۰ نفر
۱۲ مهر ۱۳۸۸ - ۱۲:۰۹

شرکت خودروسازی نیسان که سال گذشته خوردوهایی روباتی با الهام از زنبور عسل ساخته بود؛ امسال خودروهایی برگرفته از حرکت ماهی‌ها را با نام اپورو ساخته که قرار است هرگز تصادف نکنند.

فاطمه محمدی‌نژاد: شرکت خودروسازی نیسان، ماشین‌های روباتی کوچکی تولید کرده که می‌توانند به‌صورت خودکار به شکل گروهی حرکت کنند و در عین حال از برخورد با موانع دیگر، مثلا دیگر خودروها خودداری کنند.

این ماشین روباتی که اپورو نام دارند، نخستین ماشین روباتی طراحی شده برای حرکت گروهی است. اپورو مخفف کلمات Episode O (Zero) Robot به‌معنی روبات شماره صفر است که عدد صفر به عنوان نمادی برای احتمال صفر تصادفات به‌کار رفته است.

سال گذشته از ماشین های روباتی بی آر23سی که از زنبورهای عسل الهام گرفته بود، رونمایی شد. اپورو از تکنولوژی جلوگیری از تصادف شرکت نیسان با حرکت گروهی بهره می برد و قادر است با حرکت ماهی شکل خود از موانع عبور کند. آنها موقعیت و دیگر اطلاعات خود را به اشتراک می‌گذارند و هدف از ساخت این ماشین‌ها، تعمیم این فناوری به ماشین‌های سواری، برای کاهش تصادفات و ترافیک است. با این‌که یک گروه از اپوروها مثل دسته‌ای از جاواهای مکانیکی به نظر می‌رسند، نیسان اعلام کرده که طراحی این ماشین از شیوه حرکت گروهی ماهی‌ها الهام گرفته شده است.

نیسان در مورد این‌که چطور گروه‌های بزرگ ماهی می توانند بدون برخورد با موانع حرکت کنند، مطالعه می‌کند. گفته می‌شود اپورو با تقلید از سه قانون حرکت ماهی‌ها یعنی فرار از برخورد، حرکت شانه به شانه و نزدیک ماندن به دیگر اعضای گروه می‌تواند از برخورد جلوگیری کند.

این روبات‌ها از مکان‌یاب های لیزری و رادیوهای باند پهن برای تشخیص فاصله با موانع استفاده می‌کنند و برای تشکیل مانورهای بسیار منظم با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند. قرار است نیسان اپورو را هفته آینده در نمایشگاه تجاری سیاتک در توکیو رونمایی کند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 19136

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =