حسام‌الدین واعظ‌ زاده در یادداشت جدید خود در وبلاگ خبرآنلاین به بیان نگاه خود از نشست گروه 20 و گردهمایی رهبران 20 اقتصاد برتر دنیا پرداخته است.

وی بیان می کند که این نشست نتایج قابل ملاحظه ای را برای حل بحران اقتصادی جهان ارائه ندادند و می افزاید: " نکتۀ حائز اهمیت کنفرانس جی 20 در این بود که اعضای آن نتوانستند راه حل مشخصی را برای بحران اقتصاد جهان و به خصوص اروپا ارائه کنند. شاید بتوان گفت دلیل عمده این مسئله عدم وحدت و همگرایی میان اعضای آن و نیز بازتاب اعتراضات مردمی در ناخرسندی از ناکارایی سیستم اقتصادی موجود باشد. دولتهای اروپایی و به ویژه دولت آمریکا با التهابات داخلی و اعتراضات مردمی گسترده و عدالتخواهی روبرو هستند که به شدت تصمیمات دولتمردان گروه 20 را تحت فشار قرار داده است."
واعظ زاده می گوید: " از سوی دیگر، عدم اعتماد میان اعضای گروه 20 و همچنین ترس از گسترش تبعات منفی بحران مالی مانع از آن می شود که کشورها از مرزهای تعیین شده توسط دولتها فراتر روند و به راهکارهایی تن در دهند که تنها دو کشورآلمان و فرانسه و در واقع تنها سکانداران اتحادیه اروپا آن را اتخاذ می کنند. تصمیم شوکه کننده یونان مبنی بر برگزاری رفراندوم در این کشور به خوبی بیانگر این واقعیت بود. هر چند با لغو رسمی برگزاری این رفراندوم، اوضاع یونان و اروپا تا حدی آرام شد، اما با این حال تصمیم خودسرانه ژرژ پاپاندرئو دقیقا یک هفته بعد از آنکه رهبران اروپا به راهکارهای عملی برای نجات یورو دست یافته بودند، حکایت از بی اعتمادی و عدم وحدت و همگرایی میان اعضاء دارد. از این رو، اعضای گروه 20 در نشست این هفتۀ خود بر تقویت استفاده از سازوکار سازمان تجارت جهانی در مناسبات چندجانبه خود تاکید کردند تا ازهرگونه برخورد منافع جلوگیری کنند. "
وی در پایان یادداشت خود آورده است : " لذا در نشست اخیر گروه 20، اعضا بر ایجاد یکپارچگی میان کشورهای عضو، تدوین قوانین ویژه برای مبارزه با فساد مالی دولتها: از جمله تاسیس سازمانهای مبارزه با فساد مالی در اتحادیه اروپا، عربستان سعودی، کره جنوبی، و نیز افزایش سطوح مبادلات اقتصادی، حمایت از تولیدات کشاورزی و صنعتی، تنظیم امور اجتماعی میان کشورها، تدوین راهکارهای آموزشی، سازمانی کردن و ایجاد هماهنگی میان اعضاء گروه 20 با نهادها و سازمان هایی همچون اتحادیه اروپا تصمیم گیری کردند. اصولا ایجاد سازمان های هم سطح از مهمترین راهکارهایی است که گروه 20 از بدو تأسیس تاکنون صورت داده است. اما فراموش نکنیم که بحران فعلی تنها گریبانگیر اروپا و یا آمریکا نیست و برطبق اصل وابستگی متقابل بسیاری از کشورهای جهان تبعات منفی آن را تاکنون به جان خریده است؛ به خصوص کشورهایی که به سیستم کاپیتالیستی غرب متصل اند از جمله آسیای غربی و جنوب شرقی و حتی کشورهای اسلامی."
برای مطالعه متن کامل این یادداشت لطفا اینجا را کلیک کنید.
 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 186386

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =