این اولین گفت و گوها در این سطح میان دو کشور پس از سال های طولانی است.

بی بی سی در گزارشی نوشت: بنابه گزارش ها مقام های وزارت خارجه آمریکا می گویند یک دیپلمات ارشد آمریکایی گفت و گوهایی در سطح عالی در هاوانا با دولت کوبا انجام داده است. خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش می دهد که این اولین گفت و گوها در این سطح میان دو کشور پس از سال های طولانی است.

به گزارش این خبرگزاری، بیسا ویلیامز یک مقام وزارت خارجه آمریکا این گفت و گوهای اعلام نشده را پیشتر در ماه جاری در جریان بازدیدی از کوبا با معاون وزارت خارجه آن کشور انجام داد. تحریم های تجاری آمریکا بر کوبا همچنان باقی است اما این دیدار می تواند یکی از نشانه های گرمتر شدن روابط میان آن دو باشد.

پیشتر در ماه جاری خانم ویلیامز، دستیار معاون وزارت خارجه در امور نیمکره غربی، بخشی از یک هیات آمریکایی بود که برای بحث درباره احتمال از سرگیری خدمات مستقیم پستی میان دو کشور به هاوانا رفت. خدمات مستقیم پستی میان دو کشور در سال 1963 متوقف شد و اکنون از طریق کشورهای ثالث انجام می شود که به شدت از سرعت پست میان دو کشور می کاهد.

ایان کلی سخنگوی وزارت خارجه در گفت و گو با آسوشیتدپرس تایید کرد که خانم ویلیامز پس از پایان مباحثات پستی در کوبا مانده است اما جزئیات دیگری ارائه نکرد. یک مقام آمریکایی به این خبرگزاری گفت که گفت و گوهای متعاقب "محترمانه" بوده است. بنابر گزارش ها خانم ویلیامز در مجموع شش روز در کوبا بوده است.

باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا پیشتر در ماه جاری تحریم های تجاری 47 ساله بر کوبا را بار دیگر تمدید کرد. اما او اشاره کرده است که مذاکره با رهبران کوبا را مد نظر قرار خواهد داد.

اما آقای اوباما گفته است که تنها زمانی لغو کامل تحریم ها را بررسی خواهد کرد که دولت کمونیستی کوبا دست به اقدامات قابل توجهی مثل برگزاری انتخابات دموکراتیک بزند. با این حال او محدودیت های سفر برای آمریکایی هایی که می خواهند به کوبا بروند را کاهش داده و دو کشور در حال مذاکره مستقیم درباره مهاجرت هستند.

رائول کاسترو رئیس جمهور کوبا گفته است که او آماده مذاکره با دولت اوباما است البته در صورتی که گفت و گوها مشروط نباشد. فیدل کاسترو رهبر سابق کوبا هفته گذشته از آقای اوباما به خاطر تعهدش برای رسیدگی به مشکل تغییرات آب و هوایی تمجید کرد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 18640

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 10 =