اولین همایش مسئولان وزارت راه و ترابری در سال جدید بهانه‌ای شد تا بازهم وزیر راه وترابری بر وعده‌های قبلی خود تأکید کند

بهبهانی مجدداً سیاست‌های کلان وزارت راه و ترابری در سال جاری را اولویت‌بندی پروژه‌ها، اتمام پروژه‌های نیمه تمام، توسعه و تکمیل شبکه راه‌آهن، راه‌های روستایی و بزرگراه‌ها اعلام کرد. در حالی که هنوز بسیاری از پروژه‌های وزارت راه با تأخیر مواجه هستند وبه کندی پیش می‌روند، آیا در این چند ماه باقی مانده از عمر دولت نهم، بهبهانی می‌تواند وعده اتمام پروژه‌های نیمه تمام را از زمان برعهده‌گیری تصدی وزارت راه وترابری به سرانجام برساند؟

وزیر راه و ترابری درهمایش مسئولان وزارت راه و ترابری با تأکید براینکه رویکرد جدید در وزارت راه مدیریت منابع در بخش حمل و نقل است، اظهار کرد: بهینه‌سازی مصالح، مدیریت کیفیت در اجرای پروژه‌ها به طور صحیح، زمان اجرای پروژه‌ها، مدیریت در امور و نگهداری از سیستم‌های شبکه حمل و نقل، به کارگیری فعالیت‌های نوین در بخش حمل و نقل است.

حمید بهبهانی با تأکید بر اینکه در ساخت پروژه‌ها ارتقای وضعیت ایمنی شبکه راه‌های موجود مورد توجه قرار گیرد، تصریح کرد: اولویت دادن به ترمیم و بهسازی راه‌های شریانی و استفاده از حریم باند موجود برای تعریض جاده‌ها باید در این زمینه رعایت شود.

همچنین در تقاطعات راه‌آهن و راه نباید راه‌آهن از روی راه عبور کند به جز موارد استثنایی که چاره‌ای وجود ندارد.

بهبهانی در بخش دیگر سخنان خود تصریح کرد: وزیر بودن یعنی احساس مسئولیت کردن و تغییر الگو دادن که توصیه می‌شود. برای ارزشمند شدن باید تکبر و فقر را کنار بگذاریم و به حرف افراد معتمد و حتی دشمنان خود توجه کنید.

وزیر راه وترابری بازهم از مدیران خود خواست در اتاقشان نمانند تا آمار و اطلاعات به آنها بدهند بلکه با بازدیدهای سرزده از پروژه‌ها در روند کار قرار گیرند و پرسنل مربوطه را در زمینه انجام وظیفه یا عدم انجام وظیفه تشکر یا بازخواست کنند.

بهبهانی به مدیران خود پیشنهاد کرد: حتی در این بازدید‌ها دوربین ببرید تا مردم بدانند دارید به آنها خدمت می‌کنید.

وی در خصوص تأخیر پروژه‌های وعده داده شده هم تصریح کرد: برای راه‌اندازی این پروژه‌ها عوامل طبیعی و انسانی تأثیرگذار است که عواملی که به دست ما بوده از قبیل تأمین مصالح، ریل و غیره، دو شیفت کار کردن نیروهای انسانی با تسریع انجام شده اما عوامل غیرمترقبه همچون بارش باران و برف مانع راه‌اندازی این پروژه‌ها در موعد مقرر شد چراکه تونل‌ها در نقطه برف‌خیز هستند و ریزش‌ بعضی از مناطق کوه اجازه ادامه کار به پیمانکاران را نداد.

وزیر راه و ترابری در حاشیه این همایش در جمع خبرنگاران نیز از افتتاح خط آهن اصفهان ـ شیراز و بم ـ زاهدان تا پایان اردیبهشت ماه خبر دادو گفت: زمان افتتاح این پروژه‌ها دو ماه عقب افتاده. پروژه‌هایی هستند که 25 سال طول کشیده و چرا از آنها نمی‌پرسید؟

بهبهانی به پروژه آزادراه تهران ـ شمال هم اشاره کرد و عنوان کرد: بارها گفته بودم درباره این پروژه پاسخ می‌دهم. اما باید بگویم جلسات متعددی با بنیاد مستضعفان داشته‌ایم و در وضعیت بسیار خوبی به سر می‌بریم. فضا بسیار دوستانه است و به نتایج مطلوب رسیده‌ایم. وزارت راه و بنیاد همچون دو برادر برای آزادراه تهران ـ شمال کار می‌کنند.

به گفته وی، با چینی‌ها نیز در حال مذاکره هستیم اما هنوز همکاری آنها را نه رد کرده‌ایم و نه پذیرفته‌ایم؛ با توجه به اینکه از روند کار چینی‌ها رضایت نداریم در حال صحبت هستیم تا در این زمینه به نتیجه برسیم. وزیر راه وترابری در باره اینکه چرا پیمانکار چینی را تغییر نمی‌دهید؟ تصریح کرد: با توجه به اینکه سیستم مدیریت این شرکت عوض شده و تغییری را که ما می‌خواستیم داده‌اند و از طرف دیگر دو سال برای فاینانس این پروژه کار شده و به نتیجه نهایی رسیده است. به این علت با چینی‌ها ادامه می‌دهیم. بهبهانی درباره ایمنی هواپیماهای ایران 140 و سقوط یک فروند هواپیمای 140 آموزشی در اصفهان طی چند ماه اخیر، هم گفت: این هواپیما متعلق به جای دیگر بوده و به ماربطی ندارد. در این مورد باید از وزارت دفاع سؤال کرد. از سوی دیگر وقوع این حوادث در هواپیماهای آموزشی را باید انتظار داشت.

همچنین در ادامه این همایش امیرمنصور برقعی معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری با تاکید بر مدیریت بیشتر بر پروژه‌های راه و ترابری، گفت: باید سود منطقی و حلال برای پیمانکاران درنظر بگیریم و با توجه به ریسک بسیار زیاد در این زمینه پنج درصد سود منطقی برای پیمانکاران نیست. وی افزود: به جای فرآیندگرایی در پروژه‌ها باید نتیجه‌گرا باشیم و خود را اسیر نگاه مشاوران و پیمانکاران نکنیم البته باید با سود منطقی و حلال از آنها حمایت کنیم. لذا به‌منظور صرفه‌جویی در عمر، وقت و هزینه‌های مردم باید به صورت جدی به سمت الگوی صحیح مصرف حرکت کنیم.

به گفته معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری هر چند که وزارت راه وزارتی بسیار قدیمی است اما ممکن است این قدمت باعث شود به روش‌های انجام شده عادت کرده و به تغییر و تحولات شیوه‌ها و شرایط روز دقت نکنیم؛ نگاه مدیران این وزارتخانه به چرخه تحول در روش‌ها و فرآیندها با سرعت و آهنگ مناسب تغییر کند و علم و فناوری نیز لحاظ شود. وی با تأکید بر اینکه باید به چگونگی انجام کار و نحوه قرارداد بازبینی داشته باشیم و به جای فرایندگرایی در پروژه‌ها باید نتیجه‌گرا باشیم و خود را اسیر نگاه مشاوران و پیمانکاران نکنیم. تصریح کرد: باید با نگاه متحول شده‌ای بتوان بخش‌های طراحی، اجرا و بهره‌برداری را به یکدیگر پیوند دهیم و براساس نتیجه نهایی پروژه‌ را مدیریت کنیم؛ در این مسیر باید بیشتر متوجه مدیریت شویم.

کد خبر 6908

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =

آخرین اخبار

پربیننده‌ترین