برداشت 12 تن گردو از یک هکتار با کاشت این نهال

ویژگی های منحصر به فرد نهال گردو از جمله نیاز کم به آب، عمر طولانی، مقاومت و باردهی فوق العاده بالا، از جمله فاکتورهایی هستند که سودآوری بسیار بالای باغ گردو را توجیه می کنند. در این مقاله، شما را با پربارترین ارقام نهال گردو، چالش های خرید نهال و احداث باغ گردو آشنا می‌کنیم.

در صنعت بزرگ کشاورزی باغات گردو را به نام گوهر سبز یا طلای سبز می شناسند و دلیل این نامگذاری را می توان درآمد بالا و سود فوق العاده این نوع باغات دانست. ویژگی های منحصر به فرد درخت گردو از جمله نیاز کم به آب، عمر طولانی، مقاومت و باردهی فوق العاده بالا، از جمله فاکتورهایی هستند که از نظر اقتصادی کاشت این نوع درخت را توجیه می کنند.

البته بهتر است بدانید تنها خرید نهال گردو و کاشت آن نمی تواند برای کسب سود بالا کافی باشد. اما چطور می توان بیشترین میزان سود را از باغات گردو به دست آورد؟ بهترین و پربارترین نهال گردو کدام است؟ انتخاب و خرید نهال گردو از نهالستان و همچنین رعایت کردن یک سری نکات برای احداث باغات گردو، می تواند به شما برای کسب سود بیشتر کمک کند. در ادامه این مقاله قصد داریم ضمن معرفی برخی از پربارترین نهال های گردو، به بررسی مهم ترین نکاتی که باید در احداث باغ گردو مورد توجه قرار گیرد بپردازیم.

ارقام پربار نهال گردو کدام اند؟

با اینکه فاکتورهای متعددی از جمله شرایط آب و هوایی و اقلیمی در میزان باردهی باغات گردو تاثیرگذار است، اما برخی ارقام اصلاح شده نهال گردو علاوه بر اینکه کیفیت فوق العاده بالایی دارند، زودبازده بوده و باردهی بسیار بالایی هم دارند؛ به طوری که هر اصله از این نهال ها حداقل بین 70 تا 80 کیلوگرم (در حدود 12 تن در هر هکتار) محصول تولید می کنند. در ادامه سه نوع از ارقام گردو که بیشترین میزان باردهی را دارند، معرفی می کنیم:

نهال گردو چندلر

این نهال گردو را می توان زودبازده ترین نوع گردو در ایران نامید. نهال گردو چندلر بومی آمریکای شمالی بوده و از سال اول کاشت بار می دهد. مغز این گردو روشن، متوسط، سنگین و با کیفیت بوده و به آسانی می توان آن را از پوست جدا کرد. با اینکه خود نهال گردو چندلر گرده افشان است، اما امکان استفاده از گونه گرده افشان برای بالا بردن میزان باردهی وجود دارد. رقم گرده افشان مناسب برای گردوی چندلر، واریته فرانکت است که به ازای هر 95 اصله درخت گردو، 5 اصله لازم است. زمان مناسب برای کاشت گردوی چندلر، از میانه آبان ماه تا ابتدای فروردین است.

برداشت 12 تن گردو از یک هکتار با کاشت این نهال

نهال گردو فرنور

نهال گردو فرنور از دیگر ارقام پربازده است. به طوری که درخت 5 تا 7 ساله فرنور بین 50 تا 80 گردو می دهد. این نهال گردو بومی فرانسه بوده و مقاومت بالایی در برابر سرما دارد. به همین دلیل امکان کاشت آن در مناطق سردسیر و کوهستانی وجود خواهد داشت. مغز این گردو نازک، کاغذی، سفید رنگ و بزرگ بوده و گونه ای اصلاح شده از دو گونه فرانکت و لارا به شمار می رود. از سال دوم کاشت نهال گردو فرودو، می توانید شاهد به بار نشستن آن باشید. این گونه گردو به یک گونه گرده افشان به نام فرنت نیاز دارد.

نهال گردو ژنوتیپ تیپ

یکی دیگر از پربازده ترین ارقام گردو، نهال گردو ژنوتیپ است که ویژگی های بی نظیری دارد. مغز این گردو سفید رنگ، چرب، سنگین و فوق العاده خوش طعم بوده و به راحتی می توان آن را از پوست جدا کرد. این نهال گردو قابلیت باردهی 12 تن گردو در هر یک هکتار زمین زیر کشت را دارد و به طور ویژه در نهالستان میاندوآب تولید می شود. با اینکه نهال گردو ژنوتیپ مقاومت فوق العاده بالایی در برابر انواع آفات و بیماری ها دارد، اما زیاد در برابر سرما مقاوم نیست. ویژگی دیگر نهال گردو ژنوتیپ، نیاز نداشتن به گونه گرده افشان است.

نکات مهم در خرید نهال و احداث باغ گردو

برای خرید نهال و احداث باغ گردو باید از تجربه، دانش و تخصص کافی برخوردار باشید. از مهم ترین عواملی که باید در احداث باغ گردو مورد توجه قرار گیرد، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • عوامل اقلیمی: اغلب ارقام گردو نسبت به سرما یا گرمای شدید فصول تابستان و زمستان حساس هستند. برای جلوگیری از ورود آسیب به نهال های کاشته شده، توصیه می شود دمای منطقه کاشت را بررسی کنید. درخت گردو می تواند دمای بین منفی بیست درجه تا 38 درجه سانتی گراد را به خوبی تحمل کند. پس دمای کمتر یا بیشتر از این مقدار می تواند به درختان گردو آسیب بزند. نکته دیگری که در مورد درختان گردو وجود دارد، نیاز آنها به سرما در دوره های مشخصی از فصول پاییز و زمستان است. درختان گردو باید بین 1500 الی 3000 ساعت در دمای بین 0 تا 7 درجه سانتی گراد قرار داشته باشند.
  • خاک مناسب: بهترین خاک برای کاشت نهال گردو، خاک لومی و سنگین است. خاک های شنی، آهکی، کم عمق، مرطوب یا خاک هایی که مقدار منگنز و روی کمی دارند، برای کاشت نهال گردو توصیه نمی شوند.
  • آب: مقدار آب مورد نیاز برای درخت گردو و نحوه آبیاری آن، از دیگر فاکتورهای مهم احداث باغات گردو به شمار می رود. آبیاری اصولی و درست، تاثیر مستقیم بر بهبود کیفیت گردو خواهد داشت. به طور کلی هر هکتار زیر کشت گردو به 8 الی 10 هزار متر مکعب آب نیاز دارد. استفاده از روش آبیاری قطره ای، میزان آب مورد نیاز برای آبیاری باغ گردو را به 8 هزار متر مکعب می رساند.
  • انتخاب نهال گردو مناسب بسته به شرایط اقلیمی منطقه: یکی دیگر از فاکتورهای مهم احداث باغ گردو، انتخاب یک نهال گردو باکیفیت است که با شرایط اقلیمی منطقه کاشت سازگاری داشته باشد.
  • خرید نهال از نهالستان معتبر: انتخاب یک نهالستان معتبر برای خرید نهال مرغوب و اصیل مساله مهم دیگری است که باید مورد توجه قرار گیرد.

برداشت 12 تن گردو از یک هکتار با کاشت این نهال

راهنمای انتخاب نهالستان برای خرید نهال گردو

در صورتی که قصد خرید نهال و احداث باغ گردو را دارید، لازم است بدانید که کاشت یک نهال نامرغوب و کم بازده، می تواند علاوه بر هزینه، زمان و زحمات شما را بی نتیجه بگذارد؛ لذا همانطور که گفتیم انتخاب یک نهالستان معتبر و مطمئن باید بسیار جدی گرفته شود.

یکی از بزرگترین و معتبر ترین نهالستان های کشور که به صورت تخصصی در زمینه پرورش و فروش بهترین ارقام نهال گردو فعالیت دارد، نهالستان میاندوآب نهال است که با سال ها تجربه و با داشتن کادری مجرب و مشاوره رایگان به صورت شبانه روزی در خدمت مشتریان خود هستند.

تضمین اصالت نهال فروخته شده توسط این نهالستان و کیفیت بالا و اصول پرورشی صحیح سبب شده که باغداران بسیاری با اطمینان به تهیه نهال از این نهالستان بپردازند. از دیگر ویژگی‌های این نهالستان، خرید نهال با قیمت بسیار مناسب و به‌صرفه است و همچنین نهال‌های خریداری شده همگی شناسنامه دار و دارای گواهی سلامت هستند.

شما می‌تواند برای خرید نهال گردو و سایر نهال‌ها با نهالستان میاندوآب نهال تماس بگیرید و اطمینان داشته باشید که متخصصین این نهالستان از مشاورات پیش از انتخاب و خرید نهال تا راه اندازی کامل باغ در کنار شما خواهند بود.

شماره تلفن: 09145530336 و 09335310336

همچنین می‌توانید با جستجوی عبارت میاندوآب نهال در گوگل و مراجعه به وب‌سایت نهالستان میاندوآب نهال به آدرس m2bnahal بررسی و مشخصات انواع نهال را مشاهده کنید.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1847176

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 15 =