۰ نفر
۱۷ آذر ۱۳۹۰ - ۱۹:۳۰

اندوخته های آب شیرین منطقه خاورمیانه به نسبت سال 1960 میلادی بیش از یک سوم کاهش یافته است.

"با شکست برنامه‌های دولت سعودی در نمک زدایی از آب و کاهش چشمگیر اندوخته های آب فسیلی این کشور، حالا نه تنها سعودی‌ها آبی برای تأمین نیازهای بلندپروازانه خود در تولید و خودکفایی محصولات کشاورزی ندارند، بلکه حتی از کمینه آب شرب مورد نیاز شهروندانشان هم محروم مانده اند."

محمد درویش، عضو هیأت علمی مؤسسه تحقیقات جنگل ها و مراتع کشور در تازه‌ترین یادداشت خود برای خبرآنلاین با اشاره به مطلب بالا نوشته است: تنها در طول دهه نخست قرن بیست و یکم، به فهرست کشورهایی که مردمان شان با تنش آبی روبرو هستند، نام 24 کشور جدید هم افزوده شد که اغلب در خاورمیانه استقرار دارند.

این فعال محیط زیست همچنین ادامه داده است که: گزارش سال 2007 بانک جهانی نیز از این منظر حایز اهمیت است که تأکید کرد: اندوخته های آب شیرین منطقه خاورمیانه به نسبت سال 1960 میلادی بیش از یک سوم کاهش یافته است. همان گزارش میگوید جهانیان در طول 15 سال (1987 الی 2002) افزون بر 3 هزار و 807 میلیارد و 400 میلیون مترمکعب از اندوخته‌های آب شیرین خود را از دست داده‌اند. در حقیقت، مجموع ذخایر آب شیرین در خاورمیانه، عرصه‌ای که 14 درصد سهم خشکی های جهان را به خود اختصاص داده، فقط 2 درصد است و در این میان، کشورهایی نظیر عربستان، کویت، قطر و امارات متحده عربی، تقریباً تمامی آب‌های موجود در آبخوان‌ها و سفره‌های آب زیرزمینی و حتی آب‌های فسیلی‌شان را مصرف کرده‌اند. به همین دلیل، چاره‌ای جز استفاده روزافزون از آب شیرین کن های برقی و خورشیدی و روش های نمک زدایی از آب ندارند.

میتوانید یادداشت کامل را اینجا بخوانید.

47234

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 188357

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 5 =