کاهش سطح روابط دیپلماتیک ایران با انگلیس دامنه​ای فراتر از مراودات تهران - لندن، را در برگرفت.

 به گزارش خبرآنلاين، تعطيلي سفارت نروژ، فراخواني سفراي آلمان، فرانسه، سوئد و هلند به کشورهايشان، از نخستين واکنش​هاي کشورهاي اروپايي به اين مساله بود که با اخراج ديپلمات​هاي ايران از انگليس و حمله به سفارت ايران در سوئيس و سکوت پليس اين کشور، ادامه يافت.
روز گذشته نيز ديپلمات​هاي 25 کشور به دعوت سفارت انگليس، از باغ قلهک و محل اين سفارتخانه در خيابان فردوسي بازديد کردند تا در جريان جزئيات حمله سه شنبه دانشجويان به اين دو محل قرار گيرند. انگلستان در حالي کليه اعضاي سفارت خود را به کشورش فراخوانده که مجلس ايران تنها به اخراج سفير اين کشور راي داده و سطح روابط دو کشور در حد کاردار را پذيرفته بود.
اگرچه به نظر مي​رسد که به سوي تعطيلي سفارت انگليس در تهران پيش مي​رويم اما نروژ، ظرف 24 ساعت از تصميم خود براي تعطيلي سفارتش در ايران عقب نشيني کرد.تعطيلي ناشي از "نگراني​هاي امنيتي"، با اين توضيح سخنگوی وزارت امور خارجه نروژ، "هیلده استاینفورد" به سر آمد: این سفارتخانه پس از اینکه مقامات کشور نروژ ارزیابی‌های جدیدی از وضعیت امنیتی به عمل آوردند طبق روال معمول خود آغاز به کار کرد.
البته نروژ از مقامات ایران خواسته است امنیت دیپلمات‌هایش را تضمین کند و قرار است سفیر ایران در نروژ، در قبال وزارت امور خارجه نروژ در اسلو پاسخگو باشد. همچنانکه دولت اسپانیا نيز به دنبال تعطیل شدن سفارت انگلیس در تهران، سفیر ایران در مادرید را به وزارت خارجه این کشور را فراخواند. به گزارش آسوشيتدپرس وزارت خارجه اسپانيا خواستار پرداخت غرامت ايران به انگلستان به دليل خسارات و اتخاذ تمهیداتی علیه خاطیان این جریان شده است.
 در همين حال، گویلیو ترزی وزیر امور خارجه ایتالیا سفیر خود در ایران را فراخوانده است تا نظر وی را در خصوص تعطیلی سفارت ایتالیا در تهران جویا شود.
 اما وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که اين کشور قصد ندارد تغییری در روابط دیپلماتیک خود با ایران بدهد. به گزارش پایگاه خبری-اینترنتی «راس بالت»، "الکساندر لوکاشوویچ" سخنگوی رسمی وزارت امور خارجه روسیه تاکید کرد این کشور شدیدا مخالف «بیش از اندازه وخیم جلوه دادن» و تشدید رویارویی در رابطه با مسائل مربوط به جمهوری اسلامی ایران است. معتقدیم که این خط‌ مشی تنها بر پیچیدگی عواقب مشکلات بوجود آمده خواهد افزود. متاسفانه اتفاق رخ داده در تهران یکی از حلقه‌های زنجیره حوادث اخیر است که وخامت اوضاع پیرامون ایران را تشدید کرده است.  البته فدراسیون روسیه بعد از این حادثه اقدامات امنیتی مضاعفی را برای حفاظت بیشتر از سفارت خود در تهران در نظر گرفته است.
به گفته وي، تشدید وخامت اوضاع در رابطه با ایران روند مذاکرات نمایندگان تهران و گروه «1+5» در خصوص مسائل مربوط به برنامه هسته‌ای ایران را مسدود خواهد کرد
در همين حال، به گزارش فارس، وزرای خارجه اتحادیه اروپا نتوانسته‌اند در خصوص تحریم نفتی ایران به اجماع نظر برسند اما 180 شخص و شرکت ایرانی را در لیست تحریم‌های خود قرار دادند که مشابه این اقدامات قبلا نیز صورت گرفته و بی نتیجه بودن آن به اثبات رسیده‌است.
وزیرخارجه انگلیس، ویلیام هیگ، پیش از این خواستار "تشدید تحریم‌ها علیه ایران شده بود" و تاکید کرده بود این درخواست وی ارتباطی با حمله معترضان ایرانی در روز سه‌شنبه به سفارت انگلیس در تهران ندارد.
بعضی از کشورها با این استدلال که این اقدام باعث خواهد شد ایران پول لازم برای دستیابی به تسلیحات هسته‌ای را نداشته باشد، موافقت خود با این تحریم‌ها را اعلام کرده بودند. وزیر خارجه فرانسه، "آلن ژوپه"، گفت یونان که به نفت ایران متکی است، مخالف چنین اقدامی است.
/2929
 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 187548

برچسب‌ها

اخبار ویژه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 7 =