۶ نفر
۲۱ فروردین ۱۴۰۳ - ۰۸:۰۰
افزایش باردهی باغ گردو بالای ۱۰ تن در هکتار

کشاورزی و احداث باغ گردو، به عنوان یکی از ستون‌های اصلی اقتصاد و زندگی انسان‌ها، همواره توجه بسیاری از افراد و متخصصان را به خود جلب کرده است.

علم کشاورزی با تکثیر نهال گردو ژنوتیپ و پیوندی به باغداران کمک کرده تا درختان پربار و مقرون به صرفه‌ای داشته باشند. احداث باغ مدرن گردو نیازمند دانش، تجربه و همچنین استفاده از تکنولوژی‌های مدرن است. در سال‌های گذشته تولید گردو به عنوان یکی از محصولات باغی با بازدهی و ارزش اقتصادی بالا، توجه بسیاری از کشاورزان و کشاورزان جوان را به خود جلب کرده است. در ادامه همراه ما باشید تا پیشنهادهایی برای افزایش باردهی باغ گردو ارائه دهیم.

هرس درخت گردو و افزایش باردهی سالانه آن

هرس یا تنظیم شاخه‌ها در درختان گردو یکی از عملیات مهم و ضروری در مراقبت و نگهداری از این درختان بوده و به بهبود باردهی و کیفیت محصول را کمک می‌کند. در ادامه توضیحاتی در مورد روش‌های هرس درختان گردو ارائه می‌دهم:

  • هرس شاخه‌های مرده و آسیب‌دیده

در ابتدا، شاخه‌های مرده، آسیب‌دیده و بی‌فایده را از درختان گردو برداریم. این شاخه‌ها منبع بیماری و آفت بوده و انرژی اضافی را از درخت جذب کرده و مانع از تولید میوه بیشتر می‌شوند.

  • هرس شاخه‌های باز

شاخه‌های بسیار باز و بزرگ بر بازدهی درخت تأثیر منفی می‌گذارند. بنابراین، شاخه‌ها را حذف کنید تا شاخه‌های جدید و میوه‌ها در بخش‌های داخلی درخت تشکیل شوند. توجه داشته باشید زاویه شاخه‌ها از یکدیگر بیشتر از ۴۵ درجه نباشد.

  • هرس شاخه‌های متقاطع

شاخه‌های متقاطع که به یکدیگر ساییده می‌شود را حذف کنید تا فضای کافی برای رشد سایر شاخه‌ها و ارگان‌های درخت ایجاد شود.

  • هرس برگ‌ها و شاخه‌های زیاد

در صورت وجود برگ‌ها و شاخه‌های زیاد، باید بخشی از آنها را بریده و حذف کنیم تا منابع درخت به درستی توزیع شده و بازدهی بهبود یابد.

  • هرس شاخه‌های عمودی

برخی از درختان گردو شاید شاخه‌های زیادی در جهت عمودی داشته باشند که به تناسب و هماهنگی درخت آسیب می‌رساند. این شاخه‌ها را هرس کرده و به شکل مناسبی تنظیم کنیم.

کودهای مورد نیاز برای افزایش باردهی باغ گردو چیست؟

کارشناسان نهالستان تهران معتقدند، افزایش باردهی باغ گردو به عوامل مختلفی بستگی دارد از جمله شرایط خاک، آبیاری، تغذیه، مدیریت آفات و بیماری‌ها، هرس و مدیریت درختان و ... . از جمله عوامل مهمی که به افزایش باردهی کمک می کند، کودهای مخصوص گردو است. در زیر، تعدادی از کودهای مورد نیاز برای افزایش باردهی باغ گردو آورده شده است:

✓کود آلی:

استفاده از کودهای آلی مانند کود حیوانی (مثل کود مرغی یا کود گاوی) یا کودهای نباتی (مانند کمپوست یا کود سبز) خاک را غنی کرده و تغذیه مورد نیاز درختان گردو را فراهم می‌آورد.

✓کود نیتروژنی:

نیتروژن یکی از عناصر مهمی است که برای رشد و توسعه درختان گردو لازم است. استفاده از کودهای حاوی نیتروژن باعث رشد سریع تر و سلامتی بهتر درختان می‌شود.

✓کود فسفری و پتاسیمی:

این دو عنصر نیز از عناصر مهمی هستند که برای توسعه سیستم ریشه، تقویت ساختار گیاه و تشکیل میوه‌های سالم و بزرگ لازم است. بررسی نیاز خاک به فسفر و پتاسیم و استفاده از کودهای مناسب در صورت نیاز می‌تواند مفید باشد.

✓کودهای میکروبیولوژیک:

برخی کودهای حاوی مواد میکروبیولوژیک بوده و روند تجزیه و تحلیل مواد آلی در خاک را تسهیل کرده و باعث بهبود ساختار خاک و جذب مواد غذایی توسط ریشه‌ها می شوند.

✓کودهای زیستی:

استفاده از کودهای حاوی ارگانیسم‌های زنده مانند باکتری‌ها و قارچ‌های میکوریزا باعث بهبود تغذیه ریشه‌ها و جذب عناصر غذایی توسط گیاهان را فراهم کند.

افزایش باردهی باغ گردو بالای ۱۰ تن در هکتار

سموم و آفت کش‌هایی که مانع از بیماری درختان گردو می‌شود چیست؟

وقتی درختان یک باغ بیمار و یا دچار آفت زدگی می‌شوند، تاثیر منفی بر باردهی سالانه باغ گردو خواهد گذاشت. برای باغات گردو در فصول مختلف می‌توان از سموم و آفت‌کش‌های مختلف استفاده کرد. در اینجا یک نمونه از سموم معمولی استفاده شده در هر فصل آمده است:

۱. بهار:

  • ضد قارچ‌ها: برای جلوگیری از بیماری‌های قارچی مانند بیماری پوست گردو می‌توانید از سمومی مانند کربنات مس استفاده کنید.
  • آفت‌کش‌های حشره‌ای: برای کنترل کرم‌های گردو از سمومی مانند اسپینوساد یا کلرپیریفوس استفاده کنید.

۲. تابستان:

  • آفت‌کش‌های حشره‌ای: برای کنترل کرم‌های میوه و سایر آفات می‌توان از سمومی مانند کلرپیریفوس، دیازینون یا فنتیون استفاده کرد.

۳. پاییز:

  • ضد قارچ‌ها: برای جلوگیری از بیماری‌های قارچی در فصل پاییز از سمومی مانند کربنات مس استفاده کرد.
  • کنترل شته‌ها: برای کنترل شته‌های میوه از سمومی مانند اسپینوساد یا فنتیون استفاده کنید.

همچنین، توصیه می‌شود قبل از استفاده از هر نوع سموم، برچسب محصول را به دقت مطالعه کرده و دستورالعمل‌های استفاده و ایمنی را رعایت کنید.

آبیاری صحیح برای افزایش باردهی باغ گردو

میزان آب مورد نیاز برای یک هکتار باغ گردو ممکن است در فصل‌های مختلف متغیر باشد و بستگی به شرایط آب و هوایی، نوع خاک، و مرحله رشد گردو دارد. اما در کل، در فصل‌های مختلف به اندازه‌های مختلفی آب نیاز دارد.

در فصل بهار، بسته به منطقه و شرایط آب و هوایی، باغات گردو، به مقدار زیادی آب نیاز دارند. این موقعیت به دمای هوا، بارش‌ها و مرطوبیت خاک بستگی دارد. برای مراقبت از درختان گردو در این فصل، باید مطمئن شوید که خاک همیشه مرطوب باشد و در صورت نیاز به آبیاری منظم باشید. البته مهم‌ترین چالش در آبیاری باغ گردو در فصل بهار آبیاری درختان گردو در زمان شکوفه دهی است. آبیاری غیر اصولی در زمان شکوفه دهی باعث ریزش شکوفه‌ها خواهد شد.

در فصل تابستان، با افزایش دما و تبخیر بیشتر، نیاز به آبیاری باغات گردو بیشتر می‌شود. برخی از مناطق به خاطر گرمای هوا، نیاز به آبیاری فراوان‌تری دارند تا خاک رطوبت کافی را حفظ کرده و درختان گردو به خوبی رشد کنند. مهمترین چالش در آبیاری باغات گردو در فصل تابستان آبیاری در خرداد ماه است. چون هوا در خرداد ماه به یک باره گرم می‌شود و اگر کشاورز به گرمای هوا توجه نکند باعث تنش‌های گرمایی در باغ گردو می‌شود.

در فصل پاییز، با کاهش دما و کمتر شدن تبخیر، نیاز به آبیاری کمتر می‌شود. اما اگر در این فصل بارش‌های کافی وجود نداشته باشد، باید آبیاری دستی انجام شده و رطوبت خاک حفظ شود. در فصل زمستان، نیاز به آبیاری عمدتاً کمتر شده و در مناطق سردسیر و کوهستانی قطع می‌شود. زیرا بارش‌های باران یا حتی برف خاک را به اندازه کافی مرطوب نگه می‌دارد.

خرید نهال گردو اصلاح شده و ژنوتیپ

باروری بالا در درختان گردو یا هر گیاه دیگری به عوامل مختلفی بستگی دارد که می‌تواند در نوع ژنوتیپ و نوع پیوند تفاوت‌هایی داشته باشد. در اینجا به برخی از عوامل مهم که ممکن است بر باروری درختان گردو تأثیر بگذارند، اشاره می‌کنیم:

۱. ژنوتیپ (ژنتیک): ژنتیک یکی از عوامل مهم در تعیین باروری درختان گردو است. برخی از ژنوتیپ‌ها دارای ویژگی‌هایی هستند که باعث افزایش باروری می‌شوند.

۲. پالایش ژنتیکی (اصلاح نژاد): پژوهش‌های پالایش ژنتیکی و اصلاح نژاد به ایجاد ژنوتیپ‌های جدید با عملکرد بهتر و باروری بالاتر کمک می‌کنند. از ویژگی های بارز پالایش ژنتیکی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مقاومت به بیماری‌ها
  • تنوع ژنتیکی
  • سازگاری بیشتر با شرایط محیطی

افزایش باردهی باغ گردو بالای ۱۰ تن در هکتار

کلام آخر

برای افزایش باردهی باغات گردو علاوه بر خرید نهال گردو ژنوتیپ و اصلاح شده حتماً شرایط نگهداری و مراقبت از آنها را آموزش ببینید. برای این کار می‌توانید نهالستان‌ هایی مانند پالیز نهال را هستند که مشاوره رایگان جهت نگهداری از باغ های گردو ارائه می‌دهند.

وب سایت: bartarnahal.ir

تماس با پالیز نهال:

09144501003

09144501007

09144501008

0914450100

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1892890

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 15 =