۰ نفر
۱۰ آذر ۱۳۹۰ - ۱۳:۲۸

میراث آریا نوشت:

اختلال‌های ارتباطاتی، شرایط آب و هوایی و مسائل فنی هواپیما برخی از مشکلاتی هستند که موجب تاخیر پروازها شده و تجربه پرواز نه چندان دل‌چسبی را برای مسافران ایجاد می‌کنند. اما در صورتی که عجله‌ای برای انجام کارهای خود نداشته باشید، توقف طولانی مدت در برخی از فرودگاه‌های جهان چندان مساله ناراحت‌کننده‌ای محسوب نمی‌شود. طراحی‌های بی‌نظیر، مواد مصرفی با کیفیت، امکانات رفاهی و فروشگاه‌های موجود در این فرودگاه‌ها حتی تاخیر چند ساعته پروازها را نیز برای مسافران به تجربه‌ای جالب تبدیل خواهد کرد.


فرودگاه بین‌المللی پکن در چین

به منظور برگزاری بازی‌های المپیک تابستانی 2008، مسوولان فرودگاه بین‌المللی «پکن»، ترمینال 3 را به این فرودگاه اضافه کردند که یکی از بزرگترین ترمینال‌های فرودگاه جهان محسوب می‌شود. نورمن فاستر طراح انگلیسی وظیفه طراحی و تکمیل ترمینال 3 را در 4 سال بر عهده داشته و در راستای تحقق این هدف از هنر فنگ‌شویی بهره برده است. سقف فرودگاه پکن حالتی کاملا آیرودینامیک داشته و از شکل اژدها گونه برخوردار است. استفاده از رنگ و نمادهای سنتی قرمز و طلایی چین در ساخت این فرودگاه مورد توجه قرار گرفته است. این ترمینال از چشم‌اندازی زیبا و سقفی واحد بهره می‌برد. نورگیرهای خطی نیز به خوبی از نور روز استفاده کرده و مسافران با عبور از این ساختمان شاهد تغییر رنگ از قرمز به زرد خواهند بود.


فرودگاه بین‌المللی کاراسکو در اروگوئه

«کاراسکو» فرودگاهی متعلق به بخش خصوصی بوده و توسط شرکت پوئرتادل‌سور مدیریت می‌شود. این فرودگاه برای افزایش ظرفیت و ایجاد رشد تجاری و گردشگری در مناطق اطراف مونته ویدئو پایتخت اروگوئه احداث شده است. سقف بیرونی کاراسکو با الهام از چشم‌اندازهای طبیعی اروگوئه ساخته شده و نه تنها نقطه عطفی در طراحی و معماری محسوب می‌شود بلکه همانند یک تندیس و مجسمه بسیارزیبا به نظر می‌رسد.


فرودگاه بین‌المللی دنور در آمریکا

فرودگاه «دنور» که در سال 1996 آغاز به‌کار کرده است معمولا به عنوان بهترین فرودگاه آمریکای شمالی از سوی مجله بیزینیس تراولر انتخاب می‌شود. ایجاد تعادل میان امنیت پرواز و تجربه‌ای لذت‌بخش از جمله عوامل موثر در این زمینه است. سقف ترمینال فرودگاه دنور با الهام از چادرهای سفید سرخ پوستان ساخته شده است. کرتیس فنترس طراح آمریکایی تا حد ممکن استفاده از انرژی‌های پاک را در این فرودگاه مورد توجه قرار داده است. استفاده از پنل‌های خورشیدی و همچنین به‌کار بردن موادی در سقف که 20 درصد از نور خورشید را در تابستان جذب کرده و به حفظ گرما در زمستان کمک می‌کند، از جمله اقدام‌های صورت گرفته در این زمینه است. در سال 2009 عملیات بهسازی در فرودگاه دنور انجام شده و به سیستم بازیافت مجهز شده است.


فرودگاه بین‌ا‌لمللی اینچئون در کره‌جنوبی

از زمان آغاز به‌کار فرودگاه «اینچئون» در سال 2001، از نظر تجربه پروازی مسافران، این فرودگاه در بین بهترین‌ها قرار داشته است. کرتیس فنترس طراحی فرودگاه اینچئون را بر عهده داشته و از فرهنگ کره در ساخت آن بسیار الهام گرفته است. وی به مکان‌های مختلف این کشور سفر کرده و خطوط و فرم‌هایی که در ساختمان‌های سنتی این کشور مورد استفاده قرار گرفته‌اند را مورد مطالعه قرار داده است. قوس سقف فرودگاه اینچئون از معابد قدیمی کره الهام گرفته شده و راهروها با الهام از مصنوعات کره‌ای طراحی شده اند. ترمینال ریلی فرودگاه کاملا آینده‌نگر بوده و درخت‌های کاج و گل‌های وحشی در داخل ساختمان کاشته شده‌اند. سیستم حمل بار این فرودگاه قابلیت جابجایی 31هزار چمدان در یک ساعت را داشته و از کامپیوتر مرکزی و ریل‌های خودکار با قابلیت خواندن بارکد بهره می‌برد.


فرودگاه لیون - سنت اگزوپری در فرانسه

از ویژگی‌های بارز «سنت اگزوپری» دو قوس همگرای فولادی بوده که پرنده در حال پرواز را تداعی می‌کند. سانتیاگو کالاتراوا طراحی این ساختمان را برعهده داشته و در این طراحی بال‌مانند به خوبی از نور روز برای روشنایی فضای داخل استفاده کرده است. اگرچه یک قطار پرسرعت با فرودگاه در ارتباط است اما رویای کالاتراوا برای تبدیل‌کردن این منطقه به یک مرکز بین‌المللی با شکست مواجه شد.


فرودگاه مالویناس آرجانتیناس در آرژانتین

«مالویناس» در نزدیکی دریاچه تیرا دل فوئگو واقع شده و این زیبای‌ها تابع محیط طبیعی آن است. هواپیماها در هنگام فرود با فاصله کمی بر فراز کوه‌های آند پرواز کرده و با عبور از دشت‌های شمالی و تپه‌هایی هموار به سمت این فرودگاه می‌آیند. ساختمان شیشه‌ای مالویناس نور خورشید را بازتاب داده و چارچوب‌های چوبی داخلی از مشخصه‌های اصلی آن است.


فرودگاه مراکش منارا در مراکش

طراحی مدرن و سنتی اسلامی در کنار یکدیگر به شکل‌گیری فرودگاه «مراکش منارا» انجامیده است. طراحی این فرودگاه برعهده یک تیم به سرپرستی مرکز طراحی و معماری E2A در کازابلانکا، بوده است. ترمینال جدیدی در سال 2008 به آن افزوده شده است. در داخل طراحی لوزی شکل سقف با ستون‌های لوزی کاملا هماهنگ هستند و روکش صندلی‌ها و مبل‌های این فرودگاه از پارچه‌های سنتی مراکش است.


فرودگاه سنگاپور چانگی در سنگاپور

«سنگاپور چانگی» حاصل یک طرح بلند پروازانه و گسترش آن در سال2000 است. در داخل آن استفاده از گیاهان طبیعی از ویژگی‌های بارز است. نورگیرهای این فرودگاه که به شکل بال هستند به خوبی برای روشنایی فضای داخلی استفاده شده و میزان حرارت توسط سنسورهای برنامه‌ریزی شده کنترل می‌شود. فضای سبز عمودی 5 طبقه ملقب به دیوار سبز تکمیل‌کننده عناصر طبیعی به‌کار رفته در این فرودگاه است.


فرودگاه ساندیکا بیلبائو در اسپانیا

فرودگاه «ساندیکا بیلبائو» در چشم‌انداز «سبز دره» در نزدیکی شهر بیلبائو واقع شده است. این پروژه از سال 1990 آغاز شد. اما تکمیل آن نزدیک به یک دهه به طول انجامید و در سال 2000 با سرمایه‌گذاری 39 میلیارد دلاری به بهره‌برداری کامل رسید. طراحی ساندیکا با توجه به محیط پیرامون آن صورت گرفته است. به دلیل شکل پرنده گونه آن به این فرودگاه لاپالوما یا کبوتر نیز گفته می‌شود.


فرودگاه بین‌المللی تمپل‌هاف در آلمان

فرودگاه «تمپل‌هاف» یکی از پررفت‌وآمدترین فرودگاه‌های آلمان بود که توسط آلبرت اشپیر طراحی شد. از ویژگی‌های خاص تمپل هاف سقف بزرگ و قایق مانند آن است. اگرچه این فرودگاه در سال 2008 تعطیل شد اما بسیاری از کارشناسان طراحی معتقد هستند که ویژگی‌های آن در شکل فرودگاه‌های آینده به‌کار گرفته خواهد شد.

45301

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 187465

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی IR ۱۵:۱۴ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۰
    6 0
    پس فرودگاه های ایران چی؟
  • بدون نام IR ۲۰:۲۹ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۰
    19 0
    نامردها مگه فرودگاه مهراباد چشه ...اون محوطه بازش به این قشنگی ..که شبیه بیابون میمونه .اخه تبعیض تاکجا....................
  • بدون نام IR ۲۱:۳۴ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۰
    9 0
    همه در اشتباهین بهترین فرودگاه ،فرودگاه بین المللی سردارجنگل رشت ،همه امکانات در کوچکترین فضا تازه بین المللی هم هست پرواز خارجی داره روزی 30-40 تا با 5 ساعت تاخیر
  • بدون نام IR ۲۲:۱۶ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۰
    8 0
    پس ایران؟
  • از دهه شصت IR ۰۷:۵۶ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۱
    6 1
    تا کی میخوایم خودمونو مسخره کنیم؟