خبر مهم وزیر صنعت درباره قیمت خودرو/ قیمت واقعی خودرو اعلام شد

ایسنا نوشت: وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه طبق قانون و حاکمیت شرکتی، وزارت صمت مسئول مستقیم خودروسازان نیست گفت که این وزارتخانه تنها نقش سیاست‌گذاری دارد و تلاش می‌کند تا سیاست‌ها به‌ درستی تدوین شوند.

عباس علی‌آبادی پیرامون موضوع قیمت‌گذاری خودروها، تصریح کرد: شورای رقابت متشکل از جمعی از خبرگان از دستگاه‌های مختلف، طبق قانون مستقل عمل می‌کند؛ ما باید گفتمانی با آن‌ها داشته باشیم اما در ماموریتی که رئیس جمهوری در بررسی قیمت خودروهای مونتاژی به وزارت صمت و وزارت اقتصاد محول کرد، بدان معنا نیست که بخواهیم نظر شورای رقابت را تغییر دهیم و حاکم بر آن‌ها باشیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: وزارت صمت طبق قانون و حاکمیت شرکتی، مسئول مستقیم خودروسازان نیست؛ بلکه سیاست‌گذار است و در این زمینه تلاش می‌کنیم که به ‌درستی سیاست‌ها تدوین شوند. اما اینکه تصور کنیم مسیر کنترل بازار یا مهار تورم، قیمت‌گذاری است، تعبیر دقیقی نیست؛ چراکه اگر قیمت‌گذاری به درستی انجام نشود و تولیدکننده به زیان برسد، تولید متوقف خواهد شد. به محض آنکه تولید متوقف شود، مجدد تورم افزایش پیدا می‌کند، بیکاری افزایش پیدا می‌کند و بسیار مشکلات دیگر.

انقباض بازار، سرمایه‌گذار را فراری می‌دهد

به اعتقاد او، همه سیاست‌ها و دستورالعمل‌ها باید عادلانه و عقلایی باشد تا توان لازم برای تولید وجود داشته و تولیدکننده مشتاق به تولید باشد؛ اما زمانی که در بازار انقباض ایجاد می‌کنیم، عملا سرمایه‌گذاری را از این بازار مهاجرت می‌دهیم.

از جمله اتفاقات غیرکارشناسانه که در این صنعت رخ داد، دو نرخی شدن قیمت خودروها بود که خودرو را به کالایی سرمایه‌ای تبدیل کرد.

علی‌آبادی تصریح کرد: از جمله اتفاقات غیرکارشناسانه که در این صنعت رخ داد، دو نرخی شدن قیمت خودروها بود که خودرو را به کالایی سرمایه‌ای تبدیل کرد. باید به سمت تعادل حرکت کرد و مردم بدانند، خودرو خریداری می‌کنند، بایستی تنها مصرف‌کننده باشند، نه اینکه بخواهند به امید کسب سود بیشتر، در بازار بفروشند که این خود ممکن است، زمینه سفته‌بازی‌ها را هم فراهم کند.

بازار خودرو باید به قیمت متعادل برسد و رقابتی شود

وزیر صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به اینکه قیمت واقعی خودروها چه میزان باید باشد، گفت: به لحاظ کارشناسی بنده معتقدم که بازار باید خود را به یک قیمت متعادل برساند و به سمت رقابتی شدن حرکت کند؛ زمانیکه بازار انحصاری و غیررقابتی می‌شود، تعادل بازار هم برهم می‌ریزد. باید تولید را در وضعیت مناسب قرار دهیم، امکان واردات را فراهم کنیم و تعرفه‌ها را به‌نحوی وضع کنیم که عملا قیمت به نقطه‌ای برسد که قیمت واقعی، نقطه سربه‌سر به‌علاوه سود قابل قبول تولیدکننده/واردکننده باشد. اگر نتوانیم تنظیم درستی داشته باشیم، ابهام در سوداگری بازار وجود دارد.

وی افزود: اما اگر افزایش قیمت ناشی از ناهنجاری‌ها در بازار باشد، باید سیاست‌ها را اصلاح کرد؛ شخصا معتقدم همواره باید سیاست‌های پویا متناسب با شرایط داشته باشیم.

۲۲۳۲۲۵

کد خبر 1812791

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 22
  • نظرات در صف انتشار: 96
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۱:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۲
    10 0
    سلام .اینها همش حرف مفته .
  • IR ۱۲:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۲
    5 0
    خوپ
  • فقط خدا IR ۱۲:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۲
    12 0
    کدوم خودرو شما خودرو می‌بینید تو بازار.. چرا خودرو رو به نرخ کارخونه دست مردم نمیدید.. چرا ما نمیتونیم خودرو به قیمت کارخونه بخریم.. تمام خودروها رو دپو میکنن بعد به قول خودشون 30 الی 35 درصد افزایش یافته است.. ولی همون هم نمیتونیم از کارخانه بخریم باید از دلال دوبرابر سه برابر بخریم
  • IR ۱۲:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۲
    11 0
    ممنون از شورای رفاقت مسئولین بزرگواری که در این مهم،دست یاری رسوندن و تشکر ویژه از خودمون(مردم) که صمیمانه حمایت و پشتیبانی میکنیم از این ظلمی که به ما میشه و میریم تو صف خرید. مرسی که هستین تا ما ظلم و ستم‌رو از یاد نبریم.
  • عبدالباسط IR ۱۲:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۲
    4 0
    چه فایده تولید خیلی خوب هست
  • IR ۱۳:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۲
    7 0
    بریدباباهمتون فقط شعارمیدیددیگه عملی ازشماهابه جزگرون فروختن ارابههای مرگتن دیگه کاری ازتون برنمیاد
  • احمد IR ۱۳:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۲
    6 0
    باور کردیم دخالتی ندارید پس این همه اظهار نظر چیست. تا کی باید این افزایش قیمت ها ادامه داشته باشه تا روز قیامت
  • افرا IR ۱۳:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۲
    10 0
    تا زمانی تولید و فروش خودرو در انحصار همین چند تا شرکت درپیتی و قسمتی از سودش در اختیار عده ای از بالا دستی ها هست صنعت خود رو در ایران رنگ خوش رو نخواهد دید و مردم باید غازشان را بچرانند
  • IR ۱۳:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۲
    6 0
    قیمت واقعی ومنصفانه خودرو زمانی است که.براساس کیلو محاسبه شود تا شاید تصادفات منجر به فوت وغیرو وذالک کاهش یابد.ولی با استفاده از دله روغن نباتی وسایر لوازم بازیافتی با توجه به منافع ...............همین اش است وهمین کاسه
  • مرتضی IR ۱۴:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۲
    9 0
    مسئولان دولتی بهتر است راجع به خودرو اظهار نظر نکنند چون فقط و فقط حرف است؟؟؟؟؟ از ابتدای سال گذشته ببینید خودرو چند بار گران شده؟؟/ یک مرغ را نتوانستید کنترل کنید از خودرو حرف می زنید ورود خودرو چند میلیاردی برای فقرا است؟؟؟؟؟؟؟؟ چه سودی دارد؟
  • شهروند ایرانی IR ۱۴:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۲
    8 0
    ساعت خواب جناب وزیر
  • داود IR ۱۴:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۲
    4 0
    به فکر ادمها کم توان باشید تا اخر عمر توی ایران صاحب یه پراید مدل پایین نمیتونه باشه مسولیین به فکر اقشار کم درامد باشید
  • ناشناس IR ۱۴:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۲
    5 0
    کجای بازار خودرو در ایران رقابتی است اقای وزیر؟؟؟؟؟
  • علی IR ۱۴:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۲
    7 0
    شما تولید قطره چکانی که یرای سود خود ایجاد کردیت تمام کنید بازار خودرو به آرمش می‌رسد
  • کارمند IR ۱۵:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۲
    4 0
    تو هم خودتو فروختی
  • ناشناس IR ۱۵:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۲
    4 1
    قیمت خودروهای داخلی در قیاس با امکانات وایمنی خودروهای خارجی اصلا ارزان نیست اینکه خودروسازان به بهانه ضربه‌ی هرآز چندگاهی قیمت تولیدات خودرا افزایش می‌دهند ناشی از قیمت تمام شده نیست بلکه ناشی از ریخت وپاش و هزینه ها وحقوق های خارج از عرف است که احیا"سبب ضردهی می‌شود چون هزینه ها ودرامدها بصورت موازی مدیریت نمی شوند واینجاست که مثل همیشه هزینه گندکاریهای شرکت‌های خورو ساز باید با افزایش قیمت از جیب مردم بد بخت پرداخت شود
  • عبدالله SE ۱۵:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۲
    5 0
    بازار خودرو بدست مافیای خودرو اداره می شود نه دولت
  • آرش IR ۱۶:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۲
    6 0
    بازار و قیمت دست وزیر صمت نیست همونجور که وزیر قبلی حرفهای زیادی زدو انجام نشد این بار هم همینطوره
  • امیر IR ۱۷:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۲
    3 0
    دست مافیارو کوتاه کن درست میشه ،آسمون ریسمون نباف
  • محمد IR ۱۷:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۲
    3 0
    بااین همه گرانی در بازار و کارخانه خودروهای داخلی، مردم دیگر توانی واسه خریدن ندارند
  • حسینی IR ۱۹:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۲
    3 0
    شورای رقابت هم عادلانه قیمت گذاری نمیکند کوییک با قیمت کارخانه دنا و پژو پارس یکی هست .‌قیمت های سایپا و ایران خودرو جرت باید اینقدر تفاوت داشته باشند .شاهین را یکبارهد۱۰۰میلیون گرانتر کردن.
  • IR ۲۰:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۲
    4 0
    میشه بگید کجا نوشته قیمت واقعی خودرو مشخص شد؟