لحظه‌ای که میمون‌ها فرزندان خود را می‌بلعند!/ عکس

از ببرها گرفته تا خرس‌ها، در این لیست نام تعدادی از گونه‌های جانوری به چشم می‌خورد که حتی تصور نمی‌شود که همنوع خود را بخورند. ظاهرا همنوع خواری در قلمرو حیوانات بیشتر از آن چیزی است که ما فکرش را می‌کنیم.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، برای میلیون‌ها سال است که حیوانات، همنوع خود را می‌خورند؛ قدیمی‌ترین مورد شناخته شده جهان که قدمت آن به نیم میلیارد سال پیش بازمی‌گردد نیز، مربوط به تریلوبیت‌ها است. امروزه بسیاری از موجودات دست به این رفتار می‌زنند. حیوانات همنوع‌خوار، همیشه همنوعان گونه خود را نمی‌خورند و برخی فقط در سناریوهای خاص و نادر همنوع‌خوار می‌شوند. اکنون می‌توانید ۱۲ مورد از حیواناتی که حیوان همنوع خود را می‌خورند، ببینید:

میمون‌ها

همنوع خواری در میمون‌ها معمولاً با کشتن نوزادان همراه است. به عنوان مثال، در سال ۲۰۱۹، محققان گروهی از میمون‌های کپوچینی را مشاهده کردند که در حال خوردن نوزادی از گونه خودشان در پارک ملی کاستاریکا بودندف این اتفاق زمانی افتاده بود که میمون ۱۰ روزه از درخت سقوط کرده بود.

محققانی که این همنوع خواری را مشاهده کردند، مشکوک بودند که یک میمون بالغ، نوزاد را هل داده یا به او حمله کرده و باعث مرگ او شده است. نرهای بالغ از گونه‌های مختلف، فرزندان غیرمرتبط را می‌کشند تا فرصتی برای فرزندآوری خود داشته باشند.

لحظه‌ای که میمون‌ها فرزندان خود را می‌بلعند!/ عکس

خرس‌های قطبی

اکثر موارد همنوع خواری خرس قطبی «Ursus maritimus» شامل نرهایی است که توله‌ها، خردسالان و یا خیلی اوقات ماده‌های بالغ را می‌کشند. با این حال، بر اساس مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۱ منتشر شد، خرس‌های قطبی نر و ماده، لاشه خرس‌های قطبی مرده‌ای را که توسط انسان‌ها کشته و پوست کنده شده‌اند، جمع‌آوری می‌کنند.

گاردین در سال ۲۰۲۰ گزارش داد که همنوع خواری در خرس‌های قطبی در شمال روسیه در حال افزایش است، احتمالاً به دلیل کمبود غذا است، زیرا آب شدن یخ‌های دریا به دلیل تغییرات آب و هوایی و فعالیت‌های انسانی آنها را مجبور می‌کند از شکارگاه‌های معمولی خود دور شوند.

لحظه‌ای که میمون‌ها فرزندان خود را می‌بلعند!/ عکس

جگوارها

مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۰ منتشر شد، اولین مورد همنوع خواری وحشی را در بین جگوارهای بالغ «Panthera onca» ثبت کرد. به نظر می‌رسد دو جگوار نر یک جگوار ماده را کشته و تا حدی آن را خورده‌اند. محققان بر این باور بودند که با وجود طعمه‌های فراوان در این منطقه، برخورد خشونت آمیز احتمالاً ناشی از استرس اجتماعی جگوارهای ناآشنا با یکدیگر در جنگل است. همنوع خواری جگوار می‌تواند در حین کودک‌کشی نیز رخ دهد، اگرچه نادر است.

کوسه‌های ببری شنی

کوسه‌های ببری‌ شنی «Carcharias taurus» قبل از اینکه رحم را ترک کنند همنوع خواری می‌کنند. محققان مدت‌هاست که جنین‌های کوسه ببری شنی را در معده جنین‌های دیگر ثبت کرده‌اند که نشان می‌دهد، نوزادان به هنگام رشد به جفت‌های خود حمله کرده و آن‌ها را می‌خورند. این همنوع خواری به این معنی است که تنها بزرگترین و قوی ترین فرزندان زنده می‌مانند.

لحظه‌ای که میمون‌ها فرزندان خود را می‌بلعند!/ عکس

رقابت ممکن است باعث شود کوسه‌ها در رحم یکدیگر را بخورند. ماده‌های بالغ می‌توانند با چند نر جفت گیری کنند و همنوع خواری ممکن است بین جنین‌های پدران مختلف باشد. محققان ۵ تا ۷ جنین از چند پدر را در رحم ماده‌ای در اوایل بارداری و دو جنین از یک پدر را در رحم ماده‌ای در اواخر بارداری خود یافته‌اند. این امکان وجود دارد که فرزندان از اولین نر که با یک ماده جفت می‌شوند زمان بیشتری برای رشد داشته باشند و فرزندان نرهای بعدی کوچکتر باشند و به غذای آنها تبدیل شوند، اما محققان مطمئن نیستند. کوسه‌های بالغ نیز اعضای کوچکتر گونه خود را می‌خورند.

تمساح‌ها

تمساح‌ها طعمه‌های مختلفی از جمله تمساح‌های دیگر را خرد می‌کنند. شخصی، این همنوع خواری را در سال ۲۰۲۲ هنگام پارو زدن در پارک ایالتی سیلور اسپرینگز در فلوریدا به تصویر کشید. در این ویدئو، یک تمساح بزرگ در حالی به سطح آب می‌آید که یک تمساح کوچکتر در آرواره‌هایش گرفته است.

استادیار زیست شناسی در دانشگاه فلوریدا شمالی که تمساح‌های آمریکایی «Alligator mississippiensis» را مطالعه می‌کند، گفته بود که همنوع خواری تمساح میلیون‌ها سال است که رخ داده است. تمساح‌ها حیوانات کوچکتر را به طور کامل می‌خورند و طعمه‌های بزرگتر را در آرواره‌هایشان تکان می‌دهند تا تکه‌های قابل کنترل‌تری را از هم جدا کنند، گاهی اوقات نیز به سرعت در یک نوار مرگ می‌چرخند که برای کشتن طعمه استفاده می‌شود تا بتوانند تکه‌های گوشت طعمه را جدا کنند.

ببرها

محققان هنوز در حال مطالعه رفتار همنوع خواری در ببرها «Panthera tigris» هستند، اما شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد بزرگسالان گهگاه توله‌ها و سایر بزرگسالان را می‌خورند. به عنوان مثال، یک ببر در سال ۲۰۱۹ در پارک ملی کانها در هند یک ببر ماده بالغ را کشت و از آن تغذیه کرد. طبق گزارشات با وجود طعمه‌های فراوان در این منطقه، اعمال همنوع خواری، مقامات حیات وحش و حافظان محیط زیست را شگفت زده کرد.

لحظه‌ای که میمون‌ها فرزندان خود را می‌بلعند!/ عکس

عنکبوت‌ها

عنکبوت‌ها در اشکال مختلف همنوع خواری حضور دارند. نمونه‌های زیادی از عنکبوت‌های ماده وجود دارد که پس از جفت‌گیری، نرها را می‌بلعند، برخی از گونه‌های بیوه به خاطر این رفتار مشهور هستند؛ حتی یکی از گونه‌های عنکبوت‌های نر گوی‌باف، «Philoponella prominens»، سازگاری‌های ویژه‌ای را برای فرار از مرگ پس از جفتگیری ایجاد کرده‌اند. این نرها بلافاصله پس از جفتگیری به طور چشمگیری خود را از ماده‌ها منجنیق می‌کنند و آن‌هایی که موفق به فرار نمی‌شوند، بلعیده می‌شوند.

از طرفی عنکبوت‌های صحرایی نر «egodyphus lineatus» با خوردن کیسه تخم یک ماده قبل از بیرون آمدن فرزندانش درگیر کشتن نوزادان می‌شوند و اگر فرزندان موفق به بیرون آمدن شوند، مادر خود را می‌خورند. این مراقبت مادرانه خودکشی ماتریفاژی نامیده می‌شود.

لانست‌ماهی

لانست‌ماهی پوزه دراز «Alepisaurus ferox» همنوع خوارهای عجیب و غریبی در اعماق دریا هستند که در اقیانوس‌های گرمسیری و نیمه گرمسیری به طول ۲.۱ متر رشد می‌کنند و اغلب در منطقه گرگ و میش در حدود ۲۰۰ تا ۱۰۰۰ متر از سطح زندگی می‌کنند.

لانست‌ماهی‌های کوچکتر به طور منظم در معده ماهی‌های لانست بزرگتر ظاهر می‌شوند که نشان می‌دهد موجودات معمولاً یکدیگر را می‌خورند. محققان حتی لانست‌ماهی را در معده لانست‌ماهی در معده سایر لانست‌ماهی‌ها، مانند عروسک روسی شکار لنتس، یافته‌اند.

لحظه‌ای که میمون‌ها فرزندان خود را می‌بلعند!/ عکس

سمندر جهنمی

سمندرهای جهنمی نر «Cryptobranchus alleganiensis» پدران دلسوزی با یک عیب هستند: آنها معمولاً حدود ۱۴ درصد از فرزندان خود را می‌خورند. این معمولاً برای بقای گونه آنها مشکلی ایجاد نمی‌کند، زیرا سمندرها اغلب فرزندانی را مصرف می‌کنند که به هر حال شانس کمی برای بقا دارند. با این حال، جنگل زدایی اشتهای آنها را افزایش می‌دهد.

محققان گمان می‌کنند که جنگل‌زدایی ناشی از انسان، ترکیب شیمیایی آب در زیستگاه‌های سمندر را تغییر می‌دهد و ذخایر غذایی آنها را کاهش می‌دهد و باعث می‌شود نرها بیشتر از بچه‌های خود بخورند. گونه‌های دیگر، از جمله وزغ‌های نیشکر «Rhinella marina» و گردوی دریایی «Mnemiopsis leidyi» نیز بچه‌های خود را می‌خورند. به این عمل بچه خواری می‌گویند.

اسب آبی

محققان فکر می‌کردند اسب‌های آبی «Hippopotamus amphibius» کاملاً گیاه‌خوار بودند، تا دهه ۱۹۹۰ و تا زمانی که افراد شروع به ذخیره لاشه، برای یافتن گوشت از جمله لاشه اسب‌های آبی دیگر کردند. ممکن است همنوع خواری تا حدودی عامل شیوع سیاه زخم در جمعیت اسب آبی در اوگاندا در سال ۲۰۰۴ بوده باشد. اسب آبی به طور بالقوه با جمع کردن لاشه افراد آلوده به گسترش بیماری کمک کرد.

فوک‌های خاکستری

فوک‌های خاکستری «Halichoerus grypus» عمدتاً ماهی می‌خورند، اما عمل عجیب همنوع خواری را نیز انجام می‌دهند. یک مطالعه در سال ۲۰۱۹ که منتشر شد، یک فوک نر زیر بالغ را توصیف کرد که یک بچه ماهی را می‌کشد و حدود ۹۰ دقیقه از غلات سرشار از انرژی خود تغذیه می‌کند. نویسندگان خاطرنشان کردند که ۲۸ گرم چربی فوک دارای همان مقدار کالری است که ۱۰۰ گرم ماهی شاه ماهی که وعده غذایی معمول فوک‌های خاکستری است، دارد. بنابراین همنوع خواری به طور بالقوه ارزش غذایی و کالری خوبی برای فوک‌ها دارد.

لحظه‌ای که میمون‌ها فرزندان خود را می‌بلعند!/ عکس

بیشتر بخوانید:

انسان‌ها

انسان‌ها در طول تاریخ ما درگیر همنوع خواری بوده‌اند، از خوردن دشمنان تا انعکاس پرخاشگری و حتی مصرف کردن عزیزان برای احترام به مرگشان. انسان‌ها گاها در سفرهای طاقت فرسا و زمانی که سرگردان هستند و یا آنهایی که در آستانه قحطی قرار داشتند نیز برای زنده ماندن تسلیم آدمخواری شده‌اند. همچنین شواهدی وجود دارد مبنی بر اینکه نئاندرتال‌ها و سایر بستگان انسان منقرض شده در یک زمان به آدمخواری روی آورده‌اند. با وجود همه این‌ها، انسان‌ها به طور فطری با ایده خوردن هم نوع خود مخالف هستند و این عمل اغلب تابو در نظر گرفته می‌شود.

منبع: livescience

۲۲۷۳۲۳

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1846812

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =