رازگشایی از برابر بودن سرعت نور با مختصات هرم بزرگ مصر

کافی است کمی در اینترنت جست‌وجو کنید تا با انبوه مطالب دانش گمشده پیشینیان، باستان‌شناسی فضایی، اسرار مصر باستان و ... مواجه شوید. یکی از معروف‌ترین این ادعاها، ارتباط بین سرعت نور و مختصات جغرافیایی اهرام مصر است.

به گزارش خبرآنلاین، سرعت نور در خلأ ۲۹۹٬۷۹۲٬۴۵۸ متر بر ثانیه است و عرض جغرافیایی هرم بزرگ جیزه در مصر نیز ۲۹٫۹۷۹۲۴۵۸ درجه شمالی است. کم نیستند افرادی که این برابری عجیب را دلیلی بر دانش گمشده مصریان باستان و ارتباط آن‌ها با فضانوردان باستانی و حیات فرازمینی می‌دانند.

اما به‌راستی، آیا این برابری واقعیت دارد و اگر بله، آیا تصادفی است؟

متأسفانه یا خوشبختانه، مقدار عددی سرعت نور و عرض جغرافیایی هرم جیزه با هم برابر است. نور با سرعت ۲۹۹۷۹۲۴۵۸ متر بر ثانیه در خلأ حرکت می‌کند که طبق نظریه نسبیت خاص، بالاترین حد سرعت اجرام در عالم ما به شمار می‌رود. عرض جغرافیایی هرم بزرگ جیزه نیز درواقع ۲۹٫۹۷۹۲۴۵۸ شمالی است (می‌توانید از گوگل‌مپ یا هر نرم‌افزار جغرافیایی دیگری مشاهده کنید)؛ اما فراموش نکنید که در این عرض جغرافیایی، فقط هرم بزرگ جیزه واقع نشده و مکان‌های دیگری نیز در سراسر زمین روی همین عرض جغرافیایی واقع شده‌اند.

اما آیا این یکسان بودن، تصادفی است؟

پاسخ دوباره مثبت است. نخستین بار، اوول رومر، اخترشناس دانمارکی بود که سرعت نور را در سال ۱۶۷۶ با رصد حرکت قمرهای سیاره مشتری اندازه گرفت. پیش از او دانشمندان زیادی از جمله «گالیلئو گالیله» تلاش کرده بودند تا سرعت نور را اندازه بگیرند، اما به دلیل محدودیت‌های فناوری شکست خوردند و صرفا نتیجه گرفتند که سرعت نور، بسیار زیاد است.

مصریان باستان، حتی اگر فرض بگیریم که قرن‌ها پیش از رومر، سرعت نور را اندازه گرفته بودند و به دلایلی آن را مسکوت نگه داشته بودند، برای اندازه‌گیری طول از واحد «متر» استفاده نمی‌کردند؛ چراکه این واحد نخستین‌بار در سال ۱۷۹۱ میلادی تعریف شد.

مصریان باستان از واحد «ذراع» استفاده می‌کردند که معادل فاصله نوک انگشت میانی تا آرنج دست است؛ پس مصریان سرعت نور را حدود ۵۷۱,۰۳۳,۲۵۳ ذراع بر ثانیه می‌سنجیدند. حال بیایید ببینیم که آیا در عرض جغرافیایی ۵۷.۱۰۳۳۲۵۳ شمالی (از شرق تا غرب روسیه) آیا پدیده‌ای خاص یا شیئی تصادفی وجود دارد؟

درست است که مصریان باستان در برخی حوزه‌ها اقدامات چشمگیری انجام می‌دادند، اما آن‌ها هرگز سرعت نور را اندازه‌گیری نکردند یا با استفاده از خطوط جهانی طول و عرض جغرافیایی حرکت نمی‌کردند. هرآنچه معتقدان به نظریات توطئه و فضانوردان باستانی و مشابه آن‌ها می‌گویند، چیزی بیش از پدیده‌ای تصادفی نیست.

۵۴۵۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1898443

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 20
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 3
  • بیژن IR ۲۲:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۳
    0 0
    چه توهماتی. متر که جزو قوانین و ثابت های طبیعی نیست که توسط بیگانگان و یا مردم قدیم شناخته شده باشه. این واحد در عصر جدید و با توافق دانشمندان تعیین و استفاده شده.
  • IR ۲۳:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۳
    0 0
    شاید هرم اصلی از اول مبدا نصف النهار انتخاب شده و اعمال میشده ولی بعد با قدرت گرفتن انگلستان و فتح اکثر کشورهای جهان گرینویچ که اختلاف دقیق نوری داشته انتخاب شده تا یک جور دهن کجی باشه!
  • ایمیل IR ۰۳:۰۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۴
    17 3
    البته اگر قطر زمین، در نقطه ای که هرم بزرگ هست، را بر ارتفاع هرم بزرگ تقسیم کنیم ثانیه های شبانه روز یا همچین چیزی حاصل میشود ک دقیق یادم نیست. این از سرعت نور هم عجیبتر هست چون لازمه ی اون دانشتن قطر زمین در یک نقطه ی مورد نظر هست.
    • Ali IR ۱۹:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۴
      2 15
      اینو چهارتا آدم بیکار هم صبح تاشب بشینن فکر کنن در میارن نیاز به محاسبه نداره که جمع کنید این چرندیات اهرم مصر رو
    • دانی IR ۲۰:۴۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۴
      4 0
      اگه یه چوب رو بزارن وسط و سایه چوب رو خط بزنن یه زمانی در شبانه روز از خطها حاصل میشه و برای هر لحظه میشه یه ارتفاعی در نظر گرفت اینها رو با یه حساب سر انگشتی هم میشه پیدا کرد یه کم آدم فکر کنه پاسخ همه سوالات واضح هست نیاز به فضایی و نیروهایی ماورایی نیست
  • محسن IR ۰۴:۱۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۴
    16 8
    تصادفی!
  • علی IR ۰۹:۳۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۴
    23 3
    اگر این موضوع برای کعبه بود ... چه باید میکردیم؟!
  • بینام IR ۱۰:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۴
    10 13
    این خیلی ساده میتونه باشه اونها به تکنولژی درسترسی نداشتند فقط کافیه با یک ستاره یا یک شی که در زمان مشخصی دیده میشود و محو میشود مختصات رو تطبیق بدهند و اهرام را در آنجا بنا کنند که بدون محاسبه اعداد و ارقام هم این کار دشواری نیست پس میتوان گفت بر اساس یک مشت خرافه این داستان اتفاقی رخ داده است.
  • مجید IR ۱۸:۴۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۴
    5 6
    به نظرم یکسان بودن ارقام دو عدد نه رقمی تحت هیچ شرایطی اتفاقی نیست از طرفی مطابق با تکنولوژی اون زمان هم نیست مگر اینکه کار یکی از پیغمبران اون زمان باشه و شاید در آینده این موضوع به اثبات برسه
  • ویلیام IR ۱۸:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۴
    5 1
    بالاخره یک مقاله بدرد بخور درست حسابی درست خوندیم. صد ساله دارم میگم بابا... اون موقع ها اصلا واحد متر وجود نداشته
  • IR ۲۰:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۴
    11 1
    سلام ساختار اهرام ثلاثه بر اساس ساختار منظومه شكارچی است
  • سلیمان IR ۲۳:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۴
    2 0
    یه جوری گفتی رمز گشایی کردن فکر کردم حالا چیه
  • کورش احمدی IR ۰۱:۱۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۵
    5 2
    وقتی هرم زساخته شد عرض و طول جغرافیایی نداشتیم بیخودی فلسفه نبافید
  • عجب IR ۰۱:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۵
    4 0
    زاویه و طرز قرار گرفتن سه هرم مصر با رود نیل دقیقا با سه ستاره یا همون صور فلکی معروف اون زمان با کهکشان راه شیری دارند اون اهرام رو شانسی نساختن یه حفره از مقبره فرعون به سمت آسمان هست که دقیقا به سمت ستاره ای موسوم به الهه عمر جاویدان است وبا توجه به چرخش زمین این ستاره هر صد هزار سال یکبار از اون حفره دیده میشه
    • محمد IR ۱۲:۱۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۵
      0 0
      ایول اگه حقیقت داشته باشه این اطلاعاتت خیلی حال کردم حلالت
  • حسین IR ۰۷:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۵
    1 1
    من این موبایل وکامپیوتری که دارم برام خیلی عجیب تراز هرم مصر وبقیه عتیقه هاست عتیقه پرستی عین جهالته که توپیشرفته ترین تمدن داری زندگی میکنی بری اشغال بخری که بدرد لای جرزهم نمیخوره یکی مثل همین میلیاردر فرانسوی باعث این رسمهامیشن کاشکی یه ماشین زمان اختراع میشد عاشقان گذشته رومیبرد به هرزمونی که دلشون میخواد برن اونجاقشنگ حال کنند
  • قاسم IR ۰۷:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۵
    1 1
    مطلب شما هم منطقی نیس دارین صحبت از کمک فرازمینی میکنید بعد میگید اون موقع متر و سرعت نور هنوز کشف نشده
  • Aidin .HP IR ۱۷:۵۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۵
    1 0
    سه هرم بزرگ جیزه دقیقا همان سه ستاره پر نور کمربند صورت فلکی شکارچی هستند و اگر به همان زاویه ای که اهرام قرار دارند ((از بالاو با تصاویر ماهواره ای ))نگاه کنیم دقیقا جایی که ابوالهول قرار داره صورت فلکی Cetusکه به شکل یک عقاب است میبینیم ،، و بسیاری از افراد هم معتقدند که ابوالهول ابتدا به شکل عقاب بوده و بال. نوک داشته !! یعنی دقیقا با استفاده از این سازه های بزرگ داشتند نقشه اون منطقه از آسمون رو ترسیم می‌کردند
  • IR ۱۹:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۷
    0 0
    واقعا این حجم از اشتباه هم واقعا ارزش تایپ کردن داره دوست عزیز مقایس اندازه گیری هرچی بوده فرق نمیکنه متر اینچ ذراع یا وجب شما سرعت تور رو ۱۰۰۰ وجب اندازه میگیری در مساحت جغرافیایی هزار وجب ی بنا میزاری بعد یکی میاد متر میگیره میشه ۲۵۰ متر سرعت نور مختصات هم میشه ۲۵۰ متر.(عدد هارو کوچیک گفتم متوجه بشی ) در ضمن ساخت همچین سازه ی هنوز ممکن نیست در طول زمانی برابر شما داری درباره سازه چند هزار ساله صحبت میکنی پس دو حالت داره یا فرازمینی ها ساختن یا دانش کم‌شده ای وجود داره در ضمن ابوالهول چند هزار سال قدیمی تره از یک سنک یک پارچه ساخته شده اینا هیچی دمای داخل هرم همیشه ۲۲تا۲۱ درجه اس مواد غذایی دیرتر فاسد میشه اینه هیچی داخل تونل‌ها از چراغ قوه استفاده میشه وووووو هنوز ی دریچه و اتاق مخفی هست که نتونستیم بازش کنیم
  • ناشناس IR ۲۰:۳۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۳
    0 0
    وای چقدر کارشناس😂