۶۰ روز هوای آلوده برای اصفهان طی دو فصل/سهم صنایع در آلایندگی تا چه میزان است؟!

کلانشهر اصفهان از ابتدای سال جاری تا سی‌ام مهر ماه ۶۰ روز هوای آلوده داشته است و این هشداری است که در فصل سرد امسال نیز نبود اجرای قانون های مصوب، شاهد وضعیت اسفناک سال های گذشته و افزاش بیماری های تنفسی قلبی در نصف جهان و استان باشیم.

خبرآنلاین اصفهان- فاطمه کازرونی: کلان‌شهر اصفهان بر پایه آمار اداره کل حفاظت محیط زیست استان از ابتدای فروردین تا سی‌ام مهر ۱۴۰۲، طی ۲۱۶ روز، ۱۲ روز هوای پاک، ۱۴۴ روز هوای قابل قبول (سالم)، ۵۴ روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس و ۶ روز هوای ناسالم برای عموم شهروندان (وضعیت قرمز) را تجربه کرد.

همچنین در مدت مشابه سال گذشته این کلان‌شهر از ابتدای فروردین تا سی‌ام مهر ۱۴۰۱، بدون داشتن یک روز هوای پاک، ۱۲۲ روز هوای قابل قبول (سالم)، ۸۵ !ریال روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس و ۹ روز هوای ناسالم برای عموم شهروندان داشته است.

این وضعیت اسفناکی است که سال گذشته و سالهای پیش از آن نیز نصف جهان به آن دچار بوده است، هر سال مهرماه که از راه می رسد، شعارها و مصاحبه های مسئولان با تاکید بر اینکه «وضعیت آلودگی هوای اصفهان از همه کلان شهرهای کشور بدتر و نوع آلودگی آن صنعتی و خطرناک است» آغاز می شود.

در این ارتباط مریم یوسفی کارشناس محیط زیست به خبرآنلاین می گوید: حقیقت این است که در طول سالهای گذشته هیچ اقدام شاخصی برای کاهش این آلودگی شاهد نبوده ایم، سالهاست پاسخ مسئولان به مردم و رسانه ها در ارتباط با حجم آلودگی اصفهان و اینکه کدام عامل در این حجم از آلودگی موثر است این بود که تحقیقات در حال انجام است اما اکنون که پس از سالها تحقیق، مشخص شده که بیشترین آلودگی اصفهان بر دوش صنایع است نیز گویی اقدام عاجلی انجام نمی شود و تحقیقات جدید در حال جریان است!

صنایع وادار به انجام اقدامات محیط زیستی شوند

وی افزود: طبیعی است که صنایع برای کشور منفعت زیادی دارد و امکان کاهش تولید وجود ندارد اما با توجه به مشکلات عمده اصفهان در زمینه آلودگی لازم است صنایع وادار به انجام اقدامات محیط زیستی و صرف هزینه در این ارتباط شوند و برخی صنایع نیز به نقاط دیگر منتقل شوند چراکه آمارها نشان می دهد میزان بیماریهای قلبی، تنفسی و حتی بیماری های مرتبط با اعصاب مانند ام اس در اصفهان به دلیل آلودگی بسیار زیاد است که باید در این ارتباط چاره اندیشی اساسی شود.

یوسفی تاکید می کند: متاسفانه در بازدید رسانه های اصفهان از یکی از صنایع در تابستان گذشته، با توجه به اطلاعاتی که به من رسید، مشخص شد که نه تنها حجم آلودگی این کارخانه که بار زیادی از آلودگی اصفهان را به خود نسبت داده است،‌ نسبت به سالهای گذشته کاهش نیافته بلکه با توجه به حجم زیاد دود به رنگ های مختلف!! در فیلمهایی که توسط اصحاب رسانه گرفته شده، کاملا مشخص بودکه تمهیدات لازم برای جلوگیری از رسانه ای شدن این آلودگی در زمان مقتضی اندیشیده نشده است و کمترین اقدامات محیط زیستی در طول این سالها انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه پالایشگاه و داستان مازوت سوزی نیروگاه ها نیز موضوع دیگری است که بر درد آلودگی اصفهان می افزاید، ادامه داد: کارخانه دیگر اصفهان (فولادمبارکه) خوشبختانه سالهاست در زمینه افزایش رویکردهای محیط زیستی تلاش می کند و اقدمات خوبی نیز صورت داده است، البته نباید فراموش کنیم که هر چه در این زمینه بودجه خرج شده و طرح های مختلف برنامه ریزی و تدارک شود کم است چراکه سلامتی که با بیماری هایی مانند سرطان، ام اس، بیماری قلبی یا تنفسی نشانه رود به سختی قابل جبران است.

شرایط خاص رودخانه زاینده‌رود و تالاب بین المللی گاوخونی که ریزگردهای آن در فصول مختلف سال با باد پراکنده می شود، در این وضعیت موثر بوده است، اکنون کانون‌های بحرانی گردوغبار در اصفهان نسبت به سالهای گذشته بسیار بیشتر شده است و با ادامه این شرایط تحمیلی، وضعیت اصفهان روز به روز بدتر نیز می شود

این کارشناس محیط زیست تاکید کرد: از سویی شرایط خاص رودخانه زاینده‌رود و تالاب بین المللی گاوخونی که ریزگردهای آن در فصول مختلف سال با باد پراکنده می شود، در این وضعیت موثر بوده است، اکنون کانون‌های بحرانی گردوغبار در اصفهان نسبت به سالهای گذشته بسیار بیشتر شده است و با ادامه این شرایط تحمیلی، وضعیت اصفهان روز به روز بدتر نیز می شود.

جالب است درباره آلودگی کارخانه مورد اشاره ، پیش از این لاهیجان زاده مدیرکل محیط زیست اصفهان نیز اظهار کرده است: با پیگیری های حفاظت محیط زیست،طرح جامعی برای این شرکت تعریف شد اما بسیار کُند اجرا می‌شود و چند جلسه درباره مباحث حقوقی و قضایی از جمله در شورای حفظ حقوق بیت المال درباره این واحد صنعتی برگزار شده است.

وی ادامه داد: درسال ۱۴۰۱، ۴۴ درصد از آلودگی اصفهان بر اساس ذرات معلق ۲.۵ pm تا شعاع ۵۰ کیلومتری مربوط به سهم ذوب آهن بوده است.

نمایندگان اصفهان با جدیت موضوعات محیط زیستی را پیگیری کنند

مدیرکل محیط زیست استان اصفهان با اشاره به اینکه با ۷۰ درصد جمعیت و صنعت اصفهان در ۱۰ درصد از مساحت کل این استان متمرکز شده که در این محدوده، وزش باد در ۶۰ درصد از روزهای سال وجود ندارد، به ضرورت پیگیری موضوع توسط مسئولان اشاره و بیان کرد: این موضوع نیاز به مدیریت دارد، لازم است که نمایندگان درباره مباحث محیط زیستی مانند ذوب آهن و نیروگاه پیگیری‌های لازم را به‌ویژه در زمینه بودجه داشته باشند.

در شرایطی که اصفهان سالها است این وضعیت داری چاره اما بدون چاره اندیشی عملی را تجربه می کند، طبیعی است که نمی توان به معجزه برای رسیدن به هوای پاک امید داشت؛ گرچه تنها چاره مردم اصفهان در طول یک دهه اخیر را می توان به امید به معجزه باران دانست اما طبیعی است که این نوع معجزه ها که اتفاقا برای اصفهان کم هم نبوده است به تنهایی نمی تواند نصف جهان را نجات دهد، بلکه در کنار نقش نظارتی محیط زیست، لازم است ۲۳ دستگاه اجرایی که در قانون، ۱۷۶ تکلیف برای آنها درراستای کاهش آلودگی هوای اصفهان مشخص شده است به نقش خود عمل کنند که متاسفانه به گفته مسئولان بالادستی استان، این دستگاه ها در اجرای نقش خود بسیار کم کاری کرده اند.

۴۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1828025

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =