مدیران برکنار شده وزارت راه به دلیل عدم دریافت حکم کتبی خود را معزول نمی دانند.

سمیه فتحی: هفته‌ای که گذشت شاید از پرتلاطم‌ترین روزهای وزارت راه‌وترابری دولت دهم بود. این بار به جای آنکه پروژه‌های این وزارتخانه مانند آزادراه تهران- شمال و راه‌آهن اصفهان- شیراز و یا قطاربرقی تهران- مشهد خبرساز شوند برکناری معاونان و مدیران این وزارتخانه توسط سیدمهدی هاشمی قائم‌مقامی که پس از انجام تغییرات خود نیز برکنار شد در اولویت خبرها قرار گرفت. هاشمی در مقطعی کوتاه یکه‌تاز خبرسازی در وزارت راه‌وترابری شد و سرانجام با تغییرش و جایگزینی پرویز فتاح وزیر سابق نیرو به جای او این موضوع به نقطه اوج رسید اما در نهایت فتاح این سمت را نپذیرفت و ترجیح داد فعلاً در قرارگاه سازندگی خاتم بماند. با این حال ظاهراً تب تغییرات در وزارت راه‌وترابری فروکش کرده است هرچند گفته می‌شود به زودی در هیأت درخصوص آخرین تغییر و تحولات این وزارتخانه تصمیم‌گیری خواهد شد.

برکناری مدیران وزارت راه‌وترابری شاید کار آسانی نبود که در عرض چند روز انجام گیرد. گفته می‌شود از زمانی که بهبهانی وزیر راه شد زمینه‌سازی برای این تغییرات فراهم شد و سرانجام پس از یک سال سیدمهدی هاشمی که از وزیر در سایه وزارت راه‌وترابری یاد می‌شد موفق به تغییرات دلخواه در این وزارتخانه شد که رئیس‌جمهور این مأموریت ویژه را به او محول کرده بود. اما نکته جالب این است که مدیران وزارت راه با توجه به اینکه از این تغییرات شکایت داشتند برخی از آنها به نحوی اعتراض خود را نشان دادند. محمدعلی ایلخانی سرپرست 72 روزه سازمان هواپیمایی کشوری پس از برکناری در گفت‌وگویی با خبرگزاری مهر به افشاگری از پشت پرده تغییرات وزارت راه پرداخت و مراسم تودیع و معارفه خود را تبدیل به مراسم گلایه از وزارت راه‌وترابری کرد. حسن زیاری نیز پیش‌دستی کرد و قبل از آنکه او را برکنار کنند خودش استعفا داد و اعلام کرد با این شرایط نمی‌تواند با وزیر راه‌وترابری کارکند و حتی صبر نکرد تا جایگزینش را معرفی کنند. برزگر سر و صدا رفت و برای تودیع و معارفه او خبرنگار دعوت نکردند.

اما جالب است که چرا برای مراسم تودیع علی‌محمد نوریان که 28 سال در وزارت راه‌وترابری ریاست سازمان هواشناسی کشوری را برعهده داشت خبرنگاران را دعوت نکردند. شاید پیش‌بینی اینکه نوریان در این مراسم شرکت نخواهد کرد باعث شد که سیدمهدی هاشمی ترجیح دهد این مراسم نیز بی‌سر وصدا برگزار شود. نوریان در مراسم تودیع خود حاضر نشد چراکه به این تغییر اعتراض داشت. برخی منابع اعلام کرده بودند اگر نوریان در سازمان هواشناسی باقی بماند سال آینده کرسی بین‌المللی سازمان هواشناسی را می‌گیرد و ایران را صاحب امتیاز ویژه خواهد کرد. اما هاشمی با تغییر وی ثابت کرد که عزمش برای تغییر بر تمام گزینه‌ها ارجحیت دارد. بهرام صناعی رئیس جدید سازمان هواشناسی کشور که از ابتدای مباحث تغییر معاونان در وزارت راه‌وترابری نامش به عنوان گزینه اصلی جایگزینی معرفی می‌شد پیش از این نماینده هیأت عالی گزینش در وزارت راه‌وترابری و معاون و قائم‌مقام سابق سازمان هواشناسی بود. با این حال تنها دو سال مانده بود تا نوریان 30 سال خدمتش پر و بازنشسته شود.

اما نوریان در گفت‌وگو با «خبر» درباره علت برکناری خود گفت: به بنده حکمی مبنی بر تغییر نداده‌اند اما هنوز رئیس سازمان هواشناسی هستم. این برکناری را قبول ندارم. به همین علت نیز در آن مراسم تودیع و معارفه شرکت نکردم چون حکمی به من نداده‌اند.

وی افزود: وزارت راه‌وترابری در این چند سال نظرات خود را تحمیل کرد که من هیچ‌گاه با آنها کنار نیامدم. 28 سال سال است که دارم در این وزارتخانه کار می‌کنم اما نمی‌دانم چرا به یکباره تصمیم گرفته شد من را برکنار کنند در حالی که هنوز به من حکمی نداده‌اند. من قبول ندارم که برای من جانشین انتخاب کرده‌اند.

با این حال ظاهراً پس از رفتن سیدمهدی هاشمی وزارت راه‌وترابری با تلاطمی مواجه شده و مشخص نیست قرار است چه اتفاقاتی رخ دهد. مراسم تودیع و معارفه مدیرعامل هما نیز علی رغم اینکه روابط عمومی این شرکت اعلام کرد امروز شنبه این مراسم برگزار خواهد شد اما دو روز قبل از آن با ارسال پیامکی به خبرنگاران اعلام کرد این مراسم لغو شده است. حسن زیاری نیز روز چهارشنبه با کارکنان راه‌آهن خداحافظی کرد و معلوم نیست آیا تودیع و معارفه‌ای برای مدیرعامل راه‌آهن در کار خواهد بود. البته زیاری پیشتر در کنفرانس مهندسی راه‌آهن در دانشگاه علم‌وصنعت به خبرنگاران گفته بود که خوشحال است که برکنار خواهد شد و به دانشگاه خودش یعنی علم وصنعت برمی‌گردد. با این حال هنوز سرنوشت قائم‌مقامی وزیر راه معلوم نیست که چه کسی جایگزین خواهد شد. پستی که پیش از این در وزارت راه سابقه نداشت و با آمدن مهدی هاشمی در وزارت راه‌وترابری تعریف شد حال با رفتن او تکلیف این سمت مشخص نیست و حتی گزینه‌‌ای برای این سمت اعلام نشده است. از طرفی با توجه به اینکه بهبهانی گفته می‌شود توان اداره این وزارتخانه عریض و طویل را ندارد حتماً باید قائم‌مقام داشته باشد تا با خیال آسوده به بازدید‌های سرزده خود برسد و دور دنیا بگردد تا سرمایه‌گذار خارجی پیدا کند.

هرچند با رفتن سیدمهدی هاشمی تا حدودی آرامش بر وزارت راه حاکم شده است اما به ظاهر چند تغییر دیگر در وزارت راه‌وترابری پیش‌بینی شده است که مهم‌ترین آن برکناری علی طاهری‌مطلق از سازمان بنادر و دریانوردی است چراکه این تغییر را خود بهبهانی دنبال می‌کند و ظاهراً قرار است در جلسه هیأت دولت این موضوع به نتیجه برسد.

کد خبر 18906

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۲۱:۱۴ - ۱۳۸۸/۰۷/۱۰
    0 0
    شما را به خدا خنده دار نیست؟ در کدام دولت دنیا چنین اتفاقی می افتد؟