۰ نفر
۱۲ آذر ۱۳۹۰ - ۰۷:۰۰

طی شب‌های ماه محرم، از دو واعظ در تهران - که هر دو‌شان از افراد نسبتاً پرآوازه‌اند - شنیدم که به استاد شهید مطهری نقد داشته اند.

هر دو نقد هم به کتاب حماسه حسینی ( بخش تحریفات عاشورا) و خصوصاً به تحقیق تاریخی مرحوم مطهری درباره دختر سه ساله حضرت سیدالشهدا برمی‌گردد و  هر دو واعظ یاد شده - البته با تفاوت ادبیات - از اینکه شهید مطهری در مورد سن حضرت رقیه و حضور وی در کربلا دیدگاهی متفاوت با این دو نفر داشته، ناراحت بودند.
اینکه ممکن است شهید مطهری در تتبعات علمی خود دچار سهو و اشتباه شده باشد، امر محالی نیست اما خوب است بدانیم او در کتاب حماسه حسینی، برای نخستین‌بار به مقوله «تحریفات عاشورا» پرداخت. از عمر این کتاب - که مجموعه چند سخنرانی است - حدود 5 دهه می‌گذرد و شاید اگر دست منافقان به ترور او آلوده نمی‌شد، او خود در مقام دفاع یا تصحیح مطالبش برمی‌آمد، اما نباید فراموش کرد که او در فضایی آن حرف‌ها را گفته است که خرافات و تحریفات از سر و کول مجالس عزاداری بالا می‌رفته و روضه‌خوانی بدون معرفت، حاکم بلامنازع تکایا و هیأت‌ها بوده است. 
انتقاد به دیدگاه تاریخی شهیدمطهری،‌ نه‌تنها هیچ ایرادی ندارد که پسندیده هم هست اما یادمان نرود که کتاب " حماسه حسینی" در 33 سال اخیر، تا حدودی گرد و غبار برخی خرافات و دروغ‌ها را از ساحت عزاداری‌ امام حسین (ع) پاک کرد.
اما انگار باید نگران شد از اینکه عده ای با حمله به دیدگاه شهید مطهری بخواهند دوباره در را به همان پاشنه ای بچرخانند که پیشتر می چرخید.شواهدی هم برای این نگرانی وجود دارد. حتی  در سال‌های اخیر، مداحان معروف و مشهوری که از صدقه سر جمهوری اسلامی به نان و نامی رسیده‌اند،به روضه‌هایشان مقداری «زهرماری» هم قاطی می کنند. («زهرماری» تعبیری است که شهیدمطهری درباره مطالب بی ‌سند و مدرکی که صرفاً برای گریاندن خلق‌الله بیان می‌شود، به کار می‌برد.)
و آخر اینکه افرادی که منتقد شهید مطهری‌اند و اشتباه بزرگ او را کشف کرده اند، خوب است در این بازار شلوغ، یک کتاب که نه، فقط یک مقاله منتشر کنند که هم‌وزن اثر 50 سال قبل او باشد.
 

کد خبر 187608

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 31
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۷:۳۳ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۲
    36 5
    آفرین دقیقا.
  • مرتضی IR ۰۸:۱۵ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۲
    43 7
    درود بر اباعبدالله وتمام کسانی که عمرشان را صرف امام حسین شناسی کرده ومیکنند... یک نصیحت به کسانی که انتقاد میکنند:اگر اهل انتقادی ومردی برو از کسی انتقاد کن که کلا به مبارزه با زنده نگه داشتن یاد سید وسرور شهیدان میپردازند از مشاهیر وافتخارات خودت چه کار داری ؟ شهید گرانقدر عمر گرانمایه را در راه اهلبیت گذاشت...اگر کسانی میخان با انتقاد بیجا خود را صاحب نام نمایند باید بدانند که سخت در اشتباهند...
  • بدون نام IR ۰۸:۲۴ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۲
    92 4
    وقتي صداو سيما ، مداحي هاي بي ارزش بعضي از اين مداحان پرتوقع رو پخش مي كنه، بايد هم اينجوري دور بردارند من كه نديدم يكبار تلويزيون بخشهايي از اين كتاب را نشون بده. خدا همه ما را به راه راست هدايت فرمايد.
  • بدون نام IR ۰۸:۲۷ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۲
    44 4
    نکته سنجی ظریف و جالبی بود
  • ملک IR ۰۸:۲۷ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۲
    9 2
    خیلی خوب. موافقم
  • عباس IR ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۲
    18 0
    شهید مطهری و ما ادراک شهید مطهری !! آن شهید 40 سال پیش چنان صحبت کرده که گویی همین هفته اخیر بیان شده . رحمه الله علیه
  • بدون نام IR ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۲
    5 2
    زهر ماری؟؟؟؟!!!!
    • بدون نام IR ۱۳:۳۲ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۲
      5 1
      زهر ماری معمولا به مشروبات الکلی گفته میشود که قوه فهم و شعور انسان را موقتا زایل می کند این دقیقا همان کاری است که تحریفات عاشورا با درک و شعور عاشورایی افراد میکند. بنابر این به نظر واژه به جایی است
  • علیرضا IR ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۲
    14 0
    الان احتیاج به حضور کسانی چون مطهری داریم چراکه امروز بعضی عزاداریها به هیچ وجه رنگ امام حسینی ندارد و صرفا جهت چشم و هم چشمی و بالا بردن علامت و ... برپا می شود
  • حالا هر چی IR ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۲
    8 0
    این موضوع کار علمی و چاپ کتاب و مقاله رو جالب اومدین. متاسفانه ما یکی از مهمترین معیار های تشخیص آدم های با ارزش و از آدمهای بی ارزش ، از دست دادیم.
  • بدون نام A1 ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۲
    8 1
    حق با شماست ! بهتر است بجای این کارها به فکر افرادی باشیم که تو این پیچ خم روزگار دین و امام حسینو دارن ازشون میگیرن !!
  • مجيد IR ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۲
    23 2
    تقصير ما مردمه كه پاي منبر اينچنين افرادي مي نشينيم وبه انها اعتراض نميكنيم
  • حسینی IR ۱۱:۰۳ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۲
    15 1
    شهید والامقام علامه مطهری یک انسان آزاد اندیش و متفکر است اینهمه مطالب و نظریه و نکات مهم اجتماعی سیاسی بیان کرده اند آقایان به هیچ کدام نمی پردازند !!!!ولی بر فرض که اشتباهی هم نوشته باشد این همه فضائل را ندیدند چقدر فکر کردند تا به این اشتباه رسیدند؟؟؟؟ اینان مو دید و آن عالم متفکر پیچش مو
  • بدون نام US ۱۱:۰۵ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۲
    8 1
    از خبر آنلاین خواهش می کنم که لطفاً به جای " " از گیومه « » استفاده کنید.
  • بدون نام IR ۱۱:۰۷ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۲
    11 2
    براي سخنراني حرف هاي نزده بسيار است حتي درمورد قيام اباعبدالله و زنده نگهداشتن آن و همچنين نحوه عزاداري هاي امروزي كه جاي بسي تاسف است و ... ولي نميدانيم كه چرا بعضا آقايان چيزهايي را مطرح ميكنند كه بخاطر مطرح نمودن خود ويا كوبيدن ديگران است . شايد هم اين آقايان ميخواهند با اين كار با فرزند مطهري برخورد نمايند ؟
  • بدون نام IR ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۲
    17 0
    کاملا موافقم.
  • اسدزاده IR ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۲
    15 2
    ممنون از دقت نظر و تیز بینی شما
  • بدون نام IR ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۲
    19 0
    درود بر روان پاک شهید مطهری
  • بدون نام IR ۱۳:۰۲ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۲
    3 0
    این همه نکات مثبت وموشکافی شده از واقعه عاشورا در این کتاب بیان شده اومدن رفتن سراغ یک موضوع حاشیه ای فقط بلدند انتقاد کنند راحتترین کاری که هر کسی انجام میده اگر عرضه دارید شما هم یک چنین کتابی تالیف کنید که خالی از نقد باشه
  • بدون نام IR ۱۳:۰۸ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۲
    7 2
    عنوان تیتر بزرگترین بی انصافی به مرحوم مطهری میباشد تا نظر دیگران
  • ایرانی IR ۱۳:۰۹ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۲
    3 0
    هرکجا عقل برود جهل و خرافات می آید
  • بدون نام IR ۱۳:۱۸ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۲
    1 6
    در خصوص حضرت رقیه تنها نظر آقای مطهری نیست بلکه شیخ مفید در ارشاد و شیخ عباس قمی محدث بزرگ در نفس المهموم چنین فرزندی را برای امام حسین قبول ندارند
    • مختار IR ۲۰:۳۵ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۴
      3 0
      شیخ مفید در ارشاد نام مادر ایشان را ذکر کرده آن وقت چطور در ماجرا تشکیک نموده ؟ در مقتل ابی مخنف و لهوف هم ذکر نام شده. پس با قاطعیت نمی توان منکر شد.ضمن اینکه شهید مطهری هم گاهی دچار سهو شده ، به عنوان مثال در کتاب حجاب به نامه چاپلین به دخترش استناد می کند در حالی که این نامه واقعی نیست .
  • بدون نام IR ۱۳:۵۰ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۲
    1 0
    لطفا اگر كسي در باره سن حضرت رقيه مطلبي يا منبعي ميدونه ارائه كنه
  • بدون نام IR ۱۴:۲۶ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۲
    1 0
    علت بيان اين نقدها را همواره بايد در اين قاعده ي نانوشته بدانيم كه «خراب كردن آسانتر و راحت تر از ساختن است» به راستي اگر شهيد مطهري در اين باره اشتباه كرده است، چرا اين بزرگواران به جاي نوشتن يك مطلب علمي و مستدل،‌ ترجيح مي دهند سالي يك شب آن هم در يك سخنراني، اين متفكر بلند مرتبه را نقد نمايند؟؟؟!!!
  • بدون نام IR ۱۴:۴۲ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۲
    0 2
    نام و نان برای مداحان واقعی از صدقه سر امام حسین است اگرچه خط انقلاب از خط عاشورا جدا نیست ولی اینگونه نسبت شهرت مداحان غیر مداح را به انقلاب دادن اجحاف در حق انقلاب است کلا حرفهایتان غیر از نقدی که وارد شد پسندیده است
  • ناشناس IR ۱۵:۲۶ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۲
    3 0
    درود خدا براو وکسانی که در راه خدا خرافات را از چهره اسلام می زدایند ودر این راه حتی به شهادت نیز رسید ه اند
  • محسن IR ۱۶:۰۷ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۲
    6 2
    امام(رض) تعبیری بسیار دقیق و شاید بتوان از کرمات آن امام دانست که می دانستند دیر یا زود افرادی با انگیزه های مختلف به این شهید بزگوار ایراد گرفته و حتی ایشان را متهم نمایند لذا فرمودند (آثار شهید مطهری بدون استثنا مفید است) البته نقد علمی کردن بحث دیگری است اما کسانی که از نظر علمی شاگرد آن بزرگوار هم محسوب نمی شوند آنهم در منبر چنین ایرادی جای تامل دارد از بزگان حوزه مخصوصا حضرات آیات عظام جوادی آملی ومکارم شیرازی که با افکار آن شهید آشنا هستند پاسخ این ایرادات را بدهند.
  • بدون نام IR ۲۳:۲۶ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۲
    4 4
    نون يه عده رااستاد مظهري آجر كرد وحالا وقتش رسيده كه تلافي كنند عده اي كه عاشورارابراي گرياندن وگرياندن رابراي....
  • بی نام IR ۲۱:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۷
    1 0
    اولا این مطلب نقد را باید افرادی مثل ایت الله مصباح و ایت الله استادی وامثال ایشان که نقدهای کاملا علمی بر کتاب حماسه حسینی دارند بگویند ثانیا در بسیاری از حوزه ها جواب های مستدل دیگری داده شده ثالثا به تعبیر علامه مصباح جناب مطهری مجتهد در همه فنون نبوده اند بلکه این تحقیقات ایشان بوده وبدون هیچگونه دقت در مطالبش بعد از ایشان چاپ شده رابعا شما بزرگوار افرادی مثل شیخ طوسی شعرانی شهید اول بحرانی طبرسی مجلسی ابن نمای حلی مرحومین نراقی شوشتری ها دربندی را نمیشناسی که هم فقیه بودند هم دسترسی بهتری به کتب داشتند که مثلا بعضی از ان کتب اسمشان در تالیف فقها هست ولی امروز به واسطه از بین بردن ان توسط دشمنان در دسترس نیست ای فقها نمیفهمیدند جناب ایشان همه را فهمیدند لطفا مطلع باشید وایراد کنید
  • raghib DE ۱۳:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۸
    1 0
    بعید می دونم جوابی که نسبت به اون دو تا واعظ و کلا منتقدین دادین جواب محکم و قانع کننده ای باشه. فکر کنم فقط یه متن برای دفاع بی دلیل باشه...