با نزدیک شدن انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی احزاب و تشکل‌های سیاسی مختلف فعالیت‌های انتخاباتی خود را آغاز کرده‌اند.

در حالی که احزاب اصولگرا تمام همت خود را وقف رسیدن به وحدت صد درصدی با محوریت جامعتین می کنند اکثر احزاب اصلاح‌طلب فعالیت مشخصی برای انتخابات پیش رو ندارند.
خبرآنلاین در گفت و گویی با اعضای تشکل‌های سیاسی از آنان درباره فعالیت‌های انتخاباتی این احزاب سوال کرده است.
8+7، سازوکار وحدت بخش
حجت الاسلام احمد سالک سخنگوی جامعه روحانیت مبارز تهران در گفت و گو با خبرآنلاین گفت: از فروردین 89 که تصویب شد جامعتین محور حرکت اصولگرایان قرار بگیرند، تا الان تلاش‌هایی صورت گرفته و نتیجه این تلاش‌ها تبدیل شده به بیانیه هشت ماده‌ای و 12 بند منشور اصولگرایی و کار به این شکل پیشرفته است، مکانیزم اجرایی این منشور اصولگرایی را که سند راهبردی  8+7 است را سازمان داده.
وی با اشاره به مراحل مختلف تشکیل 8+7 تاکید کرد که کلیه گروه های اصولگرا از جمله جامعه روحانیت مبارز به تصمیمات جبهه متحد اصولگرایی باید پایبند باشند. چرا که این پایبندی و تعهد است که وحدت اصولگرایان را شکل می دهد.
موتلفه فعالیتی جدای از جبهه متحد اصولگرایان ندارد
محمد کاظم انبارلویی رئیس مرکز سیاسی حزب مؤتلفه اسلامی در باره فعالیت‌های انتخاباتی این حزب به خبرآنلاین گفت: حزب موتلفه اسلامی یک واحد از جبهه پیروان خط امام و رهبری است و جبهه پیروان خط امام و رهبری هم یک واحد از جبهه متحد اصولگرایان است. 
به گفته وی، حزب موتلفه هم در چهارچوب جبهه متحد اصولگرایان و در غالب 8+7 فعالیت خواهد کرد. انبارلویی همچنین اعلام کرد که هنوز در حزب موتلفه اسلامی ستاد انتخاباتی تشکیل نشده است و منتظر برنامه‌های جبهه پیروان خط امام و رهبری هستند. وی همچنین پیش بینی کرد که با توجه به اینکه گفتمان غالب کشور گفتمان اصولگرایی است ترکیب مجلس آینده هم اصولگرا خواهد بود.
جای خالی نمایندگان زن
مریم بهروزی دبیرکل جامعه زینب در گفت و گو با خبرآنلاین گفت: این تشکل 4 زمینه اصلی کاری یعنی فرهنگی ، اجتماعی، عقیدتی و سیاسی دارد. تحلیل سیاسی و جریان شناسی سیاسی جزء برنامه های این تشکل است اما اوج فعالیت‌های آن‌ها در رابطه با انتخابات است. وی با بیان اینکه عمده‌ فعالیت‌های این تشکل در غالب جبهه پیروان خط امام و رهبری انجام می‌پذیرد، ادامه داد: ما با 7 حزب زنان اصولگرا در ارتباط هستیم. زنان اصولگرا در انتخابات آتی مجلس شورای اسلامی از سیاست‌های جبهه متحد اصولگرایان به رهبری جامعتین پیروی خواهند کرد.
وی همچنین از تلاش‌های تشکل خود برای افزایش تعداد زنان در لیست اصولگرایان و به تبع آن افزایش تعداد زنان در مجلس آینده خبر داد و پیش بینی کرد که اصلاح‌طلبان 40 درصد کرسی‌ها و اصولگرایان 60 درصد کرسی‌های مجلس نهم را در اختیار خواهند داشت.
ستاد آبادگران فعال است
حسن بیادی دبیرکل جمعیت آبادگران جوان ایران اسلامی در گفت و گو با خبر آنلاین درباره فعالیت‌های انتخاباتی این تشکل گفت: جلسات این تشکل به صورت مستمر در اغلب یک شنبه‌ها برگزار می‌شود.  وی با بیان اینکه ستاد انتخاباتی آبادگران تشکیل شده است، افزود: برخی از کاندیداهای این تشکل در شهرستان‌ها مشخص شده است و در تهران و برخی شهرستان‌های بزرگ سعی بر این است که با سایر گروه‌های اصولگرا به ائتلاف برسیم. وی همچنین از اینکه جبهه ایستادگی نماینده‌ای در جبهه متحد اصولگرایان ندارد گلایه کرد.
به دنبال لیست واحد هستیم
ابولقاسم رئوفیان دبیرکل حزب اسلامی ایران زمین با اشاره به سابقه تشکیل این حزب از آذر 89 که رسما مجوز فعالیت گرفتند درباره انتخابات پیش روی مجلس شورای اسلامی گفت: ستاد انتخاباتی حزب ما تشکیل شده و دستور کار جلسه آتی شورای مرکزی بحث درباره شاخص‌های کاندیداتوری و نامزد‌های پیشنهادی خواهد بود.
وی با بیان اینکه استراتژی ما رسیدن به فهرست واحد است، ادامه داد: ما برای 8+7 و شخصیت برجسته آیت الله مهدوی کنی احترام ویژه‌ای قایل هستیم اما این توقع را هم داریم که نسبت به حضور برخی از چهره‌ها که وجاهت خاصی در میان اصولگرایان ندارند پافشاری نکنند. رئوفیان همچنین عنوان کرد که جبهه ایستادگی آقای روح الامینی را به عنوان نماینده به جبهه متحد اصولگرایان معرفی کرده است که به این موضوع توجه لازم صورت نگرفته است.

سایه مستدام 8+7 بر جامعه اسلامی مهندسین
محسن یحیوی عضو شورای مرکزی جامعه اسلامی مهندسین در گفت و گو با خبرآنلاین درباره فعالیت‌های انتخاباتی این تشکل گفت: جامعه اسلامی مهندسین در قالب 8+7 حرکت خواهد کرد اما در مسایل جزئی تر و ریزتر با هماهنگی جبهه پیروان خط امام و رهبری عمل خواهد کرد. وی همچنین پیش بینی کرد که ترکیب مجلس آینده با اکثریت مطلق اصولگرایان خواهد بود.
برنامه های مجمع روحانیون طبق روال همیشگی
درحالی که اصولگرایان با تمام توان برای انتخابات مجلس شوری اسلامی آماده می‌شوند در سوی دیگر میدان، رقیب سنتی اصولگرایان یعنی اصلاح‌طلبان هنوز نتوانسته‌اند به سیاست واحدی برای انتخابات برسند. البته بسیاری از چهره‌های شاخص اصلاح‌طلب پس از انتخابات دو سال پیش ریاست جمهوری دیگر اساسا اعتقادی به فعالیت سیاسی ندارند.
در میان تمام گروه های اصلاح طلب مجمع روحانیون مبارز از جمله احزابی است که از قدمت بیشتری برخوردار است . مجید انصاری عضو شورای مرکزی مجمع روحانیون مبارز، برگزاری جلسات شورای مرکزی را طبق روال توصیف کرده و به خبرآنلاین گفت: فعلا خبر خاصی نیست و دستور العمل جلسات ما طبق روال همیشگی است . در صورتیکه موضوع خاصی پیش بیاید حتما آن را اطلاع رسانی می کنیم .
وی در عین حال تاکید کرد که مجمع روحانیون مبارز تا کنون برای فعالیت سیاسی خود با مشکل روبرو نشده است .
انجمن اسلامی پزشکان فعالیتی ندارد
اما این اظهار نظر مجید انصاری در برابر اظهارت علی تاجر نیا قرار می گیرد. وی که رئیس تشکیلات انجمن اسلامی جامعه پزشکی ایران است ضمن انتقاد از برخی فشارهای سیاسی به اصلاح طلبان، به خبر آنلاین گفت: تشکل ما در حال حاضر هیچ فعالیتی ندارد و حتی نمی تواند یک بیانیه صادر کند . اجازه برگزاری مجمع عمومی هم له ما داده نشده است.
گاهی جلسات دوستانه می‌گذاریم
همچنین رسول منتجب نیا از اعضای شورای مرکزی حزب اعتماد ملی از تداوم پلمب دفتر حزب انتقاد کرد و به خبرآنلاین گفت : با گذشت دو سال از پلمب دفتر اعتماد ملی و توقیف اسناد و مدارک حزب، عملا امکان فعالیت از ما گرفته شده است. حتی اعضای شورای مرکزی نمی توانند دور هم جمع شوند.
قائم مقام حزب اعتماد ملی گفت که این حزب برای انتخابات آینده هیچ برنامه ای ندارد و فقط گاهی جلسات دوستانه و نه تشکیلاتی بین اعضا تشکیل می شود.
در انتخابات شرکت نمی‌کنیم اما تحریم هم نمی‌کنیم
سید حسین موسوی تبریزی دبیر کل مجمع منحل شده محققین و مدرسین نیز تشکل متبوع خود را تشکلی مذهبی ،علمی ،پژوهشی دانسته و به خبرآنلاین گفت:تشکل ما همواره در عرصه سیاسی حضور موثری داشته است .در انتخابات 84 چون نظرات متفاوت بود و مجمع روی فرد خاصی توافق نکرد در نهایت در مورد معرفی کاندیدا سکوت شد. اما در دور دوم به طور قاطع از آقای هاشمی حمایت کرد . زیرا به اصل" انتخابات حق مردم است " اعتقاد دارد و تحقق شروط آقای خاتمی را لازم می داند.
دبیر کل مجمع منحل شده محققین و مدرسین تصریح کرد: متاسفانه فشارهای زیادی به ما وارد می شود که نمونه آن فیلتر کردن سایت و باطل کردن پرونده فعالیت تشکل در فرایندی غیر قانونی بود. البته آنها استدلال می کردند که شما مجمع عمومی برگزار نکردید اما در اساسنامه ما به صراحت تاکید شده است که مجمع عمومی در ساختار سیاسی ما وجود ندارد . از آنجا که فعالیت ما را غیرقانونی می دانند ما در انتخابات آینده شرکت نخواهیم کرد اما تحریم هم نمی کنیم. موضع ماسکوت خواهد بود.
دو حزب دیگر اصلاح‌طلبان یعنی سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی و جبهه مشارکت ایران اسلامی که هر دو در اغتشاشات پس از انتخابات سال 88 تعطیل و منحل اعلام شدند هم فعالیتی برای انتخابات آینده نخواهند داشت. حتی احتمال شرکت انفرادی اعضای این تشکل‌ها هم منتفی خواهد بود. به گفته محمد سلامتی و آذر منصوری اغلب اعضای این دو تشکل منحله همچنان در حال سپری دوران محکومیت خود هستند و نمی توانند حتی به شکل مجزا و خارج از چارچوب حزبی، به فعالیت انتخاباتی بپردازند.
29219
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 181993

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • امیر IR ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۷
    36 1
    مردم با اصلاح طلبان, ولی اصلاح طلبان امیدی ندارن چون...! (بقیه نظرم رو ننوشتم چون میدونم اگه بنویسم چاپ نمیشه!)
  • بدون نام IR ۱۳:۰۷ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۷
    25 1
    من هم میدونم اصلاح طلبان امید ندارند اما اگر چراشو بگم نظرم منعکس نمیشه!
  • بدون نام IR ۱۳:۳۷ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۷
    21 0
    زمان ریاست جمهوری آقای خاتمی این آقایان بیشترین فشار را به اصلاح طلبان آوردند. چطور می شه توی همچو فضایی کار کرد و اسمش رو مردمسالاری دینی گذاشت. نگاه حکومتی آقایان نه از جنس مردمسالاری است و نه دینی.
  • بدون نام IR ۱۴:۰۶ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۷
    26 0
    اگه اصلاح طلبان نباشن نه من نه دوستان و اشنایان تو انتخابات شرکت نمیکنن.
  • بدون نام IR ۱۳:۳۴ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۸
    6 0
    من که رای نمیدم
  • محمد IR ۱۸:۰۲ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۸
    4 0
    توی انتخابات آینده اکثریت شرکت نخواهند کرد