هوای اصفهان «قرمز» شد/شکایت شهروندان نصف‌جهان از «سردرد»

با وجود اینکه انتظار می رود در روزهای ابتدایی سال، به دلیل وزش باد و بارندگی شاهد افزایش روزهای پاک باشیم، چندین روز است که اصفهانی ها باز هم هوای آلوده را نفس کشیده اند.

خبرآنلاین اصفهان- فاطمه کازرونی: شکایت مداوم شهروندان از سردرد در روزهای گذشته و برخی مراجعات به مراکز درمانی ناشی از تنگی نفس و احساس درد در قفسه سینه، نشان از آلودگی هوای اصفهان دارد به نوعی که امروز شاخص کیفی با قرار گرفتن روی عدد ۱۵۳ به وضعیت قرمزو ناسالم برای عموم شهروندان رسید.

با وجود اینکه انتظار می رود در روزهای ابتدایی سال، به دلیل وزش باد و بارندگی، شاهد افزایش روزهای پاک باشیم، چندین روز است که اصفهانی ها باز هم هوای آلوده را نفس کشیده اند که به گفته کارشناسان این موضوع تنها نشان از فعالیت بدون وقفه صنایع دارد.

با وجود اینکه در طول سالهای گذشته، مدیران برخی کارخانه جات تلاش کردند عنوان کنند که جزو صنایع سبز هستند اما با اعلام مدیرکل محیط زیست استان اصفهان مبنی بر اینکه صنایع رتبه نخست آلودگی هوای اصفهان را درند و در این میان ذوب آهن اصفهان رکوردار است، طلسم اعلام خودروها به عنوان آلاینده ترین عامل آلودگی شکسته شد.

حسین منتظری؛ کارشناس بیولوژی و محیط زیست در این ارتباط در گفت و گو با خبرآنلاین اظهار کرد: با وجود چندین سال تلاش برای اثبات این گفته کارشناسان محیط زیست که آلودگی اصفهان ارتباطی با نوع آلایندگی پایتخت ندارد و ناشی از وسایل نقلیه موتوری نیست، برخی مسئولان اصفهان بدون مطالعه کافی در این راستا و بر اساس اعلام های اشتباه برخی رسانه ها در سالهای گذشته همچنان بر این امر پافشاری می کنند.

خودروها تنها، در دسته «آلایندگی های موتوری» رتبه اول را دارند

وی افزود: بنا بر اعلام موضع « سازمان محیط زیست» در طول چندین سال گذشته در رسانه‌ها از جمله خبرآنلاین و تاکید بر اینکه خودروها تنها در دسته آلایندگی‌های موتوری بیشترین آلودگی را برای اصفهان دارند و در کلیت موضوع صنایع مقصر اصلی آلایندگی هوا هستند برخی مسئولان شهری و حتی مدیران استانی با درک اشتباه از این موضوع سالهاست خودروها رابه عنوان عامل اصلی آلودگی اصفهان معرفی می کنند.

وی ادامه داد: این در حالی است که حتی فولادمبارکه و پالایشگاه اصفهان نیز علاوه بر ذوب آهن در این آلودگی سهم دارند، گرچه این صنایع به ویژه فولادمبارکه، فعالیت بیشتری برای کاهش آلودگی صنعتی داشته اند که صدالبته کافی نیست.

در اصفهان در روزهای آلوده هیچ فکری برای کاهش فعالیت صنایع نشده و هیچ فعالیت و درخواست تاثیرگذاری از سوی مسئولان اصفهان برای این موضوع در ماه های سرتاسر آلاینده سال شاهد نبودیم

کارشناس محیط زیست اضافه کرد: در نشست خبری اخیر با استاندار اصفهان رسانه ها، بار دیگر موضع، سازمان محیط زیست اصفهان مبنی بر این موضوع که صنایع و در درجه نخست ذوب آهن اصفهان رتبه نخست آلودگی هوای اصفهان را دارد، مطرح شد و جای خوشحالی است که سید رضا مرتضوی که در همین نشست بر مبنای آمار دریافتی، به ارائه گزارش در ارتباط با آلودگی خودرویی پرداخته بود، قول داد که این مسئله را با جدیت بررسی کند و با توجه به سبقه مناسب از استاندار اصفهان در این نوع مسایل، انتظار داریم که با جدیت با این موضوع نیز برخورد کند.

فعالیت های کاهنده آلایندگی باید بر مبنای نوع آلودگی رنامه ریزی شود

وی تاکید کرد: نکته حایز اهمیت اینکه همه استانها بر مبنای نوع آلودگی در حال انجام فعالیتهایی برای کاهش آن هستند، گفت: به طور مثال در برخی شهرهای کشور از جمله پایتخت که نوع آلودگی بیشتر موتوری است، بلیت اتوبوس و بی آر تی در خطوط مختلف شهری رایگان است و از سویی امکان حمل و نقل با بی آرتی نیز شبانه روزی است.

منتظری ادامه داد: این در حالی است که در اصفهان در روزهای آلوده هیچ فکری برای کاهش فعالیت صنایع نشده و هیچ فعالیت و درخواست تاثیرگذاری از سوی مسئولان اصفهان برای این موضوع در ماه های سرتاسر آلاینده سال شاهد نبودیم به ویژه اینکه بیماری های مرتبط با اعصاب در اصفهان به شدت در حال افزایش است که با آلودگی ارتباط تنگاتنگی دارد.

حتی با وجود اذعان غلط مسئولان اصفهان در ارتباط با نوع آلودگی اصفهان (ناشی از فعالیت وسایل نقلیه موتوری)، فعالیت چندانی برای سنجش و نظارت بر آلایندگی این نوع وسایل به ویژه اتوبوس ها و ماشین های سنگین شاهد نیستیم

وی اضافه کرد:‌ حتی با وجود اذعان غلط مسئولان اصفهان در ارتباط با نوع آلودگی اصفهان (ناشی از فعالیت وسایل نقلیه موتوری)، فعالیت چندانی برای سنجش و نظارت بر آلایندگی این نوع وسایل به ویژه اتوبوس ها و ماشین های سنگین شاهد نیستیم و حتی بلیت متروی اصفهان (آن هم برای یک خط کوتاه) با تهران برابر و در برخی ماه های سال گران تر است!

چند برابر شدن مسافران مترو در اصفهان و کمبود واگن

کارشناس بیولوژی و محیط زیست با تاکید بر اینکه به هر حال بخشی از آلودگی هوای نیز به عواملی همچون حمل و نقل وابسته است اما هدف ما این است که رتبه درست را به هر یک از عوامل نسبت دهیم، گفت: باید اذعان کنیم که در طول ماه های گذشته با وجود گران شدن هزینه اسنپ و تپسی، مسافران مترو و اتوبوس های اصفهان چندین برابر شده اند اما تعداد واگن های مترو اضافه نشده و زمان حرکت نیز بر همان روال قبلی است که این موضوع توجه ویژه مدیریت شهری را می طلبد.

این نکته قابل توجه وجود دارد که با وجود قول های مسئولان شهری در سال گذشته، درباره راه اندازی بخشی از خط دوم متروی اصفهان در اردیبهشت ماه امسال، باز هم خبر از تمدید این زمان تا پایان سال رسیده است!

البته مردم اصفهان خاطره ای ۱۰ ساله از بدقولی مداوم مسئولان درباره راه اندازی خط نخست مترو اصفهان دارند ( خطی که پس از بیش از ۱۰ سال از کلنگ زنی، درنهایت سه بار نیز افتتاح شد!) اما شرایط فعلی آلودگی و شلوغی اصفهان و نبود خط مترو در نقاط شلوغ شهری ایجاب می کند که در کنار کاهش فعالیت صنایع خرد و کلان، حداقل شاهد افزایش خطوط حمل و نقل شهری باشیم شاید اندکی از بار مشکلات این شهر کم شود.

۴۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1905853

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 10 =