یک ادعای جنجالی:این تصاویر از روی سطح ماه جاده و ساختمان است؟!/ عکس

اخیرا آژانس فضایی کانادا در پلتفرم رسانه اجتماعی X (توئیتر سابق) با به اشتراک گذاشتن تصویری از دهانه تیکو 108 میلیون ساله در نیمکره جنوبی ماه، سر و صدای زیادی به پا کرد. این تصویر زمانی مورد توجه قرار گرفت که کاربران جاده ها و ساختمان ها را در کنار دهانه احتمالی برجسته کردند.

تینا مزدکی_گفته می شود آژانس فضایی کانادا به اشتباه تصویر دهانه شهابی بارینگر آریزونا را به عنوان دهانه تایکو در ماه منتشر کرد. عنوان تصویر این بود:«بوم! یک دهانه برخوردی زمانی تشکیل می شود که جسمی مانند یک سیارک یا شهاب سنگ به سطح یک جسم جامد بزرگتر مانند یک سیاره یا یک ماه برخورد کند. اینجا دهانه تیکو، در نیمکره جنوبی ماه است، تخمین زده می شود که حدود 108 میلیون سال قدمت داشته باشد.» این پست ناسا را به عنوان منبع عکس معرفی کرد.

یک ادعای جنجالی:این تصاویر از روی سطح ماه جاده و ساختمان است؟!/ عکس

بیشتر بخوانید:

عجیب اما واقعی؛ زمین گرد نیست!/ عکس

اتفاقی عجیب و غریب؛ تولد اولین زرافه بدون خال جهان/ عکس

با این حال، کاربران تیزبین به سرعت متوجه وجود سازه های ساخته شده توسط انسان در اطراف این دهانه شدند که باعث اظهارات طنز آمیز و شوخی هایی با آژانس فضایی کانادا شد. همانطور که این موضوع آشکار شد، فهمیده شد که تصویر دهانه تایکو ماه نیست، بلکه دهانه شهابی بارینگر واقع در آریزونا، ایالات متحده است همان نقطه ای که برای جذب گردشگران شناخته شده است.

این پست واکنش کاربران را به همراه داشت و یکی از کاربران نوشت:«بله، یک شکست حماسی با تصویری که در آژانس فضایی کانادا وجود دارد. افسوس، همه ما اشتباه می کنیم.» و کاربر دیگری نوشت:«این روز اول آوریل نیست، در کانادا است؟ شما متوجه می شوید که این یک دهانه زمین با توسعه انسانی است.»

یک ادعای جنجالی:این تصاویر از روی سطح ماه جاده و ساختمان است؟!/ عکس

این پست بعداً توسط یادداشت‌های انجمن X پرچم‌گذاری شد، که زمینه را اضافه کرد:«محل نشان‌داده‌شده دهانه Tycho نیست، بلکه دهانه شهابی است. این در نیمکره جنوبی ماه نیست، بلکه روی زمین، در آریزونا، حدود یک ساعت با ماشین از فلگستاف فاصله دارد. تصور نمی شود که قدمت آن 108 میلیون سال باشد، بلکه فقط 50000 سال قدمت دارد و دارای یک مرکز بازدید کننده است.»

دهانه تیکو در ماه چیست؟

به گفته ناسا، دهانه تایکو با قطر 85 کیلومتر یکی از برجسته ترین دهانه های ماه است که به عنوان یک نقطه روشن در ارتفاعات جنوبی با پرتوهایی از مواد روشن که در بیشتر قسمت های نزدیک کشیده شده است ظاهر می شود. آژانس فضایی اضافه کرد که این دهانه که اخیر شکل گرفته است و پرتوهای زیبای آن و موادی که در جریان برخورد به بیرون پرتاب می‌شوند، هنوز به صورت رگه‌های روشن قابل مشاهده هستند.

دهانه بارینگر در آریزونا چیست؟

از سوی دیگر، دهانه بارینگر روی زمین 50000 سال است و دهانه برخورد شهاب سنگ به عمق 150 متر در آب و هوای خشک فلات کلرادو به خوبی حفظ شده است. ناسا می گوید دهانه شهاب سنگ از برخورد یک سیارک آهن نیکل با قطر حدود 46 متر تشکیل شده است.

منبع: hindustantimes

227323

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1804819

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 6 =