بخت بازهم یار حمید بهبهانی وزیر راه و ترابری پیشنهادی دولت دهم است.

سمیه فتحی:  از لابه‌لای نظرسنجی‌ها و لابی‌های این چند روزه مجلسیان با وزرای پیشنهادی دولت دهم اینگونه برمی‌آید که بازهم بخت یار حمید بهبهانی وزیر راه و ترابری پیشنهادی دولت دهم است که یکبار دیگر بر کرسی این وزارتخانه تکیه زند. شاید وجود وزرای پیشنهادی بی‌تجربه و ناشناخته درکابینه دهم این شانس‌ را به بهبهانی داده است که علی‌رغم عملکرد نامطلوب در یک سالی که مدیریت وزارت راه‌وترابری را در دولت نهم برعهده داشت با وجود ضعف‌های فراوان و نیم‌بند افتتاح کردن پروژه‌ها و وقوع دو سانحه هوایی در کمتر از ده روز و عدم اعتماد مردم به ایمنی ناوگان هوایی، مجلسیان ترجیح دهند به این وزیر باتجربه که توانسته در این روزها خاطر نمایندگان را به خود جلب کند، رأی دهند.

جنجالی‌ترین وزیر دولت نهم حمید بهبهانی در طول سالهای گذشته همواره چه در مقام استاد دانشگاه، معاون شهردار و یا وزیر و معاون وزیر در کنار محمود احمدی‌نژاد بوده است. شاید به دلیل همین سابقه است که علی‌رغم حاشیه‌های بسیار در دوره‌های مختلف فعالیت در دانشگاه علم و صنعت، شهرداری تهران و این اواخر هم در وزارت راه‌وترابری هیچگاه ترسی برای استعفا و یا کنار گذاشته شدن نداشته است و این بار نیز رئیس‌جمهور او را به عنوان وزیر پیشنهادی دولت دهم معرفی کرده است. به احتمال قوی به مانند محمد رحمتی وزیر سابق راه‌وترابری که تنها کمتر از یکسال از عمر دولت هشتم باقی مانده تصدی وزارت راه‌وترابری را بر عهده گرفت در دولت نهم نیز به مدت سه سال وزیر باقی ماند این بار سرنوشت مشابه برای حمید بهبهانی رقم بخورد تا چهار سال وزارت وی تکمیل شود البته باید دید حمید بهبهانی که در این یکسال که جنجالی‌ترین و خبرسازترین وزیر کابینه دولت نهم بود و برخی او را شجاع‌ترین وزیر آن دولت قلمداد کرده‌اند چراکه با وجود سقوط دو هواپیما حتی از مردم و به ویژه بازماندگان این سوانح عذرخواهی نکرد.

در حالی که وقتی این سوانح رخ داد تصور می‌شد، بهبهانی نیز به مانند اغلب مدیران و مسئولانی که با چنین حوادث و اتفاقات ناگواری در حوزه مسئولیت‌شان مواجه می‌شدند در اولین قدم، راه عذرخواهی و استعفا را در پیش گیرد. اما وی علی‌رغم کشته شدن نزدیک به ۲۰۰ نفر از هموطنان در دو حادثه هوایی اخیر در قزوین و مشهد، بدون اینکه خم به ابرو بیاورد و بخواهد از مردم از بابت این اتفاقات تلخ عذرخواهی کند، پس از 17 روز اعلام کرد؛ «من در این 17 روزه صحبت نکردم و سکوت اختیار کردم تا این اتفاقات را به‌خوبی مدیریت کنم چرا که در آن زمان ما نیازمند مدیریت خوب و مناسب بودیم و بعد از 17 روز آمدم و در مورد اتفاقات صحبت کردم و تشکر کردم از تمام کسانی که در این مدت به من انتقاد کردند و حتی فحش دادند».

بهبهانی که با شعار اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام بر سر کار آمد و با بازدیدهای سرزده از فرودگاه و راه‌آهن و دادوفریاد بر سر مدیران که چرا به وظیفه خود به‌خوبی عمل نمی‌کنند خود را مدیری نشان داد که آمده کار کند و در خدمت مردم باشد اما پس از چندی با افتتاح شتاب‌زده پروژه‌ها و انعقاد قرارداد پروژه‌هایی که اجرای آنها با این شرایط کشور مطابقت نداشت مانند پروژه قطار برقی و قطار سریع‌السیر نشان داد که برنامه جدی و دقیقی در دستور کار خود ندارد که نتیجه آن نیز افتتاح بسیاری پروژه‌های نیمه تمام که در صدر آنها راه‌آهن اصفهان - شیراز و راه‌آهن بم - زاهدان و پل دریاچه ارومیه قرار دارد، است که حتی افراد معمولی با دیدن این پروژه‌ها به‌خوبی متوجه می‌شوند این پروژه‌ها کامل نیستند.

حرف‌های عامیانه
یکی از نکاتی که بهبهانی را از دیگر وزرا متمایز کرد ادبیات عامیانه وی بود که شاید ساده‌تر با توده مردم ارتباط برقرار کند اما همواره مورد انتقاد سایر اقشار جامعه، مخصوصاً گروه زیادی از نخبگان قرار داشت. بهبهانی از همان ابتدا در مراسم معارفه خود سعی کرد چهره متفاوتی از یک وزیر به نمایش بگذارد و با «خنس» خواندن چند پروژه وزارت راه از جمله آزادراه تهران - شمال در رویکردی تازه روابط عمومی وزارت راه را بزرگترین ضعف این وزارتخانه معرفی کرد و در ماه پایانی وزارت خود در دولت نهم وقتی با انتقاد خبرنگاران مواجه شد این حرف را پس گرفت و اعلام کرد: «اگر چنین حرفی زده‌ام اشتباه کردم».

وزیر نخبه کابینه و سوژه‌ساز خبرنگاران
حمید بهبهانی که رئیس‌جمهور او را از نخبگان کابینه به شمار آورده است نوآوری و خلاقیت‌هایی هم داشته است. بهبهانی حتی از رفتن به فالوده فروشی به خبرنگاران می‌گفت تا نشان دهد چقدر وزیر مردمی است. او در جمع خبرنگاران گفته بود: «روزی در یک فالوده فروشی یکی از شهروندان با تعجب به من گفت شما وزیر هستید؟ من گفتم بله اما فالوده فروش باورش نشد و گفت: وزیر مگر می‌آید در فالوده فروشی بستنی بخورد. این نشان می‌دهد که من هیچ‌وقت خودم را تافته جدا بافته ندانستم».

بسیاری از کارشناسان و حتی مدیرانی که با وی کار می‌کردند اعتقادارند بررسی عملکرد او نشان می‌دهد سیاست‌ها و تصمیمات وی موجب رکود وزارت راه‌وترابری است به ویژه نیم‌بند افتتاح کردن پروژه‌ها ضربه‌ای به وزارت راه‌وترابری زده است که قابل جبران نخواهد بود. آیا بازهم وی همان روند گذشته را در پیش خواهد گرفت؟ هرچند ظاهراً برنامه‌های حمید بهبهانی تغییر کرده است و این بار شعار جدیدی با عنوان بهبود امنیت ناوگان حمل‌ونقل را در پیش گرفته است تا چه میزان در صورت رأی مثبت مجلسیان موفق خواهد بود.

کد خبر 15808

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =