۲ نفر
۲۲ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۲
انتخابات؛ جناح‌ها، دولت و شورای نگهبان

دولت و نهاد های دولتی از هر دخالتی در انتخابات دست بردارند، این خوب نیست که در برخی حوزه های انتخابیه شنیده می‌شود که مردم می گویند این کاندیدا، نامزد فلان نهاد است. ،اینها به سلامت انتخابات و میزان مشارکت آسیب جدی می‌زند.

تخقق تاکید رهبر انقلاب برای افزایش مشارکت انتخاباتی، صرفا وظیفه دولت یا نهادهای حاکمیت نیست بلکه این وظیفه به عهده جریان های سیاسی،احزاب ،جناح ها و شخصیت های مورد احترام مردم است.همه اینها وظیفه دارند و نباید این وظیفه را صرفا دولتی کنیم.

دولت و نهاد های دولتی از هر دخالتی در انتخابات دست بردارند، این خوب نیست که در برخی حوزه های انتخابیه شنیده می‌شود که مردم می گویند این کاندیدا، نامزد فلان نهاد است. ،اینها به سلامت انتخابات و میزان مشارکت آسیب جدی می‌زند. تمام نهادهای حاکمیت و قوه مجریه و همه دست اندرکاران دیگر باید از دخالت در انتخابات جدا پرهیز کنند ،این پرهیز موجب بالا بردن مشارکت خواهد شد.نکته بعدی در مورد اقدامات مسئولان این است که هنوز هم فرصت تایید صلاحیت آنهایی که رد صلاحیت شده اند توسط شورای نگهبان وجود دارد ،اگر شورای نگهبان قدری با صراحت در مورد این افرادی که رد صلاحیت شده اند برخورد کند و به احراز صلاحیت ها اهتمام ورزد دیگر بهانه ای برای عدم مشارکت به دلیل رد صلاحیت ها باقی نمی ماند .

عوامل متعددی در مورد پایین یا بالا بودن میزان مشارکت مردم دخیل هستند ،قطعا اگر چند فاکتور را بخواهیم بشماریم مهمترین فاکتورها بر می گردد به عملکرد دولت و دولت ها ،این مسئله مربوط به این دولت و آن دولت نیست ،یعنی یک روند است فرضا در مورد حوزه اقتصادی که عمده عامل عدم مشارکت مردم بنظر می رسد، فرآیندی است که در گذشته شروع شده و الان هم ادامه پیدا کرده و قطعا دولت ها هم در این زمینه نقش و تاثیر اساسی را دارند و در این تردیدی نیست اما فاکتورهای دیگر هم موثر هستند ،یعنی حتی اگر فشار اقتصادی هم وجود دارد ولی فاکتورهای دیگر خوب عمل کنند. میزان مشارکت بالا می رفت و مثلا در عرصه های فرهنگی و اجتماعی عامل های مهمی وجود دارد و من گوشزد و یاد آوری می کنم که ما در ده سال اول انقلاب که هشت سال آن مصادف با جنگ بود شرایط اقتصادی وخیمی در کشور داشتیم ولی شورو شوق مردم برای مشارکت وحضور در صحنه سیاست بالا بود .

بنابراین ما باید به فاکتورهای دیگر هم توجه کنیم.نسل جدید نغییر کرده و نسل گذشته نیست و با نسل جدید با زبانی که این نسل قبول دارد باید صحبت کرد و متاسفانه این زبان را در بسیاری از مسئولان ما مشاهده نمی کنیم.اگر این مشکلات باشد و مشکلات اقتصادی هم باشد باز هم در میزان مشارکت می توانیم امیدوار باشیم که بالاتر برود.

فعال سیاسی اصولگرا

21212

.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1859248

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =