کتاب «چه کسی از طرف اسلام سخن می‌گوید؟» بر اساس پژوهش‌های موسسه گالوپ در فاصله سال‌های ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۷ در گفت‌و‌گوهای رو در روی یک ساعته و بیشتر با ده‌ها هزار مسلمان در ۳۵ کشور جهان نوشته شده است.

به گزارش خبرآنلاین، کتاب «چه کسی از طرف اسلام سخن می‌گوید؟» با عنوان فرعی «یک میلیارد مسلمان واقعا چگونه فکر می‌کنند» نوشته جان ال. اسپوزیتو و دالیا مجاهد است که نشر هرمس آن را با ترجمه سهیلا ناصری در 182 صفحه با قیمت 3800 تومان روانه بازار نشر کرد.

 

یکی از پژوهشگران موسسه آمریکایی «گالوپ» که مسلمان هم بوده، بعد از ماجرای 11 سپتامبر و موج اسلام هراسی در غرب، خواسته به غربی ها نشان بدهد که تصورشان از اسلام ناقص و حتی غلط است. او با کمک عده ای از همکارانش به خاورمیانه آمده است. او و همکارانش ظرف شش سال، یعنی از 2001 تا 2007 بین 35 کشور مسلمان (که 90 درصد جمعیت مسلمانان را تشکیل می دهند) گشته اند و با 50 هزار نمونه آماری مصاحبه کرده اند. نتیجه کارشان هم کتابی با این عنوان شده است: «چه کسی از طرف اسلام سخن می گوید؟».

 

نویسندگان در این کتاب با سوالاتی چون «آیا مسلمانها علاقه ای به خشونت دارند؟ آیا مسلمانها از غرب و آمریکا خوششان می آید؟ آیا گروه های افراطی مثل القاعده، مذهبی تر از بقیه مسلمان ها هستند؟ آیا غربی ها صلح طلب تر از مسلمانها هستند؟ آیا وضعیت زنان در جوامع اسلامی بد است؟ مسلمانها در دنیای امروز دقیقا چه می خواهند؟ و…» به بررسی جوامع مسلمان پرداخته اند.

 

در معرفی این کتاب آمده است: «نتایجی که در این تحقیق شش ساله به دست آمده است، چنان بوده که باراک اوباما، «دالیا مجاهد» آمارگیر مسلمان موسسه گالوپ را (که اسمش روی جلد کتاب هم هست) مشاور خودش کرده است. چرا که حتی کاخ سفید هم بعد از انتشار این کتاب فهمیده که واقعا چیز زیادی از مسلمانان و امت اسلام نمی داند. این کتاب تصویری به دست داده که حکم تلنگر و یادآور را دارد. به عنوان مثال آمارها نشان می دهد که فقط 20 درصد امت اسلام را عرب ها تشکیل می دهند، پس دیگر نباید امت اسلام را با عرب ها یکی دانست. نکته اصلی کتاب هم این است که تمام آمار و ارقامی که در کتاب ذکر شده، مبتنی بر آمار و روش های علمی هستند و محققان این کتاب هم مدام یادآور شده اند که این رقم چند درصد ضریب خطا دارد (بیشترین ضریب خطا ± 4/5 درصد است) یا در چه شرایطی و در چه کشوری آمارگیری شده است.»

 

مترجم در یادداشتی در ابتدای کتاب آورده است: «پس از واقعه یازدهم سپتامبر، خشونت و اعمال تروریستی در سرتاسر جهان افزایش پیدا کرد و مسلمانان و غیرمسلمانان، هر دو، قربانیان این تروریسم شدند. این واقعه باعث عمیق‌تر شدن شکاف بین جهان غرب و جهان اسلام گردید و حرکتهای ضدآمریکایی در جهان اسلام و اسلام‌هراسی در غرب روز به روز بیشتر مشاهده شد.

 

این کتاب حاصل مطالعه تحقیقاتی چندساله موسسه گالوپ است که بین سالهای 2001 تا 2007 انجام گرفته است. این موسسه با انجام مصاحبه‌هایی رو در رو با ساکنان کشورهایی که عمدتا مسلمان هستند یا جمعیت مسلمان قابل ملاحظه‌ای دارند پرسشهایی مطرح کرده است که پاسخ آنها به درک بهتر غربی‌ها از اسلام و مسلمانان کمک می‌کند. این کتاب با طرح چند سوال اساسی تلاش دارد تا نظرات و عقاید مسلمانان را، که در بسیاری از موارد نادیده گرفته می‌شود، برای جهان غرب روشن سازد.

 

شایان ذکر است که این کتاب براساس تحلیلهای نویسندگان غربی تنظیم شده است. بنابراین برداشت آنها از پاسخهای ارائه شده مسلمانان ممکن است با واقعیات جهان اسلام منطبق نباشد. بر این اساس، بخشهایی از کتاب که این واقعیات را مد نظر قرار نداده به روشهای مقتضی مورد تلخیص قرار گرفته است.»

 

 

ساکنان پایتخت برای تهیه این کتاب‌‌‌ کافیست با شماره 20- 88557016 سامانه اشتراک محصولات فرهنگی؛ سام تماس بگیرند و کتاب را در محل کار یا منزل _ بدون هزینه ارسال _ دریافت کنند. سایر هموطنان نیز با پرداخت هزینه ارسال پستی، می توانند تلفنی سفارش کتاب دهند.

 

291/60

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 187723

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 15 =