انتشار گزارش آماری بانک مرکزی از قیمت اقلام خوراکی در شهر تهران دوباره متوقف شد.

علی پاکزاد: انتشار منظم آمار و ارقام چه دستاوردی دارد؟، شاید ساده ترین نتیجه یک روند منظم و دقیق از انتشار اطلاعات برای فضای اقتصادی ایجاد امنیت ذهنی و کاهش تنش های روانی بازارهاست، وقتی فعالان اقتصادی به طور مرتب بتوانند  آمارهای مورد نیاز خود را از مراجع رسمی دریافت کنند بسیاری از تنش کاهش می یابد، تنش هایی که ناشی از کمبود اطلاعات و یا اطلاعات غلط یا شایعه است و می تواند موجب بر هم ریختن بازارهای شود.
اما به نظر می رسد طی سالهای اخیر در میان مدیران اجرایی نوعی آمار ترسی ایجاد شده ، توقف سه ساله انتشار آمارهای کلان که گفته می شد برای ساماندهی ساختار تولید امارهای کلان در کشور تحت نظر شورای عالی آمار صورت گرفته، امروز اندکی تخفیف پیدا کرده و می بینیم که بانک مرکزی و مرکز آمار ، آرام آرام در حال به روز رسانی گزارشهای منتشره خود هستند، البته با تاخیرهای یک ساله و چند ساله. البته می بینیم در حین همین به روزرسانی های مقطعی نیز نوعی واهمه وجود دارد. 
مقایسه سبد مواد خوراکی در پایتخت طی سال 90
عنوان خردادماه اسفندماه درصد تغییر
ماست پاستوریزه(کیلوگرم) 1176 1596 %35.7
پنیر پاستوریزه(کیلوگرم) 1519 2305 %51.7
کره پاستوریزه (کیلوگرم) 8477 9644 %13.8
شیر استریلیزه(کیلوگرم) 1000 1400 %40.0
تخم مرغ(شانه) 5666 5623 -%0.8
برنج وارداتی(کیلوگرم) 2073 2673 %28.9
برنج ایرانی درجه یک(کیلوگرم) 3749 4137 %10.3
نخود(کیلوگرم) 2387 3692 %54.7
عدس(کیلوگرم) 2321 3057 %31.7
لوبیاچیتی(کیلوگرم) 2706 3673 %35.7
لوبیا قرمز(کیلوگرم) 2717 3639 %33.9
سیب قرمز (کیلوگرم) 3370 2267 -%32.7
پرتقال(کیلوگرم) 2082 1907 -%8.4
نارنگی(کیلوگرم) - 2630 -
هندوانه(کیلوگرم) 559 1088 %94.6
خیار(کیلوگرم) 754 2017 %167.5
گوجه فرنگی(کیلوگرم) 700 1722 %146.0
سیب زمینی(کیلوگرم) 704 640 -%9.1
پیاز(کیلوگرم) 485 619 %27.6
گوشت گوسفند(کیلوگرم) 17267 22213 %28.6
گوشت گوساله(کیلوگرم) 11877 17258 %45.3
گوشت مرغ(کیلوگرم) 3101 4361 %40.6
قند (کیلوگرم) 1542 1818 %17.9
شکر(کیلوگرم) 1294 1581 %22.2
چای خارجی(کیلوگرم) 5323 6938 %30.3
روغن مایع(کیلوگرم) 2288 2322 %1.5
جمع قیمت اقلام: 85137 110820 -
درصد تغییر: %30.2 %36.3
منبع: بانک مرکزی         واحد: تومان     
گزارشی که کلان نیست و منتشر نشد
در بین گزارش های بانک مرکزی ، گزارش متوسط قیمت خرده فروشی برخی از مواد خوراکی در تهران به صورت هفتگی منتشر می شد. در صورت مراجعه به سایت بانک مرکز این گزارش از نیمه اول سال 86 قابل دسترس است. در این گزارش همان طور که از عنوانش پیداست، بانک مرکزی نتایج رصد قیمت چند قلم کالای خوراکی را در میادین میوه وتره بار شهرداری و سطح بازار را طی یک دوره هفت روزه منتشر می کند.
این گزارش از آن جهت که به صورت شاخص نبوده و در متن آن قیمت های جاری به صورت خام منتشر می شود و عینیت قابل فهمی برای تمام مخاطبانی دارد، اهمیت خاصی دارد.
این سلسله گزارشهای هفتگی حتی در زمان توقف انتشار آمارهای کلان در سایت بانک مرکزی در دسترس عموم بود ولی در خرداد ماه سال گذشته و بعد از استناد رسانه ها به ارقام این گزارش ها در مورد گرانی اقلام خوراکی و انتقاد از عملکرد دولت در زمینه ساماندهی بازار مواد خوراکی بعد از هدفمندسازی یارانه ها به مدت هشت ماه انتشار این گزارش ها بر روی سایت بانک مرکزی متوقف شد.
تا اینکه در فروردین امسال در موج جدید انتشار گزارش های آماری دو گزارش مربوط به هفته سوم و چهارم فروردین بر روی سایت بانک مرکزی منتشر و البته همزمان گزارشهای سال 90 نیز بر روی سایت بانک به روز رسانی شد.
اما به نظر می رسد بعد از مانور مجدد رسانه ها بر روی ارقام مندرج در این گزارشهای بانک مرکزی، شاهد توقف مجدد این سلسله گزارش هستیم و از انتشار قیمت اقلام خوراکی در هفته منتهی به اول اردیبهشت در سایت بانک مرکزی خبری نیست.
آیا عدم انتشار ارقام تاثیری در واقعیت دارد؟
همانطور که در ابتدای همین مطلب اشاره شد انتشار مستمر اطلاعات می تواند به تثبیت فضای اقتصادی کمک کند، این امر در ساختار اقتصادی که دولت همه کاره نباشد یک مزیت دیگر هم دارد و آنهم اینکه این نوع آمارها بستری برای اصلاح عملکرد دولت و حتی بازخواست از دست اندرکاران اقتصادی در قبال عملکردشان است.
اما در اقتصاد ایران که متاسفانه با اجرای هدفمندی بیش از پیش به سوی دولتی شدن و وابستگی به تنظیم دولتی بازار پیش می رود، انتشار این نوع اطلاعات از سوی دولت به عنوان نوعی خود انتقادی تلقی شده و مدیران دولتی تلاش می کنند تا جایی که امکان دارد فرایند انتشار اطلاعات را کند کنند.
این کند شدن روند اطلاع رسانی که با بهانه جلوگیری از تحریک جو روانی در بازارها صورت می گیرد، در واقعیت تنها به ابهام بیشتر فضا و افت شاخص های مثبت فضای کسب و کار منجر می شود، شاهد این موضوع مقایسه روند تغییر قیمت اقلام خوراکی در سال 90 است، اگر قیمت های مندرج در گزارش مربوط به هفته منتهی به 27 خرداد سال 90 را با گزارش هفته منتهی به 26 اسفند سال 90 (که به تازگی منتشر شده) مقایسه کنیم می بینیم این سکوت هشت ماهه در انتشار اطلاعات تاثیری در روند رو به رشد قیمت اقلام خوراکی نداشته است.
متوسط نرخ رشد قیمت اقلام خوراکی در پایان اسفند ماه سال 90 در مقایسه با هفته آخر خردادماه همین سال، معادل 36.3 درصد بوده؛ باید از متولیانی که جلوی انتشار منظم این آمار را می گیرند پرسید: اگر این گزارشهای هفتگی طبق روال همیشه خود منتشر می شد، آیا امروز افزایش بیشتر این قیمت ها را شاهد بودیم؟ به طور حتم اگر بخواهند منصفانه ارزیابی کنند، پاسخ به این سئوال مثبت نخواهد بود.
/22231

 

کد خبر 209287

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حسین PL ۲۳:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۵
    5 0
    خبرآنلاین لطفا این نظرو چاپ کن چرا نظرهارو سانسور میکنی؟! تنها کالایی که ارزون شده تخم مرغه اون هم البته شانه ای سه هزار تومان شده نه پنج هزارو شیصد

آخرین اخبار

پربیننده‌ترین