محمدباقر رضوی تقوی <BR>

شاید کمی باورش سخت باشد، اما با نگاهی به تاریخ می شود ثابت کرد، بیشترین جنگ ها و کشور گشایی ها فقط به یک دلیل اتفاق افتاده است، آن هم دسترسی به غذا بوده و قدرت همیشه در دست حکومت هایی بوده است که منابع کافی غذایی داشتند. در عصر کنونی نیز کشورهایی که میل به حکمرانی دارند با بهره گیری از رشد جمعیت دنیا و کمبود وقت در تلاش برای تقویت و پیشرفت صنعت غذایی خود برآمده اند تا بتوانند با صادرات این کالاها، بر سایر کشورها سلطه پیدا کنند و ضمن حفظ گردش مالی بالای این صنعت، مشکلات اقتصادی و بی کاری کشور خود را حل کنند.
اما دانستن این موضوع شاید جالب باشد که بیشتر این کشورها از منابع طبیعی غذایی کمی برخوردارند و به خاطر آن که بتوانند این صنعت را حفظ کنند، به سمت تولید مواد غذایی آزمایشگاهی و شیمیایی گرایش پیدا کرده اند که باعث بروز برخی بیماری ها و آلودگی ها می شود و اگر کشوری تنها به علت فقر در بخش صنایع غذایی، این گونه کالاها را وارد کند، خیانتی بس جبران ناپذیر در حق مردمان خود کرده است.
خوشبختانه ایران با حمایت و تلاش دانشمندان بومی و همچنین قدرت همبستگی و جهادی که از قرن ها پیش در رگ و ریشه آن وجود داشته، اجازه نداده است که به علت ضعف در بخش صنایع، دیگر کشورها به آن سلطه پیدا کنند و با ورود این گونه موادغذایی، انواع و اقسام بیماری ها به مردم منتقل شود. مصداق این مطلب پیشرفت چشمگیر دو دهه اخیر کشورمان در صنعت غذا است که دست هر طالب قدرتی را از این مرز و بوم کوتاه کرده است. تولید کنندگان کشورمان در همه زمینه های صنعت غذایی پیشرفت کرده اند و می توانند حتی غذاهای آماده به مصرف، ماکارونی، سوسیس و کالباس که مربوط به صنعت مدرن غذایی است را نیز تولید کنند.
به دلیل پیشرفت زیاد این بخش خیلی از واحدهای تولیدی به ماشین آلات و تجهیزات روز دنیا مجهز شده اند و مطابق استانداردهای روز دنیا حرکت می کنند. توجه مسوولان دولتی و بخش خصوصی نه تنها باعث بهتر شدن تولیدات می شود، بلکه عامل رفع نیازهای داخلی و مشکلات نیز می شود و توجه به بازار گسترده محصولات که در ایران موجود است، علتی برای پیشرفت صادرات غیر نفتی نیز خواهد شد.
استان البرز نیز از این قافله پیشرفت به دور نیست و با داشتن چندین شهرک صنعتی، هفتصد واحد تولیدی که 20 درصد آن ها در حوزه موادغذایی مشغول به فعالیت هستند، صادرات سالانه 2 میلیون و 500 هزار تن انواع موادغذایی و خوراکی به کشورهای همسایه و خاورمیانه، بیش از هزاران هکتار اراضی زراعی و گلخانه ای، آب و هوای مناسب و جذب 20 هزار و 606 میلیارد ریال سرمایه در حوزه صنایع غذایی، یکی از پیشروان حوزه صنعت غذا در ایران است.
همچنین وجود مناطق نمونه گردشگری، مناطق طبیعی بکر، چهارمین جاده زیبای جهان، سدهای بزرگ کشوری مانند سد کرج و طالقان و استقرار 9 شهرک صنعتی با سه هزار و 500 واحد صنعتی نشان از ظرفیت بالای استان البرز دارد.براساس آمار موجود، میانگین سرمایه گذاری هفت ماه گذشته در کشور عدد 37 و در استان البرز عدد 38 است که استان البرز رتبه نخست جذب سرمایه گذاری را به خود اختصاص داده است.ضمن این که 19 درصد صنعت کشور نیز در استان البرز واقع شده است.
در دنیای امروز، راه حل اساسی برای خروج از بحران های اقتصادی، بالا بردن درآمد ناخالص ملی و رسیدن به خود کفایی، همکاری صاحبان سرمایه در سطح جهانی است تا با استفاده از توان همدیگر بر مشکلات اقتصادی خود غلبه کنند. اگر مسوولان دولتی و خصوصی و همچنین اتاق نگاه ویژه ای به این بخش داشته باشند و در صدد رفع نیازها و مشکلات آن برآیند، با وجود پتانسیل بالا، این استان می تواند بازار یک میلیارد و سیصد میلیون نفری مسلمانان جهان را با توجه به برند حلال و ارائه محصولات باکیفیت بالا، در دست بگیرد و به یک قطب قوی در صنایع غذایی و کشاورزی تبدیل شود.
حال که زمینه فعالیت فراهم است و امکانات بالقوه فراوانی در کشور وجود دارد، باید تلاش و فعالیت های بیشتری صورت گیرد تا این امکانات را به فعل در آورد و با سعی و تلاش فراگیر چه در بخش دولتی و چه در بخش خصوصی، درآینده نزدیک شاهد پیشرفت چشمگیر کشورعزیزمان در زمینه صنایع غذایی و دیگر صنایع باشیم.


*عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی و صنایع و معادن البرز

/39/39

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 181958

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۲۲:۰۸ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۴
    1 0
    جالب اینجا است با این اوصاف تدابیری در تجدید نظر بر تصمیمات خود ندارند. در لاهیجان برای تغییر کاربری باغ چای به تولید بلدرچین اقدام نمودم. مطرح میشود تغییر کاربری امکان ندارد. این محصول در وضع موجود که نه توان صادرات دارند نه قیمتی که کشاورز پابرجا بماند و بزرگان با دیدگاه ویلا سازی و عیاشی به ان می نگرند نمیدانم با این تدابیر ناشی از بی خردی میخواهند به کجا بروند و آب به آسیاب دشمن می ریزند. عده ای کند ذهن بی تدبیر که منطق دفاع و بررسی مسیر های دچار نقص را ندارند با عنوان متعهد و بی تخصص مرتبط دارای سمت اند و دارند با دیدگاه تغییر دادن اعتبارات به مسیرهای غیر مرتبط فعالیت میکنند. نمیدانم چه کسی و از کجا باید بیاید امور را بررسی کند؟
  • بدون نام IR ۰۲:۳۱ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۵
    0 0
    واقعا خیانتی بزرگ است برای کارخانه داران عزیز که سودشان کم شود مثلالی بزنم وقتی که تخم مرغ وارداتی با کیفیت بهتر و ارزانتر وارد میشود چه کسی دنبال تولید داخلی است شما هم اگر تخم مرغ معمولی خورده باشید میبینید که زرده با سیفده رنگش چندان توفیری نداشته و قابل تشخیص نیست اول ماباید این مشکلات را در داخل کشور حل کنیم بعد واردات را قطع نمائیم پنیر پیتزا و انواع پنیری که از استرالیا به ایران وارد شده و آن هم از قاره دیگر قیمت آن با داخلی چندان تفاوتی ندارد و کیفیت بسیار بالا در حالی که پنیر سنتی لیقوان و امثال آن در سال قبل کیلوئی 6500 تومن بود و الان 10500 تومن شده شما قضاوت کنید ؟؟؟