مریم صدرالادبایی

گویا پس از اخطارهای مکرر پلیس و وزارت بهداشت برای چایخانه هایی که قلیان به دست مشتری می دهند، حالا دیگررستورانهایی که قلیان دارند جدا پلمپ می شوند.

هیات عمومی دیوان عدالت اداری، نامه‌ وزارت کشور در سال ‌٨٦ را مبنی بر اینکه «استفاده از قلیان در قهوه‎خانه‎ها مجاز است و فرماندهی انتظامی فقط از ارائه قلیان با تنباکو‌های اسانس‌دار در قهوه‌خانه‌ها جلوگیری کند»، غیر قانونی دانست و آن را ابطال کرد.

متن رای شماره ‌٣١١ هیات عمومی دیوان عدالت اداری در این زمینه به شرح زیر است:

نظر به اینکه مطابق قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات مصوب ‌١٥/ ‌٦/ ‌١٣٨٥ و آیین‎نامه اجرایی قانون مذکور، عرضه مواد دخانی در اماکن عمومی ممنوع اعلام شده و به موجب ماده ‌١٨ قانون مزبور، تصویب آیین‎نامه اجرایی قانون به عهده هیات وزیران محول شده و هیات وزیران نیز به موجب بند ‌٨ ماده ‌١ آیین‎نامه اجرایی قانون، قهوه‎خانه‎ها را در زمره اماکن عمومی قلمداد کرده است و در قانون و آیین‎نامه اجرایی آن بین توتون و تنباکوی اسانس‌دار و فاقد اسانس تفاوت و تفکیکی لحاظ نشده است، لذا نامه شماره ‌١١/ ‌١/ ‌١٦٠١٠١ مورخ ‌٧/ ‌١٢ /‌١٣٨٦ وزیر وقت کشور مبنی بر مجاز بودن ارائه قلیان در قهوه‎خانه‎ها و ممنوعیت عرضه‌ قلیان صرفا با توتون‌های اسانس‌دار به دلیل اینکه عرضه قلیان در قهوه‎خانه‎ها با هر نوع توتون و تنباکو توسط قانونگذار منع شده است، با استناد به بند ‌١ ماده ‌١٩ و ماده ‌٤٢ قانون دیوان عدالت اداری، رای به ابطال آن حکم صادر و اعلام می‎شود.»

گویا پس از اخطارهای مکرر پلیس و وزارت بهداشت برای چایخانه هایی که قلیان به دست مشتری می دهند، حالا دیگررستورانهایی که قلیان دارند جدا پلمپ می شوند.

قدیمی ها مجوز قلیان دارند یا دیگر ندارند؟

رئیس اداره سلامت محیط و کار وزارت بهداشت،چندی پیش درباره حکم برخی از قلیان داران که به صورت "قانونی" قلیان عرضه می کنند را نیز تشریح کرده. به گفته ندافی، برخی از سفره خانه داران و قهوه خانه چی ها به دلیل داشتن مجوز عرضه قلیان در قبل از سال 85، هنوز می توانند قلیان خود را تا سال 95، آتش کنند.

کاظم ندافی، توضیح داده: "حکم قانون این است که در قانون جامع دخانیات و در آئین‌نامه اجرایی و هم در آئین‌نامه ماده 13 قانون مواد خوردنی و آشامیدنی، عرضه و استعمال دخانیات در اماکن عمومی از جمله قهوه‌خانه‌ها ممنوع است. ضمن اینکه براساس مصوبه ستاد کشوری دخانیات قهوه‌خانه‌دارانی که قبل از تصویب قانون دخانیات مجوز گرفته‌اند تا پایان مجوز که 10 سال اعتبار دارد و الان 5 سال آن تمام شده است فقط تا پایان زمان مجوز، مجازند به کارشان ادامه دهند که تعدادشان هم قطعأ در کشور کم است و دیگر هیچ امکنه‌ای و هیچ سازمانی حق اعطای مجوز عرضه قلیان ندارد و اگر این کار انجام بشود خلاف مقررات است و چه با سازمان‌ها و چه با اماکن از نظر قانونی برخورد می‌شود و به هیچ وجه این کار قانونی نیست."

اینطور که ندافی گفته، بساط قلیانها از اماکن عمومی مانند قهوه خانه ها و قلیان سراها، تا پنج سال دیگر برچیده می شود: "‌اما کسانی که قبل از قانون مجوز گرفته‌اند را استثنا کردیم و سایرین باید آن را رعایت کنند. وزارت کشور موظف شده است در این زمینه جدیت بیشتری به خرج دهد. این مصوبه از طریق استانداری‌ها به تمام کشور ابلاغ کردیم و در واقع هیچ واحد صنفی نباید در سال 95 قلیان عرضه کند."

البته حالا دیگر مشخص نیست که با ابطال این قانون مجوز این افراد نیز همچنان برقرار باشد حتی اگر این مجوز را سازمان نیراث فرهنگی و گردشگری صادر کرده باشد ،سه سال پیش، زمانی که نیروی انتظامی قلیانها را از سفره خانه ها جمع کرد، سازمان میراث فرهنگی از احتمال ورشکستگی سفره خانه ها شکایت کرد و کار به دیوان عدالت اداری رسید. بعد از چند ماه، دیوان عدالت اداری به نفع وزارت بهداشت رای داد که قلیان، باعث بیماری و مرگ شهروندان می شود، پس همان بهتر که جمع شود.

حالا مسئولان وزارت بهداشت می گویند : "سازمان گردشگری و هیچ سازمان دیگری حق اعطای مجوز عرضه قلیان را در اماکن بین راهی و اماکن گردشگری ندارد و اگر این کار را انجام دهد خلاف مقررات و قوانین کشور است و با آن برخورد می‌شود.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 183879

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =