۱ نفر
۱ دی ۱۳۹۰ - ۰۷:۰۴

پیدا شدن شیر در جنگل‌های شمال شرق تهران اتفاق مهیجی است. آنقدر که حتی آتش‌نشان های پایتخت هم در عکس‌های یادگاری که با دو شیر نابالغ گرفتند، به جای حس کلاسیک غلبه بر جانوری وحشی، احساس بغل کردن یک گربه را داشتند؛ گربه‌ای که البته غرشش جنگل می لرزاند.

امید کریمی: سه شنبه هفته گذشته  سازمان آتش نشانی تهران اعلام کرد یک قلاده بچه شیر در مناطق شهری شمال شرق تهران در نخستین ساعات بامداد پیدا شده است، آن هم در نیمه شب و در شرق به غرب بزرگراه همت، حوالی خیابان هنگام (اینجا را بخوانید). حرکات این بچه شیر نشان می داد که این حیوان دست آموز است. (عکس های اینجا را ببینید)

یک روز بعد خبر پیدا شدن روباه هم در خیابان ری شنیده شد و البته همان روز هم خبر رسید جنازه یک شیر نابالغ دیگر در غرب تهران، پیدا شده است.

اما احتمالا تهرانی ها در انتظار پیدا شدن پلنگ و ببر در پارک وی بودند که دوباره سازمان آتش نشانی خبر از پیدا شدن یک شیر نابالغ دیگر در شمال شرق شهر و این بار در جنگل های لویزان داد. این بار ساعت 6:30 صبح شیر پیدا شد و چند تیم آتش نشان دنبال شیر جنگل را زیر و رو کردند و شیر را گرفتند. (عکس های اینجا را ببینید) 

اما ماجرا چه بود؟ یکی از کاربران خبرآنلاین اولین گمانه زنی را چنین نوشت: "شخصی به باغ وحش پارک پردیسان مراجعه کرده و اظهار نموده که سه قلاده شیر گم شده است و در این مدت دو شیر پیدا شده است و دیروز هم یک شیر در اتوبان همت بصورت کشته شده پیدا شده است . بنده در ستاد فرماندهی (سازمان آتش نشانی تهران) همکاری دارم."

روز بعد خبرگزاری فارس از قول یک مقام سازمان محیطی زیست نوشت که "3 نفر ادعای مالکیت 2 توله شیر را کرده اند و توله شیرها از طریق مرز پاکستان و افغانستان با خودرو قاچاق شده‌ بودند. احتمال می‌دهیم که این 2 توله شیر توسط خانواده مرفهی نگهداری می‌شدند."

همچنین در این رابطه رئیس انجمن حمایت از حیوانات هم در گفتگویی پرده از پشت صحنه خرید و فروش‌های باغ وحش پارک ارم طی سال‌های اخیر برداشت و این داستان را مربوط به فروش شیرهای باغ وحش ارم در سال‌های اخیر دانست. هرچند که مسوولان باغ وحش تهران چنین چیزی را تکذیب کردند.

 

افزایش علاقه مردم به گربه سانان

روز بعد اما یک نقل قول دیگر شنیده شد: "طی سال‌های گذشته قاچاق حیوانات چهارپا خصوصا از مرزهای شرقی کشور افزایش یافته است که در این خصوص موضوع را به مراجع ذی‌ربط گزارش کردیم. بررسی‌ها نشان می‌دهد که قاچاق گربه‌سانان خیلی مورد توجه قاچاقچیان بوده است." و "پیدا شدن ۳شیر در پایتخت مشکوک است."

به هر حال شیرها با پارک پردیسان منتقل شدند تا تکلیف آنها مشخص شود. تکلیفی که احتمال مرگ را هم برایش پیش بینی کرده بودند. یکی دو روز بعد، یکی دیگر از مسولان سازمان محیط زیست از تشکیل پرونده قضایی برای شیرهای نابالغ خبر داد: "احتمال می‌دهم که این 3 توله شیر متعلق به یک فرد بوده است چون این شیرها همزمان در تهران رها‌سازی شدند اما این کار فی‌نفسه تخلف محسوب می‌شود و محیط زیست در حال تحقیقات و تنظیم پرونده حقوقی برای رسیدگی در مراجع قضایی است."

اما در آخرین روز پاییز، دو خبر متفاوت در این باره منتشر شد. اولی این بود: "فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان تهران، این فرضیه که فردی این بچه شیر‌ها را گم کرده است را تقویت کرد، میران‌زاده دراین باره به خبرآنلاین گفت: در چند روز اخیر فردی به سازمان محیط زیست مراجعه کرده و با بیان اینکه در تصادفی بچه شیر‌هایش را گم کرده است، خواهان پس گرفتن آن‌ها شد، اما مدارک موثقی در این رابطه هنوز ارائه نشده است و ما در حال بررسی این موضوع هستیم."

ضمن اینکه جدول جریمه قاچاق حیوانات وحشی هم منتشر شد. جدولی که در آن اثری مجازات قاچاق شیر نبود. چه اینکه "برخی از حیوانات همچون یوزپلنگ از ارزش اکولوژیکی برخوردار هستند، ارزشی که نمی‌توان برای آن قیمت خاصی تعیین کرد."

شیر ایرانی هم که به این راحتی ها پیدا نمی شود، پس جریمه اش به تشخیص قاضی است. البته در این جدول بالاترین جریمه به قاچاق یوزپلنگ اختصاص دارد که 20 میلیون تومان است. (اینجا را بخوانید) 

همچنین گفته شد که احتمال تکثیر این حیوانات وحشی در ایران هم هست: "به گفته مدیرکل محیط زیست استان تهران، برخی حیوانات وحشی نیز در مراکز نگهداری مجاز یا غیرمجاز تکثیر شده: به نوعی دریافت و خرید و فروش غیرقانونی آنها را در پشت پرده شاهدیم که به نظر می‌رسد مورد اخیر جزو این گروه دوم بوده است."

 

شیرها شش تا شدند

اما خبر دوم درباره پیدا شدن سه شیر دیگر در تهران بود. دو خبرگزاری بدون اینکه منبع مشخصی از برای این خبر داشته باشند، در خبری مشابه نوشتند: "پس از مشاهده سه قلاده شیر در روزهای اخیر در خیابانها و اتوبانهای تهران که دو قلاده از آنها زنده گیری و یک قلاده تلف شد، سه قلاده شیر دیگر از فرد متخلف حمل کننده این شیرها کشف و با حکم قاضی به سازمان محیط زیست، تحویل داده شد. فرد متخلف که فردی بسیار معروف است، قصد حمل این 6 قلاده شیر از بابل به شیراز را داشت که در بین راه بر سر غفلت سه قلاده از شیرها از ماشین وی فرار کردند و در خیابان های تهران در طی چند روز اخیر پیدا شدند. سه قلاده دیگر از این فرد گرفته و به سازمان محیط زیست تحویل شده است. به احتمال زیاد این سه قلاده اخیر که به سازمان محیط زیست تحویل داده شده اند به دلیل اینکه از نظر سلامتی مشکلات بسیاری دارند معدوم می شوند. همچنین دو قلاده شیر قبلی نیز اگرچه به آنها واکسن زده شده بود، ولی به دلیل اینکه در مجاورت این سه قلاده شیر بیمار بوده اند نیز به احتمال زیاد بیمار هستند و احتمال نگهداری آنها بسیار ضعیف است."

با توجه به خبر آخر، داستان بچه شیرها و قاچاق حیوانات وحشی، احتمالا ادامه دار است.

4747

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 190546

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 15 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • نوروزشاد IR ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۱
    26 0
    قانون، نگهداری حیوانات را در خانه ممنوع می داند و این امر شامل مرغ و خروس و گوسفند و گربه و سگ و حتی قناری هم می شود! چون در قانون هیچ استثنائی نیست. پس با تشکیل پرونده قضایی حتما صاحبان اصلی این حیوانات محکوم خواهند شد. از بعد دیگر ، حیوانات در آستانه انقراض نیاز به حمایت دارند و وقتی یوزپلنگ در دست دولت مشمشه می گیرد چرا باید از مردم عادی و علاقمند برای نگهداری و تکثیر این حیوانات حمایت نکرد؟ باید به جای بگیر و ببندها! به علاقمندان آموزش بدهند، شناسنامه بدهند. قوانین خاصی برای حمایت همزمان از حقوق همسایگان و مردم اطراف از یکسو و حیوان زبان بسته و صاحبش از سوی دیگر وضع کنند
  • بدون نام US ۰۰:۳۷ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۳
    2 0
    چه خوب میشد دوستداران و دلسوزان حیوانات به سمتهای مربوطه گمارده میشدند که براحتی تصمیم به معدوم کردن این حیوانهای زیبا و نایاب نمیگرفتند
  • بدون نام IR ۱۷:۴۰ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۵
    0 0
    در کد استقرار صنایع محیط زیست گزینه ای با عنوان تکثیر پرندگان و پستانداران وحشی در اسارت وجود دارد. خیلی خوب است به دوستداران حیات وحش این نکته را اعلام کنید بروند از سازمان حفاظت محیط زیست و زیستگاه و محیط طبیعی و انسانی استعلام کنند در مسیر قانونی. و منفعت اقتصادی هم ببرند و بلدرچین و کبک و پازن و مرال و .... تکثیر کنند.
  • بی نام A1 ۰۵:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۵
    0 0
    این شیره ایرانیه یا آفریقاییه یا هندیه