تاکتیک اردوغان جواب داد/ فعلا پوتین را رها کن و بایدن را دریاب!

فروش هواپیماهای اف-۱۶ امریکا به ترکیه آن‌چنان سردی روابط ترکیه و امریکا را از بین برد که پوتین سفر خود به ترکیه را به عقب انداخت. اما چگونه ترکیه توانسته در میانه جنگ اوکراین، غزه و پیش از آن جنگ با داعش، تعادل سیاست خارجی خود میان امریکا و روسیه را حفظ کند؟ خبرآنلاین گزارش می‌دهد.

رسول سلیمی: «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه در پرواز بازگشت از قاهره به خبرنگاران گفت «تعداد مسائلی که ما مثل ایالات متحده فکر می‌کنیم و یا با آن‌ها موافق هستیم، در حال افزایش است». این سخن اردوغان ارتباط مستقیم با تصمیم چند روز قبل کنگره امریکا دارد. کنگره ایالات متحده آمریکا چند روز پیش موافقت خود را با فروش ۴۰ فروند جنگنده پیشرفته اف-۱۶ و نوسازی ۷۹ فروند دیگر از نسل قدیمی‌تر همین جنگنده‌ها به ترکیه موافقت کرده است.

مدت‌زمان بررسی نامه رسمی ارسالی از سوی دولت آمریکا به کنگره این کشور جهت بررسی قرارداد فروش جنگنده‌های اف- ۱۶ به ترکیه بدون مخالفت کنگره با این موضوع به پایان رسید. با اتمام مدت ۱۵ روزه بررسی این نامه رسمی و عدم جلوگیری کنگره آمریکا از اجرای این قرارداد، مهم‌ترین مرحله قرارداد فروش ۴۰ فروند جنگنده اف- ۱۶ به ترکیه سپری شد. در این میان تنها سناتور راند پاول نماینده ایالت کنتاکی به این قرارداد اعتراض داشت، اما کمیته روابط خارجی سنای آمریکا اقدامی قانونی‌ را در راستای این اعتراض پیش نبُرد. کمیته روابط خارجی سنای آمریکا و کمیته امور خارجی کنگره آمریکا حق دارند قراردادهای فروش تسلیحات به کشورهای خارجی را بررسی و از انجام آن جلوگیری کنند، اما این دو کمیته با صدور بیانیه‌هایی جداگانه با قرارداد فروش جنگنده‌های اف- ۱۶ به ترکیه موافقت کردند.

کلیدی‌ترین لحظه در تاریخ روابط آمریکا و ترکیه/ سردی از روابط واشنگتن و آنکارا پر کشید!

روند اخیر فروش جت‌های جنگنده اف- ۱۶ به ترکیه یکی از کلیدی‌ترین لحظات تاریخی بین دو کشور ترکیه و امریکا بود که آنکارا و واشنگتن آن را به‌عنوان پله‌ای برای بازسازی اعتماد برای تعامل مجدد و گفتگو و احیای روابط تیره شده از زمان ورود داعش به سوریه می‌دانند. در همین حال، جفری فلیک سفیر ایالات متحده در ترکیه در مقاله‌ای که در ۱۴ فوریه منتشر شد، با رویکردی مثبت بسیاری از زمینه‌های همکاری و مشارکت ایالات متحده با ترکیه را به‌ویژه در صنعت دفاعی، برجسته کرد. علاوه بر این، فلیک به اهمیت نقش ترکیه در درگیری‌های بین‌المللی اشاره کرده بود. او کمک دیپلماتیک مثبت آنکارا به میانجی‌گری در جنگ اوکراین و روسیه و تأمین امنیت غذایی جهانی با دستیابی به توافق غلات و تلاش‌ها برای پایان‌دادن به کشتار اسرائیل در غزه را به رسمیت شناخت. سفیر امریکا در آن مقاله می‌پذیرد که «ترکیه در توانایی خود برای باز کردن گفتگوها با «دشمنان» ایالات متحده در جایی که واشنگتن «به‌سادگی نمی‌تواند» ایفای نقش کند مؤثر بوده و اضافه می‌کند که آنکارا به یک جایگزین مناسب در مناطقی مانند جنوب آفریقا تبدیل شده است.

اما نیمه خالی روابط ترکیه و امریکا به اختلاف‌نظر در مورد چگونگی مبارزه با داعش باز می‌گشت که کماکان اختلاف‌نظرها ادامه دارد. همان‌طور که سفیر امریکا در ترکیه به آن اشاره می‌کند، ایالات متحده با شاخه سوری پ‌ک‌ک، ی‌پ‌گ که آنکارا آن را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار می‌دهد که این موضوع یکی از محورهای مهم اختلاف بین دو کشور است. به‌عبارت‌دیگر اگرچه دیدن نیمه پر لیوان گفتگوی آنکارا و واشنگتن گام مثبتی است بااین‌حال، حوزه اختلاف‌نظری که فلیک در مقاله خود مطرح کرده است (داعش و پ.ک.ک)، حوزه‌ای است که واشنگتن باید بداند که قطعاً جایی نیست که موضع آنکارا تغییر کند.

تنش‌زدایی از روابط ترکیه و امریکا با اولویت قرارگرفتن این چشم‌انداز مثبت از سال ۲۰۲۳ از سوی اردوغان پیگیری شد. اردوغان برای ترمیم روابط ترکیه با غرب تلاش کرده، هدفش ترسیم مسیر جدیدی در روابط ترکیه و آمریکا باشد و موضع متعادلی در قبال درگیری اوکراین اتخاذ کند. از این رو سال ۲۰۲۳ با نشست بسیار مهم ترکیه و یونان که گام مهم دیگری در سیاست خارجی این کشور بود به پایان رسید.

چه آنکه روابط ترکیه و آمریکا در سال ۲۰۲۳ به دلیل برخی مسائل حل نشده با سردی دنبال شد. در راس این مسائل، حمایت مستمر آمریکا از گروه تروریستی ی‌پ‌گ شاخه سازمان تروریستی و تجزیه‌طلب پ‌ک‌ک در سوریه بود. علی‌الخصوص، انتظار نمی‌رفت تغییر مهمی در استراتژی آمریکا در سوریه صورت بگیرد، این نیز نشان می‌داد که حمایت امریکا از «ی‌پ‌گ» در شمال شرق سوریه ادامه یافته است. تا زمانی که ی‌پ‌گ توانایی‌های نظامی و شبکه‌های بین‌المللی خود را تقویت کند، این حمایت مستمر چالش فزاینده‌ای برای ترکیه ایجاد می‌کند.

ازاین‌رو عدم رسیدگی به موضوع ی‌پ‌گ در سال ۲۰۲۴ ممکن است برای ترکیه، به یک مشکل استراتژیک گسترده‌تر تبدیل شود. علاوه بر این، جنبه‌های دیگر روابط ترکیه و آمریکا نیز نشان می‌دهد که سال جدید میلادی رای دو کشور پرتحرک خواهد بود. تحولات مثبت در فروش اف-۱۶ و تصمیم مثبت مجلس ترکیه در مورد عضویت سوئد در ناتو بر ابعاد نظامی و دفاعی روابط ترکیه و آمریکا تأثیرگذار بود. ناظران سیاسی می‌گویند رویدادهایی جنگ غزه اسرائیل و موضع ترکیه در این زمینه ممکن است بر روابط ترکیه و آمریکا تأثیر منفی بگذارد. چه آنکه احتمال توافق اسرائیل و ترکیه در آینده نزدیک ضعیف به نظر می‌رسد و این می‌تواند بعنوان یک عنصر منفی در روابط ترکیه و آمریکا منعکس شود.

این در حالی است که یکی از تأثیرات مهم تنش‌زدایی از روابط ترکیه و امریکا، اثرگذاری دیپلماسی ترکیه بر روابطش با روسیه بود. ناظران سیاسی تعویق سفر پوتین به ترکیه را به بهبود اخیر روابط ترکیه با آمریکا، بعد از موافقت آنکارا با عضویت سوئد در ناتو مربوط دانسته‌اند و همین‌طور به اهمیت پیشرفت در روند تلاش‌های ترکیه برای خرید ۴۰ جنگنده اف-۱۶ از آمریکا اشاره کرده‌اند. این در حالی است که مسئله فروش پهپادهای ترکیه به اوکراین نیز در صدر اختلاف‌نظرهای ترکیه و روسیه قرار دارد. ترکیه در راهبرد نهایی به دنبال ایجاد تعادل در سیاست خارجی خود با روسیه و امریکا است و به‌عنوان بازیگری میانجی برای تأمین منافع ملی این کشور و تبدیل آن به کشور اسلامی مدرن در اروپا بازنمایی می‌شود.

۳۱۱۲۱۳

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1873921

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 26
  • نظرات در صف انتشار: 81
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • احمد IR ۰۸:۵۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۳
    سیاست یعنی همین کشوری را که در قیاس با ایران هیچ منابعی ندارد به قدرت هفتم جهان تبدیل کرده است
    • حسن IR ۱۰:۰۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۳
      ایول هم از روسیه میگیره هم از آمریکا اینکه بدونی چطوری منافع کشورت را تامین کنی خیلی مهمه ماهم سیاست داریم شاخ گاو رو گرفتیم محکم وایستادیم میخوایم سود هم ببریم
  • جعفری IR ۰۹:۰۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۳
    امریکاییها ابتدا سعی کردند دولت اسلامی طالبان راوارد جنگ با بکنند بعد دیدند اینها درمقابل ما نمیتوانند بایستند حالا تصمیم گرفته ترکیه راعلیه ماتجهیز وتقویت کند ،آینده خطرناکی برای دوکشور مهم خاورمیانه پیش بینی میشود،عاقل باشیم دردام استکبار نیفتیم.
  • IR ۰۹:۰۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۳
    74 86
    روابط ترکیه وروس ها دیکته خودامریکاست همانطور که عربستان را با ایران نزدیکی تاکتیکی درموقع بحران کرده ترکیه باید ضربه گیر غرب مقابل روسیه باشدوراه فرارندارد چون سالها برایش هزینه کرده اند
  • طغرل IR ۰۹:۰۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۳
    اردوغان پاداش کمک به اسراییل رو گرفت
  • حسین IR ۰۹:۱۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۳
    65 84
    اردوغان توحزب بادهرطرف بوزد ومنافعی داسته باسد آنطرفی است این سیاست اردوغانی است
  • عبدالوحاب، IR ۰۹:۲۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۳
    17 70
    برادر اردوغ،مرد خاکستری با نقابهای نو،کاملا نو ،دستش بی بلا
  • علی IR ۰۹:۲۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۳
    ای کاش ایران هم مانند ترکیه سیاست داشت و میتوانست با کشورهای جهان توازن برقرار میکرد . اما متاسفانه ...
  • IR ۰۹:۲۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۳
    سیاست به این میگن هر جا پای منافع ملی در میان باشد ، سیاست قابل تعدیل است . سیاست دین و عقیده نیست .
  • سعید IR ۰۹:۲۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۳
    اردوغان استاد سیاست هست مرد با تدبیر
  • فیروزرجایی IR ۰۹:۳۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۳
    اردوغان سیاستمدار قهار و بسیار زیرکی نیست بلکه منافع ملی کشورش و مردمش را در نظر می گیرد.
  • IR ۰۹:۳۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۳
    113 6
    این ما هستیم که بازنده همه‌مذاکرات هستیم و فقط دلمون خوش هست که یک روز یک بمب اتم میخوایم داشته باشیم. حتی همونایی که فکر می‌کنیم دوستمونن هم فقط آزمون استفاده میکنن و جاش برسه پشتمون رو خالی میکنن
  • ایرانی JP ۰۹:۴۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۳
    81 7
    ۲۰۰سال که ترکیه سیاستش برای منافعشه وپیشرفت میکنه .ولی ۲۰۰سال که ایران تو توهم ه جنگ جهانی ترکیه اعلام بیطرفی میکنه کسی چپ نگاهش نمیکنه .ایران اعلام بیطرفی مکنه ولی المانی ها توایرانن .متفقین ایران اسغال میکنه .حالا هم این روزگارمون شده‌.
  • IR ۰۹:۴۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۳
    هرکسی تو قبر جواب خودش میده اردوغان همه چیز فراهم کرده برای مردمش یکی دوست داره بره سمت مسجد یکی دوست داره بره کنار ساحل خوش گذارانی تفریح درکل این زمین دنیای هرچی هست متعلق به خداست نعمتی برای ما انسان‌ها که چطور استفاده کنیم درکل سیاست خوبیه
  • سلام IR ۰۹:۵۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۳
    109 6
    اردغان سیاست را خوب بلد است از آب کره می گیرد ولی سیاستمداران ایران عزیز بوی از سیاست بلد نیستند فقط خود زنی وتخریب یک دیگر بلدن ای کاش کمی تعقل وتفکر شود
  • IR ۰۹:۵۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۳
    71 9
    خوب ترکیه افراد سیاست مدار قوی دارد ، ایز ایت ... ندارند
  • IR ۱۰:۰۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۳
    مرد بزرگی است خوش بحال ترکها ایران ۱۰سال سوخو سوخو میکنه اخر هم فرغون گرفت
  • مهدی IR ۱۰:۰۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۳
    92 12
    چرچیل ترک
  • ع IR ۱۰:۰۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۳
    77 3
    مسوولان بلند پایه هر کشوری باید سیاستمدار باشد
  • ایران IR ۱۰:۱۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۳
    21 68
    بخاطره همینه اردوغان در دنیا به چندرنگی معروفه
    • IR ۱۱:۰۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۳
      64 11
      اون وقت روسیه و آمریکا و انگلیس و چین چند رنگ هستند؟ وقتی فرق سیاست خارجی و روابط شخصی و داخلی رو نمی دونی!
  • مشت آهنین IR ۱۰:۲۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۳
    65 7
    چرا ما اینقدر برش نداریم که روس ها سوخوها رو به ما ندادند ،آیا زمان آن نرسیده که ما هم سیاست و مکرو ومکرالله والله خیر الماکرین را اجرا کنیم،به خدا که از این رونده و از اون مونده شدیم.
  • شهروند IR ۱۰:۲۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۳
    90 10
    اردوغان در راستای منافع کشورش عمل می کند و ساست یعنی همین
  • علی IR ۱۱:۰۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۳
    93 17
    ترکیه؛ کشوریست که سالانه نزدیک یکصد میلیارد دلار انرژی وارد میکنه و کمی بیشتر از ۱۵۰ میلیار دلار مواد اولیه، و فقط با مالیات بر سوخت مملکتش رو اداره میکنه رشد اقتصادیش مثبت و هر ماه صادرات و ذخایر ارزیش رکورد مثبت میزنه و جالبه برای تمام افراد بالای۶۵ سال، معلول از کار افتاده، بیسرپرست افراد متخصصه بیکار جویای کار و فارغ التحصیلان دانشگاهی با مدرک کار آمد مستمری میده، زلزله میاد برا مردم خونه میسازه سیل ماشینشون رو میبره عوضش رو میده عضو جی بیست هست تولید ناخالصش نزدیک شش برابر ایرانه اندازه پول پتروشیمی ما صلاح صادر میکنه و . . و اینها از زحمات و درایت و دلسوزی اردوغان بوجود اومده
  • ایوب PL ۱۱:۱۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۳
    79 20
    آمریکا مجبور شد تا در مقابل استراتژی سیاسی و نظامی ترکیه خم بشود چون آمریکا هر آنچه را که از ترکها خواست پنهان کند و با هزار بهانه به متحد خودش نفروشد ترکها از آن بهترش را ساختند وامریکاییان دیدند هر صلاحی را بخواند به ترکیه نفروشند آخرش می‌بینند اینها خودشان می‌سازند وتو دونیا بهترین این جت جنگی هم نقطه آخر بوکه گذاشتند از f35 هم یه سر بالاتر می‌باشد العان میخواهند هم اونوبدهند وهم حمایتهای بی دریغ از تروریستها را که pkk باشد را نیز با ترکها مذاکره کننده واقعاً سیاستهای آغای اردوغان آمریکا را به زانو در آورد مثلاً ترکیه بهانه عو نائید پیوستن سوئد را به ناتو تمام کرد ومهر تائید را زد ولی از طرفی به ترک‌های مجارستان کفت شما فعلاً قبول نکنید تا ما f16ها را بگیرم بعد چند روز قبل آقای قربان نخست وزیر مجارسث وتمام اعضای کابینه دولت هونها به سناتورهای آمریکایی ملاقات ندادند یعنی تا وقتیکه آغای اردوغان چراغ سبز نشان نداده مذاکرات با آمریکا برای پیوستن سوئد به ناتو همین جوری خواهد ماند
  • محمد IR ۱۱:۲۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۳
    33 10
    🌹🌹