بابک امین‌تفرشی، عکاس باتجربه ایرانی و مدیر پروژه توان (TWANجهان در شب) در سفر به جزایر قناری، نمای جالبی را از بازتاب حرکت ستارگان آسمان در آینه 17 متری تلسکوپ MAGIC ثبت کرده است.

تلسکوپ‌های دوقلوی مجیک در لاپالما برای رصد تابش چرنکوف و آشکارسازی غیرمستقیم پرتوهای گاما استفاده می‌شوند. پرتوهای پرانرژی گاما با ورود به جو زمین و برخورد با مولکول‌ها، انرژی خود را به آنها منتقل می‌کنند و ذرات فوق‌العاده پرانرژی در جو آزاد می‌کنند که سرعتشان از سرعت نور در جو بیشتر است (و البته از سرعت نور در خلأ کمتر است) و به همین دلیل، تابش آبی‌رنگی آزاد می‌کنند که تابش چرنکوف خوانده می‌شود. این پدیده شبیه به شکستن دیوار صوتی توسط هواپیماهایی است که سرعتشان از سرعت صوت فراتر می‌رود. 

تصویر زیبای زیر، رد ستارگان آسمان و بازتاب آنها را در آینه یکی از تلسکوپ‌ها نشان می‌دهد. برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگ، اینجا را کلیک کنید.
 

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی توان، در آغاز فیلم که تصویربرداری آن در هفته دوم شهریور گذشته انجام شده، سیاره پرنور مشتری را می‌بینید که توسط خوشه پروین و خوشه Vشکل قلائص تعقیب می‌شود. در بخش انتهایی فیلم نیز مخروط روشنی در آسمان ظاهر می‌شود که نور منطقۀ‌البروجی یا فجر کاذب خوانده می‌شود. این نور حاصل بازتاب نور خورشید از ذرات گردوغبار پراکنده درون مدار زمین است.
 

Magic Sky from Babak Tafreshi on Vimeo.

5353

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 179907

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حسین IR ۲۳:۰۰ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۱
    6 1
    ما که نفهمیدیم چی شد!!!
  • شهریار US ۲۳:۳۳ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۱
    1 4
    آقا شرمنده ولی هنری خرج دادی با این فیلم ساختنت
  • بدون نام IR ۰۹:۱۷ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۲
    7 1
    عالی بود مثل همیشه آقای تفرشی! حیف که از ایران رفتید!!!
  • رضارفیعی A1 ۱۶:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۹
    0 0
    it is so excellent