گفت وگوبا مهدی غضنفری وزیر صنعت،معدن و تجارت

محمدهیراد حاتمی-آذرجزایری:
طی سه چهار سال گذشته آنچنان گلایه ها از افزایش میزان واردات کالا به کشور بالاگرفته است که بسیاری از کارشناسان و فعالان بخش خصوصی این امر را دلیلی بر ورشکستگی و نابودی بسیاری از صنوف کشور چون صنعت کفش،پوشاک و امثالهم می دانند.
از سال گذشته موج نارضایتی ها از افزایش واردات به کشور آنچنان بالا گرفت که بالاخره دولت ناچار به توجه ویژه به این بخش شد تا شاید از این طریق بتوان بال و پری تازه به صنعت از پا افتاده کشور کرد.
برهمین اساس دولتمردان معتقدند در نیمه اول امسال واردات کالا کاهش چشمگیری یافته اما با اینحال همچنان خصوصی ها بر باور خود مبنی بر واقعیت بازار تاکید می کنند که نه تنها کاهش این واردات در بازار محسوس نیست بلکه وضع از آنچیزی که بود بدتر است.
در این میان شاید پاسخ مهدی غضنفری وزیر صنعت،معدن و تجارت که چند ماهی است دو وزارتخانه ادغام شده بازرگانی و صنعت و معدن را با هم اداره می کند، شنیدنی باشد که در ادامه می خوانید:
آقای غضنفری در حال حاضر بسیاری از فعالان بخش خصوصی براین باورند که آمار کاهش وارادت کالا با واقعیت روز بازار تطبیق ندارد.هنوزهم معتقدید حجم واردات کالا در 6 ماهه ابتدایی امسال کاهش یافته است؟
بله؛ در این مساله شکی نیست که واردات کالا در6 ماهه ابتدایی امسال کاهش چشم گیری داشته است.
پس چگونه است که ما در آمارها شاهد افزایش ارزش کالای وارداتی در کشور هستیم؟
درست است ارزش واحد کالای وارداتی در نیمه اول امسال افزایش پیدا کرده است.اما این امر به دلیل افزایش حجم واردات نیست بلکه به دلیل افزایش قیمت مواد اولیه در بازارهای جهانی است.
امسال با یک افزایش قیمت زیاد در مواد اولیه غذایی ، فولاد و مواد اولیه صنعتی مواجه شدیم.بنابراین همانطور که می دانید بخش اعظم واردات ما مربوط به واردات مواد اولیه کارخانجات است که افزایش قیمت این موارد بهه طور مستقیم برروی ارزش هرتن واردات اثر گذاشته است.برهمین اساس این یک پدیده خارج از اراده ملی است.
برای کاهش واردات کالاهای بی کیفیت چه برنامه ای دارید؟
برنامه های خوبی داریم.درحال راه اندازی ایران کد هستیم که براساس آن اگر کالایی بخواهد وارد کشور شود باید مهر استاندارد را اخذ کند.این برنامه به طور جدی از پاییز امسال شروع شده و مطمئن هستم این مساله حرکت خوبی برای کاهش اجناس بنجل در کشور خواهد بود.
برای مدیریت واردات غیررسمی هم برنامه ای دارید؟
همانطور که می دانید ما واردات رسمی را مدیریت می کنیم اما در مورد واردات غیررسمی باید ببینیم ستاد مبارزه با قاچاق چه کار می کند.البته هماهنگی هم میان ما و این ستاد هست چرا که ما عضوی از این ستاد هستیم.
آقای وزیر نگران نیستید پای شما هم به این روزهای استیضاح وزراء باز شود؟
طرح سوال و استیضاح مجلس از وزراء حق نمایندگان است و سوال نمایندگان کمک زیادی به پیشبرد امور و حل برخی از ابهامات خواهد کرد.
ظاهرا کمیسیون صنعت هم برای پاسخگویی به ابهامات موجود درعملکرد وزارتخانه متبوع شما در بحث هدفمندی یارانه ها ،احضارتان کرده اند؟
کمیسیون صنایع و معادن مجلس همکاری بسیار خوبی با وزارتخانه های دخیل در موضوع هدفمند کردن یارانه ها داشته است.بنابراین ما هم وظیفه خود می دانیم در حد وسعمان به سوال نمایندگان در خصوص یارانه پرداختی به صنعت توضیح دهیم.
این پرسش و استیضاح و دانستن حق مجلس است و ما نیز آماده‌ایم که هم توضیحات لازم را به مجلس ارائه کنیم و هم از مشاوره‌ها برای بهبود کار استفاده کنیم.
زمان حضورتان برای پاسخگویی به سوال نمایندگان مشخص شده است؟
‌گزارش کتبی در مورد اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها در بخش صنعت آماده و به مجلس ارائه شده و نمایندگان هر وقت صلاح بدانند برای ارائه توضیحات در مجلس حاضر خواهیم شد.
ظاهرا شما در ارائه گزارش اجرای قانون ارتقای کیفیت خودرو به مجلس نیز تاخیردارید و همین امر نیز باعث دلخوری بهارستانی ها شده است؟
بله تاخیر داریم اما در تلاشیم بزودی گزارشی در این مورد تهیه و به مجلس ارائه کنیم.
آقای وزیر شما مسوولیت چند تیم فوتبال صنعتی را هم بر عهده دارید. با توجه به قوانین جدید این احتمال وجود دارد که تیم های صنعتی چون ذوب آهن ، مس کرمان و ... منحل شوند؟
برنامه خاصی برای کم و زیاد کردن تیم های صنعتی ندارم.اما در شرکت های زیرمجموعه مشاورهایی گذاشته ام تا این مساله به طور کامل بررسی و راه حل قانونی برای حفظ آنها داده شود.اما می توانم این قول را بدهم که وضعیت این تیم ها از گذشته بهتر هم خواهدشد.

/221

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 181700

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۲۳:۳۵ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۱
    4 0
    چرا نیست !؟ امکانات تجارت با ترکیه را فراهم کنیم از طریق ترکیه وارد کنیم ارزان تر تمام می شود.
  • بدون نام IR ۲۳:۳۶ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۱
    4 2
    قاچاق را کم کنید قیمت ها درست می شود
  • بدون نام IR ۰۱:۱۴ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۲
    4 2
    آقای غضنفری چرا تولیدات داخلی را حمایت نمیکنیم که ارز مملکت را به جیب بیگانگان بریزیم؟ همه ی اینها بر خلاف گفته ی اکثریت مردم عدم مدیریت نیست این مساله اتفاقا" دقیقا کارشناسی شده است نمیدانم منظور جیست ؟
  • تارخ IR ۰۹:۱۷ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۲
    10 0
    چرا وقتی اجناسی ارزانتر وارد میشود،باید در داخل با کیفیت پائین و قیمت چند برابر عرضه شود؟مثل خودرو،پس قیمتهای جهانی افزایش نیافته،طمع دولتمردان افزایش یافته که با تعرفه های 120 درصد به مصرف کنندگان هجوم آورده اند.قیمت کدام خودرو در جهان افزایش یافته که در ایران تا 20 میلیون افزایش پیدا کرده است؟دیگر عصر ارتباطات است و نمیتوانید مردم را سر کار بگذارید،در حالیکه من شما را از بهترین وزرا میدانم ولی باید برای افزایش قیمت خورو،محصولات کشاورزی و دامی و اقلام مصرفی قشر فقیر تا متوسط دلیل بهتری بیاورید!!!!
  • بدون نام IR ۰۷:۱۳ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۴
    1 0
    تقصیر من نبود ! تقصیر آستینم بود و...
  • بدون نام IR ۰۷:۱۴ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۴
    1 0
    امان از رفیق بد ! آقای وزیر با کی نشستی بهت این چیزا را یاد داده !؟ شما که از خودت سلب مسئولیت کنی وای به حال تجار بخش خصوصی درسته می خورند مردم را