علی اکبر صالحی خطاب به دولتمردان ترکیه پرسید: ما کدام حرف را باور کنیم؟ حرف شما یا آمریکا؟

وزیر امور خارجه کشورمان درباره هواپیمای جاسوسی ایالات متحده آمریکا ، سفر مخفیانه جلیلی به روسیه و استقرار سامانه دفاع موشکی آمریکا در ترکیه توضیحاتی را ارائه داد.
علی اکبر صالحی با تاکید بر اینکه ایران، صاحب اختیار هواپیمای تجسسی آمریکا است، گفت: هرگونه تصمیم گیری درباره این هواپیما به عهده شورای عالی امنیت ملی است.
اهم سخنان علی اکبر صالحی وزیر امورخارجه را به نقل از ایرنا در ادامه بخوانید:
  • این به خودشان(آمریکایی‌ها) برمی گردد که موضوع شکار پهباد را بخواهند باور کنند یا نکنند؛ ما از این عدم باورها زیاد داشته ایم.آمریکا چه بخواهد باور کند و چه نکند، نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران بدون کمک هیچ کشور خارجی این هواپیما را با کمترین آسیب به زمین نشانده اند.آمریکا از طریق سفیر سوئیس در تهران که حافظ منافع این کشور است، برای استرداد این هواپیما پیامی را ارسال کرده که پاسخ ما به این درخواست روشن است.
  • جمهوری اسلامی ایران در چارچوب کنوانسیون های بین المللی این 'تجاوز' را پیگیری و از حقوق ملت دفاع می کند.
  • (خطاب به همسایگان ایران) خاک و حریم هوایی خود را در اختیار آمریکا و همپیمانانش قرار ندهند چرا که 'اقدامی غیر دوستانه' تلقی می شود.
  • هنگامی که تصدی سازمان انرژی اتمی را به عهده داشتم، دکتر احمدی نژاد فرمودند بروید و غنی سازی 20 درصد را خودتان راه بیندازید و وقتی پیرو دستور ایشان، پس از دو روز اعلام کردیم فرایند غنی سازی 20 درصد آغاز شده است، اگر یادتان باشد تمامی رسانه های غربی گفتند این 'یک بلوف' است و ایران توانایی غنی سازی 20 درصد را ندارد.
  • درباره هواپیمای تجسسی رادار گریز آمریکا نیز که یکی از هواپیماهای بسیار پیشرفته آنها است، وقتی عزیزان ما در نیروهای مسلح توانستند به زیبایی، آن را به زمین بنشانند، چند روز این مطلب را اعلام نکردیم تا ببینیم طرف مقابل چه می گوید و بازتاب ها چه خواهد بود.
  • ( با رد برخی ادعاها مبنی بر کمک گرفتن از کارشناسان کشورهای دیگر برای به زمین نشاندن هواپیمای آمریکایی) وقتی چنین 'پهپادی' وارد کشور می شود، فرصتی نیست که از کسی کمک بخواهید؛ خودمان اکنون هواپیماهای بدون سرنشین رادار گریز تجسسی می سازیم.
  • حتی گفته اند این هواپیما خودش به زمین نشسته است؛ خب! باور این کار برای آنها سخت است و شاید اگر من هم جای آنها بودم به غرورمان بر می خورد که کشوری در حال توسعه اینگونه بتواند به بالاترین فناوری های پیچیده کنترلی، مخابراتی و رادیویی دست یابد.
  • حضور این هواپیما را بر فراز حریم هوایی جمهوری اسلامی ایران، یک 'تجاوز' می دانیم و در چارچوب کنوانسیون ها که حقوقمان در آنها لحاظ شده است، به همان میزان که خود را 'متعهد' می دانیم، به همان میزان نیز سعی خواهیم کرد از 'حقوقمان' دفاع کنیم و به هر آنچه در این کنوانسیون ها پیش بینی شده است، عمل خواهیم کرد.
  • 'اعتراضی' را به دبیر کل سازمان ملل متحد ارسال کردیم و اعتراض هایی را نیز برای دبیر کل سازمان همکاری اسلامی و دبیر کل جنبش عدم تعهد ارسال کرده ایم. وزارت امور خارجه از بعد حقوقی نیز در حال بررسی این تجاوز است تا جنبه های خاصی را به اجرا بگذارد.
  • آمریکایی ها پیامی را از طریق سفیر سوئیس فرستاده بودند و در آن پیام تقاضا کرده اند، این هواپیما را پس بدهید؛ به همین سادگی. پاسخ ما مشخص است؛ حالا آنها برای اینکه از این مهلکه خود را خارج کنند، ادعاهای دیگری دارند از جمله اینکه اعلام کرده اند این هواپیما در حال انجام ماموریت سازمان ملل بوده است.
  • انجام ماموریت برای سازمان ملل، شیوه های خود را دارد. برای مثال، وقتی در بسیاری مناطق، سازمان ملل نیرو اعزام می کند مانند سومالی یا جنوب لبنان، تانک ها، خودروها و ابزار و ادواتش ، آرم و رنگ خاصی دارند. ادعاهای آمریکا در این زمینه 'کاملا بی مبنا، بی اساس و بی پایه' برای 'رد گم کردن، فرار به جلو و ایجاد زمینه ای برای توجیه عمل خصمانه اش' است که البته هیچ کس، خریدار آن نیست.
  • تحولات منطقه، تحولاتی مورد توجه کشورهای منطقه از جمله روسیه است. ما رایزنی هایی در ارتباط با تحولات منطقه با روسیه داریم و دکتر جلیلی برای رایزنی با روسها درباره تحولات منطقه سفر کرد و هیچ بحثی در ارتباط با هواپیمای تجسسی آمریکا نشده است.
  • سفیر افغانستان را بر اساس این اصل احضار کردیم که خاک کشور همسایه نباید مورد استفاده برای تجاوز به همسایگان مورد استفاده قرار گیرد. با توجه به بررسی هایی که انجام دادیم هواپیمای تجسسی آمریکا از افغانستان عبور کرده و به فضای ایران آمده بود؛ از این رو از دولت محترم جمهوری اسلامی افغانستان تقاضا کردیم که به این موضوع بطور جدی رسیدگی کند و دیگر اجازه ندهد چنین اتفاقی بیفتد چرا که این امر به عنوان یک 'اقدام غیردوستانه' تلقی می شود.
  • درباره رادارهای مربوط به سپر دفاع موشکی که قرار است در ترکیه استقرار یابد، این بخشی از یک منظومه است که قرار است بخشی در ترکیه مستقر شود. با دوستان ترک صحبت کردیم و اعتراض خود را بطور دوستانه با آنها بیان کردیم و آنها توضیحاتی داشتند مبنی بر اینکه مقصد و هدف این سامانه راداری، ایران نیست. برخلاف آنچه دوستان ترک بیان کرده اند ، خانم هیلاری کلینتون وزیر خارجه آمریکا چند روز پیش در ژنو اعلام کرد که این سامانه راداری فقط برای مقابله با موشک های ایرانی است.
  • (خطاب به دولتمردان ترکیه)ما کدام حرف را باور کنیم؟ شما می گویید قطعا هدف ایران نیست اما خانم کلینتون، هدف از این سامانه راداری را جمهوری اسلامی ایران بیان می کند. دوستان ترک ما در قبال این حرف خانم کلینتون چه جوابی دارند؟
  • این فقط ما نیستیم که نسبت به این سامانه راداری حساسیت داریم، کشورهای دیگری هم در منطقه هستند که همین حساسیت را دارند از جمله روسیه؛ روسها هم به این موضوع اعتراض دارند.
29219
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 189770

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سیاوش CH ۱۴:۴۷ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۶
    28 4
    چه قدر حرف زده ...
  • بدون نام IR ۲۳:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۳
    1 0
    با طناب پوسیده روسیه خائن به چاه وارد نشوید.