دعوای آلمان و انگلستان بر سر نحوۀ مدیریت بحران اروپا بالا گرفته است.

دعوای آلمان ها و انگلیسی ها بر سر نحوۀ مدیریت بحران اروپا این روزها بالا گرفته به طوری که آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان اعلام کرده است که اجازه نخواهد داد انگلیسی ها از زیربار پرداخت چند درصد مالیاتی که قرار است بر معاملات ایجاد شود، فرار کنند.
اختلاف نظر در زمان حدوث بحران، شاید به مراتب بیش از تبعات ناخوشایند واقعه ای باشد که عموما حادث می شود. اختلاف نظر میان اعضای اتحادیه اروپا آن هم زمانی که این نهاد با مشکلات حاد اقتصادی دست و پنجه نرم می کند، خود به معضلی بزرگ تبدیل شده است. به طوری که اختلاف نظر بین آلمان و انگلستان بیش از هر زمان دیگری خودنمایی می کند. آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان اعلام کرده است که اجازه نخواهد داد انگلستان از زیر بار پرداخت مالیات بر معاملات فرار کند.
پیش از ملاقات بین مرکل و دیوید کامرون در روز جمعه، رهبر حزب اتحاد دمکراتیک مسیحی آلمان اعلام کرد: انگلستان نیز در مقابل بحران اروپا دارای مسئولیت هایی است که باید بدان عمل کند. ولکر کودر( Volker Kauder) در کنفرانسی مطبوعاتی اعلام کرد: من درک می کنم که انگلستان تمایلی به پرداخت مالیات بر معاملات ندارد چون 30 درصد از تولید ناخالص داخلی خود را از معاملات بازارهای مالی لندن بدست می آورد. اما آلمان هم اجازه نمی دهد لندن تنها منافع و سود خود را بدون در نظر درگرفتن شرایط کنونی دنبال کند.
وضع مالیات بر معاملات تصمیمی بود که آنگلا مرکل و نیکلا سارکوزی در نشست جی20 بر اجرایی کردن آن توافق و آن را برای کاهش اثرات بحران ضروری اعلام کردند. اما انگلستان تمایلی به این مسئله ندارد. از طرفی آلمان و فرانسه ابتکار عمل در حل بحران مالی اروپا را در دست گرفته اند اما ظاهراً که دیوید کامرون در مقابل پذیرش این طرح، امتیازاتی را مطالبه کرده است.
به نظر می رسد دعوای بین کامرون و مرکل، اختلاف نظرهای اساسی را بین محافظه کاران و لیبرال ها در اروپا ایجاد کند.
گفتنی است دیوید کامرون در سخنرانی سالیانه خود در خصوص سیاست خارجی در میهمانی شهرداری لندن گفت: بحران اقتصادی فرصت خوبی را برای اتحادیه به منظور تجدیدنظر و بازنگری در اهداف و قوانین اش به وجود آورد تا ساختارهای خود را به عنوان یک اتحادیۀ شکست خورده مورد بازنگری قرار دهد.
مرکز اطلاعات کمیسیون اروپا روز سه شنبه در گزارشی رشد اقتصادی کشورهای ناحیه یورو و همچنین اعضای اتحادیه را بین ماه جولای و سپتامبر را تنها 0.2% اعلام کرد که بخش عمده این رشد از طرف کشورهای آلمان و فرانسه بوده است و تنها کشورهای بحران زده ای همچون یونان، پرتغال و قبرس رشد ضعیف تری در مقایسه با سایرین از جمله انگلستان داشتند.
اما انگلستان نیز خود دارای مشکلات اقتصادی زیادی است. آمار بیکاری در این کشور نیز خود به معضلی بزرگ تبدیل شده است. وجود یک میلیون جوان بیکار در انگلستان در حال تبدیل شدن به بحرانی سیاسی است و وزرای کابینۀ کامرون همچنان در ارائۀ بسته ای برای رشد اقتصادی ناتوان اند و به نظر نمی رسد هرگونه اصلاح و یا تغییر در وضعیت کارگران این کشور بتواند پاسخگوی نیاز فعلی باشد.
از طرفی، بحران بدهی اروپا در حال سرایت سریع به سایر کشورها از جمله فرانسه، اسپانیا، و بلژیک است و این در حالی است که اوراق قرضه برخی از کشورها نیز با کاهش ارزش روبرو بوده است. بعد از یونان، اوراق قرضه ایتالیا نیز طی روزهای اخیر با 7 درصد کاهش اوراق روبرو بوده است. 263 31
 

گاردین/ 16 نوامبر 2011
ترجمه: زهرا خدایی

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 185329

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 10 =