ایران هر روز از جانب ده​ها رسانه فارسی زبان از خارج از کشور رصد می​شود.

در ادامه خلاصه برخی از آخرین اخبار رسانه​های خارجی فارسی زبان می​آید:
*بی بی سی*
دستگیری سه مرزبان ایرانی در پاکستان
پلیس پاکستان از دستگیری سه مرزبان ایرانی خبر داده است. به گفته منابع پلیس پاکستان، این افراد با عبور از مرز مشترک دو کشور، یک شهروند پاکستانی را کشته و یک نفر دیگر را مجروح کرده اند.
مقامات پاکستانی گفته اند مرزبانان ایرانی به ظن عبور از مرز و ورود غیرقانونی به خاک پاکستان و کشتن یک شهروند این کشور دستگیر شده اند.هنوز در مورد واکنش مقامات ایرانی نسبت به این گزارش واکنشی منتشر نشده است.
براساس گزارش ها این حادثه در منطقه مرزی بلوچستان پاکستان که هم مرز با استان سیستان و بلوچستان در ایران است، اتفاق افتاده است.مقامات پاکستانی گفته اند این سه مرزبان ایرانی در تعقیب چند نفر وارد خاک پاکستان شدند و در صدد بودند آنان را دستگیر کرده و به آن سوی مرز بازگردانند.
پلیس پاکستان گفته است که نیروهای مرزی ایران به سوی خودروی حامل این افراد تیراندازی کردند. یکی از مقامات پلیس محلی پاکستان به خبرگزاری فرانسه گفته است:" دو پاکستانی در نتیجه تیراندازی ماموران ایرانی مجروح شدند، اما بعدا یکی از آنان جان خود را از دست داد."
*صدای آمریکا*
چالش ایران پیش روی نامزد‌های ریاست جمهوری آمریکا
روز سه شنبه سیزدهم دی نخستین انتخابات مقدماتی ریاست جمهوری آمریکا در ایالت آیوا برگزار خواهد شد. در این میان هر چند که دموکرات ها تنها یک کاندیدای ریاست جمهوری دارند و آن هم باراک اوباما رئیس جمهوری فعلی آمریکاست، با این همه وی مدت هاست که فعالیت های انتخاباتی خود را در آن ایالت شروع کرده و بارها به آیوا سفر کرده است.
چگونگی رویاروئی با جمهوری اسلامی ایران در رابطه با برنامه اتمی اش یکی از اختلاف نظرهای اصولی بین کاندیداهای جمهوری خواه ریاست جمهوری آمریکا و باراک اوباما رئیس جمهوری فعلی است. جمهوری خواهان آقای اوباما را متهم می کنند که در چارچوب رویاروئی با مسائل خاور میانه و به ویژه ایران آنطور که باید شدت عمل به خرج نداده است.
میت رامنی که تقریباً تا چندی پیش شانه بشانه باراک اوباما در نظر خواهی های سراسری گام بر می داشت، اکنون با توجه به آخرین نظر سنجی سراسری مؤسسه " راسموسن" در هفته جاری 6 در صد از آقای اوباما پیشی گرفته است.
آخرین نظر سنجی شبکه تلویزیونی سی – ان – ان در روزهای پنجشنبه و جمعه گذشته نیز در گروه کاندیداهای جمهوری خواه حاکی از آنست که در انتخابات مقدماتی آیوا میت رامنی فرماندار سابق ایالت ماساچوست 24 در صد از آراء و ران پل عضو جمهوری خواه مجلس نمایندگان آمریکا از ایالت تکزاس 22 در صد آرا را از آن خود کرده اند.
*رادیو فرانسه*
ادعای ارتباط گروه شورشی "عصائب اهل الحق" با جمهوری اسلامی ایران
مقتدا صدر، رهبر تندرو شیعۀ عراقی، ضمن تأیید مرتبط بودن گروه افراطی موسوم به "عصائب اهل الحق" با جمهوری اسلامی ایران، اعضای این گروه را به کشتن نظامیان عراقی متهم کرد.
خبرگزاری فرانسه در گزارشی از نجف ضمن مخابرۀ سخنان مقتدا صدر یادآور می شود که گروه شیعی افراطی "عصائب اهل الحق" در سال ٢٠٠٤ از "جیش المهدی"، شاخۀ نظامی جنبش تحت رهبری مقتدا صدر، جدا شده است.
این گروه که از جمله در ربودن یک انگلیسی در سال ٢٠٠٧ و کشتن محافظان او دست داشته است در روز دوشنبۀ گذشته اعلام کرد قصد دارد از مبارزۀ مسلحانه دست برداشته و به روند فعالیت سیاسی در کشور بپیوندد.
27219
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 192264

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 16 =