تحلیل رفتارهای غیرعادی پوتین در سفرهای رئیسی به مسکو/ رهبر روسیه با سران سایر کشورها چگونه رفتار می‌کند؟

به دنبال سفرهای اخیر رئیس دولت سیزدهم به روسیه، مجموعه ای از حاشیه ها در شبکه های اجتماعی فراگیر می شود و انتقاد افکارعمومی به رفتار روس ها را به دنبال دارد. اما آیا تمام مهمانان کرملین با حاشیه همراه اند؟

رسول سلیمی: پوتین از جمله روسای جمهوری است که به دلیل موقعیت کشورش در اروپا و تقابل استثنایی گفتمان سوسیالیستی این کشور در تاریخ سده گذشته با غرب همواره در میزبانی از سران کشورها زیر ذره بین رسانه ها قرار دارد. اروپایی ها،امریکایی ها و چینی ها در صدر رصد رسانه های عمومی جهان هستند تا دیدار سران خود با پوتین را زیر نظر بگیرند. اما سفر هیچ یک از مقامات کشورهای توسعه یافته و صنعتی به اندازه ملاقات رئیس جمهور ایران برای رسانه های جهان بحث برانگیز نبوده است. به ویژه آنکه بعد از اولین سفر رئیس دولت سیزدهم به روسیه در سال۱۴۰۰، نگاه ها به برخورد پوتین با سران دیگر کشورهای جهان برای ایرانی ها پراهمیت تر شد.

پوتین با سران سایر کشورها چگونه رفتار می کند؟

پوتین در جریان سفر مقامات خارجی کشورها نشان داده با آنها جدی و بدون حاشیه رفتار کرده و نه آنها را دست کم گرفته و نه زمینه حاشیه های کلامی و رفتاری شده است. برای نمونه سفر رئیس جمهور چین به روسیه با تعریف و تمجید پوتین از شی همراه بود. در آن دیدار پوتین با تمجید از اقتصاد چین، حکومتداری چینی را از دیگر کشورها موثرتر دانست. رئیس جمهوری روسیه با اشاره به طرح صلح ۱۲بندی چین برای جنگ اوکراین به شی گفته بود «آن را با دقت مطالعه و بررسی کرده است.»

تحلیل رفتارهای غیرعادی پوتین در سفرهای رئیسی به مسکو/ رهبر روسیه با سران سایر کشورها چگونه رفتار می‌کند؟

بیشتر بخوانید:

نوبری: حرف‌های پوتین به رئیسی هدف‌دار بود

پوتین از رئیسی برای سفر به روسیه دعوت نکرده بود؟ / چرا غرب نگران این سفر بود؟

تصاویر منتشر شده از دیدار پوتین با «آلبرتو فرناندز»، رییس‌جمهور آرژانتین نیز مورد توجه کاربران فارسی‌زبان شبکه‌های اجتماعی قرار گرفت. تصاویر منتشر شده از دیدار پوتین و همتای آرژانتینی او، فضایی صمیمانه را نشان می‌دهد که قابل مقایسه با نشست سایر کشورهای شرقی با پوتین نبود. پیش از این نیز دیدار پوتین با اردوغان نیز زیر ذره بین رسانه ها قرار گرفته بود. در این دیدار پوتین با فاصله ای کم از رئیس جمهور روسیه نشسته بود و نحوه نشستن او با سفر ابراهیم رئیسی به این کشور که پوتین جلسه را دور یک میز بزرگ و با فاصله برگزار کرد، مقایسه شد.

سفر «آنگلا مرکل» به مسکو نیز یکی از آخرین سفرهای رسمی او به عنوان صدراعظم آلمان بود که در زمان شیوع ویروس کرونا هم انجام شد. استقبال رسمی از او در فرودگاه مسکو انجام شد و سپس برای دیدار با پوتین به کاخ کرملین رفت. ملاقات در همان تالاری انجام شد که ۲۱ سال پیش پوتین و خاتمی دیدار کرده بودند. در جریان این ملاقات پوتین با اهدای یک دسته‌گل به مرکل سفرش به روسیه را خوش‌آمد گفت. سپس دو رهبر با هم ملاقات کردند و در پایان به صورت مشترک در کنفرانس خبری حاضر شدند. پوتین مرکل را در زمان خداحافظی و خروج از کرملین مشایعت کرد.

«ویکتور اوربان»، نخست‌وزیر مجارستان نیز در سفر به مسکو ابتدا در اتاق کار رییس‌جمهور روسیه، انجام شد و پوتین در این ملاقات به نخست‌وزیر مجارستان گفته بود: «خیلی ممنون که وقت پیدا کردید و به اینجا آمدید. به نظر من، جلسه بسیار سازنده بود. باید بگویم که هم از نظر مدت زمان و هم از نظر نتایج بی‌سابقه بود؛ زیرا ما در واقع به مسائلی که شما مطرح کردید، پرداختیم. مهم این است که عملا همه آن‌ها قابل حل هستند. باز هم از شما بسیار سپاس‌گزارم و برای شما بهترین‌ها را آرزو می‌کنم. متاسفم که به دلیل محدودیت مجبوریم در هنگام برقراری ارتباط فاصله خود را حفظ کنیم؛ با این حال، ما را از بحث در مورد همه موضوعات مورد علاقه دوجانبه باز نداشت».

استقبال پوتین از اولین رئیس جمهور ایران که به روسیه سفر کرد

تا قبل از سیدمحمدخاتمی، هیچ یک از روسای جمهور ایران به روسیه سفر رسمی نداشته اند و رئیس دولت هفتم اولین رئیس جمهور ایران بود که بعد از انقلاب به روسیه سفری رسمی داشت. خاتمی ۲۲اسفند۱۳۷۹ و در دوره‌ای که ولادیمیر پوتین همچون دو دهه بعد رییس‌جمهور روسیه بود، سفری رسمی به مسکو انجام داد. او شش ماه پیش از سوی پوتین برای این دیدار رسمی دعوت شده بود. مراسم استقبال رسمی از خاتمی در فرودگاه مسکو از سوی رییس کمیسیون مشترک روسیه و ایران انجام و سپس وی عازم کاخ کرملین شد.

اما دو رییس‌جمهور ابتدا به صورت خصوصی در محل مشخصی از کاخ که مربوط به پذیرایی از رهبران کشورهاست، با هم ملاقات کردند و سپس هیات‌های روسیه و ایران به ریاست پوتین و خاتمی در یک جلسه مشترک حاضر شدند. مراسم امضای سند همکاری بیست ساله در این سفر انجام شد و سپس دو رییس‌جمهور به صورت مشترک کنفرانس خبری برگزار کردند.

گزارش اجمالی سفر رسمی خاتمی و دیدارهای انجام شده با پوتین در وب‌سایت کرملین در دسترس است. بر خلاف رویکرد خشک پوتین در دیدار نخست با رئیسی، عبارات به کار رفته در این دیدار، آن هم در سال های اول ریاست‌جمهوری پوتین، گرم‌تر و مهمان‌نوازانه‌تر بوده است.

چرا رفتار پوتین در سفرهای رئیسی عادی نیست؟

علاقه رئیس دولت سیزدهم به سفر به مسکو باعث شده تا برنامه ریزی منسجمی برای بهره برداری موثر کارشناسان از سفر صورت نگیرد و عجله در رفتن به مسکو حتی به دیالوگ های رسمی روسای جمهور هم راه پیدا کرده است.

چه آنکه صداوسیما ویدئویی از دیدار اخیر ولادیمیر پوتین با رئیسی در مسکو منتشر کرده که در آن رئیس‌جمهور روسیه به رئیسی با کنایه گفت: «وقتی بر حریم هوایی جمهوری اسلامی پرواز می‌کردم واقعا تمایل داشتم همان‌جا برای دیدار شما فرود بیایم ولی خبر دادند خود جنابعالی تمایل دارید به روسیه سفر کنید.»

این اظهارنظر نشان می‌دهد برخلاف ادعای رسانه‌های دولتی، رئیس جمهور ایران به دعوت پوتین به مسکو سفر نکرده بلکه تمایل به دیدار با پوتین از جانب طرف ایرانی مطرح شده است. منظور پوتین به عبور از حریم هوایی ایران، سفر روز چهارشنبه او به امارات متحده عربی و عربستان سعودی است. این یعنی پوتین تا روز چهارشنبه (یک روز قبل از سفر رئیسی به مسکو) از این سفر اطلاعی نداشته است. رئیس جمهور روسیه، روز چهارشنبه، ۱۵ آذرماه، سفری یک روزه به خاورمیانه برای دیدار با سران عربستان سعودی و امارات متحده عربی وارد ابوظبی شد.

اولین سفر رئیسی به مسکو در بهمن ماه ۱۴۰۰ با حواشی متعددی از نماز خواندن در کاخ کرملین و انتخاب یک میز ۵ متری برای گفتگوی دوجانبه روسای جمهور گرفته تا عدم استقبال رسمی پوتین از رئیس جمهور ایران و فریادهای «Go Go» مسئول تشریفات ریاست جمهوری مقابل کاخ همراه بود. در دومین سفر رئیس جمهور به مسکو، حواشی شکل دیگری داشته است.

همان زمان تصاویری هم از زمان خروج رئیسی از کاخ کرملین از سوی تلویزیون‌های روسی منتشر شد که پوتین مانند لحظه ورود وی، مهمان خود را بدرقه نمی‌کرد و رئیسی از دری که به نظر نمی‌رسد ورودی اصلی کاخ باشد، خارج می‌شد؛ در حالی که اتومبیل‌های تشریفات، با فاصله‌ای دور از وی با عجله و بسیار بی‌نظم و ترتیب به سوی در خروجی می‌روند و مردانی از مقام‌های جمهوری اسلامی با وضعیت آشفته و هرج و مرج زده، به دنبال سوار کردن رئیسی هستند.

آن زمان رئیسی در زمین پوشیده از برف و یخ،بی‌بدرقه و بدون کنفرانس خبری که در این گونه دیدارها مرسوم است و برگزار نشدن آن نشانه مثبتی تلقی نمی‌شود، پایان می‌پذیرد.

سفرهای رسمی به روسیه نیازمند برنامه ریزی هدفمند

اگرچه سفر اخیر رئیسی به مسکو با حاشیه های کمتری همراه بود اما مقایسه سفرهای رئیس دولت سیزدهم به روسیه نشان دهنده عدم برنامه ریزی دقیق مدیران قبل از سفر است. جدای از حاشیه های پدیدآمده در تشریفات که در سفر اخیر تا حدی اصلاح شده است اما مهمترین بخش از سفر هر رئیس جمهور که نشست گروه های کارشناسی قبل از هر سفر است، نقطه مغفول در سفرهای ابراهیم رئیسی به روسیه است. برنامه ریزی هدفمند برای سفرهای رسمی به کشورها از حاشیه سازی طرف مقابل در مسافرت عجولانه به آن کشور هم جلوگیری می کند. اگرچه ناظران سیاسی تحلیل واحدی از چرایی عجله رئیسی در سفر اخیرش به مسکو ندارند اما مسئله دریافت سوخوهای روسی و مناقشه اسرائیل و حماس در صدر گمانه زنی های تحلیل گران روابط بین الملل از دلایل عجله رئیسی برای سفر به مسکو بوده است.

۳۱۱۲۱۳

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1848922

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 42
  • نظرات در صف انتشار: 78
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مهران IR ۰۷:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۵
    اتفاقا رئیس جمهور ایران با هدف و خوشحالی مسکو همراه بود
  • IR ۰۸:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۵
    سفرهای رئیسی به روسیه هیچ دستاوردی برای ایران و ایرانی نداشته چون‌ پوتین می‌داند این سفرها از موضع ضعف و قاجار ونه هست هیچ ارزشی برای رئیس جمهور ایران قائل نیست و رئیس جمهور ایران هم می‌داند این سفرها هیچ دستاوردی برای کشور نداره و فقط می‌خواهد با این سفرها به ملت ساده بگه که دیپلماسی دولت من پویا است، درحالی که خودش را گول می‌زند و ارزش ایران و ایرانی را از بین می‌برد.
  • ناشناس IR ۰۸:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۵
    تحلیل لازم نداره روسها هیچوقت دوست ما نبودن و تا بحال هزاران بار سرما کلاه گذاشتند به توپ بستن حرم رضوی هم که نیازی به یادآوری نداره
  • IR ۰۸:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۵
    پوتین ارباب است دیگر ، انتظاری جز این نباید داشت
  • محمد IR ۰۸:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۵
    واقعا خیلی مرض دارید
  • نکته IR ۰۸:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۵
    چه توقعاتی دارید! حتما منتظرید سر و دست بشکند؟! خیر از این خبرها نیست
  • J IR ۰۸:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۵
    خوب اگر تشریفات ریاست جمهوری کارش رو بلد نیست ، رییس جمهور با یکی از این تورهای مسافرتی برن که لااقل خیال مردم از نحوه سفر راحت باشه . حداقل اینکه این گونه تورها کارشون رو بلدن .
  • مرتضی IR ۰۸:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۵
    تا روس‌ها را بشناسیم خیلی کار دارد...از قدیم گفتن میهمان تا خوانده فقط چایی سهمش میشه. تا نگفتن بفرما ، نفرما.
  • هموطن IR ۰۸:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۵
    یادمه وزیر امور خارجه پس از جلسه ای در یکی از کشورهای حاشیه خلیج فارس به جای اینکه بیاد ایران مستقیم رفت مسکو قالیباف قبل از انتخابات ریاست جمهوری رفت مسکو چون پوتین ملاقاتش نکرد برگشت و دیگه کاندیدا نشد و بالاجبار رییس مجلس شد ولی رییسی رفت مسکو و پوتین ملاقات حضوری کرد و برگشت رییس‌جمهور شد اینها همه گویا این است که روسیه ایران را در اختیار دارد
  • علیرضا IR ۰۸:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۵
    اقای رییسی بر تمام مسایل دیپلماسی و اقتصادی و روابط بین الملل تبحر بالایی دارند.ماشالله.
  • IR ۰۸:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۵
    خوار و خفیف کردن ایرانی
  • IR ۰۸:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۵
    بله پوتین زمان خاتمی قدرتمند نبود به خاطر تازه وارد بودن شاید احترام گذاشته باشد چرا شاید؟ دیگه خودتون از صداقت و روراستی و انصاف خودتون هنگام پوشش خبری اطلاع دارید.
  • ابوالقاسم باقری IR ۰۸:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۵
    بسمه تعالی اقتدار ایران وایرانی اینگونه مخدوش میشود که مسئولین بارفتارهای ناشی گرانه وبدون رعایت اصول شناخته شده جهانی بعضی سفرها را که اگرچه ضروری و لازم است،بدون برنامه ریزی مناسب وشاید برای باقی ماندن نامشان در صدر اخبار و گزارشات رسانه ها به گونه ای انجام میدهند که عملا توهین به ایران وایرانیست!!!اگرچه رسانه های وابسته در موفقیت آمیزبودن آنها زمین وزمان رابه هم دوزند وبرای آن گوش فلک را کرکنند
    • مهدی IR ۱۰:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۶
      6 7
      چی گفتی الان چیشد .ی خورده بازش کن بفهمیم چی فرموی
  • IR ۰۸:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۵
    ناپختگی رفتار و ناآگاهی دیپلماتیک بیداد میکنه!!!
  • ستار ستاری IR ۰۸:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۵
    این عملکرد تیم ما و بدون هماهنگی بودن سفر ها ضربه سنگی به ابهت دیپلماسی کشور وارد می‌سازد .اینها نشانگر تیم مشاوران ضعیف رئیس جمهور ماست .و ضعیف شدن قدرت سیاسی در عرصه بین المللی است .
  • احمد IR ۰۹:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۵
    جناب رئیسی باید از مشاورانش بخواهد که درست برنامه ریزی کنند و اجازه ندهند غرور و اقتدار ایرانی اینگونه زیر ذره‌بین برود اشراف نداشتن در امور سیاسی اینگونه لطمه میزند از فرهیختگان سیاسی که کم نداریم و خانه نشین کرده اید استفاده کنید
  • IR ۰۹:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۵
    ایران را کسی حساب نمیکنه
  • جرج بست IR ۰۹:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۵
    خب ، پس مشخص شد که پوتین وقتی از آسمان ایران عبور میکرد انتظار داشت مسئولان ایران دعوتش کنن . وقتی دید که مسئولین ایران با وجود اطلاع از عبور پوتین از آسمان کشور ازش دعوت نکردن ناراحت شد.
  • حسن IR ۰۹:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۵
    شما هر چی دلت می خواد ریسی را مورد حمله قرار بده مهمه اینه خدا با این مرد شما ...طلب ها هم هیچ.....
  • ایلیا IR ۰۹:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۵
    آخه مرد چرا اینقدر خودتاکوچیک میکنی مگه این کمونیست کیه که اینقدر بهش علاقه دارین؟
  • محمدرضا IR ۰۹:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۵
    پوتین هر کی هست نشستن ایشون جلو حضرت آقا خیلی قشنگ وسنگین بود لبیک یا خامنه ای
  • مهدی شیرازی IR ۰۹:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۵
    مرگ برروسیه
    • فریدون IR ۱۰:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۶
      24 17
      چرا مرگ بر روسیه؟ بعد فروپاشی شوروی ، مگه روسیه ما رو تحریم کرده؟ مگه مثل آمریکا و اسرائیل و انگلیس برامون شبکه ی فارسی زبان جهت شست شویی مغزامون تدارک دیده؟ مگه اختلاسگرا به جای کانادا میرن روسیه؟ مگه داعش ساخته ی دست روسیه است؟
  • علی صفی IR ۰۹:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۵
    اگر کوچکترین درکی از رفتار آقای پوتین با آقای ریسی را داشتید این مطالب را نمی نوشتید رفتار پوتین رسمی نیست خودمانی هست صمیمانه و خالص هست
  • IR ۰۹:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۵
    مثل اینکه شما هنوز معنی ارباب پوتین رو نفهمیدین
    • کاویان IR ۱۰:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۶
      19 10
      من فیلم استقبال و بدرقه پوتین از رئیسی دیدم . کم مونده بود پوتین بپره تو بغل رئیسی ... اصلاحات سوزش گرفته. گربه دستش ب گوشت نمیرسه میگه پیف پیف بو میده. نزدیک انتخابات مجلسه .اصلاح طلبا میخوان تو مجلس جا بگیرن . به همین خاطر دارن میگن " ما خوبیم و رئیسی بَد" :)
  • IR ۰۶:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۶
    10 7
    انتظار احترام از پوتین به رئیسی خیلی غیر منطقیه.. رفتارها و عملکردها و سیاستهای درست .اقتصاد قوی ووووباعث اعتبار و آبرو برای هر کشوری است .بنابراین جای سئوا لی باقی نمی مونه
  • IR ۰۷:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۶
    14 6
    دوستی خاله خرسه...
  • محمد IR ۰۷:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۶
    15 8
    غرب زدگان وا فرادی که نامشان را اصلاح طلب نهاده اند از رویکرد ریسی به شرق وهمسایگان وخنثی کردن تحریم‌ها ناراحتند ولذا با شگردهای مختلف سعی دارند آسمان و ریسمان کنند و به شکل های مختلف دیپلماسی خوب ریس دولت سیزدهم را ضعیف نشان دهند هنوز عکس های آقای هاشمی وخاتمی وظریف و سخنان از روی ترس آنان را مردم فراموش نکرده اند
  • یک ایرانی IR ۰۸:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۶
    14 5
    شما اصلاح طلب ها فقط دوست دارین مملکت بدون چون و چرا مثل قبل انقلاب تو مشت آمریکا باشه و از ارتباط با هر کشور دیگه ای ناراحت میشید، وگرنه هم استقبال بسیار گرم و صمیمی بود هم بدرقه تو اون برف خیلی خوب بود، نشستن پوتین جلو رهبر یادتون نیست که چطور با احترام نشسته بود؟ شماها چقدر خود تحقیرید
  • جهان IR ۰۸:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۶
    13 1
    همه مثالای رفتار خوب پوتین رو زدین ولی نگفتین یه باد صندلی رو از زیر اردوغان کشید یه بارم که نخست وزیر ژاپن شینزو آبه به مسکو رفت پوتین با سگش باهاش دیدار کرد اصلا بهش اهمیت نمیداد در ضمن میدونست آنگلا مرکل از سگ میترسد همون سگم درملاقات مرکل آورده بود
  • عزیزی US ۰۸:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۶
    7 4
    روسیه برای پیش برد جنگ در اوکراین بدنبال پیدا کردن شریک هست
  • IR ۱۰:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۶
    10 3
    کجا با اردوغان خوب رفتار کرد!! طرف تنها رفت کاخ بعدشم نیم ساعت منتظر بود تا پوتین اومد خیلی ضایع بود و همه جا پخش شد این حاشیه!!!
  • IR ۱۰:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۶
    2 4
    انگار پوتین دوستشو سرکوچه کنار تیر برق دید، هی روزگار
  • ناشناس IR ۱۰:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۶
    12 12
    اگه زمان شاه بود که الان باید دست پوتینو میبوسید
  • کیوان IR ۱۱:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۶
    15 7
    باسلام اگرجنابعالی مرض خاصی نداشتی این نکته راهم میگفتی که این دفعه پوتین بدون چتروتشریفات زیرباران وبرق وسرمای منفی۱۲تادم درب ماشین رئیسی اومد ...
  • رضا IR ۱۱:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۶
    11 10
    نداشتن سواد سیاسی و وابستگی زیاد به روسها عاقبتش همین میشود .به قول قدیمیها مهمان بی دعوت جاش دم در خانه هست .امان از بی کلاسی
  • حمید IR ۱۱:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۶
    8 4
    آقای رییسی ول کن دست بنده خدارو.رگ به رگ شددستش
  • IR ۱۱:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۶
    10 9
    اصلاح طلب یعنی افرادی مریض با تفکراتی پوسیده از زمان قاجار
  • کاوه AT ۱۱:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۶
    16 6
    شرق و غرب لبه های دو شمشیر هستند برای نابودی و محو""تاریخ پرشکوه و نژاد ایرانیان"" ... شک نکنید.
  • محمد IR ۱۱:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۶
    4 3
    👍🌹🌹