را در نقاط متفاوت را نشان می‌دهند. در این تصویر می‌توان مسیرهای دریایی را به خوبی دید. در قسمت سمت چپ پایین،‌ تراکم ترافیک از همه جا بیشتر است،‌ یعنی درست در جایی که بیشتر از همه به بندر روتردام نزدیک است.

آب‌های دشوار


در یک روز نامساعد، مسیرهای دریایی به طور مشخص به هم می‌ریزند و ترافیک مسیرهای کشتی‌رانی چندان متراکم نمی‌شود. کشتی‌هایی که کندتر حرکت می‌کنند، خطوط پررنگ‌تر و ردهای مشخص‌تری به جا می‌گذارند.
این روش‌های به تصویر درآوردن جدید کار نیلز ویلیامز در دانشگاه صنعتی ایندهوون واقع در هلند بود، البته به کمک همکارانش هوب ون دو وترینگ و جک ون ویجک.

موقعیت کوسه


می‌توان نوعی رادار قوی و کوچک را به بدن جانوران دریایی متصل کرد. آن‌ها فشار،‌ دما، سرعت و سایر اطلاعات مربوط به آب را ثبت می‌کنند و از این طریق به زیست‌شناسان کمک می‌کنند تا این عوامل را دقیق‌تر و جزیی‌تر مطالعه نمایند. اما این ابزار همچنین به راه‌هایی تازه برای ارائه اطلاعات گردآوری شده نیاز دارد.
پژوهشگران دانشگاه سوان‌سی در بریتانیا در تلاشند راهی بیابند تا فهم اطلاعات به دست آمده از شتاب‌سنج‌های نصب شده به بدن حیوانات را ساده‌تر سازند. این شتاب‌سنج‌ها که روی بدن حیوانات هدف نصب می‌شوند، مانند یک کنترل‌گر بازی رایانه‌ای ننیتندو 2، حرکت را ثبت می‌نمایند.
این نمودار سه‌بعدی جهت قرار گرفتن بدن جانور را درون آب با گذشت زمان نشان می‌دهد،‌ که در این تصویر به طور نمونه در مورد یک کوسه می‌توانید عملکرد آن را ببینید.

پنگوئن در مقابل قره‌قاز


نمودارهای مربوط به جهت بدن پنگوئن و قره‌قاز که در سمت چپ تصویر آمده،‌ به هم شبیه‌اند. اما با افزودن اطلاعات مربوط به حسگرهای عمق، ‌رفتار آن‌ها به نظر بسیار متفاوت می‌آید.
پنگوئن در ستون‌های آب به آرامی بالا می‌رود و زمان زیادی را در عمق متوسط می‌گذراند (در تصویر با رنگ سبز نشان داده شده است). اما در مقابل، قره‌قاز تقریبا عمودی بالا می‌آید و تنها در شرایط خاص به سطوح پایین‌تر می‌رود. این کار احتمالا باعث برابری فشار می‌شود و پرنده از این طریق از خمیدگی اجتناب می‌نماید.

امضاهای دیجیتال


یکی از راه‌های اثبات هویت استفاده از لایی‌های دیجیتالی است که امضای افراد را ضبط می‌کنند. این لایی‌ها نه تنها شکل امضا، ‌بلکه سرعت نقش بستن آن و نیز فشاری را که برای کشیدن نقاط مختلف آن به کار رفته، ثبت می‌کنند.
سونگوا تسو در دانشگاه ژجیانگ چین، به همراه همکارانش در دانشگاه هنگ‌کنگ، روشی نو ابداع کرده‌ که می‌تواند این اطلاعات را بر روی یک به اصطلاح سوسن دیجیتالی خلاصه نماید و از این طریق امکان مقایسه سریع اما دقیق را فراهم کند.

افشای امضای جعلی


ردیف بالایی تصویر، نشان می‌دهد که امضای واقعی یک فرد چه طور سوسن‌های یکسانی را در هر بار ترسیم می‌نماید. ردیف پایینی نشان می‌دهد که با این روش،‌ حتی امضاهای جعلی که به چشم بسیار مشابه می‌آیند، ‌وقتی تبدیل به سوسن‌ها می‌شوند،‌ به راحتی شناسایی می‌گردند.

اطلاعات نامنظم


مدل‌های سنتی سه‌بعدی از داده‌های حاصل از اطلاعات توصیفی بر روی شبکه‌های منظم ساخته می‌شدند، ‌مانند شبکه پیکسل‌های یک نمایشگر. اما همیشه نشان دادن آن چه در واقع اتفاق می‌افتد، به این منظمی امکان‌پذیر نیست.
ارالد ووسینی و همکارانش در دانشگاه صنعتی وین ابزار محاسباتی ساخته‌اند که بهترین روش نشان دادن اطلاعاتی را که در چهارچوب‌های منظم نمی‌گنجند، به دست می‌دهد.
دندانی که در این تصویر می‌بینید با استفاده از یک سری اطلاعات معمولی و شسته رفته ساخته شده و بسیار واضح و مشخص است. با دیدن تصویر بعدی متوجه می‌شوید که اگر اطلاعات دقیق نباشند چه اتفاقی می‌افتد.

دندان تیزتر


سه دندانی که در این تصویر می‌بینید با استفاده از نمونه‌های اطلاعات نامنظم از اطلاعات یکسان ساخته شده‌اند. می‌بینید که دو دندان سمت راست در نهایت جزییات را از دست داده‌اند،‌ در حالی که به کمک این روش جدید، تصویر سمت چپ بسیار واضح‌تر است.
این تصویر نشان می‌دهد که روش ووسینی می‌تواند مدل‌های سه‌بعدی ساخته شده بر اساس اطلاعات نامنظم را بهبود بخشد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 17967

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 6 =