پژو ۱۸۵ میلیون تومان گران شد/ قیمت واقعی خودروهای وارداتی مشخص شد

رئیس پیشین اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودروی تهران گفت: اگر عملکردها درست بود در شش ماهه دوم سال ۱۴۰۲ قیمت خودرو در کشور ۲۷ درصد افزایش پیدا نمی‌کرد. سال ۱۴۰۲ تمام شد اما گام مثبتی در مسیر تعدیل بازار خودرو مشاهده نشد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، سعید موتمنی، رئیس پیشین اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو، شرحی از وضعیت بازار خودرو در سال ۱۴۰۲ ارائه کرد و گفت: در نیمه اردیبهشت ۱۴۰۲ افزایش قیمتی در بازار رقم خورد. اما در کل در نیمه نخست این سال، جوی آرام بر بازار خودرو حکمفرما بود، با این حال از اوایل شهریور کاهش عرضه خودرو به افزایش تدریجی قیمت آن در بازار انجامید و این اتفاق تا پایان سال قیمت انواع خودروهای داخلی، وارداتی و مونتاژی را ۲۵ تا ۲۷ درصد افزایش داد.

وی به ایلنا افزود: به طور مثال پژوی ۴۰۵ که در شهریور ۴۷۰ میلیون تومان معامله می‌شد در پایان سال با قیمت ۶۵۵ میلیون تومان معامله شد یا دنای اتوماتیک در شهریور در بازه قیمتی ۷۹۵ تا ۸۰۰ میلیون تومان معامله می‌شد اما قیمت آن در پایان سال به کانال یک میلیارد تومان وارد شد. همچنین کوئیک S که در شهریور ۳۴۲ میلیون تومان بود در پایان سال با قیمت ۴۱۲ میلیون تومان معامله شد.

عضو کمیسیون تخصصی خودروی اتاق اصناف ایران در پاسخ به اینکه حضور خودروهای وارداتی در بازار تا چه اندازه پررنگ است، توضیح داد: تعداد خودروهای وارداتی موجود در بازار به اندازه‌ای محدود است که قیمت آن بالاتر از قیمت واقعی است، به طور مثال یک خودروی توسان مدل ۲۰۲۳ اکنون با قیمت حدود ۸۵ هزار دلار به دست مشتری می‌رسد.

وی اضافه کرد: خودروهای چینی هم با قیمت‌های ۲۳ هزار دلار تا ۴۰ هزار دلار به دست مشتری می‌رسد، این در حالی است که در بازارهای جهانی قیمت این خودروها تا این اندازه بالا نیست اما در ایران عرضه حداقلی در برابر تقاضای بالا چنین ارقامی را برای خودروهای وارداتی رقم زده است. در مورد خودروی تولید داخل هم وضع به همین گونه است و نبود تعادل در بازار خودروست که سبب شده پژوی ۲۰۷ اتومات بیش از یک میلیارد قیمت داشته باشد.

موتمنی در پاسخ به اینکه تا چه اندازه به تحقق وعده‌های مقامات مسئول درباره تقویت عرضه در بازار خودرو امیدوار است، گفت: سال گذشته هم وعده تقویت عرضه داده و از واردات خودرو صحبت شد، همچنین وعده داده شده بود در سال گذشته بیش از یک میلیون دستگاه خودرو در کشور تولید شود اما واقعیت بازار گویای این است که در عملی کردن وعده‌ها با قدرت اقدام نشده است.

وی تصریح کرد: اگر عملکردها درست بود در شش ماهه دوم سال ۱۴۰۲ قیمت خودرو در کشور ۲۷ درصد افزایش پیدا نمی‌کرد. سال ۱۴۰۲ تمام شد اما گام مثبتی در مسیر تعدیل بازار خودرو مشاهده نشد.

رئیس پیشین اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران در پایان اظهار کرد: ما حاضریم هزاران میلیارد تومان قطعه وارد کنیم و ارز کشور را برای ورود این قطعات خرج کنیم اما حاضر به واردات خودروهای باکیفیت که نیاز مستمر به تعویض قطعه ندارند و مصرف بنزین کشور را هم کاهش می‌دهد نیستیم.

۲۲۳۲۲۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1885968

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =