نطق «احساسی» وزیر اقتصاد و عذر‌خواهی وی فضای مخالفت‌ها با وی در جلسه صبح امروز مجلس را کاهش داد.

محمود عزیزی: از همان زمانی که وزیر اقتصاد در جلسه غیر‌علنی مجلس فرد متهم به سو‌استفاده مالی اخیر را «قهرمان صنعت کشور» خواند، تلاش‌ها برای استیضاح وی آغاز شد و خیلی زود حسینی به همراه رئیس‌جمهور و همکارانش به بهارستان آمدند. به جز چند تذکر ابتدایی جلسه علنی امروز مجلس که بی‌ارتباط به موضوع اختلاس 3سه هزار میلیاردی نبود، فضای آغازین مجلس در ساعت 8:35 دقیقه صبح آرام و منظم بود.
احمد توکلی نماینده اصولگرای منتقد دولت، نخستین نماینده موافق استیضاح بود که صحبت‌هایش بیش از بقیه نمایندگان به طول انجامید. او نخستین چهره‌ای بود که نمایندگان را به سکوت و گوش دادن به صحبت‌های خود وادار کرد. در این میان تنها دو نفر از نمایندگان در بین صحبت‌های وی نزد رئیس‌جمهور رفته و با او صحبت می‌کردند. جواد جهانگیر‌زاده از نمایندگان عضو کمیسیون امنیت ملی امروز نقش پشتیبان نمایندگان استیضاح کننده را برعهده داشت و برای تمام نمایندگانی که در موافقت با استیضاح پشت تریبون مجلس قرار می‌گرفتند یادداشت‌هایی را می‌برد.
پایان صحبت‌های احمد توکلی با فریاد «احسنت احسنت» گروهی از نمایندگان همراه شد و پس از آن الیاس نادران نماینده تهران و دوست صمیمی او به استقبالش رفت و چند دقیقه‌ای با توکلی هم‌کلام شد. 10 نماینده موافق استیضاح برنامه‌ریزی نطق‌های خود را به گونه ای انجام دادند که بعد از توکلی، عماد حسینی صحبت‌های خود را اینچنین شروع کرد: «علاوه بر موارد مدیریتی که شرح آن رفت...»؛ یا دهدشتی به عنوان سومین نماینده موافق استیضاح صحبت‌هایش را اینچنین آغاز کرد: «دومین علت استیضاح آقای دکتر حسینی، این است که ....»
در ادامه نطق استیضاح کنندگان وزیر اقتصاد کم‌کم نظم و سکوت جلسه جای خود را به گپ و گفت‌های دو و سه نفره می‌دهد تا در نهایت رئیس‌مجلس در میانه نطق دهدشتی به نام بردن از نمایندگان بخواهد آنها در صندلی‌های خود مستقر شوند.
حسینی وزیر اقتصاد در میانه صحبت‌های نمایندگان موافق استیضاح چند دقیقه‌ای نزد رئیس مجلس می‌رود. اقدامی که صدای فلش‌های عکاسان را دوباره بلند می‌کند. حسینی پس از آن دوباره به نزد رئیس‌جمهور باز می‌گردد و با همان حالت نیم‌خیز با رئیس‌جمهور صحبت می‌کند و  دوباره روی صندلی سبز رنگ خود می‌نشیند.
محمد‌رضا تابش دبیر‌کل فراکسیون اقلیت مجلس یکی از چهره‌هایی است که بعد از گفت‌وگو با لاریجانی سراغ رحیمی و احمدی‌نژاد هم می‌رود و با آنها احوال‌پرسی می‌کند. کت کرم رنگ او وجه مشخصه او در میان نمایندگان است که اکثریت کت‌وشلوار‌های سرمه‌ای به تن دارند. علاوه بر معاونان وزیر اقتصاد و برخی معاون پارلمانی دستگاه‌ها وزیر دفاع دادگستری معاون توسعه انسانی رئیس‌جمهور و رئیس بانک مرکزی چهره‌های شاخصی هستند که امروز حسینی را در مجلس همراهی می‌کنند.آن سوی دیگر مجلس حسین نجابت و علی‌اصغر زارعی دو نماینده تهران در دو طرف روح‌الله حسینیان رئیس فراکسیون انقلاب اسلامی هم‌صحبت می‌شوند.
10 دقیقه مانده به ساعت 10 صبح ، رئیس‌مجلس برای نیم ساعت جای خود را به محمد‌رضا باهنر می‌دهد تا وی ریاست جلسه را برعهده بگیرد. لاریجانی بعد از پایین آمدن از قسمت هیأت‌رئیسه به سراغ رئیس‌جمهور ،معاون اول وی و وزیر اقتصاد می‌رود و با آنها احوال‌پرسی می‌کند.
قاضی‌پور نماینده ارومیه که یکی از استیضاح کنندگان وزیر اقتصاد است در پایان صحبت‌های کوتاه خود با گفتن عبارت «یا حسین» نطق خود را به پایان می‌رساند.
فرزین معاون وزیر اقتصاد و سخن‌گوی طرح تحول اقتصادی که از او به عنوان یکی از گزینه‌های محتمل برای وزارت اقتصاد در صورت استیضاح حسینی خبر می‌دهند در میانه صحبت‌های نمایندگان موافق استیضاح به سمت راست مجلس رفته و با مصباحی مقدم و نکونام دو روحانی متنفذ مجلس مشغول گفت‌وگو می‌شود. حدود ساعت 10:30 صبح رئیس مجلس بار دیگر به صحن علنی مجلس باز می‌گردد و ریاست جلسه را برعهده می‌گیرد.
در حالی که بعد از پایان 2 ساعت صحبت‌های نمایندگان موافق استیضاح رئیس ‌مجلس از رئیس‌جمهور درخواست می‌کند که پشت تریبون بیاید، میرتاج‌الدینی از رئیس‌مجلس درخواست می‌کند ابتدا وزیر اقتصاد صحبت کند . نیم ساعت اول وقت وی نیز به دل‌خوش یکی از نمایندگان عضو کمیسیون اقتصادی واگذار می‌شود. این اقدام با اعتراض جهانگیر‌زاده مواجه می‌شود و او با حضور در هیأت‌رئیسه مجلس آئین‌نامه داخلی را به لاریجانی نشان می‌دهد اما چهره او در مانیتور مجلس بیانگر آن است که نتوانسته رئیس مجلس را قانع کند.
دل‌خوش نماینده حامی وزیر اقتصاد که می‌گفت 11 هزار نامه از سوی نمایندگان به وزیر اقتصاد داده شده و وزیر اقتصاد آنها را امضا کرده است در نطق خود تصریح کرد: من آدمی را می‌شناسم که در زمان جنگ تحمیلی روزنامه مجاهد خلق را منتشر می‌کرد، اما امروز از بنده که قصد دفاع از وزیر اقتصاد را داشتم کاغذی را بر علیه من توزیع می‌کند، ولی بنده با صراحت می‌گویم که به هیچ‌کس حتی «یک حبه قند» هم بدهکار نیستم.
میر‌تاج‌الدینی معاون پارلمانی رئیس‌جمهور در طول جلسه صبح بارها با رئیس مجلس رایزنی کرد و بعد از آن نتیجه را به رئیس‌جمهور منتقل کرد.
بعد از پایان نطق‌های نمایندگان موافق استیضاح، داد و فریاد‌های مصطفی کواکبیان نماینده اصلاح‌طلب مجلس برای دقایقی همه حواس‌ها را متوجه وی کرد هرچند هیچ کدام از خبر‌نگاران در نهایت متوجه دلیل فریاد‌های او نشدند.
وزیر اقتصاد بعد از قرار گرفتن در پشت تریبون به گونه‌ای صحبت کرد که بعد از چند دقیقه‌ای نمایندگان وادار به سکوت و گوش دادن به صحبت‌های وی شدند .این همه زمانی اتفاق افتاد که حسینی در صحبت‌های خود از نمایندگان عذر‌خواهی کرد و درباره دلیل استعفا ندادنش گفت: من استعفا ندادم به این دلیل که این حادثه تلخ و تکان‌دهنده در دوران مسئولیت من اتفاق افتاد بنابراین من باید در برابر آن پاسخگو باشم. این اظهارات فریاد‌های «احسنت احسنت» گروهی نمایندگان را به آسمان بلند کرد فریاد‌هایی که در پایان صحبت‌های حسینی تعدادی بیشتری از نمایندگان هم آن را تکرار کردند.
در حالی که بعد از پایان نشست صبح مجلس نمایندگان مختلف نطق وزیر اقتصاد را خوب ارزیابی می‌کردند اما همه در این امر با هم هم‌نظر بودند که همه چیز به نطق رئیس‌جمهور باز‌ می‌گردد.
تنفس 2 ساعته مجلس مهم‌ترین زمان برای ماندن یا استیضاح حسینی است لابی نمایندگان و صحبت‌های رئیس‌جمهور مشخص می‌کند که حسینی وزیر خواهد ماند یا خیر.
 
 
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 181473

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =