یارانه نقدی 45هزار تومانی همانطور که قبلا پیش بینی شده بود، هر روز در مقابل تورم با کاهش ارزش بیشتری مواجه می شود.

علی پاکزاد: هدفمندسازی یارانه ها در عین حال که قرار بود به اصلاح قیمت های نسبی منتهی شود و البته در این روند دولت وعده داده بود که با پرداخت یارانه های نقدی به سمتی حرکت می کند که کمترین آسیب به اقشار آسیب پذیر وارد شود متاسفانه همانطور که منتقدین پیش بینی می کردند در حال حرکت به سمتی است که نباید می رفت.
به عبارت ساده تر می توان گفت قطار هدفمندسازی یارانه ها از ریل خارج شده است و دولت نیز به رغم هزینه سنگینی که برای اجرای این کار تقبل کرده است نمی تواند آنرا به مسیر بازگرداند.
برای اثبات این مسئله کافی است مقایسه ای داشته باشیم به قدرت خرید واقعی یارانه های نقدی که قرار بود تضمین کننده کاهش فاصله طبقاتی باشد ولی در نهایت دولت نتوانست با خوشه بندی و یا طبقه بندی در پرداخت دقیق ان موفق باشد و در نهایت وضعیت به جاری رسید که دوباره با پرداخت یارانه نقدی به نقطه اول بازگشته است.

 

 

یارانه ای که محو می شود
مقایسه یارانه نقدی با قیمت دلار و طلا (به عنوان یک واحد بین المللی ارزش) نشان می دهد طی دی ماه سال 89 تا پایان آبانماه سال جاری توان خرید یارانه نقدی در برابر دلار حدود 19 و در مقابل طلا 32 درصد کاهش پیدا کرده است.
یعنی یارانه نقدی در حال از دست دادن ارزش واقعی خود و تاثیری است که می باید در کاهش فشار هزینه ای بر دهکهای پایین جامعه داشته باشد، در یک کلام می توان گفت یارانه نقدی در حال محو شدن از سبد درآمد خانوارهای آسیب پذیر است.
اما همزمان و از سوی دیگر دولت باید هزینه مضاعفی را برای جهت حفظ سطوح قیمتی متحمل شود، بخشی از این هزینه به بدنه تولید منتقل می شود( شامل هزینه های تثبیت قیمت ها، افزایش هزینه حاملهای انرژی و صد البته هزینه های ناشی از کاهش توان ارایه تسهیلات توسط سیستم بانکی که به کمبود نقدینگی و رشد رکود تولید منجر شده است) و بخش دیگر از هزینه های دولت برای ایجاد ثبات در قیمت ها نیز که از طریق واردات جبران شده با توجه به سیر صعودی قیمت کالاهای وارداتی به فشاری رو به تزاید بردوش دولت تبدیل شده است.
گزارش گمرک نشان می دهد هر تن کالای وارداتی در اسفند ماه سال 89 معادل 1421 دلار هزینه بر می داشت و این رقم در پایان مهرماه سال 90 به 1676 دلار رسیده است یعنی رشدی معادل 18 درصد. بخش عمده ای از  رشد هزینه های وارداتی به شکل مستقیم و غیر مستقیم به دولت باز می گردد زیرا دولت تلاش دارد در عین حفظ سطوح قیمتی از رشد تورم حداقل در زمینه کالاهای اساسی جلوگیری کند.
نشانه افزایش فشار مضاعف بر دولت عدم انجام تعهداتی است که دولت در قبال تولید کنندگان (و بر اساس قانون هدفمندسازی یارانه ها) برعهده گرفته ولی به دلیل مشکلات عدیده مالی توان انجام این تعهد ها را ندارد.

 


دولت غرق در مشکلات مالی
در میان این وضعیت آشفته، اجبار دولت در پرداخت ریالی یارانه نقدی (به عنوان یک تعهد در مقابل 73 میلیون نفر از جمعیت کشور ) به آشفتگی بیشتر منجر شده ، دولت طی هشت ماهه سال 1390 معادل 26.5 هزار میلیارد تومان یا معادل 22 میلیارد دلار یارانه نقدی توزیع کرده است به عبارت ساده تر معادل 67 درصد از کل 33 میلیارد دلار ارز به فروش رسیده توسط بانک مرکزی در قبال یارانه های نقدی بین مردم توزیع شده است و البته به دلیل رشد هزینه ها میزان رضایت حاصل از این توزیع یارانه ها روز به روز کاهش می یابد.
در بسته اتاق معاون برنامه ریزی و نظارت رئیس جمهوری به روی مراجعین  دولتی و خیل درخواست های بی جواب مانده برای دریافت تسهیلات، بازتاب همین مشکلات مالی است که بر بدنه دولت وارد می شود، در حدود یک سال است که دولت اجازه انتشار هیچ نوع آماری در مورد عملکرد بودجه ای خود به دستگاهای متولی نداده است ولی علی رغم این وضعیت می توان انتظار داشت که مشکلات مالی به کاهش عملکرد اجرای در بخش پروژه های عمرانی و به خصوص به دلیل کاهش تخصیص مالی را شاهد باشیم.

 


قطاری که از خط خارج شده
از بین رفتن تاثیر یارانه های نقدی در موج تورمی پیش آمده و رشد تعهدات مالی دولت در قبال همین یارانه بی تاثیر، خبر از خروج قطار هدفمندسازی از مسیر خود دارد.
واقعیت این است که زمانی که دولت در تابستان بحث سه برابر شدن یارانه نقدی را مطرح می کرد با علم به این وضعیت بود؛ شاید دولت امیدوار بود با تکیه بر قیمت های رو به افزایش دلار در بازار آزاد به نوعی برای کسب رضایت عمومی از محل درآمدهای نفتی بتواند یارانه ها را افزایش دهد و به نوعی زمان بخرد.
اما خوشبختانه، مجلس با این اقدام مخالفت کرد، زیرا افزایش یارانه های نقدی هم مانند آنچه قبلا اتفاق افتاد در مقابل سیل هزینه های روبه رشد نمی توانست مقاومت کند و خود به تشدید این سیل کمک می کرد،در نهایت نیز تبعات روند فعلی برای اصلاح کنندگان بعدی از این طریق تشدید می شد.

 

 

دولت و انگیزه های کوتاه مدت
با یارانه نقدی هر نفر در دی ماه امکان خرید 42 دلار فراهم بود ، در پایان آبانماه در این معادل امکان خرید 34 دلار برای دریافت کنندگان یارانه نقدی وجود داشته و البته به نظر می رسد در پایان آذر ماه این وضعیت بد تر شود.
البته در این روند رو به رشد قیمت دلار دولت مفری در بین تبدیل دلار به ریال پیدا می کند ولی این فضای در مقابل هزینه های دیگر به قدری کوچک است که نمی توان به آن امید داشت، نگاهی به معادله ریال و دلار در هزینه یارانه نقدی پرداختی توسط دولت، نشان می دهد که طی فروردین تا آبان هزینه دلاری پرداخت یارانه نقدی به 73 میلیون نفر ایرانی از 2.9 میلیارد دلار با حدود 400 میلیون کاهش به 2.5 میلیارد دلار رسیده است و البته این روند همانطور که اشاره شد، اگرچه در ظاهر به نفع دولت است ولی به خاطر هزینه های دیگر(که در بالا به بخشی از مهمترینشان اشاره شد) قابل ادامه نیست مگر آنکه دولت نگاهی کوتاه مدت داشته باشد و به نتایج اتخاذ چنین سیاستی در دو سال آینده بی توجه باشد، یعنی همان تفکری که به نظر می رسد به طرح پیشنهاد افزایش سه برابری یارانه نقدی منجر شد.
/22231

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 186850

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 55
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • شهاب IR ۲۳:۳۳ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۶
    266 1
    له شدیم ما .
    • بدون نام CH ۲۳:۵۲ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۷
      278 1
      مقصود همین است
  • بدون نام IR ۲۳:۴۰ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۶
    42 4
    فکر میکنید منبع تامین یارانه نقدی کجا است؟ به هر حال این دلاری که بابت نفت نصیب ایران میشود را که نمیتوان چال کرد. به هر حال باید به نحوی به مردم فروخت تا امورات مختلف با آن انجام شود. دولت فکر میکند با گران فروشی دلار و سکه زرنگی میکند ولی متوجه موجی که در بازگشت از این گرانی حاصل خواهد شد، ویرانگر تر از هر بهران اقتصادی ریز و درشتی در دنیاست
  • بدون نام IR ۲۳:۴۷ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۶
    34 2
    همه این ها در حالی است که خود دلار روز به روز ارزش کمتر میشود در مقابل سایر ارزهای خارجی. این یعنی در مقابل پولی که امسال ضعیف بوده است هم پولمان بی ارزش تر شده.
    • بدون نام IR ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۰
      6 1
      قیمت برنج وروغنو گوشت و...بالا رفته اماقیمت یارانه همان است ویک کلام .معقول ومقبول ا ین بود هر دو کفه همتراز می بودند که نیستند.اگر کفه قیمت گوشت وبرنج و روغن و... با این شتاب بالا برود و کفه یارانه همچنان ثابت بماند آن روز خودت بگو
  • بدون نام CA ۲۳:۵۷ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۶
    44 2
    ای کاش کسانی که قبل از اجرایی شدن قانون هدفمندی یارانه ها هر نوع مخالفت و انتقاد به این قانون رو مصداق اخلال در کار دولت و امنیت ملی میدونستن و صد در صد اطمینان میدادند که اجرای این قانون نه تنها هیچ مشکلی برای مردم پیش نمیاره بلکه باعث شکوفایی و رونق اقتصاد میشه ، الان جرات داشتن و به اشتباه بودن حمایتهای بی دریغ از این تصمیم اعتراف میکردن.
  • بدون نام IR ۰۰:۰۶ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۷
    5 50
    با توجه به سرشماری جدیدی که امسال در سال 1390 انجام گرفت دولت باید اطلاعات را پالایش کند و جدول خوشه بندی را به اجرا بگذارد تا هدفمندی یارانه ها به عدالت واقعی خود نزدیکتر شود البته باید به دولت برای اجرای بهتر یک همچین طرح بزرگی زمان بیشتری داد
  • بدون نام IR ۰۰:۰۹ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۷
    28 4
    دلمون خوش...
  • من IR ۰۰:۲۶ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۷
    15 44
    نویسنده عزیز یا تو بی سوادی یا ما.آخه نوکرتم برای محاسبه کاهش ارزش پول در مقابل اررهای خارجی اونو با دلار مقایسه میکنند.شما میبایست توانایی خرید سبد زندگی مثل مرغ و گوشت و ... را با میزان مشخص پول مقایسه کنید.در ضمن افزایش قیمت طلا چه ربطی به یارانه داره نوکرتم.تورو به خدا با انصاف باشید.من مخالف یارانه نقدی هستم.دولت باید با این پول کار ایجاد کنه نه اینکه پول به مردم بده.میل به بیکاریشون زیاد بشه.
  • بهرام IR ۰۰:۳۴ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۷
    29 1
    اقای علی پاکزاد٬ از طرف تمامی افراد منطقی از شما کمال تشکر را دارم. امیدوارم قدر زحمات شما را همه بدانند. متشکر.
  • بدون نام IR ۰۰:۴۲ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۷
    15 2
    بدین به بخش تولید و تشکل بازرسی مورد اعتمادی نداشته باشید نتیجه ای خوب نخواهد داشت.
  • بدون نام IR ۰۲:۱۳ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۷
    58 0
    واقعا صحیح است از یکطرف گران شدن هزینه های برق و گاز و ... و از طرف دیگر این مسئله مالیات بر ارزش افزدوه با عث شده که شاهد افزایش هفته به هفته قیمتها در انواع مختلف اجناس از مایحتاج ضروری گرفته تا پوشاک و .... باشیم
  • فهیمه ف ک US ۰۳:۰۲ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۷
    48 1
    اقا مگه جریان بنزین یادمون رفته!!؟
  • ح توسی IR ۰۶:۰۵ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۷
    69 2
    من کارمند ساده وسط برج حقوفم تموم میشه وشرمنده خانواده میشم کی وضع کارمندا یا کارگران خوب میشه؟؟
    • بدون نام IR ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۷
      29 2
      احسنت بر این حرف حق
    • حمید IR ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۷
      29 1
      چو دانی و پرسی سوالت خطاست......... معلومه هیچ وقت........
  • بدون نام IR ۰۷:۱۶ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۷
    76 1
    اصلا مگه قطاري بوده كه حالا بخواد از ريل خارج بشه يا نشه فقط قرار بود فقرا فقيرتر بشن كه ميشن.
  • بدون نام IR ۰۷:۴۸ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۷
    79 1
    به جز سیاسیون اصولگرا کسی موافق این طرح نبود و آنان چشم بسته غیب میگفتند و ادعا داشتند که این طرح کارشناسی شده است تمام جوانب در نظر گرفته شده
  • بدون نام IR ۰۷:۵۵ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۷
    79 2
    من با سطح اطلاعات مختصر خودم ازروز اول میدانستم که این طرح باز هم به طبقه ضعیف جامعه اسیب میرساندبقول معروف سازدهل ازدورخوش است.
  • بدون نام MY ۰۷:۵۹ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۷
    25 41
    در کل تمام توضیحات رو قبول دارم اما مقایسه یارانه نقدی و طلا (جدول یک) کمی بی انصافی است. قرار نبوده که با پول یارانه طلا خریداری شود. چرا که افزایش بهای طلا در بازارهای جهانی تقریبا یکسان و جهشی بوده. بهترین مقایسه همان دلار است که همه صادرات و واردات کشور با آن انجام میشود. میتوان گفت دولت با بازی قیمت دلار آزاد و بانکی و تغییرات ناگهانی نرخ دلار به راحتی توانست پول یارانه ها را از این جیب ملت برداشته و به آن جیب بریزد. نکته ای که قابل ذکر است ارزش دلار نسبت به سایر ارزهای معتبر دنیا چندان تغییر محسوسی نداشته اما در ایران با افزایش بی سابقه رشد 27% (جدول یک) از دی 89 تا آبان 90 داشته که محل ایراد همینجاست.
    • بدون نام IR ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۷
      34 5
      با هوش منظور اینه که یارانه ثابت مونده از دی سال گذشته تا ابان سال 90هیچ تغییری نکرده درصورتی که قیمتها اینقدر زیاد افزایش یافته در نتیجه هیچ رفع مشکل طبقاتی صورت نگرفته 90
    • بدون نام IR ۱۰:۱۱ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۷
      23 4
      بابا به اين هوشت بايد قبطه خورد. كسي نگفت با يارانه برو طلا يا دلار بخر. منظور اين بود با اين مثال ساده شما باهوش خان بفهمي چقدر قدرت خريدت تو زندگي كمتر شده توي اين يك سال. تو طلا و دلار نخر برو تخم مرغ و گوشت و شير و پنير و مثل اينا رو بخر و اگر چيزي تهش موند برو قبض برق و آب و گاز رو بده. بازم ميگم حتما براي خودت اسپند دود كن....
    • آرمین IR ۱۳:۱۳ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۷
      15 0
      آقا حدس بزن این گرانی ارز را کی از جیبش پرداخت کرده؟ بله درست گفتی مردم. گرانی ارز برابر است با گرانی اجناس که همان تورم است. ضمن اینکه طلا به عنوان یک کالای ارزش سنجی به کار میرود.
  • بدون نام IR ۰۸:۲۸ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۷
    89 4
    این قطار از روز اول هم روی ریل نبود که حالا بخواد خارج شده باشه...از روز اول هر چی همه داد زدند که این روش پول دادن اشتباهه و ره به ناکجا اباد میبره بعضیها که خودشون رو نخبه فرض میکردند و نظر خودشون رو بالاتر از هر کارشناسی میدونستند گوش به نصایح دلسوزانه ندادند تا حالا نتیجش بشه این...
  • شاغلام با مرام IR ۰۸:۴۳ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۷
    12 6
    اصلا" اگردولت در هر موردی صحبت و اظهار نظر نکند بهتر است ملت خودشان بهتر عمل می کنند و مشکلات رابسجییانه حل می کنند این ملت همان ملتی است که نان روزانه خود رابه جبهه جنگ ارسال می کرد ملت خودشان هم مذهبی و هم سیاسی هستند و هم اقتصادی و هم بسیحی
  • ali IR ۰۸:۴۸ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۷
    22 0
    مگر می شود اتش را بابنزین خاموش کرد . افزایش نقدینگی به منزله بنزینی است که بر اتش تورم ریخته می شود .این یک اصل اقتصادی است . دولت می خواهد بافزایش در امد جامعه سختی تورم را برای مردم اسان کند در صورتی که با این کار تورم شدیدتر می شود
  • شريفي IR ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۷
    5 37
    شما هم عجب اقتصادداني هستي چرا با طلا مقايسه ميكني مگر قرار بود مردم با پول يارانه ها طلا و دلار بخرند اول با آذوقه مردم مقايسه كن بعد. همين اقتصادان ها را داريم كه به تركيه خبطه ميخوريم شما چرا در سايت تيتر ميزنيد انصاف نصف دين است بااجازه شما من هم طرفدار هيچكس نيستم
  • بدون نام IR ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۷
    26 0
    اين وسط فقط مردم هستن كه بهشون فشار مياد نه دولتيا نه مجلسيا . كشوري كه روي نفت و گاز خوابيده\بهترين معادن دنيا رو داريم\ بهترين آب و هواي دنيا رو داريم\ بهترين كشاورزي\ بهترين ذهن و هوش و بهترين..... ايراني بايد بهترين زندگي رو داشته باشه نه اينكه پوله نونو بهش بدن.
  • بدون نام IR ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۷
    7 79
    با سلام پرداخت یارانه هر چند اندک به طبقه ضعیف جامعه خیلی موثر میباشد و خواهشمندیم نسبت به قطع ان تصمیم نگیرید بگذارید اقای احمدی نژاد کارش را بکند با تشکر یک ایرانی وطن پرست
  • بدون نام IR ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۷
    5 25
    افزایش قیمت طلا بصورت چهانی انجام شده است .اگر کنترل سوخت توسط این دولت انجام نشده بود الان به 58روزانه بیش از 120 میلیون لیتر بنزین مصرف می کردیم که ما به التفاوت درسال حدود19میلیارددلار می شود.مگر مصرف نان 65درصد کم نشده است ؟آیا تورم ادعایی70درصدی امثال ...اتفاق افتاد؟ایامشکل انیت ملی بوجود آمد؟ طرح انقلاب سوخت مصوب امریکا را که خنثی کرد؟انتقاد بکنید ولی خدا را درتظر بگیرید ومنصف باشید این زمستانها می گذرد روسیاهی به ذغال بخت برگشته می ماند.
  • بدون نام IR ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۷
    16 4
    جالب بود . اصلا یارانه پرداخت کردن بصورت مساوی اشتباه است >وافزایش قیمت ها را در بر داشته ؟
  • بدون نام IR ۰۹:۳۴ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۷
    51 1
    شما رو به اعتقاداتتون قسم ميدم به خدا خسته شديم... يه فكري به حال ما قشر كارگر بكنيد كه در پايين ترين سطح داريم زندگي مي كنيم با پايه حقوق ماهيانه 360 هزار تومان! ميدونيد ما چقدر پايين تر از خط فقريم؟! اگر نميتونيد بازارو كنترل كنيد لا اقل يكم پايه حقوق ما رو كه انقدر كفه به بقيه نزديكتر كنيد...
  • بدون نام IR ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۷
    9 18
    امید وارم ته این قصه باهمه فشاری که روی مردم می آد خیر باشه -
  • محسن IR ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۷
    76 1
    کاش به جای 41500 تومان از اول 42 دلار یاراانه میدادند
  • بدون نام IR ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۷
    63 1
    تورمي كه در بخش مسكن ايجاد شد درامد 15سال آينده منو هم بلعيد .چه كسي پاسخگو است؟
  • بدون نام IR ۰۹:۴۵ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۷
    37 0
    میدونستید اگر بازرسی شستا ادامه پیدا میکرد رکورد این اختلاس 3000 میلیاردی را میزد. دیروز همین خبر انلاین نوشته بود برای سوختن بی هدف گاز چقدر داریم ضرر میکنیم از این نمونه ها کم نیستند.بعدش که نگاه میکنیم میبینیم قطر از یک سفره مشترک داره 10 برابر بیشتر از ما منابع استخراج میکنه. همین کشور درامد و دستمزدش 15 برابر ایران هست و از آمریکا جلو افتاده. ببینید 3 ماه دیگه این اقایان برای افزایش حقوق و دستمزد کارگری چه تورم خنده داری را اعلام کنند.
  • رضا از شمال IR ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۷
    31 0
    با سلام ما عادت کردیم در جامعه مان در تمامی سطوح یا در اوج ویا در عمق باشیم . حد وسط در ایران مدتی است از بین رفته. در صورتی که در همه امور اگر صورت مسئله پاک نمیشد و تعادل را رعایت می کردیم مسائل حل میشد.در مورد یارانه باید متوسط بودیم نه حذف بلکه تعدیل آهسته با تورم .اما نشد و این ره قطعا دو تا کشور بعد از ترکستان است.
  • بدون نام IR ۱۰:۱۵ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۷
    12 39
    این قطارخیلی هاراناراحت کرده امیدوارم شماازاین خیلی هانباشید.امایارانه رااقای احمدی نژادبایدفقط به افرادکم درامدوکارگری پرداخت نمایندنه همه اقشاره جامعه که حتی این رقم برایشان چیزی نیست مثل کارخانه داران و......
  • امین IR ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۷
    46 2
    والا یارانه یا به قول بعضی ها پول نفتمون بدن یا ندن از اول مشخص بود یک روزی به جایی می رسید که این پول در مقابل خرج زندگی عملا هیچ است و این زمان خیلی کوتاه حاصل شد کمتر از 9 ماه!!
  • م-ب IR ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۷
    51 1
    بزرگترین مشکل این طرح،تفسیر قوانین مربوط با ان به نفع دولت است.اصولا درکشور ما کسی به دنبال حل مشکل نمی رود بلکه مثل اب خوردن صورت مسئله را پاک میکنند.
  • بدون نام IR ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۷
    17 1
    تمام وقایع طبیعت بر اساس حساب و کتاب و طبق اصول علمی است که بشر بخشی از آن را کشف کرده است. اگر تصمیم گیریهای اقتصادی هم بر اساس منطق ثابت شده علمی نباشد، نتیجه غلط و مخرب ببار خواهد آورد.
  • بدون نام IR ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۷
    78 1
    مگه از اول روی خط بود که الان از خط خارج شده باشه...؟؟
  • بدون نام IR ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۷
    8 264
    خيلي بي انصافيد شما دشمنان احمدي نژاد.
    • astronomer IR ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۷
      102 1
      کجاش بی انصافیه وقتی ما خودمون داریم این پیامدها رو لمس میکتیم/دقیقا عین واقعیت است.
    • بدون نام IR ۲۱:۳۸ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۹
      0 0
      سلام آقای رئیس جمهور !!!!!
  • بدون نام IR ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۷
    32 2
    از مجلس محترم مي خواهم لطف بفرمايندومدت زمان تحصيل در دانشگاه را به حساب سنوات منظور نمايند تا شايد زود تر بازنشست شديم و از دست تورم خانه بر انداز خاکي بر سر خودمان بريزيم.
  • بدون نام IR ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۷
    3 15
    ببینم مگر قرار بود یارانه ها صرف خرید طلا و دلار شود که قدرت خرید آنها با طلا و دلار را بررسی کرده اید؟؟ قرار بود و هست و خواهد بود که این یارانه ها پوششی برای افزایش قیمت حامل های انرژی (آن هم برای مصرف کنندگان ضعیف) باشد ولی در این وانفسای بی اخلاقی اصولگرایان موضوعی که قانون رسمی کشور است و نهایت انتقادی که به آن وارد است عدم پرداخت سهم تولید می باشد را دستمایه تخریب دولت قرار می دهید و نظراتی را منتشر می کند سراسر تمسخر طرح. به راستی مگر قرار است دولت بعدی که از کمیته 8 7 می باشد طرح هدفمندی یارانه هار جمع کند یا قرار است یارانه های نقدی پرداختی را افزایش دهد و با نرخ تورم طلا و دلار آنها را افزایش دهد که به این روش دست یازیده اید؟؟؟؟
  • بدون نام IR ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۷
    32 2
    پ نه پ می خواستین پولدار بشین
  • بدون نام IR ۱۲:۲۷ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۷
    10 10
    مگر رییس جمهور منتخب خودتون نگفت یارانه هاتون نرین طلا و دلار بخرین، پس چرا یارانه رو با این دو ایتم مقایسه میکنید؛ برید ببیند فلان جنس درجه 3و4 چینی هم اینقدر افزایش داشته یا نه، شما با درج این مطالب میخواهید اصل قضیه رو ببرید زیر سئوال، ببینم مگه 156هزار میلیار تومن چند تا 3000 هزار میلیار تومن میشه، و ...
  • بدون نام IR ۱۳:۱۰ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۷
    27 1
    شما چی هستی؟ دانشجوی دکترای اقتصاد؟ اگر حتی به اندازه 4 واحد از مباحث اقتصاد کلان سر در می‌آودردی، این حرف رو نمیزدی. نقدینگی، تورم، برابری پول ها همه به هم مربوط هستند. حتی یک کشاورزی هم که دستش به دلار نمیخوره از گرانی ارز ضرر میکنه. چون در زنجیره طولانی اقتصاد در یک جایی یک نفر هزینه های خودش رو به جای دلار 1050 تومانی با دلار 1350 تومانی پرداخت کرده.
    • بهرام IR ۱۵:۲۸ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۷
      3 0
      با سلام خدمت این شخص گرامی که گفته << شما چی هستی؟ >>... منکه متوجه نشدم شما به چه شخصی اشاره می کنید. ولی می دانم که منظور شما اقای علی پاکزاد نبوده. موفق باشید.
    • بدون نام IR ۲۱:۰۸ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۷
      5 0
      شما که نظر منفی دادی اصلا نظر را تا آخر خوندی؟ پاسخ من در جواب کاربر به اسم "من" بود.
  • کارشناس IR ۱۹:۵۳ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۷
    36 0
    دلم به حال این مردم می سوزه.. نفت و گازمون و کشورهای همسایه بردن. اومدن یارانه دادن تا مشگلاتمون حل شه. تورممون بیشتر شد. اونم از وضع دلا ر وسکه که ساعتی میره بالا. و واسه یه عده هائی که..... خیلی خوب شده نه واس ما بدبختا...
  • بدون نام IR ۱۷:۳۶ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۸
    29 0
    ای کاش مسئولین قبل از هر طرحی پیامدهای آن را بر آورد کنند ومردم را ناخواسته به بیراهه نکشانند-در طول سه دهه گذشته ،اکثر طرحها آزمایش وخطا بوده وقشر متوسط و اکثریت جامعه ما دستهایشان از نظر اقتصادی تهی شده است-اکنون جوانان بین 20تا 30سال توان زندگی کردن را ازدست داده اند.
  • بدون نام IR ۱۸:۲۵ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۹
    5 3
    خبرندارین همین یارانه کم تو برخی خانواده ها دعوا راه انداخت وکاربه طلاق هم کشید من اقتصاددان نیستم ولی باتوجه به پیامدهای انسانی ومراجعان مشاوره ای که مسایلشون رامطرح می کنند دارم میگم .بعضی ها بیکارتوخونه نشستن که یارانه داریم وتنبل شدند هنوز ما فرهنگش را نداشتیم که این پول گاز خونه ماهست نه پول توجیبی که یارانه هم مد جدیدی شد .