مراسم تودیع و معارفه مدیرعامل راه‌آهن که روز گذشته در ساختمان راه‌آهن برگزار شد با دیگر مراسم تودیع و معارفه مدیران وزارت راه‌وترابری که طی دو هفته گذشته برپا شده بود تفاوت داشت چراکه این‌بار در این مراسم وزیر راه‌وترابری از ابتدا حضور داشت و به نوعی دو ساعت تأخیری که در مراسم تودیع و معارفه قبلی داشت جبران کرد. حتی حسن زیاری مدیرعامل برکنار شده زودتر از حاضران در سالن حاضر شده بود و پیش از برگزاری مراسم با تک‌تک شرکت‌کنندگان به ویژه کارکنان راه‌آهن احوالپرسی کرد.

او برخلاف دیگر مدیران برکنار شده وزارت راه‌وترابری که در هفته‌های گذشته هریک اعتراض خود را به شکلی نشان دادند بسیار خوشحال و راضی به نظر می‌رسید و شاید به این علت بود که زیاری به خاطر دوستی نزدیکی که با رئیس‌جمهور دارد و قراراست پست بالاتری به وی داده شود از این تغییر گلایه‌ای نداشت و زیاری حتی در صبحت‌هایش به این موضوع تأکید کرد که دوسال پیش به خواست رئیس‌جمهور به وزارت راه‌وترابری آمده و امروز به امر وی از این وزارتخانه می‌رود. البته هنوز مشخص نیست زیاری پست استانداری را از سوی رئیس‌جمهور قبول کند و برخی آگاهان نیز خبر داده‌اند که ممکن است وی قائم‌مقام وزیر صنایع‌ومعادن شود با این حال در این مراسم استاد و شاگرد اختلافشان را کنار گذاشتند و با خوشرویی از یکدیگر خداحافظی کردند.

تعریف و تمجیدهای حمید بهبهانی از حسن زیاری که زمانی شاگردش در دانشگاه علم‌وصنعت بوده در حالی است که در یک‌سال اخیر آقای وزیر با این معاونش اختلافات بسیاری داشت به طوری که در ظاهر نیز این اختلافات را پنهان نمی‌کردند و حتی گفته شده بود زیاری چند بار در حضور رئیس‌جمهور از عملکرد ضعیف بهبهانی گلایه کرده بود که این مسئله سبب خشم استاد از شاگردش شده بود و سال گذشته حرف و حدیثهایی در خصوص استعفای زیاری و تغییر وی مطرح شد.

شاید تغییر حسن زیاری کار آسانی نبود چراکه در این مدت وی یکی از رقیبان بهبهانی در تصدی پست وزارت راه‌وترابری بود. با این حال زیاری نگذاشت وی را برکنار کنند و خودش پیشقدم شد و استعفایش را به وزیر راه داد و اعلام کرد دیگر نمی‌تواند به این شکل با وزارت راه‌وترابری همکاری کند. اما جالب است که در این مراسم استاد و شاگرد کدورتهای دو سال اخیر را کنار گذاشتند و از یکدیگر به‌خوبی سخن گفتند. به طوری که بهبهانی در این مراسم تأکید کرد هرچه از زیاری بگویم کم گفته‌ام؛ من حتی خصوصیات حسن زیاری بهتر از خودش می‌شناسم و باید بگویم حسن زیاری فردی وارسته، عاشق جمهوری اسلامی ایران و طرفدار سرسخت رئیس‌جمهور محمود احمدی‌نژاد است و انشاءالله وی را در پستی بالاتر زیارت خواهم کرد.

از دیگر حاشیه‌های این مراسم مطرح کردن انتظارات وزیر راه‌وترابری از مدیرعامل راه‌آهن در خدمات‌رسانی به مسافران و توسعه بخش ریلی بود. بهبهانی چند بار تأکید کرد آقای صاحب محمدی من امروز انتظاراتم را اعلام کردم و روزی می‌خواهم جواب این انتظارات را بدهی که در این مدت برای راه‌آهن چه خدماتی ارائه کرده‌ای. بهبهانی حتی به مدیرعمل جدید شرکت قطارهای مسافری رجا گوشزد کرد که برایش مهم نیست که تازه مدیریت این شرکت را برعهده گرفته است و باید با این شرکت آشنا شود.

 بهبهانی خطاب به مدیرعامل جدید رجا که حتی نامش را اشتباه گفت، اعلام کرد: ایستگاه راه‌آهن هفت سال است که به رمپ متحرک نیاز دارد اما مدیران رجا فقط وعده داده‌اند؛ مدیر قبلی گفته بود دوماهه نصب می‌شود، اما نشد. آقای بختیاری به بهانه تازه آمدنش وعده سرخرمن می‌دهد، باید بگویم ما نمی‌توانیم صبر کنیم، دنیا به سرعت می‌گذرد و می‌خواهیم در این چهارسال سیستمی را پیاده کنیم که مثل جت کارها را به جلو بیندازد. وزیر راه حتی تأکید کرد باید تمیزی قطار در اولویت باشد و باید در هر رفت‌وبرگشت پتوهای قطار شسته شوند. او گلایه کرد که چرا رنگ بر شیشه برخی واگن‌ها پاشیده شده است، با این واگنها زندانی هم نمی‌توان جابه جا کرد چه رسد به مسافر! و بازهم به مدیرعامل رجا تأکید کرد این مسائل را پشت گوش نیندازد. همچنین حضور برخی مدیران وزارت مسکن‌وشهرسازی، وزارت کشور و استانداری هرمزگان در این مراسم جالب توجه بود. از سوی دیگر حضور پررنگ مجریان تلویزیونی برگزاری مراسم تودیع و معارفه نیز در نوع خودش جالب توجه است که چرا این وزارتخانه تا این اندازه به مجریان صداوسیما اهمیت می‌دهد که حتی مدیریت روابط عمومی وزارت راه وترابری را به دست یکی از مجریان صداوسیما سپرده است. با این حال مشروح سخنرانی مراسم تودیع و معارفه مدیرعامل رجا در ادامه می‌خوانید.

حمید بهبهانی در مراسم تودیع و معارفه مدیرعامل راه‌آهن با بیان اینکه در مراسم رفتن یکی از دوستان عزیزم و آمدن دوست دیگر صحبت می‌کنم، تصریح کرد: حدود 30 سال که یک عمر است در خدمت دکتر زیاری بوده‌ام. روزگاری که کسی جرأت رئیس شدن نداشت در خدمت ایشان بودیم.وی با بیان این که زیاری چهره‌ درخشان، باهوش و جدی در کارهاست، خاطرنشان کرد: ممکن است این سؤال پیش بیاید که چرا تصمیم به جابه‌جایی ایشان گرفتیم. تا جایی که اطلاع دارم ریاست جمهوری نیز همین دیدگاه را دارد و پست استانداری را به دکتر زیاری پیشنهاد کرده‌اند. به هر حال امیدوارم که ایشان در سمت‌های بالاتر بتوانند لنگرگاه وزارت راه‌وترابری باشند.

بهبهانی ضمن تشکر از کارکنان راه‌آهن اذعان کرد: اکثر کشورهای دنیا به سمت صنعت حمل‌ونقل ریلی حرکت کرده و دارای مشکلات و گرفتاری‌های ما در حمل‌ونقل جاده‌ای نیستند. از نظر میزان تصادفات جاده‌ای در دنیا دارای رتبه‌ اول و دوم هستیم، حدود 40 درصد از تصادفات به وزارت راه‌وترابری مربوط می‌شود اما از پلیس راه و ارگان‌های مربوطه تقاضا دارم سهم دقیق وزارت راه در تصادفات را مشخص کنند.

با این شرایط رسیدن به هدف سندچشم‌انداز 80 سال طول می‌کشد

وزیر راه‌وترابری ضمن اشاره به این‌که میزان تلفات حمل‌ونقل ریلی در سال گذشته بسیار کم بوده است، افزود: بنا به سند چشم‌انداز در سال 1404 باید دارای 25 هزار کیلومتر راه‌آهن باشیم و در منطقه حرف اول را بزنیم که برای تحقق هدف سند چشم‌انداز باید سالانه حدود هزار و 200 تا هزار و 500 کیلومتر راه‌آهن احداث کنیم. توان اجرایی ما براساس بودجه‌ احداث سالانه 200 تا 300 کیلومتر راه‌آهن است و با این شرایط رسیدن به هدف سندچشم‌انداز 80 سال طول می‌کشد.

وی در ادامه با بیان این‌که کمابیش از خدمات مهندس صاحب محمدی در شهرداری، وزارت کشور و استانداری آگاهی دارید، اظهار داشت: ایشان در استانداری هرمزگان کارهای چشمگیری انجام دادند و برای بازدید از راه‌ها به ما فشار آوردند به خصوص راه خلیج فارس.بهبهانی به مدیرعامل جدید راه‌آهن گوشزد کرد که کارهای نیمه‌تمام مدیرعامل سابق را به جد پیگیری کنند به ویژه وضعیت برقی کردن قطار تهران ـ مشهد، چراکه بیشترین سفرها به سمت حرم حضرت امام رضا (ع) است.

وی با بیان این‌که یکی از کشورهای خارجی برای نوع دیگر قطار سریع‌السیر در این مسیر سرمایه‌گذاری کرده است، اذعان کرد: اگرچه سالی سه تا چهار میلیون نفر از کشورهای مختلف برای زیارت به عربستان می‌روند اما عده‌ای معتقدند در دنیا چنین مسیری وجود ندارد و نمی‌توان در مشهد ماهی را گفت که زوار در آنجا وجود نداشته باشد چراکه هر فصل متعلق به یک گروه خاص است. وزیر راه‌وترابری در ادامه با اشاره به راه‌آهن سریع‌السیر تهران ـ قم افزود: در گذشته در مسیر اصفهان ـ قم راه‌آهن موجود بود که به اصفهان ـ قم ـ تهران تبدیل می‌شود و آخرین نقطه آن شهر آفتاب است؛ همچنین سعی داریم تمهیداتی را بیندیشیم تا مسافران بتوانند از راه‌آهن به راحتی به مترو منتقل شوند.

از مدیرعامل جدید راه‌آهن روزی می‌خواهم که بگوید آیا انتظارات را برآورده کرده‌؟

وی در ادامه با بیان اینکه سرعت طراحی شده 350 کیلومتر در ساعت است، گفت: در حال طی کردن مراحل آخر قرارداد هستیم و از آنجا که 30 تا 40 درصد زیرسازی‌ها انجام شده است اگر سرمایه‌گذار خارجی اقدام کند تا دو سال آینده ترانست‌ها روی آن کار خواهند کرد. بهبهانی در ادامه با بیان این‌که انتظار دارم میانگین عمر قطارها کاهش یابد، تصریح کرد: بسیاری از قطارها دور اول و دوم عمرشان تمام شده و دور سوم عمرشان نیز در حال اتمام است بنابراین امیدوارم با استفاده از فاینانس بتوانیم از قطارهایی نو استفاده کرده و قطارهایی را که عمرشان به پایان رسیده از رده خارج کنیم.

وزیر راه‌وترابری در ادامه قطار را بهترین مدل حمل‌ونقل دانست و گفت: قطار تنها وسیله‌ای است که طبقه‌ ضعیف و رو به ضعیف و حتی طبقه‌ متوسط می‌توانند به راحتی از آن استفاده کنند چراکه وسیله‌ای خانوادگی است و اعضای خانواده را دور هم جمع می‌کند. وی در ادامه خطاب به مدیرعامل جدید راه‌آهن اظهار کرد: یک روز از شما می‌خواهم که بگویید چه کرده‌ و آیا انتظارات را برآورده کرده‌اید؟

مدیرعامل رجا وعده سرخرمن می‌دهد

بهبهانی در ادامه به بازسازی ایستگاه تهران اشاره و اظهار کرد: آقای کریمی قول داده بودند که ظرف دو ماه این ایستگاه را بازسازی کنند اما دو ماه به چهار ماه تبدیل و کاری انجام نشد. همچنین آقای بختیاری نیز وعده سرخرمن می‌دهد و می‌گوید اجازه بدهید بگوییم دور و برمان چه خبر است. وزیر راه‌وترابری در ادامه با بیان اینکه اگر از فرصت‌ها استفاده نکنیم زود می‌گذرند، تصریح کرد: سیستمی را پی‌ریزی می‌کنیم که این چهار سال مثل جت جلو برود.

رفت و آمد زیادم به فرودگاه امام(ره) باعث شد وضعیت پله‌ها و سرویس‌های بهداشتی تغییر کند

وی با اشاره به اینکه خداوند کرم کرده و به مردم بهترین فکرها را داده است، اظهارداشت: باید از این افکار استفاده کنیم و اگر پول نداریم به دنبال سرمایه‌گذار برویم باید با روی گشاده به دنبال سرمایه‌گذار برویم، پول مثل ماهی است که تا به آن دست بزنی می‌رود. وزیر راه‌وترابری در ادامه خطاب به بختیاری به بهداشت قطارهای مسافربری اشاره و خاطرنشان کرد: پتوها باید درهر رفت و آمد شسته و بسته‌بندی شوند تا مسافر بتواند به راحتی از آنها استفاده کند. به شیشه‌های برخی واگن‌ها رنگ پاشیده شده است و از کیفیت مناسبی برخوردار نیستند و در این قطارها حتی نمی‌توان زندانی را جابه‌جا کرد.

بهبهانی گفت: از مدیران خواهش دارم از اتاقشان خارج شده به ایستگاه‌های قطار در استان‌ها بروند و بر کارها نظارت کنند. وزیر راه‌وترابری با بیان اینکه رفت و آمد من به استان‌های مختلف باعث می‌شود مدیران فکر کنند هر لحظه به محل کار آنها سر می‌زنم، تصریح کرد: رفت و آمد زیاد من به فرودگاه امام(ره) باعث احداث 17 نمازخانه شده است و همچنین وضعیت پله‌ها و سرویس‌های بهداشتی تغییر کرده است. بنابراین باید همان‌گونه که ایران را به صورت کارگاه‌ راه‌سازی درآورده‌ایم امیدوارم با کمک بخش‌خصوصی بتوانیم کشور را به صورت کارگاه راه‌آهن‌سازی در بیاوریم. وزیر راه‌وترابری همچنین در حاشیه این مراسم در جمع خبرنگاران درباره زمان تودیع طاهری مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: فعلاً ما در راه‌آهن هستیم.

هنوز فکری برای جانشین قائم مقامم نکرده‌ام

وزیر راه‌وترابری در پاسخ به سؤال خبرنگار خبر در مورد تعیین قائم مقام این وزارتخانه هم گفت: هنوز در این مورد فکری نکرده‌ام. وی در پاسخ به این سؤال که مشکل برقی کردن راه‌آهن مشهد چیست؟ توضیح داد: هم گره‌ مالی و هم گره‌ای در ارتباط با انتخاب مشاوره بود که قرار شد قیمت‌های مختلفی از چند پیمانکار دیگر گرفته شود که این کار انجام شد و دیگر گره‌ای وجود ندارد. وزیر راه با تأکید بر اینکه برای اجرایی شدن 25 هزار کیلومتر راه‌آهن نیازمند سرمایه‌گذاری خارجی هستیم، در مورد ضمانت تحقق این موضوع گفت: گیر آوردن سرمایه‌گذار مانند ماهی‌گیری است هم شکیبایی و هم برخورد خوب با سرمایه‌گذار می‌خواهد. در واقع سرمایه‌گذار دو انتظار دارد یکی ثبات مملکت که ایران یکی از کشورهای با ثبات است و دیگری اینکه آن کشور قادر به بازپرداخت سرمایه‌گذاری انجام شده باشد.
وی در ادامه افزود: ما در دنیا از نظر منابع گازی دومین و منابع نفتی چهارمین کشور هستیم. یعنی سرمایه‌گذار در این مورد دغدغه‌ای ندارد به خصوص سرمایه‌گذاران چینی که مقدار زیادی ارز ما در این کشور است.بهبهانی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه برای ساکنان منطقه مهرآباد چه فکری کرده‌اید؟ گفت: پروازها به مرور کم می‌شود که میزان آن با کشیده شدن راه‌آهن به حداقل می‌رسد. برای آنکه مردم ناراحت نشوند، پروازها در روز صورت می‌گیرد.

مدیرعامل سابق راه‌آهن: برای حمل ونقل ریلی آینده روشنی می‌بینم

حسن زیاری مدیرعامل سابق راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران در مراسم تودیع‌اش با اشاره به اینکه راه مسئولان گذشته را ادامه دادم، خاطرنشان کرد: از رئیس‌جمهوری به دلیل اعتمادی که به بنده کردند و نتیجه آن دو سال خدمتگزاری در راه‌آهن بود و همچنین به دلیل اینکه امروز تصمیم گرفتند در این مجموعه نباشم، تشکر می‌کنم. مدیرعامل سابق راه‌آهن در ادامه به دو بار بازدید از پروژه‌های راه‌آهن اشاره و تصریح کرد: خدا را از بابت رئیس‌جمهوری که به مسائل مختلف توجه می‌کند، شاکرم. وی در ادامه با تشکر از وزیر راه‌وترابری اذعان کرد: خود را لایق تعریف‌های ایشان نمی‌دانم و شاگرد تعاریف استاد را به خودش نمی‌گیرد. چراکه تعریف استاد از شاگرد دور از ذهن نیست.

زیاری در ادامه با بیان اینکه راه‌آهن به عنوان بهره‌بردار مطرح است، گفت: بیشتر در قسمت بهره‌برداری با مردم سر و کار داریم. مدیرعامل سابق راه‌آهن با اشاره به اینکه با وجود تمام عقب‌ماندگی‌ها، در دولت نهم کارهای بسیاری انجام شده است، افزود: طی دو سال متوالی دو بار 250 میلیون‌ دلار برای تجهیزات راه‌آهن در نظر گرفته شد که عدد بزرگی است. زیاری با بیان اینکه سال گذشته نیز حدود 300 میلیارد تومان برای کارهای دیگر راه‌آهن در نظر گرفته شد، اذعان کرد: با توجه به دیدگاه رهبر معظم انقلاب درباره حمل و نقل ریلی، آینده روشنی برای این صنعت وجود دارد.

مدیرعامل جدید راه‌آهن: امیدوارم سرباز شایسته‌ای برای دولت دهم باشم

در این مراسم مدیرعامل جدید راه‌آهن بیشتر وقت سخنرانی خود را صرف تشکر از رئیس‌جمهور و وزیر راه وترابری کرد و چندبار به طور ویژه از همه تشکر کرد. عبدالعلی صاحب‌محمدی معاون وزیر راه و مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران در مراسم معارفه خود ضمن تشکر از وزیر راه‌وترابری به دلیل انتخاب وی برای این مسئولیت اظهار کرد: همچنین از لطف و حمایت ویژه ریاست جمهوری تشکر می‌کنم و امیدوارم بتوانم سرباز شایسته‌ای برای دولت دهم باشم.

صاحب محمدی تصریح کرد: از دکتر زیاری که منشأ خدمات ارزنده در راه‌آهن بودند تشکر می‌کنم و امیدوارم بتوانم از تجارب و دانش ایشان استفاده کرده و برایشان توفیق خدمتگزاری به نظام جمهوری اسلامی ایران را مسئله دارم و آمده‌ام در کنار استاد مسلم حمل‌ونقل کشور تحول در این بخش ایجاد کنم. امیدوارم بتوانم با یاری و همکاری کلیه مدیران و کارکنان منشأ خدمت شایسته باشم.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 19845

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 0 =