مدیر بازرگانی شرکت هواپیمایی قطر در ایران به خبرآنلاین می گوید چیزی درباره پروازهای داخلی این شرکت نشنیده. شهاب عطارزاده افزایش پروازها به 70 پرواز در هفته، را مربوط به پروازهای بین المللی این شرکت می داند.

امید سلیمی بنی: .این در حالی است که وزیر راه و شهرسازی دو روز پیش در این‌باره گفته بود: هم اکنون به صورت هفتگی 3500 پرواز در کشور انجام می‌شود که اگر این تعداد پروازهای قطری هم به آن اضافه شود، چیزی حدود 2 درصد افزایش پرواز خواهیم داشت.

علی نیکزاد وزیر راه و شهرسازی به شروط ایران برای اجازه به شرکت‌های هوایی قطری برای انجام این پرواز‌ها اشاره کرد و گفته بود: البته ما شروطی برای شرکت‌های قطری در نظر گرفته‌ایم که اگر می‌خواهند وارد صنعت هوایی ایران شوند، باید پروازهای داخلی هم در کنار پروازهای خارجی داشته باشند وگرنه اجازه این کار به آنها داده نمی‌شود.

گفتگوی خبر آنلاین را با  مدیر بازرگانی شرکت هواپیمایی قطر در ایران می خوانید :

بارها مطرح شده که حضور هواپیمایی قطر در پروازهای داخلی ایران باعث ورشکستگی شرکتهای داخلی می شود. نظرتان در این باره چیست؟
حضور شرکت هواپیمایی قطر در ایران، 7 ساله است. ما در سال 2004 با 4 پرواز در هفته وارد ایران شدیم. چهار پرواز ما از دوحه (در قطر) شروع می شود و به مقصد شهرهای تهران، مشهد و شیراز انجام می شود و مجددا هواپیماها به دوحه برمی گردند.
الان هم برنامه داریم که این پروازها را افزایش دهیم. پروازهای ما از مشهد، شیراز و تهران افزایش پیدا خواهد کرد. همینطور از سال آینده میلادی پروازهای دوحه به اصفهان و برعکس انجام خواهد شد. روزی یک بار این پرواز را از اصفهان خواهیم داشت.

 

پس حضور قطر ایرویز در پروازهای داخلی کشور چه می شود؟
اینهایی که گفته شد پروازهای داخلی نیست و هیچ کدام مقصد شهرهای داخلی ندارد و پروازها بین المللی و خارجی محسوب می شود. تمام اخبار درباره پروازهای بین المللی ما است. یعنی هواپیما از قطر بلند می شود و به مقاصد تهران، شیراز، مشهد و اصفهان خواهد بود و دوباره به دوحه برمی گردد.

 

شرکت قطر ایرویز در پروازهای داخلی ایران، پرواز نخواهد داشت؟
من چیزی درباره پروازهای داخلی نمی دانم.

 

ولی مطرح شده که شما پرواز داخلی هم خواهید داشت؟
چه چیزی مطرح شده؟

 

موضوع افزایش پروتز های شما به  70  پرواز  در هفته، به شرط حضور در پروازهای داخلی را بارها مسئولان وزارت راه از جمله وزیر و معاونش گفته اند. شما نشنیده اید؟
70 پروازی که مجوز داده شده مربوط به این است که قطرایرویز به ایران می تواند پرواز بین المللی بگذارد. فعلا  21 پرواز مادر هفته مجوز پرواز بین المللی دارد و از قطر به ایران و از ایران به قطر انجام می شود. 14 پرواز در حال حاضر د ر تهران انجام می شود، 5 پرواز برای مشهد و 2 پرواز برای شیراز است. قراردادی که بسته شده، افزایش همین پروازها به تعداد 70 پرواز در هفته است. چیز بیشتری نداریم.
البته 70 پرواز را فعلا نخواهیم داشت، در نظر داریم هفته ای 7 پرواز برای اصفهان استفاده کنیم. 10 پرواز برای شیراز داشته باشیم. مشهد را دارای 14 پرواز کنیم و برای تهران هم 21 پرواز در نظر گرفته ایم. مجموع این پروازها 52 بار در هفته می شود.
 

تا کی قرار است این افزایش صورت گیرد؟
اول دسامبر، پروازهای شیراز به 10 خواهد رسید. 11 ژانویه، 7پرواز اصفهان برقرار می شود. از اول مارچ سال آینده پروازهای تهران به 21 و مشهد به 7 افزایش می یابد. البته در سایت قطرایرویز هم این مسایل به صورت شفاف گفته شده است.

  

برنامه ای هم برای برقراری پروازهای داخل ایران ندارید؟
من در جریان برنامه های آینده نیستم. ولی چیزی که الان واقعیت دارد و می توانم به عنوان خبر به شما بگویم، همین است که گفته شد. واقعیت این است که ما پرواز داخلی نداریم. ببینید، این مجوزهایی که می گویید بین دو دولت صادر می شود. شرکت هواپیمایی وقتی متوجه می شود که دولت قطر دستور بدهد این کار انجام شود. من به عنوان یک مدیربازرگانی، در جریان این نیستم که بین دو دولت قرارداد پرواز داخلی امضا شده یا خواهد شد. واقعیت این است که ما قبلا و در حال حاضر پرواز داخلی نداشته و نداریم. این که بین دو دولت قرار است در آینده چنین قراردادهایی امضا شود را فکر می کنم بهتر است از وزیر راه خودمان، آقای نیکزاد یا همتای قطری اش سئوال کنید.

 

صحبتهایی می شود که قطعا شما هم شنیده اید، سخن درباره پروازهای داخل قطر در ایران مطرح است؟
تاکنون چیزی درباره پروازهای داخلی قطر ایرویز نشنیده ام.

 

آیا هواپیماهای شما زیر 7 سال عمر دارند؟
بسیاری از هواپیماهای ما کمتر حتی عمر دارند. میانگین سن هواپیماهای ما 5 سال و نیم است. 7 ساله هم داریم، ولی بیشتر 5 ساله هستند.

 

درباره قیمت سوخت چطور؟ آیا همانطور که اعلام شده شما سوخت لیتری 700 تومان استفاده می کنید؟
ما همان سوختی را استفاده می کنیم که تمام پروازهای خارجی استفاده می کنند و به همان قیمتی سوخت را می خریم که همه پروازهای خارجی می خرند. قرار هم نیست سوبسید دریافت کنیم.

 

مطرح شده بود پروازهای هواپیماهای شما به دلیل اینکه سوخت بیش تر از قیمت 400 تومانی پروازهای داخلی مصرف می کند، گرانتر است؟
ما سوختی را دریافت می کنیم که "ایران اویل" به تمام پروازهای خارجی می فروشد و به همان قیمت می خریم. حالا اگر همکاران ایرانی ما با قیمت کمتری این سوخت را دریافت می کنند، اطلاعی ندارم.

 

 ولی مطرح شده بود شما به دلیل تفاوت در نرخ سوخت، حق افزایش 25 درصدی قیمت پروازهای داخلی را دارید. چنین حقی را شما اعمال کرده اید؟
خیر، چنین چیزی نبوده. دو بحث در این باره داریم، یکی این که می گویید پروازهای داخلی این صحبت را با "اگر و مگر" مطرح می کنند. این بخش جداگانه است. موضوع دیگر قیمت پروازهای بین المللی ما به مقاصدی مانند شانگهای، بانکوک یا لندن، است که با سایر خطوط هواپیمایی یکسان است. هیچ افزایش قیمتی را در بیش از یک ساله اخیر نداشته ایم. در ابتدای مارچ امسال قیمتها را با سازمان هواپیمایی کشوری هماهنگ کردیم و در صورتی که قرار باشد قیمتها افزایش یابد، دوباره اقدامات مربوط به تایید و هماهنگی با هواپیمایی کشوری به اول مارچ سال 2012 خواهد رفت. دوباره ما قیمتها را خواهیم داد و تاییدیه می گیریم.

 

شما صورت مسئله را کاملا پاک کردید. می گویید اصلا پروازهای داخلی نداشته و ندارید؟
دقیقا اینطور است.فعلا پرواز داخلی نداریم و اگر قرار باشد داشته باشیم هم توافقی بین دو دولت است که بعد از ابلاغ به ما اجرا می شود و فعلا چنین چیزی به ما ابلاغ نشده است .

 

45/233

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 185821

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 12 =