به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، جهان ماشین طی حدود یک قرنی که از زمان ظهور اولین وسایل نقلیهٔ موتوری میگذرد، بسیار تکامل پیدا کرده است. در طول این سالها، خودروهای مختلفی به تغییر مسیر صنعت خودروسازی کمک کردهاند و ما را به خودروهایی رساندهاند که امروز میبینیم.
بر اساس گزارش پدال، با پنج نمونه از تأثیرگذارترین خودروهای تاریخ آشنا شویم که به پیشرفت کل صنعت خودروسازی کمک کردند.
فورد مدل T سال ۱۹۰۸
اولین خودروی تولید انبوه ارزانقیمت
هرچند مدل T اولین خودروی تولید انبوه جهان محسوب نمیشود ولی این اولین خودرویی بود که از شیوهٔ امروزی تولید انبوه خودرو استفاده کرد و از این طریق، قیمت را بسیار کاهش داد. به لطف خط تولید پیشرفتهٔ فورد که زمان ساخت خودروها را بسیار کاهش میداد، خودروها زودتر به خریداران تحویل داده میشدند. این خودرو در ارزانترین نمونه تنها ۲۵۰ دلار قیمت داشت که معادل ۴,۷۰۰ دلار امروز است یعنی رقمی که هماکنون هیچ خودروی صفرکیلومتری نمیتوان با آن خرید. درنتیجه، مدل T به فروش چشمگیری دست پیدا کرد و زمانی نیمی از خودروهای جهان فورد مدل T بودند.
بوگاتی ویرون سال ۲۰۰۵
اولین هایپرکار
هرچند تا زمان معرفی ویرون در سال ۲۰۰۵ سوپرکارهای زیادی ساخته شده بود ولی مفهوم هایپرکار هنوز مطرح نشده بود. بوگاتی ویرون اما به لطف نیروگاه ۸ لیتری W۱۶ چهار توربوی دیوانهوار خود، این مفهوم را به واقعیت تبدیل کرد. این موتور با تولید ۱۰۰۰ اسب بخار قدرت، امکان دستیابی ویرون به سرعت ۴۰۰ کیلومتر بر ساعت را فراهم کرد. بدین ترتیب، بخش هایپرکارها رسماً شکل گرفت و به دنبال ویرون، مدلهای دیگری مثل فراری لافراری و مکلارن P۱ ساخته شدند.
تسلا مدل S سال ۲۰۱۳
اولین خودروی الکتریکی کامل
تا قبل از معرفی تسلا مدل S، هیچکس خودروهای الکتریکی را جدی نمیگرفت زیرا اکثر این خودروها شعاع حرکتی محدودی داشتند که صرفاً برای ترددهای کوتاه شهری مناسب بود. مدل S اما با ارائهٔ شعاع حرکتی حدود ۴۰۰ کیلومتر، همهچیز را تغییر داد. هرچند این خودرو هنوز سرعت شارژ پایینی داشت ولی میتوانست بهصورت روزمره بدون نگرانی از اتمام شارژ مورداستفاده قرار گیرد. بدین ترتیب، خودروهای الکتریکی بعدی بر پایهٔ فونداسیونی که مدل S بنا نهاد شکل گرفتند و امروز شعاع حرکتی برخی آنها حتی از ۸۰۰ کیلومتر هم فراتر رفته است.
فورد موستانگ سال ۱۹۶۴
اولین پونی کار
فورد که متوجه شده بود در بازار آمریکا هیچ خودرویی برای جوانانی که خواهان کمی پرفورمنس با قیمت مقرونبهصرفه هستند وجود ندارد، در سال ۱۹۶۴ موستانگ را با پیشرانههای شش سیلندر خطی و V۸ به بازار فرستاد. این فرمول در بازار فوقالعاده موفق عمل کرد و تا پایان همان سال، ۴۱۹ دستگاه موستانگ به فروش رسید. رقبای فورد از این موفقیت کاملاً غافلگیر شدند و سه سال طول کشید تا شورلت کامارو بهعنوان رقیب اصلی موستانگ وارد بازار شود.
بامو M۵ سال ۱۹۸۵
اولین سدان اسپرت
بامو هم مثل فورد، دو دهه بعد متوجه شد که در بازار خودروی پرفورمنسی برای استفادههای خانوادگی وجود ندارد و به همین دلیل، با تقویت سری ۵ توسط بخش M و خلق M۵، این خلأ را پر کرد. M۵ با پیشرانهٔ ۳.۵ لیتری شش سیلندر خطی که ۲۹۰ اسب بخار قدرت تولید میکرد همراه با ارتقاء ترمز و سیستم تعلیق، اولین سدان اسپرت واقعی جهان بود. با موفقیت این ماشین، طولی نکشید که رقبا هم سدانهای اسپرتی تولید کردند ولی M۵ اولین مدل در نوع خود محسوب میشود.
۵۸۳۲۲
نظر شما