۰ نفر
۲۳ آبان ۱۳۹۰ - ۰۹:۱۲

اوباما در سفر آسیایی خود به شدت از سیاست های اقتصادی چین انتقاد کرد.

اوباما در سفر آسیایی خود به شدت از سیاست های اقتصادی چین انتقاد کرد. رییس جمهور آمریکا در مقابل همتای چینی خود هوجین تائو تصریح کرد که آمریکا و شرکت های آمریکایی از عدم تغییر سیاست های اقتصادی چین خشمگین هستند. گفتنی است چین با پایین نگاه داشتن ارزش یوآن، صادرات خود را افزایش داده و این مسئله همواره اعتراض بسیاری از کشورهای دنیا را به همراه داشته است. اوباما از همتایان چینی خود خواست تا به قواعد بازی احترام بگذارند. چینی ها نیز قول دادند که برای مقابله با بحرن اقتصادی و حمایت از اقتصاد جهانی واردات خود را افزایش دهند. اما هوجین تائو در اظهارات خود اشاره ای به سیاست پایین نگاه داشتن یوآن اشاره ای نکرد.
در مقابل رییس جمهور چین در اجلاسی که با حضور قدرت های اقتصادی آسیا در جزیرۀ هونولولو برگزار شد، خواستار افزایش نقش چین در تصمیم گیری های جهانی شدند. وی افزود: چین قصد اعمال اصلاحات و تغییراتی را در سیستم اقتصادی جهانی به منظور ایجاد نظم جدیدی را دارد. گفتنی است که ایالات متحده آمریکا از طرح چینی ها که اعمال قوانین سخت گیرانه تر از سازمان تجارت جهانی را تجویز می کند، استقبال کردند. همچنین گفته می شود که ایالات متحده آمریکا مخالفتی با واگذاری قدرت بیشتر به قدرت های نوظهور در ساختار صندوق بین المللی پول ندارد.
گفتنی است در اجلاسی که با حضور کشورهای حاشیۀ اقیانوس آرام برگزار شد، ایجاد منطقۀ اقتصادی آزاد متشکل از اعضای حاضر نیز به تصویب رسید. این منطقۀ آزاد تجاری با حضور 10 عضو از کشورهای این منطقه خواهد بود که در مجموع 35 درصد از تولید ناخالص داخلی جهان را تشکیل می دهد که این رقم بیش از تولید ناخالص داخلی اتحادیه اروپاست. این منطقۀ آزاد تجاری 500 میلیون مصرف کننده دارد و این امیدواری وجود دارد که با افزایش معاملات اقتصادی در این منطقه و با مشارکت کشورهای عضو تا حدی از تبعات بحران اقتصادی کاسته شود. قرار است مذاکرات میان گروهی در خصوص حذف تعرفه های گمرگی برای افزایش مبادلات در این منطقه در آینده آغاز شود. این توافق در روز اول نشست کشورهای حاشیه اقیانوس آرام صورت گرفت که 21 کشور در آن حضور داشتند. 31263

 

لزاکو/ 13 نوامبر 2011
ترجمه: زهرا خدایی

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 184816

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =