هفته نامه سیاحت تجارت نوشت:

گزارش رقابت‌پذیری سفر و توریسم در سال 2011، که از سوی مجمع جهانی اقتصاد منتشر شده است، نشان می‌دهد که رتبه ایران از نظر شاخص رقابت‌پذیری در میان 139 کشور جهان، رتبه 114 است!
در این گزارش، کشورهای سوئیس، آلمان و فرانسه، به‌عنوان مقصد 3 مقصد پرجاذبه برای گردشگران جهانی، درصدر فهرست رقابت‌پذیری قرار دارند. نام کشورهای هندوراس، اتریش، سوئد، انگلستان، آمریکا، کانادا، اسپانیا و سنگاپور نیز در رده‌های بعدی این فهرست دیده می‌شود که در کنار 3 کشور مذکور، ده نقطه برتر جهان را از نظر جذابیت‌های گردشگری تشکیل می‌دهند.
در این گزارش، 14 شاخص رقابت‌پذیری در زمینه رویه‌ها و مقررات سیاسی، پایداری محیطی، سلامت و امنیت، بهداشت و درمان، خصوص‌سازی صنعت توریسم، مانند هتل و بانکداری، فناوری ارتباطات و اطلاعات، قیمت‌ها، منابع انسانی، وابستگی به توریسم و سفره، منابع طبیعی و منبع فرهنگی، مورد بررسی و واکاوی قرار گرفته نهایتاً منجر به رتبه‌بندی کشورها شده است. نکته قابل‌توجه این است که در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا، امارات متحده عربی در جایگاه نخست و لیبی در آخر فهرست رقابت‌پذیری منطقه‌ای قرار دارند.

یک رتبه بالاتر از لیبی
بر پایه این رده‌بندی، رتبه عربستان 62 عنوان شده است، در حالی که نام ایران یک رتبه بالاتر از لیبی و پس از الجزایر دیده می‌شود. در این گزارش، رتبه کشورهای ترکیه، گرجستان، آذربایجان، ارمنستان و تاجیکستان، به ترتیب در رده‌های 50، 73، 83، 90، 118 آمده است.
یادآور می‌شود که براساس گزارش سازمانی جهانی توریسم، ر سال 2010 درآمد چهار مقصد اصلی گردشگری در جهان یعنی فرانسه، آمریکا، چین و اسپانیا، به ترتیب بالاتر از 78، 60، 55، 53 میلیارد دلار برآورد شده است.

10 کشور برتر جهان
براساس ارزیابی سازمان جهانی گردشگری، ایران در شمار 10 کشور برتر جهان از نظر جذابیت‌های گردشگری قرار دارد.
از سوی دیگر، حامد روحانی، مدیر مرکز تحقیقات و بررسی‌های اقتصادی در اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران با بیان اینکه ضریب نفوذ شرکت‌های خارجی در ایران که با خود گردشگر، مدیریت و سرمایه می‌آورند، پایین‌ترین در جهان است، می‌گوید: در نظرسنجی اخیر مرکز تحقیقات اتاق از فعالان اقتصادی کشور، بیش از 80درصد پاسخ‌دهندگان معتقد بودند. این صنعت قابلیت بالایی برای درآمدزایی و اشتغال‌آفرینی در ایران دارد.

فراتر از حدانتظار
صنعت گردشگری جهان در چهارماه نخست سال 2011، رونق گرفت و میزان سفرهای گردشگری بین‌المللی نسبت به سال قبل 5/4 درصد افزایش یافت. در حالی که شمار سفرهای گردشگری در خاورمیانه و شمال آفریقا، در اثر ناارامی‌های اخیر تنزل پیدا کرد.
براساس همین گزارش، بین ماه‌ةای ژانویه تا آوریل 2011 (دی ماه 1389 تا فروردین 1390) مقصدهای مختلف توریستی جهان، جمعاً، 268 میلیون سفر را به ثبت رساندند که این رقم در مقایسه با سال 2010 بیش از 12 میلیون سفر افزایش نشان می‌دهد.
روند افزایش سفرهای گردشگری و تفریحی به اروپا در چهارماهه نخست سال گذشته میلادی با 6 درصد افزایش نسبت به سال قبل از آن به حد فراتر از حد انتظار رسید.
البته در غرب اروپا که سال گذشته هم به علت فوران خاکستر از کوه‌ةای آتشفشانی ایسلند شاهد افت سفرهای گردشگری بودیم، روند احیای گردشگری همچنان به کندی صورت گرفت، اما سایر بخش‌های اروپا شاهد رشد مطلوب نرخ گردشگری بودند.

فراتر از یک میلیارد
براساس پیش‌بینی کارشناسان سازمان جهانی گردشگری، شمار گردشگران در سال نو میلادی باتوجه به روند کنونی، از مرز یک میلیارد نفر نیز فراتر خواهد رفت
این گزارش می‌افزاید با توجه به آغاز صعودی، تبادل گردشگری در سطح بین‌المللی که با ثبت رکورد 940 میلیون گردشگری در سال 2010 شکل گرفت، کارشناسان بین‌المللی آینده این صنعت را تا 20 سال آینده امیدوارکننده اعلام کرده و از رشد چشمگیر آن خبر داده‌اند.
طبق بررسی‌های صورت گرفته، گردشگری در سال 2012بین 4 تا 5 درصد افزایش خواهد داشت که این روند تا سال 2023 منجر به ثبت رکورد 43 میلیون نفر برای هرسال خواهد بود.
کارشناسان معتقدند، این روند در کشورهای در حال توسعه دو برابر بیشتر از کشورهای توسعه یافته است که در این میان، کشورهای آمریکایی لاتین، آسیا، اروپای شرقی و مرکزی، اروپا شرق مدیترانه، خاورمیانه و آفریقا به صورت میانگین 30 میلیون گردشگر را جذب خواهند کرد.
به گفته «طالب ریفایی» دبیرکل سازمان جهانی جهانگردی، 20 سال آینده رشدی پایدار برای این بخش به همراه خواهد داشت و از رشدی چشمگیرتر از تمام دوران گذشته تاریخ بشر برخوردار خواهد شد.

47301

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 192193

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۳
    6 0
    1- ایران در شمار 10 کشور برتر جهان از نظر جذابیت‌های گردشگری قرار دارد. 2- میزان سفرهای گردشگری بین‌المللی نسبت به سال قبل 5/4 درصد افزایش یافت. 3- رتبه ایران از نظر شاخص رقابت‌پذیری در میان 139 کشور جهان، رتبه 114 است! * همه چيز گويا است ديگه آدم چي بگه؟!
  • فرزاد IR ۲۲:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۰
    1 0
    واقعا متاسفم برای خودم که کشورم از نظر رتبه گردشگری114 از 139 کشور توریستی دنیاست با اینکه ایران جز 10 کشور دنیا از نظر جاذبه هست واقعا که