دانشگاه شهرکرد پذیرای دانشجویان دوره کارشناسی ارشد فرش با گرایش طراحی شد

دوره کارشناسی ارشد فرش با گرایش طراحی با پیگیری‌های مستمر دکتر یاسر پیرعلی، رییس دانشگاه و دکتر شفیق شفیعی معاون آموزشی دانشگاه شهرکرد، در دانشگاه شهرکرد راه اندازی شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین چهارمحال وبختیاری ،فرش یکی از مهم‌ترین و کاربردی‌ترین هنرهای صناعی و سنتی ایران به شمار می‌رود که به‌خوبی با فرهنگ بومی و دینی ایران عجین شده است؛ علاوه بر اینکه یکی از بهترین ابزارها برای انتقال فرهنگ ایرانی به سایر نقاط جهان است، در بعد اقتصادی نیز علاوه بر اشتغال‌زایی و تأمین نیاز داخل، صادراتش به کشورهای دیگر در بهبود اقتصاد، تأثیر بسیار مثبتی دارد.

دکتر یاسر پیرعلی رییس دانشگاه شهرکردگفت: دانشگاه شهرکرد از مهرماه سال ۱۴۰۳ پذیرای دانشجویان این رشته با ظرفیت ۱۰ نفر خواهد بود و در حال حاضر کارشناسی ارشد فرش گرایش طراحی فقط در دانشکده فرش دانشگاه هنر اسلامی تبریز دایر می‌باشد.

وی تصریح کرد: استان چهارمحال و بختیاری با تنوع فرهنگی و هنری خود یکی از مناطق باسابقه در زمینه تولید فرش به‌خصوص در حیطه سبک روستایی و عشایری در کشور است که تولیداتش به لحاظ مرغوبیت و تنوع طرح، نقش و رنگ، معروفیت بین‌المللی دارد.

دکتر افسانه قانی، دانشیار گروه فرش دانشگاه شهرکرد با بیان اینکه فرش از دیرباز در استان چهارمحال و بختیاری سرآمد بوده است گفت: رشته فرش به لحاظ درآمدزایی، ارزش‌افزوده و مصادیق هنری پس از کشاورزی و دامپروری حرف‌های زیادی برای گفتن دارد؛ در دنیای پیچیده امروزه تجارت، برای موفق‌تر بودن در حوزه این هنر- صنعت، نیاز به متخصصان و کارشناسانی آشنا به مبانی نظری و عملی فرش وجود دارد که رشته دانشگاهی فرش می‌تواند به‌خوبی چنین افرادی را برای کشور تربیت کند.

دکتر قانی ادامه داد: با یک دوره آموزشی کوتاه‌مدت (مقطع کارشناسی) نمی‌توان نیاز حوزه شغلی موردنظر را مرتفع نمود لذا آموزش برنامه‌ریزان ارشد برای تولید، تجارت و صادرات فرش و ایجاد تنوع و ابداع لازم در طراحی فرش در مقطع کارشناسی ارشد می‌تواند این اهداف را پوشش دهد.

به گفته وی : دوره کارشناسی ارشد فرش با گرایش طراحی یکی از دوره‌های آموزش‌عالی است که فارغ‌التحصیلان آن خواهند توانست در حوزه‌های مختلف فرش سطح علمی و عملی (مدرس، پژوهشگر، طراح، تولیدکننده و صادرکننده) در مراکز و مؤسسات آموزشی و پژوهشی مربوطه فعالیت نمایند و یا به‌عنوان متخصص فرش در سازمان‌های ذیربط در بخش‌های دولتی، تعاونی‌های فرش و خصوصی در سطوح ملی، استانی و در داخل و خارج از کشور به برنامه‌ریزی، هدایت، مدیریت و ساماندهی در جهت اعتلای فرش ایران بپردازند.

گفتنی است ، دانشکده هنر و علوم انسانی فارسان/ دانشگاه شهرکرد از سال ۱۳۸۰ تاکنون پذیرای دانشجویان رشته فرش با گرایش‌های طراحی، مرمت و بافت و رنگرزی از سراسر کشور بوده است که اساتید برجسته مدعو کشوری و کادر هیأت علمی وظیفه تعلیم را به عهده داشته‌اند و خروجی این آموزش‌ها کسب مقام‌های اول تا سوم المپیادهای کشوری، جشنواره‌های بین‌المللی و ملی، پذیرفته شدن در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری و حضور در بازار کار بوده است. با توجه به این سبقه، برنامه‌ریزی های لازم برای تحصیلات تکمیلی این رشته نیز انجام شد.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1913092

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =